Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik ben op zoek naar een nieuwe soldeerbout alleen weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon alleen veel oude topics vinden.

Ik heb wel eens gewerkt met een gassoldeerbout wat me wel bevallen is.(geen gedoe met spanning)
Ik ga hen gebruiken voor kleine reparaties aan printplaatjes. dus gewoon hobby soldeer.

Nu zag ik bij conrad een aantal dingen staan
nummer1
nummer2
Nummer 3
Nummer 4
Nummer 5

Mochten mensen mij iets kunnen adviseren/.aanraden.... erg graag. (mag natuurlijk ook een andere soldeerbout zijn van een ander merk of iets dergelijks)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
Gassoldeerbout is leuk voor onderweg waar je geen prik hebt, maar voor thuis is één die in het stopcontact gaat veel handiger (geen gedoe met gas hervullen). Wat belangerijk voor je keuze is of je wel of niet smd wilt solderen (ik gok zo in eerste instantie niet, kom er zelf ook liever niet aan) en of je lang/veel achter elkaar aan wilt solderen of niet (oftewel of je veel vermogen nodig hebt of met minder toe kan).

Een soldeerstation is denk ik wel altijd nog aan te raden boven een losse bout omdat je dan de temperatuur beter kan regelen (wat handig is als je loodvrij wilt solderen waar je een hogere temperatuur voor nodig hebt), conrad heeft voor onder de 60 euro vaak wel leuke starters setjes.

Edit: Je linkjes werken (onder firefox iig) niet echt, krijg een pagina in het duits van conrad met "fehler".

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 13-05-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Die links werken bij mij niet, je moet de "directe productlink" kopieren.

Belangrijke punten zijn iig:
- temperatuurgeregeld, bij voorkeur instelbaar
- juiste vermogensbereik: een te zware (> 75W wordt erg lomp en zwaar, < 25W kun je geen grotere contacten/oppervlakken mee solderen als een paar mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
links zijn aangepast... Het voordeel toen der tijd vond ik dat gas heeeel snel warm word dus direct solderen. Ik gebruik hem niet dagelijks dus het gas zal niet zo heel hard gaan dus dat vind ik niet echt een probleem.

Zoals ik dus begrijp van Base moet ik dus zoizo letten op een instelbaar vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:25
Instelbare temperatuur, vermogen ligt vast (is bepalend voor hoe snel je bout op temperatuur is, 50W is aardig normaal dacht ik). Soms wil je niet te heet solderen om componenten niet te beschadigen (smelten), soms wat heter omdat je bijvoorbeeld loodvrije tin gebruikt wat een hogere smelttemperatuur heeft dan normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb een weller van 12 watt, die is fijn voor kleine dingetjes, maar het wordt hem al snel te zwaar. Toen heb ik bij wijze van experiment deze bij www.voti.nl gekocht voor 13,09 euro. Die is instelbaar qua temperatuur (geen aflezing oid, maar wel een draaiknopje) en is lekker snel warm. Op dit moment gebruik ik hem overal voor, inclusief smd componenten.

Voor die prijs kun je het best eens proberen, zou ik zeggen. Gas is leuk voor onderweg, maar zou ik niet doen. Wil je echt een gas soldeerbout, dan maakt het denk ik niet zo veel uit welke je neemt. Ze zijn allemaal traploos regelbaar als ik dat zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08
als je voor gas gaat misschien is naar de versatip van dremel kijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het ziet er een handig ding uit zeker aangezien ze erg multifunctioneel is

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 21:22
Dit draadje maar eens in de gaten houden. Moet zelf ook nog eens een soldeerbout hem om wat (eenvoudige) led schakelingetjes te solderen.
We hebben hier nog een hele oude, die niet lekker soldeert en erg log is met een grote punt, waardoor het ook nog eens moeilijk soldeert bij krappe plekken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tipje 2: geen soldeerpunten die met een schroefje vast zitten.
tipje 3: een weller\ersa\metcal\jbc is for life. Dus best duur ,maar in in 2050 soldeer je er nog vrolijk mee (als dat dan nog gedaan wordt).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Pas op met rode wellers, dat is hobby bob spul en absoluut niet te vergelijken met de lichtblauwe professionele lijn waar weller bekend om staat !

Als je niet mobiel hoeft te solderen is zou ik niet voor een portasol gaan, die dingen zijn erg kwetsbaar en een goede is erg duur
Dit is de "echte" pyropen : http://nl.farnell.com/434...r-tools-weller-0051605999

Een goede magnastat bout lijkt me voor thuisgebruik een veel betere keuze.

Een erg mooi boutje is dit ding : http://www.conrad.nl/goto/?product=812293
Zelf een 24V 50W trafo toevoegen en je hebt een onverslijtbare bout.

Met voorgebakken station kan ook, maar dan hij 100 euro duurder :
http://www.conrad.nl/goto/?product=811807

Mijn brouwsel :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/boutje.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 14-05-2008 02:35 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties tot nu toe! Mochten andere mensen nog meer electrische kunnen aanraden en een goede reden hebben hoor ik het graag :)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Weller rode hobbyding van 15watt.
De SI-15, deze is met schroefje. Die is na een paar keer solderen afgebroken. Heb nu een platte punt erin van 4mm breed ongeveer.

Wil zelf ook een betere maar geen idee wat ik moet kopen. Mijn oog valt op zo iets:
deze dus.

