ASUS P4C-E deluxe, Pentium 4 3 ghz, 2x Corsair 512 mb DDR PC3700, Hercules ati radeon 9800xt, 4x Western Digital S-ATA 250Gb 7200rpm (raid 5), 2x IBM 30 gb
Areca meld inderdaad dat er problemen zijn met de Samsung disken in combinatie met de 1680 SAS serie. Niet alleen met betrekking tot NCQ maar ook andere issues.
Areca is bezig het probleem op te lossen samen met Samsung.
Overigens raad Areca aan geen Samsung disks te gebruiken bij ALLE Areca modellen, al hebben wij geen meldingen over problemen met andere modellen dan de 1680 SAS serie.
Dus waarschijnlijk speelt Areca op zeker en raad alle Samsung disks voorlopig af.
Overigens raad Areca aan geen Samsung disks te gebruiken bij ALLE Areca modellen, al hebben wij geen meldingen over problemen met andere modellen dan de 1680 SAS serie.
Dus waarschijnlijk speelt Areca op zeker en raad alle Samsung disks voorlopig af.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Bij de ARC-1220ML treedt met deze schijven een vergelijkbaar probleem op. In een gloednieuwe RAID5 array (2x HD103UJ, 2x WD10EACS) kreeg ik binnen drie minuten van elkaar een 'failed' melding van de controller voor beide samsungs. De schijven zelf lijken gek genoeg in orde op dit moment, ben ze met m'n windoos aan het scannen. Misschien een NCQ-gerelateerd probleem of problemen op SATA300-snelheid zoals areca suggereert, maar ik het risico van latere problemen met dit type neem ik liever niet dus ik ga ze inruilen.
Wel erg kort door de bocht dat ze jou *alle* schijven afraden trouwens, in een andere array aan dezelfde controller hier hangen al sinds augustus vorig jaar, zonder enig probleem twee HD501LJs te snorren.
Areca support meldt vandaag (11 juli) nog geen oplossing te hebben voor dit probleem.John2B schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 11:32:
Areca meld inderdaad dat er problemen zijn met de Samsung disken in combinatie met de 1680 SAS serie. Niet alleen met betrekking tot NCQ maar ook andere issues.
Wel erg kort door de bocht dat ze jou *alle* schijven afraden trouwens, in een andere array aan dezelfde controller hier hangen al sinds augustus vorig jaar, zonder enig probleem twee HD501LJs te snorren.
TS: welke firmware version, boot rom version en sas firmware version gebruik je?
Bij mijn Areca 1222 (idem iop348 als de 1680ix) had ik in het begin problemen met droppen drives uit mn arrays. Ik gebruik ook de F1 1TB's van Samsung.
Met deze firmware(s) heb ik tot nu toe weinig problemen meer:
Controller Name ARC-1222
Firmware Version V1.45 2008-3-14
BOOT ROM Version V1.45 2008-3-14
SAS Firmware Version 4.1.13.2
Bij mijn Areca 1222 (idem iop348 als de 1680ix) had ik in het begin problemen met droppen drives uit mn arrays. Ik gebruik ook de F1 1TB's van Samsung.
Met deze firmware(s) heb ik tot nu toe weinig problemen meer:
Controller Name ARC-1222
Firmware Version V1.45 2008-3-14
BOOT ROM Version V1.45 2008-3-14
SAS Firmware Version 4.1.13.2
Zelf heb ik één HD753LJ aan mijn 1220 hangen (rest Seagate's), en nog geen probleem gehad. Zowel met Samsung als met Areca contact gehad: Samsung schuift het probleem af op Areca en areca geeft aan dat ze nog geen oplossing hebben. Tussen de regels door lees je dat die er ook niet gaat komen...
Wel jammer, want die Samsungtjes zijn zo lekker goedkoop....
Ik heb hier een 1220 met 4 HD753LJ drives eraan, nog geen enkel probleem gehad (draait een half jaar al zo).MasterMaceMichu schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 18:01:
Zelf heb ik één HD753LJ aan mijn 1220 hangen (rest Seagate's), en nog geen probleem gehad. Zowel met Samsung als met Areca contact gehad: Samsung schuift het probleem af op Areca en areca geeft aan dat ze nog geen oplossing hebben. Tussen de regels door lees je dat die er ook niet gaat komen...
De enige partij die hier echt iets zinnigs over kan zeggen is Areca zelf.
Mijn ervaring is dat in een SAS setup de compatibiliteit tussen de RAID controller, SAS expander, en SAS/SATA schijven niet altijd vanzelfsprekend is.
Wellicht dat een recentere firmware van de Samsung schijven of de Areca controller problemen kan lossen maar jouw lot ligt in de handen van Areca.
