Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:26
Ik heb een probleem tussen Vista en een XP Pro SP2 machine. De XP is zeg maar de server waar gedeelde bestanden op staan.
Hierop is een map gedeeld met volledige rechten voor iedereen.

Met Vista zie ik de PC in het netwerk, kan ik verbinding maken met de XP machine en zelfs sommige bestanden openen.
Ik kan bijvoorbeeld JPG bestanden openen (zie het plaatje dan ook), maar niet kopieeren naar het bureaublad/documentenmap of waar dan ook. Dan krijg ik een "toegang geweigerd tot doelmap" error. Maar doelmap klinkt alsof het aan rechten op de vista machine ligt...

Nog een voorbeeld. Vanaf de Vista kan ik in de gedeelde map van de XP een nieuw worddocument maken, deze openen, iets erin zetten, opslaan. Hierna kan ik hem niet meer openen.

In het netwerk is ook nog een andere XP machine, die perfect alles kan openen vanaf de gedeelte map...

In Vista heb ik Windows Defender uitgezet, UAC uitgezet. Op die pc staat ook Norton Internet Security 2008 (meestal is norton de schuld van alle problemen, dus het vermelden waard). Voor te testen alle onderdelen tijdelijk in Norton uitgeschakeld, maar geen effect.
In Internet Explorer bij beveiligingsopties het lokale intranet op zn laagst gezet, en voor de zekerheid de xp machine toegevoegd bij de websites. Ook hier geen effect.
Vandaag SP1 op de Vista machine gezet, maar hier ook geen effect mee.

Bij de netwerkinstellingen in Vista (in netwerkcentrum) De volgende dingen ingesteld:
Particulier netwerk
Alles op groen, behalve met wachtwoord beveiligd delen.

Verder ook nog in het register een ding geprobeerd met een protocol op 1 te zetten ipv 3 (iets met ntlm), is al weer een week geleden dus zou dat moeten opzoeken. Maar ook dit had geen effect.

Als laatste zowel op de XP machine als Vista de firewall uitgezet.

Ik heb veel gezocht en gelezen, maar nog nergens iets gevonden (soms wel vergelijkbare problemen, maar dan weer geen oplossing).

De Vista machine is een HP (Compaq) waar standaard Vista met alle hp onderdelen op staat.

Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik weet ook niet zeker of ik vista bijvoorbeeld de schuld moet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
het ligt dus aan je doelcomputer.. dat is duidelijk :) misschien werk je met verschillende soorten Office? (2003 en 2007)

en voor die rechten; tsjah, ken je je eigen rechten op dat systeem, voor de desbetreffende user?

[ Voor 29% gewijzigd door sjongenelen op 13-05-2008 18:30 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
TheNymf schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:30:
het ligt dus aan je doelcomputer.. dat is duidelijk :) misschien werk je met verschillende soorten Office? (2003 en 2007)

en voor die rechten; tsjah, ken je je eigen rechten op dat systeem, voor de desbetreffende user?
Ja het zijn verschillende officeversies. Maar op die andere XP machine kan ik gewoon alles doen, dus ook bestanden van de ene naar de andere kopieëren.
Nu kan ik dus op die Vista machine dus geen Word of Jpeg bestanden kopieeren (met de verkenner, of hoe dat ook in Vista heet) vanaf de XP machine, maar wel tekstdocumenten. Er zijn vast wel meer dingen die wel en niet werken, maar dit vond ik gek genoeg om het verder bij te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
maar, weet je dat office 2007 een ander bestandversie dan 2003 gebruikt? docx nl. en zonder patch kun je deze niet openen in office 2003...

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
TheNymf schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:56:
maar, weet je dat office 2007 een ander bestandversie dan 2003 gebruikt? docx nl. en zonder patch kun je deze niet openen in office 2003...
Ja ik ken de verschillen. Ik ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest met welke machine ik wat doe.
Er zijn er 3:
1. Vista (laptop) ->Office 2007
2. Server (Xp Pro SP2)
3. PC2 (Xp Pro SP2) ->Office XP

Ik maak met Vista een Word Document op Server aan, waarna ik met Word op Vista hier iets in zet. Vervolgens kan ik met Vista deze niet meer openen en kopieëren.
Bij deze test is dus niet PC2 bij geweest.

Met Vista kan ik dus ook JPEG afbeeldingen van Server openen, maar niet kopiëren.

Met Vista kan ik wel tekstbestanden aanmaken op Server en deze ook kopiëren.