Je ziet het al, € 130 en dan moet ik er nog een voeding bij hebben van 250 euro ofzo...

Ik soldeer alleen op printplaten, (nog) geen smd. Wil ook smd solderen. 15watt vind ik zelf meer dan genoeg. Temperatuur regeling heb ik zelf nooit nodig gehad, ik soldeer gewoon met tin/lood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is een amiga voeding toch nog ergens goed voor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom, je hebt van die WTCP ijzers alleen het handdeel nodig :).
Of een 2e handsje van MP\ebay trekken.

Heb er nu 3 en bevallen alle 3 prima.

* Boudewijn zwaait naar Sine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Voor het dagelijkse werk heb ik hier een Ersa Tip 260, werkt perfect! Punten zijn goed verkrijgbaar, slijten bijna niet en zijn met een klem bevestigd.

Komt van de Conrad en kostte geloof ik 2 tientjes...

Wel aan het kijken voor een regelbare trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nog even een paar tips tussendoor: zorg dat je een regelbare temperatuur hebt, om 2 redenen:
- je hebt tegenwoordig loodhoudende en (rohs) loodvrije verbindingen, deze hebben een behoorlijk verschillende temperatuur nodig
- je wilt kunnen instellen of je met gevoelige onderdelen bezig bent op een iets lagere temperatuur of met grotere, minder kritische onderdelen bezig bent en wat sneller op een iets hogere temperatuur soldeert.
Zonder instelbare regeling kan je eventueel verschillende soldeerpunten voor verschillende temperaturen aanschaffen, maar houdt er wel rekening mee dat de soldeerpunten zelf ook niet echt goedkoop zijn. Niet temperatuurgeregelde bouten zijn eigenlijk (nood breekt wet...) ongeschikt voor printplaten in ieder geval omdat hiervan de temperatuur onbelast zo hoog oploopt dat kleine printspoortjes al van de print afsmelten bij aanraking.

Als je een eenvoudige soldeerbout zoekt die lekker universeel bruikbaar is dan voldoet deze bijvoorbeeld prima. 60W is ruim voldoende voor de meeste taken, de precieze temperatuur zal alleen een beetje moeilijk te lezen zijn maar die stel ik zelf meer op gevoel in ;)
De ultieme soldeerbouten zijn natuurlijk de weller (regelbare) soldeerstations, dan moet je wel iets dieper in de buidel tasten, maar dan gaan ze ook wel ongelofelijk lang mee ;)

[ Voor 26% gewijzigd door base_ op 14-05-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 15:47
Als je niet zi veel soldeerd is een weller station een beetje overkill. Ik doe redelijk veel met electronica en ben vaak aan het hobbyen en het klopt dat die dingen je leven lang mee gaan maar de prijs vind ik beetje te veel.

zelf heb ik een SkyTronic 703.100 http://www.skytronic.be/nl/product/product.php?s=703.100

Gebruik dat station nu al ruim 4 jaar en ben er nog steeds dik tevreden mee. Had achteraf beter de gene met display kunen kopen zodat de temperatuur beter in te stellen is. Maar graad of 20 warmer of kouder maakt met normaal werk niet zo veel uit.

Jen de meine toen voor +- 50 euro gekocht en ben er nog steeds dik tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

base_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 20:02:
Nog even een paar tips tussendoor: zorg dat je een regelbare temperatuur hebt, om 2 redenen:
- je hebt tegenwoordig loodhoudende en (rohs) loodvrije verbindingen, deze hebben een behoorlijk verschillende temperatuur nodig
- je wilt kunnen instellen of je met gevoelige onderdelen bezig bent op een iets lagere temperatuur of met grotere, minder kritische onderdelen bezig bent en wat sneller op een iets hogere temperatuur soldeert.
Zonder instelbare regeling kan je eventueel verschillende soldeerpunten voor verschillende temperaturen aanschaffen, maar houdt er wel rekening mee dat de soldeerpunten zelf ook niet echt goedkoop zijn. Niet temperatuurgeregelde bouten zijn eigenlijk (nood breekt wet...) ongeschikt voor printplaten in ieder geval omdat hiervan de temperatuur onbelast zo hoog oploopt dat kleine printspoortjes al van de print afsmelten bij aanraking.

Als je een eenvoudige soldeerbout zoekt die lekker universeel bruikbaar is dan voldoet deze bijvoorbeeld prima. 60W is ruim voldoende voor de meeste taken, de precieze temperatuur zal alleen een beetje moeilijk te lezen zijn maar die stel ik zelf meer op gevoel in ;)
De ultieme soldeerbouten zijn natuurlijk de weller (regelbare) soldeerstations, dan moet je wel iets dieper in de buidel tasten, maar dan gaan ze ook wel ongelofelijk lang mee ;)
Die je aanhaalt ziet er bijzonder onhandig uit, door de lengte kan je niet bepaald nauwkeurig werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.eleshop.nl/images/product_01-90936-a.jpg
Deze gebruik ik (samen met een ander type). Kost niet zoveel en is regelbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Had achteraf beter de gene met display kunen kopen zodat de temperatuur beter in te stellen is. Maar graad of 20 warmer of kouder maakt met normaal werk niet zo veel uit.
20 graden merk je goed (5 graden al soms) maar zoals ik al zei maakt dat niet uit, je begint gewoon iets aan de lage kant en voert de temperatuur wat op totdat het lekker soldeert. Precieze uitlezing/indicatie van de temperatuur heb ik nog nooit nodig gehad iig, en ik was al op zoek naar een linkje naar dergelijke stations als die skytronic, deze zie je namelijk erg veel en deze voldoen volgens mij ook prima.

