Schoonmaken A64 Proc na lappen

Pagina: 1
Acties:

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Ik heb daarnet een AMD Athlon 64 3000+ "Venice" (socket 939) processor gelapt. Ik heb echter 1 probleem. Het water dat ik gebruikte om het schuurpapier nat te houden, met daarin kopervijlsel en schuurkorrels die los zijn geraakt, is terecht gekomen op de onderkant van de processor waar zich de pinnetjes bevinden. Ik ben bang dat de pinnen nu elektrisch contact met elkaar maken, ondanks dat de boel is opgedroogd. En dat is niet de bedoeling lijkt me. Ik heb geprobeerd het schoon te maken met terpentine, maar het neergeslagen kopervijlsel en de schuurkorrels lossen er niet in op en zijn niet weg te krijgen. Wie o wie kan me hierbij helpen? Advies en goede raad zijn erg welkom _/-\o_

P.S. Als mijn omschrijving niet duidelijk genoeg is (wat ik me niet kan voorstellen voor iemand die al eens eerder een processor gelapt heeft) zal ik een foto uploaden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Met perslucht maybe ?

• Joep
Heb ik niet voorhanden

Verwijderd

Er zijn busjes met lucht te koop.

Anders kan je wellicht de weerstand tussen de pinnetjes meten (erg veel werk :P) en vergelijken met een soortgelijke CPU als er weerstand gemeten wordt.

• Joep
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:03:
Er zijn busjes met lucht te koop.

Anders kan je wellicht de weerstand tussen de pinnetjes meten (erg veel werk :P) en vergelijken met een soortgelijke CPU als er weerstand gemeten wordt.
Zou een optie kunnen zijn. Weerstand meten ga ik niet aan beginnen, teveel werk en geen identieke processor voorhanden.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Koper reageert zover ik weet niet met Terpentine (wat grotendeels uit koolwaterstoffen bestaat), dus kan er ook geen neerslag ontstaan.

Ik weet niet of er substantie vastgekleefd zit aan je pinnetjes, maar als het niet hindert dan maakt het niet uit. Koper geleidt, net zoals de pinnetjes van je CPU. Als je je CPU in je socket legt en het past (zonder te hoeven duwen) dan gaat het gewoon werken, want elk pinnetje heeft een eigen gaatje, waardoor ze nooit onderlink contact kunnen maken.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39
Ik neem aan dat je de Old Skool Kwast (als in: een kwast) al geprobeerd hebt? Opdrogen -> Kwasten -> Afspoelen.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
kwastje, en met remmenreiniger er op spuiten.

of iets anders wat snel verdampt :)

Audi S3

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
leonpwner1 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:05:
Koper reageert zover ik weet niet met Terpentine (wat grotendeels uit koolwaterstoffen bestaat), dus kan er ook geen neerslag ontstaan.
Wel kan er residu achterblijven. Alcohol lbijft het beste: enorm schoon en neemt toch veel op.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Flosdraad?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Joep
leonpwner1 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:05:

Ik weet niet of er substantie vastgekleefd zit aan je pinnetjes, maar als het niet hindert dan maakt het niet uit. Koper geleidt, net zoals de pinnetjes van je CPU. Als je je CPU in je socket legt en het past (zonder te hoeven duwen) dan gaat het gewoon werken, want elk pinnetje heeft een eigen gaatje, waardoor ze nooit onderlink contact kunnen maken.
Zal ik het dan maar eens nog preciezer uitleggen? ;)