Het lijkt dus op een of andere beveiligingsinstellingen die alle "schadelijke" types blokkeerd.

Alleen nog gekker. Als ik met Vista hetzelfde doe op PC2 (dus Word bestand maken en kopiëren) dan werkt het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheNymf schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:56:
als je in office 2007 , opslaan als word 97/2003 , kan je um gewoon openen met 2003/97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Nu nam ik dus alleen een Word document als voorbeeld, want ik kan in de verkenner dus veel niet kopieëren. Weet het niet zeker, maar zou goed een netwerkprob. kunnen zijn.
Kan een mod deze verplaatsen naar het netwerk forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
FaZe schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 08:39:
Nu nam ik dus alleen een Word document als voorbeeld, want ik kan in de verkenner dus veel niet kopieëren. Weet het niet zeker, maar zou goed een netwerkprob. kunnen zijn.
Een netwerk werkt wel of niet, maar levert niet dit soort rare bijverschijnselen op.
Kan een mod deze verplaatsen naar het netwerk forum?
Nee, leg maar eens uit hoe NTFS en share permissies staan op je 'doelmap'.
En wat is de doelmap?
Werkt het wel als je een andere Target folder uitkiest?
je kan met
cacls <folder> 
laten zien welke permissies er op je folders staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Ik ben nu niet bij de PC, dus kan niet calc uitvoeren.

De doelmap is in dit geval het bureaublad en de root van c: geweest als test.

Als ik met VISTA vanaf PC2 bestanden kopieeër dan komen ze dus wel op het bureaublad terecht zonder problemen :S

Aan de ene kant klinkt het als een probleem met vista, omdat xp machines nergens last van hebben, aan de andere kant als iets met de server...
Enige wat wel kan zijn dat server niet alle Windows updates gehad heeft en de andere pc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
kan je wel files naar je desktop moven in vista? vanaf een netwerk share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
FaZe schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 17:20:
Ik ben nu niet bij de PC, dus kan niet calc uitvoeren.

De doelmap is in dit geval het bureaublad en de root van c: geweest als test.

Als ik met VISTA vanaf PC2 bestanden kopieeër dan komen ze dus wel op het bureaublad terecht zonder problemen :S
Gheh - laten dat nou net wat meer afgeschermde lokaties zijn onder Vista als je vanaf een ouder OS over het netwerk daar zaken wil wegschrijven :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Ik zal kijken of ik gewoon in het weekend de pc's mee naar huis kan krijgen, kan dan op het gemak het een en ander testen. Moven heb ik nog niet geprobeerd, maar ook al werkt het, schiet ik er niks mee op.
Dat bureaublad en c:\ beter beveilig zijn kan ik me wel voorstellen, blijf het vaag vinden dat het van een andere pc wel gewoon werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
vista --> xp werkt zeker wel en xp --> vista niet?, dan zal dit idd door betere beveiliging komen ;), even mappie aanmaken, full rights, zorge dan op beide username & pass zelfde is, dan zou het eigenlijk wel goed moeten komen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Dutch2007 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:12:
vista --> xp werkt zeker wel en xp --> vista niet?, dan zal dit idd door betere beveiliging komen ;), even mappie aanmaken, full rights, zorge dan op beide username & pass zelfde is, dan zou het eigenlijk wel goed moeten komen...)
Vista -> XP is nu net wat niet werkt... Andersom is niet noodzakelijk en heb ik ook niet naar gekeken. Heb dan ook op de XP zowel bij de share als ntfs alle rechten voor alles en iedereen opengegooid, zonder succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
Volgens mij is het nu opgelost.
Had inderdaad naar de rechten gekeken maar cacls, alleen zag dat er wel goed uit.
Op de server stond nog een oude versie van Kaspersky die al een tijd niet meer werkte en heb deze verwijderd. Hierna vroeg hij of hij bepaalde NTFS stromen moest verwijderen en heb ja gezegd. Ding was een tijd bezig en kon er nu weer op komen.

Echter kan dit ook toeval zijn uiteraard, had de SMART waardes van de hardeschijf uitgelezen en daar waren best wel veel instabiele sectoren. Wellicht dat daar het probleem ontstaan is en doordat Kaspersky alle NTFS dingen gereset heeft dat het weer in orde is.
Ik blijf het een vreemd probleem vinden, vooral omdat PC2 er wel op kon werken...
Pagina: 1