@ferry: die zal toch wel iets duurder zijn als 17 euro denk ik? ;) Meeste stations van rond de 50 euro voldoen prima, laat even weten wat jouw station kostte? Een soldeerbout met ingebouwde regelbare regeling zoals ik aangaf (maar dan nog goedkoper) heb ik in de gereedschapskoffer zitten, lekker klein en toch prima te gebruiken voor de meeste doeleinden, soldeerstation meezeulen is niet zo handig imho :P

[ Voor 24% gewijzigd door base_ op 14-05-2008 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Regelbaar is zeker geen noodzaak, ik heb jaren met die magnastat constructie van boven gesoldeerd met een puntje nr7 ( 700oF ~ 371oC ) en daar kun je eigenlijk alles mee doen.

Loodvrij is een heel ander verhaal ( waar je ook punten van een ander materiaal bij nodig hebt bv ) en voor de hobbyist niet aan de orde imho

Ik heb nu een WSP80, maar het boutje staat meestal nog steeds op 360oC, en ik kan zeggen dat ik behoorlijk veel soldeer.

Een enkele keer wil je wat heter ( multilayer printen, vertinnen van dikke draden ) en dan zet ik hem wat warmer, voor die magnastat had ik daar een extra nr8 puntje voor, puntje wisselen en je zit op 800oF te bakken ( 425oC )

Die stations zijn dus wel degelijk geregeld, alleen wordt de temperatuur bepaald door de punt, de plus daarvan is dat ze erg snel op temperatuur zijn tov een gewone bout.

[ Voor 33% gewijzigd door Sine op 14-05-2008 20:46 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, magnastat is vind ik veel fijner dan een half-gare draaiknop (lees een draaiknop die niet van weller etc is).
Reden is sowieso dat magnastat punten onverwoestbaar zijn als je er een beetje normaal mee omgaat.

Je hoort ook het btw meteen als je bout warm is :).

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@sine: Ik wissel toch regelmatig van temperatuur, ben dan ook blij dat ik 25 jaar geleden voor Weller WECP ipv WTCP gekozen heb, ik kom daarbij ook steeds meer rohs printjes tegen, die zijn wel degelijk loodvrij dus loodvrij solderen kom ik ook steeds vaker tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

base_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 20:24:
[...]

20 graden merk je goed (5 graden al soms) maar zoals ik al zei maakt dat niet uit, je begint gewoon iets aan de lage kant en voert de temperatuur wat op totdat het lekker soldeert. Precieze uitlezing/indicatie van de temperatuur heb ik nog nooit nodig gehad iig, en ik was al op zoek naar een linkje naar dergelijke stations als die skytronic, deze zie je namelijk erg veel en deze voldoen volgens mij ook prima.

@ferry: die zal toch wel iets duurder zijn als 17 euro denk ik? ;) Meeste stations van rond de 50 euro voldoen prima, laat even weten wat jouw station kostte? Een soldeerbout met ingebouwde regelbare regeling zoals ik aangaf (maar dan nog goedkoper) heb ik in de gereedschapskoffer zitten, lekker klein en toch prima te gebruiken voor de meeste doeleinden, soldeerstation meezeulen is niet zo handig imho :P
25€ ofzo betaalde ik toen via een inkoopactie, op de site van het plaatje is hij ook te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

base_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:05:
@sine: Ik wissel toch regelmatig van temperatuur, ben dan ook blij dat ik 25 jaar geleden voor Weller WECP ipv WTCP gekozen heb, ik kom daarbij ook steeds meer rohs printjes tegen, die zijn wel degelijk loodvrij dus loodvrij solderen kom ik ook steeds vaker tegen
Dus dan zet je er een 8 ipv 7 puntje in?
Ik vind heb zelf WECP en WTCP en ik vind de laatste het fijnste werken, altijd de juist temp... zonder die schakelaar enzo te hoeven checken.

offtopic:
Kan een WTCP bout op een WECP station? En dan zonder de magnastat te gebruiken, maar gewoon de potmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Zoals ik al zei braad ik tegenwoordig met een WSP80, maar meestal staat die op een 360 - 370 graden, wat ook voor loodvrij meer dan genoeg is.

loodvrije tin begin ik niet aan, soldeerverbindingen met die zooi zien er standaard bagger uit, tin zuiger, oude tin er uit en met lood bakken als ik aan zoiets werk.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ikzelf soldeer ook liever gewoon loodhoudend ;) Maar als je aan bestaande loodvrije printen soldeert heb je soms wat extra temperatuur nodig.
Voor 25 euro is zo'n betaalbaar station natuurlijk wel de moeite van het proberen waard :)

offtopic:
Waarom zou je wtcp op een wecp willen aansluiten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

base_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:11:
offtopic:
Waarom zou je wtcp op een wecp willen aansluiten??
Just wondering :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 19:42:
Voor het dagelijkse werk heb ik hier een Ersa Tip 260, werkt perfect! Punten zijn goed verkrijgbaar, slijten bijna niet en zijn met een klem bevestigd.

Komt van de Conrad en kostte geloof ik 2 tientjes...