Rustig doorlezen om interpretatiefouten te voorkomen aub

Je hebt water, met daarin superkleine korreltjes koper en schuurkorreltjes. Als het water opdroogt, blijft er een residu achter van koperkorreltjes en schuurkorreltjes. Dit residu van korreltjes heeft zich geadsorbeerd (let op! aDsorptie) aan het oppervlakte van de onderkant van mijn processor. De onderkant van mijn processor is een printplaatje met uitstekende koperen pinnetjes. Het residu bedekt een gedeelte van de printplaat en raakt de koperen pinnetjes aan, aan hun voet (als de voet van een berg ;) ). Vergelijk het met een zilverlijntje tussen pinnetjes van een gemodde chip, maar dan bestaat het zilverlijntje uit die korreltjes koper e.d. Het residu is dus zo dun dat het fysiek het plaatsen van de processor van niet hindert, maar ik ben bang dat er een elektrisch contact is tussen die pinnetjes.
_Teq_ schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:08:
Ik neem aan dat je de Old Skool Kwast (als in: een kwast) al geprobeerd hebt? Opdrogen -> Kwasten -> Afspoelen.
Effe zoeken
TheZeroorez schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:14:
[...]
Wel kan er residu achterblijven. Alcohol lbijft het beste: enorm schoon en neemt toch veel op.
Dit gebruik ik het liefst als laatste redmiddel. Ik heb geen zin om nog meer geld in die processor te steken ;)
Nee, daar zit een coating met menthol stuff op die loslaat en het is een pokkewerk om al die lijntjes na te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Joep op 13-05-2008 22:20 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
TheZeroorez schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:14:
[...]
Nu we het toch over residu hebben lijkt het me ook niet zo'n goed idee om de pinnetjes later schoon te spoelen met water (kraanwater) zoals de TS zei, beter is om gedestilleerd water te gebruiken i.v.m. calcium en dergelijken in kraanwater.
Joep Stoffels schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:17:
[...]

Zal ik het dan maar eens nog preciezer uitleggen? ;)

Rustig doorlezen om interpretatiefouten te voorkomen aub

Je hebt water, met daarin superkleine korreltjes koper en schuurkorreltjes. Als het water opdroogt, blijft er een residu achter van koperkorreltjes en schuurkorreltjes. Dit residu van korreltjes heeft zich geadsorbeerd (let op! aDsorptie) aan het oppervlakte van de onderkant van mijn processor. De onderkant van mijn processor is een printplaatje met uitstekende koperen pinnetjes. Het residu bedekt een gedeelte van de printplaat en raakt de koperen pinnetjes aan, aan hun voet (als de voet van een berg ;) ). Vergelijk het met een zilverlijntje tussen pinnetjes van een gemodde chip, maar dan bestaat het zilverlijntje uit die korreltjes koper e.d. Het residu is dus zo dun dat het fysiek het plaatsen van de processor van niet hindert, maar ik ben bang dat er een elektrisch contact is tussen die pinnetjes.
Aah ok, ik dacht dat er residu op je pinnetjes zat :) Dat het op de 'print' zelf zit maakt niet uit, want daar lopen toch geen baantjes aan het oppervlak. Als je pinnetjes verbonden worden echter wel :) Nouja, dan maar zoals hierboven gezegd even met een kwastje proberen :+ Wattenstaaf past niet... Ik zou overigens ook maar voorzichtig zijn met doekjes en dingen, dan buig je makkelijk pinnetjes.

[ Voor 61% gewijzigd door Avalaxy op 13-05-2008 22:21 ]

• Joep
leonpwner1 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:18:
[...]

Nu we het toch over residu hebben lijkt het me ook niet zo'n goed idee om de pinnetjes later schoon te spoelen met water (kraanwater) zoals de TS zei, beter is om gedestilleerd water te gebruiken i.v.m. calcium en dergelijken in kraanwater.
Ben ik net gestopt met Scheikunde 8)7 Geen toegang meer tot Demi-water ;(

Edit: Ik ga maar eens opzoek naar een kwast

Edit 2: Geen kwast in huis, dan morgen maar een tandenborstel kopen en proberen om aan demi-water te komen.

Is dit nog nooit iemand gebeurd met lappen :?

Edit 3: Na even te hebben nagedacht toch maar een low-tech oplossing toegepast :P
Gewoon onder de kraan gehouden, met een afwasborstel schoongeborsteld en drooggefohnd :D
Eens zien of 'ie 't nog doet ;)
Ga d'r wel vanuit. Ding kan wel wat hebben

Edit 4: Hij doet 't gewoon nog :) Morgen lekker finetunen en overclocken >:)

[ Voor 39% gewijzigd door Joep op 13-05-2008 23:52 ]

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Demi-water kun je ook gewoon halen in een goede bouwhandel, wij hebben het in elk geval gewoon liggen (werk bij een groothandel in ijzerwaren).

Edit: Had je 3e / 4e edit niet gezien :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rob1106 op 19-05-2008 18:49 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je kunt het zelfs kopen bij de lokale supermarkt :+
Pagina: 1