Probleem met drivers (4-bits kleuren...)

Pagina: 1
Acties:

• mcbacon0
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:24
Hallo,

ik ben hier nog niet zo lang op tweakers, maar ik heb gezien (en gemerkt) dat hier heel veel hulp wordt geboden. Nu heb ik een probleem.

Sinds zondag heb ik weer windows xp geïnstaleerd op mijn pc. Ik had eerst Vista en ik was daar niet tevreden mee. en die DX10 boeit me niet zo.
Maar als ik mijn pc opstart Krijg ik een resolutie van 800x600 en staat de kleurendiepte op 4-bits.
Natuurlijk heb ik geprobeerd om het weer terug te zetten naar 1280x1024 en 32-bits, maar dat kan gewoon niet. Nu komt het vage eraan: als ik de drivers opnieuw installeer (forceware 169.21 OF de drivers van de cd af die bij de videokaart zat) dan vraagt hij zo als gewoonlijk of ik opnieuw wil opstarten, als hij daarmee klaar is dan doet alles het weer gewoon. maar zodra ik opnieuw opstart, 4-bits en 800x600...

De eerste paar keer gaf windows iets aan over "cannot find graphics card information" maar kennelijk vind mijn pc dat niet intersant genoeg meer om te melden, of is het probleem verandert.

Het enige wat ik kon vinden hierover op internet, was iemand waarvan de videokaart kapot was, en iemand die zei at het aan ASUS Smartdocor kon liggen (Smartdoctor is een programma dat bij de videokaart geleverd word, hiermee kan je de temperatuur zien van je videokaart en je kan er gemakkelijk mee overclocken), die heb ik verwijdert maar het probleem blijft bestaan, daarnaast weet ik uit ervaring van GamerOSD (ook een programma dat bij de videokaart wordt geleverd en waarmee ingame kan overclocken, ingame video kan capturen (FRAPS like) enz.) die wil ik ook verwijderen maar dan komt hij met een error: "No need for an upgrade, the current version is newer" wat natuurlijk nergens op slaat want ik wil niet upgraden maar deleten...

Ik heb GamerOSD ook al handmatig verwijdert, ik heb verschillende drivers geprobeerd, ik heb nieuwere versie van GamerOSD geprobeert. maar niks lijkt te helpen. :'(

System pecs:
Proccesor: Intel C2D E6750
Videokaart: Asus EN8800GT
Geheugen: 2x Team-elite 1gb in dual channel
Moederbord: Asus P5K Pro
Beeldschermen: 2x 17" CRT bakken 1 op 1600x1200 en 1 op 1280x1024

Iemand een idee? ik zit hier echt mee, m'n pa snapt er zelfs niks van :) en die heeft meestal wel een idee waar het aan zou kunnen liggen.
Iemand nog een idee hoe ik GamerOSD kan verwijderen?

vage boel hier, ik hoop dat iemand kan helpen.

• mcbacon0
oh shit, verkeerde topic naam...iemand die daar "problemen asus 8800GT (4-bits kleuren)" van kan maken? (of mij uit kan leggen hoe dat moet? :) )

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Hoe heb je windows XP geinstalleerd ? Heb je een volledige formate gedaan van de schijf waar je het OS op geinstalleerd hebt? Toen je windows aan het installeren was en toen voor het eerst opstarte had je toen ook hetzelfde probleem? Dus zonder dat er drivers waren geinstalleerd? Normaal kun je dan al wel de resolutie en kleurdiepte hoger zetten.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 07:39
Ik heb recentelijk precies hetzelfde probleem gehad. Bij mij lijkt terugstappen op de 163.75 drivers de oplossing. Maar ik wacht nog heel even af voor ik dat definitief bevestig.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• mcbacon0
@Kain
Ik heb Windows geinstalleerd op de C schijf, omdat ik de D schijf gebruik als backup. en ja ik heb het geformateerd, maar wel de snelle format. En ik kon idd bij de eerste keer opstarten iig 1280x1024 doen (of 1024x768), en het was ook 32-bits als ik het goed heb (anders 16-bits xD)

@cornelisprul
bedankt voor de (mogelijke) oplossing, valt iig te proberen.
ik kom z.s.m. met de uitslag.
hmm, 163.75 support de 8800gt volgens de nvidea site, of heb je een linkje?

[ Voor 8% gewijzigd door mcbacon0 op 13-05-2008 21:20 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 00:27
hee, ik heb hetzelfde probleem ook, vandaag een 8800 gt + nieuw moederbord cpu, windows geinstalleerd -> 16/32 bit kleuren en resolutie tot 1680x1050. drivers geinstalleerd en hoppa, 4 bit en 800x 600, lelijk, krijg gelijk heimwee naar ati...
als ik een oplossing vind laat ik het weten.

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
http://laptopvideo2go.com

Probeer eens een totaal andere driver? (uit de 175 reeks ofzo)

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 07:39
mcbacon0 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 21:12:
@cornelisprul
bedankt voor de (mogelijke) oplossing, valt iig te proberen.
ik kom z.s.m. met de uitslag.
hmm, 163.75 support de 8800gt volgens de nvidea site, of heb je een linkje?
Vond ze hier meuk: nVidia ForceWare 163.75 WHQL. Geen idee of deze het ook op de 8800GT doen, heb zelf een 6600GT

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:18

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zit er toevallig een grafische chip op je moederplank?
Zoja> Even in je bios zoeken?

I am the great Cornholio!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Kijk eens in apparaatbeheer?

Windowstoets + SysRQ induwen en dan in "apparaatbeheer" eens kijken of je toevallig een "VGA compatible" en een "Nvidia 8800GT..." hebt staan?

De VGA compatible verwijderen (of disablen) om Windows te forcen de goede driver te gebruiken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• mcbacon0
Geen VGA compatible te vinden :s
maar hij heeft wel een ker gevraagd of ik die wilde installeren (wizard hardware installeren ofzo) ik dacht dat het de 8800gt was...ik heb namelijk verder geen onboard graphics engine of iets dergelijks..
ok ik zal de 175 reeks eens proberen, heb nu 169.21. geen verbetering. ik kom zsm met nieuws

EDIT: nee, forceware 175.16 geeft hetzelfde probleem...

ik ga even iets proberen met Driver sweeper in de safe-mode van windows. Meer nieuws zsm

EDIT2: driversweeper, geen succes.
ik wordt er echt gek van, in safemode wel 32-bits kleuren. maar de drivers stonden niet aan (windows verplaatsen langzaam) Het is dus echt iets met die drivers, mischien 2 die elkaar dwarsliggen, maar hoe krijg ik die VGA compatible weer weg?

[ Voor 40% gewijzigd door mcbacon0 op 14-05-2008 15:33 ]

• mcbacon0
hmmm. nu wil ik nieuwe drivers installeren...zegt ie: "Het NVIDIA-installatieprogramma kon geen stuurprogramma's vinden die compatibel zijn met uw huidige hardware. het installatie programma gaat nu afsluiten"

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Je gebruikt niet toevallig een dual monitor setup met Ultramon? http://www.realtimesoft.c...?Topic=8246&tmpl=UltraMon

• mcbacon0
raad eens 1 keer :) ik ga het meteen ff proberen xD

• mcbacon0
het is ook zo'n klein onschudig rot programmaatje..

thx, het werkt nu iig weer naar behoren!

@paazei
als jij ook ultramon hebt en 2 schermen, verwijder ultramon,
restart pc
instaleer videokaart drivers.
restart pc
installeer ultramon ZONDER MIRRORING
en hij werkt weer!
Pagina: 1