Wel aan het kijken voor een regelbare trouwens
Hey, die ziet er best goed uit.
- 16 watt
- 60 sec. opwarm tijd.
- Soldeerpunt met klem.
- Potlood punt

Kan je daar ook SMD mee solderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

16w is wel heel erg weinig.
Met een potlood punt kun je als je beetje handig bent al SMD solderen (ligt ook aan de maat smd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:37:
16w is wel heel erg weinig.
Met een potlood punt kun je als je beetje handig bent al SMD solderen (ligt ook aan de maat smd).
Heb nu een 15watt, zoals ik al zei. Ben nog niet echt tegen iets aangelopen dat ik dacht van
"hey kan het lukt niet".

2 tientjes bij de conrad worden 4 tientjes voordat die thuis is. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb laats ook een nieuwe soldeerbout gekocht op http://www.eleshop.nl/
en deze heb ik gekocht voor 120 euro
is alles in 1 zit ook een compressor in enz.

http://www.eleshop.nl/aoy...-in-een-station-p-65.html

suc6 met verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Deze zit dus in mijn gereedschapskoffer, handig ding, nog temp. geregeld ook voor 10 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Sine schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 02:28:
Pas op met rode wellers, dat is hobby bob spul en absoluut niet te vergelijken met de lichtblauwe professionele lijn waar weller bekend om staat !
De rode hobby bob Weller werkt prima als je als hobby bob wat dikkere draden wilt solderen (2,5mm2 en dikker) :)
De punt slaat alleen een beetje zwart/dof uit als je met loodhoudend tin soldeerd :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Feit blijft dat ze niet vergelijkbaar zijn met de echte wellertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook de 50W magnastat. Je moet er wel een ander puntje bijkopen (PT-L7 bijvoorbeeld), de standaardpunt is niet echt geschikt voor kleine componentjes. Verder is hij gewoon perfect. Niet te lang en zwaar en het snoer is zeer soepel.
Mocht je zelf een voeding willen maken, de originele connector is bij conrad ook te koop. deze als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee hij is niet 3-polig, maar idd een DIN achtig iets.
En een amiga voeding is er prima voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ding is wel 3 polig hoor. 2x trafo en randaarde.
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/wellercon2.jpg

De linker pin op de female connector is randaarde.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 11:05 . Reden: beter plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

* Boudewijn moet met zijn dronken hoofd niet de WECP pakken en denken dat het een WTCP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 17-09 09:53
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:32:
[...]

Hey, die ziet er best goed uit.
- 16 watt
- 60 sec. opwarm tijd.
- Soldeerpunt met klem.
- Potlood punt

Kan je daar ook SMD mee solderen ?
SMD gaat wel, maar dan moet je echt een goede vaste hand hebben omdat de standaard punt nog vrij grof is.

Er zijn smallere punten te koop, maar dan nog is het vrij behelpen.

Zo af en toe een smd componentje vervangen is geen probleem, maar een smd ic wordt toch al gauw mooeilijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 02:54:

En een amiga voeding is er prima voor :).
Eehh, nop :P

In dat doosje zat een klassieke trafo, de originele switcher is te licht en heeft een te lage uitgangsspanning

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok dan heb ik niets gezegd.

* Boudewijn heeft het nml wel vaker gezien dan alleen bij jou :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oude amiga voedingen zaten idd travos in, de 500 modellen, daarna werd alles een geschakelde voeding. welke veel te zwak waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:43:
[...]
2 tientjes bij de conrad worden 4 tientjes voordat die thuis is. 8)7
BS en ongefundeerd. |:( Als je met ideal betaalt is verzending zelfs gratis bij een bestelling van 2 tientjes. 8)7 Zie hier. Indien je niet met ideal betaalt betaal je € 6,95 aan verzendkosten en niet twee tientjes. Overdrijven is ook een kunst. }:O

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 08:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

ikzelf heb ooit een HQ gekocht
Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/HQ-SOLDER_30.JPG

Heerlijk ding, ben er erg tevreden over, alles perfect instelbaar, snel op temperatuur, je kunt niet alleen de temp zetten, maar ook de huidige aflezen.

ik heb hem ooit gekocht bij

http://www.leds-buy.nl/montage-c-33.html

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe goed zijn die punten?
Ik heb wat van die HQ achtige dingen gezien ,en daar word je echt niet blij van (brakke regeling, doorbranden, te korte draad, slecht frontje (tinspetter-gevoelig >:) )) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee van Velleman gehad met een bout die er wel verdacht veel op leek. Dat ding zat nogal crappy in elkaar, het was heel makkelijk om het verwarmingselement te slopen als je de punt vervangt en er zat een enorm dik stug draad aan. Hij lag wel aardig in de hand en de punt is qua formaat ook goed, maar 't handvat werd na verloop van tijd wel gloeiend heet.

Die punten passen ook in een Conrad station. Die Conrad bout is kwalitatief iets beter, maar het voelt wel alsof je met de Eiffeltoren aan het solderen bent (veel gewicht aan de punt). En ook een heel stug snoer.
1 van die punten is inmiddels een banaanvorm geworden :X Komt waarschijnlijk door de brakke houder van het Conrad station. Die houders van de velleman setjes waren ook brak, dat plastic kan niet echt tegen de hitte en begint dan te barsten.

