Langzame boot van Laptop (Toshiba A200-1CK)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masco
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 18:31
Mede tweakers,

Een vriend van me heeft een half jaar geleden een Toshiba A200-1CK gekocht, helemaal tevreden/perfecto

het enigste wat hem dus nog dwars zit, is dat hij erg langzaam opstart.. het duurt ongeveer 4 tot 5 minuten.. en dit zou opzich niet mogen met een Intel Pentium Dual Core 1.73ghz en 2048 ram..

nou heb ik in het BIOS aangepast dat Quiet-Boot uitgeschakeld staat, zo dat ik kan zien wat er gebeurt bij het opstarten... tot mijn grote verbazing zie ik dat de computer een System RAM Scan uitvoert, elke keer als de laptop word opgestart, dus hij gaat het werkgeheugen van 0 tot 2048 controleren of zo :/ en ik kan je vertellen.. dat gaat traaaaaaaaaaaaaag :O

het eerste wat in me op kwam, was Quick-Boot enable doen in de BIOS.. maar tot 2e grote verbazing was de optie Quick-Boot nergens te vinden in de bios...

de BIOS heeft de naam PhoenixBios en heb hem meteen even tot de laatste versie geupdate versie 1.80, maar nog steeds geen Quick-Boot :'(

iemand nog ideeen, want ik kom niet verder |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe lang doet die precies over de scan van het geheugen?

En heb je al geprobeerd om een kale install van windows te doen?
De Pentium Dual Core is ook niet de snelste CPU hoor, het is een Dual Pentium M (Core 1 Duo), maar dat moet natuurlijk niet veroorzaken dat de BIOS geen quickboot doet...

Welke opties zie je allemaal in de BIOS? Want het kan zijn dat Toshiba het anders heeft genoemd...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:32

MsG

Forumzwerver

Heet zo'n ramcheck niet Power On Selftest/POST? Zoek daar eens op in bios

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sneller roeien =p

Ik heb ook een Toshiba laptop uit de A200 serie, ik zal even voor je kijken hoe die optie in Toshiba-taal heet..
-------
Net gekeken, je moet Quiet Boot = enabled zetten op de eerste pagina ;)
geen typo, Quiet Boot = enabled

offtopic:
wtf heb je in de TS verstop, het laden van windows duurde net 15 seconden langer dan normaal! :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
En voor een tijdelijke oplossing, staan er geen toetsen bij waarmee je de test kan skippen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masco
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:50:

Net gekeken, je moet Quiet Boot = enabled zetten op de eerste pagina ;)
geen typo, Quiet Boot = enabled
daar heb ik al naar gekeken, maar het enigste verschil bij mij is met quiet-boot dat ik dus het Toshiba logo wel of niet zie O-) , voor de rest is ie even traag :)

En op reply van Big-Guy
, nee kale install heb ik niet geprobeerd, er staat Vista Home Premium op... maar dat zou opzicht toch niks met de bios te maken hebben?

de opties die in de bios staan zijn:

Main

System Time
System Date
Hard Disk
Hard Disk
Quiet Boot: Enabled
Power On Display: Auto-Selected
LCD Display Stretch: Enabled
Total Memory: 2048 MB
BIOS Ver.: V1.80

Advanced

Legacy USB Support: Enabled
Core Multi-Processing: Enabled
Execute-Disable Bit Capability: Disabled
Dynamic CPU Frequency Mode: Dynamic
Built-in LAN: Enabled
Wake-up LAN: Disabled
Wake-up on Keyboard device: Disabled
Critical Battery Wake-up: Enabled
Front Edge Logo: Enabled

Security

User Password Is: Clear
Supervisor Password Is: Clear
Set User Password: Enter
Set Supervisor Password: Enter
Built-in HDD1 Status: Clear
Built-in HDD1 Password Select: User Only
Set HDD User Password: Enter

Boot

Built in HDD1: Hitachi HTS541616J9SA00
CD/DVD: HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N-(SM)
FDD:
LAN:

op reactie van GreenSky nee, er is geen toets die ik kan indrukken om het proces over te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:27
Ik kan weinig vinden op het internet oid, misschien Toshiba even bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:33

DjVe

Hatsaflats!

wellicht dat een kale install het wel kan verhelpen. Wellicht dat vista iets verknalt bij het afsluiten, waardoor de bios de ramtest gaat uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masco
alex3305 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 00:26:
Ik kan weinig vinden op het internet oid, misschien Toshiba even bellen?
ja dat gaat ik maar is ff doen denk ik 7(8)7
Jordy van e schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 04:43:
wellicht dat een kale install het wel kan verhelpen. Wellicht dat vista iets verknalt bij het afsluiten, waardoor de bios de ramtest gaat uitvoeren?
maar waarom zou een kale install helpen?, bedoel tis echt het eerste scherm wat je te zien krijgt als je de pc aanzet.. dus neem aan dat het met de BIOS/POST dingen te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masco
Even een update-tje...

heb Toshiba gebeld, maar kwam geen nuttig woord uit.. hij vroeg zelfs: "wat denkt u zelf wat het probleem is" ik dacht echt meteen... dit meen je toch niet he, dat je dit vraagt... dus ik reageerde heel netjes met "Ja hallo, ik bel jullie voor antwoorden..."

maar goed, na 15 min (50cent per minuut) van mijn leven verpest te hebben... had ik een uur na het telefoongesprek maar weer is ff de laptop aan gezet.. en wonderbaarlijk deed ie de System RAM Scan vele malen sneller (maar nog geen flauw idee waarom ie het eigenlijk doet.. maar hij is iig sneller)...

in windows aangekomen, viel me toch erg op dat het lang duurde voor alle programma's geladen waren.. dus heb via msconfig toch ongeveer 3 kwart uitgeschakeld voor het opstarten.. en nu heb ik een opstart tijd van 1 minuut en 25 seconde :P.. iig beter dan maximaal 5 minuten...

het probleem lag aan een utility van Toshiba genaamd: SVPWUTIL Application, dit programma controleert of alles correct werkt in je pc 8)7

maar goed, die vriend van me is iig weer tevreden! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:33

DjVe

Hatsaflats!

ah kijk :)

Standaard meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:27
Beter voor je :) Alhoewel ik het nog wel heel erg vreemd vind van de Toshiba support, ik had ze daar toch wel wat hoger ingeschat eigenlijk :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masco
alex3305 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:07:
Beter voor je :) Alhoewel ik het nog wel heel erg vreemd vind van de Toshiba support, ik had ze daar toch wel wat hoger ingeschat eigenlijk :S
nou ik ben het helemaal met je eens, het enigste wat ie zei was... herstel-cd, herstel-cd, herstel-cd, herstel-cd, herstel-cd

maar goed, die had ik dus niet eens nodig!

maar in het vervolg als ik nog een toshiba laptop voor iemand is moet fixen of zo.. dan weet ik tenminste wat de problemen zijn waarom ie zo langzaam is :)
Pagina: 1