Was dat goedkope spul zat en heb toen die Weller wtcp gehaald, geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst ook een HQ gehaald, eigenlijk omdat een vriend van mij er al jaren lang mee werkt en prima beviel. Zoals gezegt snel warm, soepel snoer, goede houder, ook is alles los te bestellen. Puntjes, sponsjes, losse boutjes, verwarmings elementen, en als je goed zoekt zelfs de transformator. De temperatuur regeling is prima. Een heel groot nadeel is dat het pastic voor het display gewoon erg dun is, je moet niet even je boutje schoon maken en dan perongeluk tegen het display tikken. Toch is dit in het algemeen een prima soldeer bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van Weller zowel de magnastat als geregelde boutjes en moet zeggen, dat de gewone magnastat (waarbij de tip de temperatuur bepaalt) nog het beste bevalt en het snelste reageert
op belastingvariaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:29

TMV

Jaartje terug een simpel stationnetje van JBC aangeschaft uit de Advanced reeks voor de zaak. Tot die tijd altijd met Weller gewerkt. Nu we een keer die JBC er hebben staan komt er geen Weller meer de deur in hier.. Van kamertemperatuur naar 350 graden in 6 seconden, compleet wisselbare soldeerstiften, ook terwijl ze op temperatuur zijn, tot 140Watt met directe verhitting in de punt. Werkt perfect voor smd spul (wordt het hoofdzakelijk voor gebruikt) maar ook voor het lompe stookwerk, met een wissel naar een lomp stift.. _/-\o_

Oeps, zie net dat het hier om een wat beperkter budget gaat.. Instap stationnetje van JBC (AD2940) kost zo rond de €380,-

Afbeeldingslocatie: http://www.howardelectronics.com/jbc/images/LAD2940Web.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door TMV op 23-05-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een Ersa Analog 60 Antistatic die is wel aan de prijzige kant, maar de gewone analog 60 is al te krijgen vanaf 125,- . Heb overigens wel een keer meegemaakt dat ik iets niet aan ground kreeg gesoldeerd, maar dat was een bord uit een DEC Multia.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wursel2000
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01-2024
ik werk al sinds jaar en dag met een mx500-ds, een inductiebout van metcal,
voordelen, geen temperatuursregeling, met een puntwissel kan je smd solderen, maar ook een 20fr stuk aan een koperen plaat, punten verslijten nauwelijks.
nadeel; kostprijs :)

Afbeeldingslocatie: https://webvia.techni-tool.com/VIA/Res/ViaImages/PRODIMAGE/5/551SO012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

soepkip schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:48:
ikzelf heb ooit een HQ gekocht
[afbeelding]

Heerlijk ding, ben er erg tevreden over, alles perfect instelbaar, snel op temperatuur, je kunt niet alleen de temp zetten, maar ook de huidige aflezen.

ik heb hem ooit gekocht bij

http://www.leds-buy.nl/montage-c-33.html
Ik heb er drie gekocht, waarvan één van mij [hehe], puur omdat ze goedkoop zijn en goed werken als je er niet meer dan een jaar mee moet doen. De kabel van de bout is slecht en produceert draadbreuken...

In principe is de bout te vervangen door een beter exemplaar en dan heb je voor max 40 euro toch een heel leuk boutje met fatsoenlijke regeling. Later dit jaar (zo rond mn verjaardag enzo) ga ik eens een nieuwe bout kopen, zat te denken aan hetelucht maar misschien is dat niet zo handig voor wat ik doe (toch nog steeds wel 90% through-hole).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
Mss is de Versatip van Dremel ook nog een optie. Ik weet niet hoe deze het doet bij het fijnere werk maar het ziet er me wel een leuk dingetje uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Review van Casejunkies: http://www.casejunkies.co...upn=010001&hl_id=3111

Dremel: http://www.dremeleurope.c...at_id=890&prod_id=330

Edit: Effe terug in de aandacht zetten.. Ben echt benieuwd naar evt ervaringen aangezien ik overweeg om ze mss te kopen..

grtz

[ Voor 183% gewijzigd door msicaron op 02-06-2008 17:59 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
Sorry voor de nuteloze post maar anders verdwijnt deze topic uit de aandacht..

Ik hoop nog steeds op mensen met ervaringen met de versatip. De reviews die ik al gevonden hebt zien er veel belovend uit maar ik wil graag de mening van mensen met wat meer ervaring in het tweaken..

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had de Ersa Tip 260 besteld bij Conrad, die is nu binnen. Morgen maar even kijken hoe die bevalt.
Had eerst een Weller hobby ding, was voldoende. Alleen de punten zijn niet ideaal. (Schroefje kapot)

De Ersa Tip 260: is wel goed. Niet veel over te zeggen. Heb even gesoldeerd. Doet het prima waar ik hem voor gebruik. Had liever de Ersa Multi - pro daar heb je meer keus aan soldeerpunten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 18:01
Wat is het verschil tussen

REGELBARE SOLDEERBOUT 60W 15,-
Regelbare soldeerbout 60w 15,-

En de
Ersa TIP 260 BD/16W 28,-

Is de bovenste nu zoveel slechter als de onderste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
De bovenste heeft ook meer vermogen, wat betekent dat hij ook grotere dingen beter kan solderen (Dikke draden vertinnen e.d. )

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zullen we het aub vermogen noemen? :P.
Verder: Ersa is altijd beter dan noname en 16W is (alhoewel weinig) meestal genoeg voor kleine electroprojectjes.
Ik zou voor de ersa gaan dus, ook omdat je weet dat dat een echt merk is :).

Verder: je linkjes zijn dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hier op het werk hadden we altijd Weller.
Na wat mindere ervaringen met Weller hebben we nu overal Ersa stations staan.

We moeten nu alleen nog eens een goedkoop hetelucht station hebben voor incidenteel herstelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor nare ervaring had je dan met weller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat was nog voordat ik er kwam werken overigens. Dus ik heb het zelf niet meegemaakt.
Maar ik dacht dat het iets met de koppeling van de punten te maken had. Volgens mij waren het magnetostatische bouten waarbij na een tijd het magnetisch materiaal niet meer goed meewerkte.

[ Voor 27% gewijzigd door M a r c o op 02-06-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raar, zeker gezien die dingen retepopulair zijn bij veel bedrijven en ook al lang bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
3de poging ;(: Iemand ervaring met de Versatip van Dremel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens deze review is hij prima.
Ik zou zelf alleen geen gasbout willen, die zijn mi. (!) alleen handig oip plekken waar je geen spanning hebt ;).

Mijn mening:
te slecht regelbaar
te weinig punten.
er staat geen weller\metcal\ersa\pace op :+. (niet te serieus nemen).

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 02-06-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
Boudewijn schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:04:
Volgens deze review is hij prima.
Ik zou zelf alleen geen gasbout willen, die zijn mi. (!) alleen handig oip plekken waar je geen spanning hebt ;).

Mijn mening:
te slecht regelbaar
te weinig punten.
er staat geen weller\metcal\ersa\pace op :+. (niet te serieus nemen).
ja maar ik vond het wel handig dat je ook kan heetsnijden ed.. Vraag mij vooral af of hij ook geschikt zal zijn voor het fijnere werk..

In elk geval bedankt voor de reply:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In die magnastat boutjes zit een schakelaar die nog wel eens wil inbranden, maar als je die dingen niet 8 uur per dag aan laat staan is dat ook niet echt een probleem. Voor continugebruik zou ik dan een (duurdere) echt regelbare nemen, wds81 bijvoorbeeld. Daarmee wil ik overigens absoluut niet zeggen dat andere merken uitgesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
Iemand nog ervaringen met Aoyue 936 soldeerstation? (http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html)

er zit een puntje bij van iets tussen de 0.2mm en 0.5mm. Ik ga er nog eentje bijkopen maar welke :s. 0.2 of 0.5?

Ik ga voornamelijk reparaties doen op print en vooral gewoon wat probeersels aangezien ik nog niet lang bezig ben met elektronica.

Als er nog mensen zijn met ervaringen post ze maar. Als ik tijd heb ga ik proberen om een FAQ te maken over het aankopen (en mss gebruiken) van een goede soldeerbout of station.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb dezelfde bout, met de standaard punt zit je goed. Ik heb 1 extra punt voor het geval ik SMD moet solderen, maar eigenlijk lukt dat ook nog altijd met de normale punt. Maar als beginner kan de kleinere punt wel handiger zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
jep, hier een 936 gebruiker :) naar volle tevredenheid.

ik heb de standaard 0.2mm punt, en een 1mm punt (wat langer, recht ipv potloodpunt), maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

de 0,2mm redt het prima bij alles wat ik tot nu toe gesoldeerd heb.

binnenkort ook eens wat SMD onderdeeltjes ermee solderen, moet lukken lijkt me (zelfs met die lompe soldeerbouten op school lukt dat nog :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 19-09 20:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zag deze laatst gepost worden door een andere user.

http://www.curiousinventor.com/guides/How_To_Solder

Een erg mooie soldeer en smd soldeer guide, Er worden ook veel voor en nadelen van punten in besproken, misschien kan dat je helpen. Sowiesow issie de moeite waard om te kijken, ook als je al een beetje soldeer ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Nu online
How to solder ?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/how-to-solder.jpg

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
Bedankt, Ik zal zodra ik tijd heb (nog niet voor direct) eens aan de FAQ beginne te schrijven.. En natuurlijk mijn 936 bestellen :).

Updatetje volgt nog wel.

Grtz

(meer reacties mogen altijd nog eh;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 16:16
Springuin schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:09:
Ik heb een weller van 12 watt, die is fijn voor kleine dingetjes, maar het wordt hem al snel te zwaar. Toen heb ik bij wijze van experiment deze bij www.voti.nl gekocht voor 13,09 euro. Die is instelbaar qua temperatuur (geen aflezing oid, maar wel een draaiknopje) en is lekker snel warm. Op dit moment gebruik ik hem overal voor, inclusief smd componenten.

Voor die prijs kun je het best eens proberen, zou ik zeggen. Gas is leuk voor onderweg, maar zou ik niet doen. Wil je echt een gas soldeerbout, dan maakt het denk ik niet zo veel uit welke je neemt. Ze zijn allemaal traploos regelbaar als ik dat zo bekijk.
Ik weet het, dit is een zeer oud topic, maar Tweakers is nog steeds een goed naslag werk!

Ik heb zo nu en dan producten waarbij draadjes los zitten op de printplaat.
En al eens een jack gehad die los liet.

Ik wil dus voor het simpele soldeerwerk een soldeerbout kopen, met alle nodige toebehoren.
Nu heb ik het forum doorgespit en de volgende items in mijn mandje zitten bij EDO:
- Soldeerbout Regelbaar (Tool-iron) die werd geadviseerd door Springuin.
- Soldeertin 1mm 100 gram 3,5% (60/40 Stannol, Flux 3,5%)
- Desoldeer Litze 2,5mm 1,6 mtr
- Houder voor Soldeerbout met Spons.

Mijn vraag:
Heb ik ook Soldeervloeistof nodig? (S-39) Ik zag mijn vader daar vroeger altijd mee.
Mis ik verder nog iets?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29

BoAC

Memento mori

deltre schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Ik weet het, dit is een zeer oud topic, maar Tweakers is nog steeds een goed naslag werk!

Ik heb zo nu en dan producten waarbij draadjes los zitten op de printplaat.
En al eens een jack gehad die los liet.

Ik wil dus voor het simpele soldeerwerk een soldeerbout kopen, met alle nodige toebehoren.
Nu heb ik het forum doorgespit en de volgende items in mijn mandje zitten bij EDO:
- Soldeerbout Regelbaar (Tool-iron) die werd geadviseerd door Springuin.
- Soldeertin 1mm 100 gram 3,5% (60/40 Stannol, Flux 3,5%)
- Desoldeer Litze 2,5mm 1,6 mtr
- Houder voor Soldeerbout met Spons.

Mijn vraag:
Heb ik ook Soldeervloeistof nodig? (S-39) Ik zag mijn vader daar vroeger altijd mee.
Mis ik verder nog iets?

Alvast bedankt!
Zoek even op S39 :D
Verder ziet je mandje er prima uit. De tin die je in je mandje hebt zitten maakt S39 overbodig.
Deze is wel informatief om te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
BoAC schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:42:
[...]

Zoek even op S39 :D
Verder ziet je mandje er prima uit. De tin die je in je mandje hebt zitten maakt S39 overbodig.
Deze is wel informatief om te volgen :)
Thanks! Dat beantwoord direct mijn vraag.
De reacties op de S-39 zijn ook behoorlijk duidelijk 8)7
Het filmpje loopt reeds in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
deltre schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Mijn vraag:
Mis ik verder nog iets?

Alvast bedankt!
Laat ik één ding duidelijk maken, S39 is uit den boze. Het werd vroeger gebruikt om waterleiding te solderen. Maar daar is het al tientallen jaren door de waterleidingbedrijven verboden en is het vervangen door een milder product. Dit omdat S39 extreem agressief is, totaal ongeschikt voor elektronica. Als je het ervoor zou gebruiken, dan vreet het binnen heel korte tijd de hele omgeving van de soldeerplaats kapot!

Voor electronica wordt sinds jaar en dag holle soldeerdraad gebruikt gevuld met het vloeimiddel hars. Harskerndraad dus, de draad is in verschillende dikten verkrijgbaar voor fijn of grof werk. Fijn of grof, die afweging moet je ook maken voor de keuze van de soldeerbout/soldeerstation. Die met gasvlam is ook loodgietersgereedschap, niets mis mee overigens, maar vergeet het voor het fijnere werk met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
S39 is vooral voor leidingenwerk, de oude variant mag inderdaad niet meer worden gebruikt. Wat je nu koopt is gewoon bruikbaar, maar voor elektronica zou ik gewoon normale flux gebruiken als je dat nodig hebt. Flux is heerlijk bij precisiewerk solderen, maar voor het lompere werk (waaronder jacks en draden) heb ik het doorgaans niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Flake schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:16:
Flux is heerlijk bij precisiewerk solderen, maar voor het lompere werk (waaronder jacks en draden) heb ik het doorgaans niet nodig.
Ik neem aan dat je extra flux (naast de flux in de tin zelf) bedoelt, anders wil ik jouw soldeerwerk niet zien ;)

S39 is voor zover ik weet nog steeds niet bruikbaar, het geleidt en is veel te agressief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flake schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:16:
S39 is vooral voor leidingenwerk, de oude variant mag inderdaad niet meer worden gebruikt. Wat je nu koopt is gewoon bruikbaar, maar voor elektronica zou ik gewoon normale flux gebruiken als je dat nodig hebt. Flux is heerlijk bij precisiewerk solderen, maar voor het lompere werk (waaronder jacks en draden) heb ik het doorgaans niet nodig.
Klopt, ik wist het niet precies, het is geen vakgebied van me. Maar ik heb even zitten zoeken via Google. Ik zag dat het oude product op basis van zoutzuur was. Verbaast me eerlijk gezegd niet, geen wonder dat het zo agressief was. Verdund zoutzuur werd door loodgieters ook gebruikt om zinken dakgoten te solderen. Bij een wat oudere loodgieter zag ik destijds dat hij een flesje zoutzuur had waarin hij een stukje zink in had dat geleidelijk oploste. Om verwarring te voorkomen met het oude S39 heeft het nieuwe wel een andere naam, namelijk S39-Cu. Ik meen me te herinneren dat er ook een product was of dat het er nog steeds is dat er op leek, ook met een S, maar een ander getal. Dat was naar verluidt ook toegestaan.

Verder sta ik helemaal achter de aanname dat je met de opmerking "helemaal niet nodig" alleen toegevoegde flux bedoelt, maar wel harskern soldeerdraad gebruikt, Anders lukt het natuurlijk nooit. Dat weet je zelf neem ik aan heel goed, maar er zitten hier ook volslagen leken waarvoor zoiets helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Duidelijke uitleg wederom.

Ondertussen zojuist het pakje binnen gekregen.
Maar in plaats van de soldeerbout zit er een reservestift in...

Toch iets mis gegaan.
Dat wordt vandaag nog niet de vuurdoop helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik wil een elcootje erbij plaatsen in m'n versterker (aan IC pootjes) maar heb alleen een soldeerpistool met zo'n lompe platte soldeerlus - te lomp voor dit doel.

Was al aan het kijken naar een leuk soldeerstationnetje maar ik doe dit soort klusjes vooralsnog eigenlijk nooit dus iedere investering is eigenlijk weggegooid geld...

Voor puristen ongetwijfeld een tenenkrommende vraag, maar met het risico op een flame dan maar: is er een quick & dirty truukje om toch eenmalig fijner te kunnen werken met zo'n soldeerpistool? Iets eraan zetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:56
droner schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:08:
Voor puristen ongetwijfeld een tenenkrommende vraag, maar met het risico op een flame dan maar: is er een quick & dirty truukje om toch eenmalig fijner te kunnen werken met zo'n soldeerpistool? Iets eraan zetten ofzo?
Een spijker, heet gemaakt in een kaarsvlam of gasbrander, kan in zo'n geval prima redelijk dienst doen als soldeerbout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zag gisteren bij de Lidl een soldeerstation voor <10 euro! Zelfs met instelbare temperatuur.
Zal geen superkwaliteit zijn, maar voor incidenteel wat te fixen prima bruikbaar. :Y

Compleet met vervangingspunt en rolletjes soldeer. Voor dat bedrag. :)

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2018 16:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
ehtweak schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:57:
Ik zag gisteren bij de Lidl een soldeerstation voor <10 euro! Zelfs met instelbare temperatuur.
Zal geen superkwaliteit zijn, maar voor incidenteel wat te fixen prima bruikbaar. :Y

Heb er zelf een. Die heb ik al een tijdje in gebruik. Bevalt goed alleen als je echt goed wilt solderen koop een Weller of een ander goed merk. De temperatuur van dit soldeerstation loopt vrij snel terug. Niets mis mee maar je ziet wel kwaliteitsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Goeie tip, morgen ff kijken of ze die hier ook (nog) hebben 8)

@vincent_1971 Snel teruglopen? Ik neem aan dat ie eerst opwarmt, daarna koelt ie af ipv zichzelf op temperatuur te houden oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34
droner schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:31:
Goeie tip, morgen ff kijken of ze die hier ook (nog) hebben 8)

@vincent_1971 Snel teruglopen? Ik neem aan dat ie eerst opwarmt, daarna koelt ie af ipv zichzelf op temperatuur te houden oid?
Bedoel als je die eerst opwarmt ( warmt lekker vlot op ) en dan gaat solderen merk je dat de temperatuur iets terugloopt. Voor veel soldeer is dat geen probleem maar ik wil nog wel eens wat vlakken vertinnen en dan grijp ik terug op een weller. Ook met uitvloeien heb ik beter resultaat met een weller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
ehtweak schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:57:

Ik dacht dat het LIDL station eigenlijk alleen een vermogensregeling had, een soort van dimmer dus zonder feedback met temperatuursensor in de punt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130380
Maar misschien dat het 2018 model het wel heeft?....
https://www.lidl-shop.nl/Soldeergereedschap/h113514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die van twee tientjes iig wel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Over de Aoyue 936 (op dit moment €37,95) heb ik de meeste positieve reviews gelezen, eigenlijk het enige budget stationnetje wat er voor zover ik snap enigszins mee door kan (veel verstand heb ik er zelf niet van).

Twintig euro uitgeven voor LIDL meuk is dan m.i echt zonde... tientje omdat je toch vrijwel nooit soldeert is wel weer te overwegen. Vind ik dan he ;)

Helaas had mijn lokale LIDL die dingen niet. Online zijn ze er wel.

[ Voor 7% gewijzigd door droner op 05-02-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vraag is bij die van Lidl een beetje wat voor een punten hij overweg kan. Maar ik ben dol op digitale displaytjes, en als ik niet al een Aoyue 9378 had, was hij best leuk geweest. Die wel in de aanbieding keer gekocht, maar die van Lidl is alsnog zoveel goedkoper dat als je aan het zoeken bent ik het wel zou aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Inclusief verzendkosten zou je dan nog steeds zo'n 23 euro kwijt zijn, dan zou ik die 936 echt een betere deal vinden (aangemerkt dat die tent toevallig vlakbij is hier dus geen verzendkosten - en ik niet jouw digitale display fetisj deel).

Heb dus maar dat cheapo ding besteld onder het motto: als je kiest voor goedkope meuk moet je het wel ook echt goedkoop houden ;)

Dank voor 't meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
droner schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:58:
... en ik niet jouw digitale display fetisj deel...
Ik ook niet, integendeel, dan krijg ik last van obsessief compulsief gedrag. Ik wil 'm dan op precies 300°C hebben en geen 299 of 301 Dan ben ik meer bezig met klooien met up/down knopjes dan met het echte soldeerwerk :|

Bij een draaiknop ben ik in een seconde klaar als ik de temperatuur wil wijzigen. Ik let dan meer op het werk en draai ff snel aan het knopje als ik tijdens het solderen merk dat de temperatuur te hoog of te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
€ 9,95 Lidl soldeerstationnetje is hier in elk geval een succes, heb m'n versterker ermee gefixt 8)
Nogmaals dank voor de tip @ehtweak !
Pagina: 1