Een snelle oplossing is dus andere schijven of een andere controller.
Vertellen dat je bij de fabrikant van te voren na moet gaan of jouw HD's compatibel zijn heb je nu niks meer aan. Vaak is er een certified HD en firmware lijst.
Wel zuur voor je
Dezelfde problemen kom je overigens ook tegen bij Adaptec en Seagate en LSI en Western Digital; zelfs is soms de certified HD lijst geen garantie dat het in iedere setup werkt. SAS is wat dat betreft net een stukje complexer dan een plain-vanilla SATA setup.
Mijn ervaring is dat in een SAS setup de compatibiliteit tussen de RAID controller, SAS expander, en SAS/SATA schijven niet altijd vanzelfsprekend is.
Wellicht dat een recentere firmware van de Samsung schijven of de Areca controller problemen kan lossen maar jouw lot ligt in de handen van Areca.
Een snelle oplossing is dus andere schijven of een andere controller.
Vertellen dat je bij de fabrikant van te voren na moet gaan of jouw HD's compatibel zijn heb je nu niks meer aan. Vaak is er een certified HD en firmware lijst.
Wel zuur voor je
Dezelfde problemen kom je overigens ook tegen bij Adaptec en Seagate en LSI en Western Digital; zelfs is soms de certified HD lijst geen garantie dat het in iedere setup werkt. SAS is wat dat betreft net een stukje complexer dan een plain-vanilla SATA setup.
[ Voor 13% gewijzigd door Kokkers op 14-07-2008 13:10 ]
Verwijderd
heb gelijkaardig "probleem"
areca 1680ix 24
firmware V1.45 2008-09-16
Boot rom: V1.45 2008-09-15
SAS firmware 4.4.3.0
hd103uj
firmware 1AA01113
als ik manueel een raid set en volume set aanmaak met 3 van deze schijven, dan verlies ik direct 1 schijf.. als ik echter de quick volume en raid set optie neem dan blijven alle schijven in de set en gaat het vlot
stripe grootte is 4k
alle instellingen staan nog op standaard.
iemand een gelijkaardig voorval gehad?
met welke (gratis) tool kan ik de bekomen array testen op goede werking eens hij voltooid is?
areca 1680ix 24
firmware V1.45 2008-09-16
Boot rom: V1.45 2008-09-15
SAS firmware 4.4.3.0
hd103uj
firmware 1AA01113
als ik manueel een raid set en volume set aanmaak met 3 van deze schijven, dan verlies ik direct 1 schijf.. als ik echter de quick volume en raid set optie neem dan blijven alle schijven in de set en gaat het vlot
stripe grootte is 4k
alle instellingen staan nog op standaard.
iemand een gelijkaardig voorval gehad?
met welke (gratis) tool kan ik de bekomen array testen op goede werking eens hij voltooid is?
Mocht je nog problemen hebben met je array: NCQ uitschakelen. Dat is de workaround die Areca zelf aangeeft. Inmiddels staat de F1 1TB en 500GB op de compatibiliteits-lijst van Areca als zijnde 'possible problem'.
Om te testen zou je een hele poos lees en schrijfacties moeten doen en deze verifiëren. Maar waarschijnlijk zal een simpele stresstest of benchmark al voldoende zijn.
Om te testen zou je een hele poos lees en schrijfacties moeten doen en deze verifiëren. Maar waarschijnlijk zal een simpele stresstest of benchmark al voldoende zijn.
Verwijderd
het volume (3 hd103uj) is succesvol gebouwd, ben nu een volume check aan't laten lopen.
met welke software doe ik het best een stresstest of benchmark?
edit: array is 100% geverifieerd en heeft error scan met hd tune overleefd... is deze nu betrouwbaar te noemen?
met welke software doe ik het best een stresstest of benchmark?
edit: array is 100% geverifieerd en heeft error scan met hd tune overleefd... is deze nu betrouwbaar te noemen?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 13:37 ]
dit zou ik ook willen weten, is er een manier om te checken of de array stabiel is eens hij gebuilt is?
Thx
Thx
We zijn nu bijna een jaar verder... ik sta ook op het ount deze combo aan te schaffen.
Zijn er nog steeds zoveel problemen of is uitschakelen van NCQ voldoende?
Zijn er nog steeds zoveel problemen of is uitschakelen van NCQ voldoende?
Ik heb op dit moment een Areca 1222 met 4x Samsung F1 1TB in raid 5 draaien. Het systeem draait al ongev 4 maanden stabiel met de nieuwste firmware. Zelf heb ik nog geen problemen gezien met degraded array's of andere gelijke problemen.
De combinatie wordt nogsteeds afgeraden door Areca dus het blijft een 'gok', maar het kan gewoon goed werken zoals in mijn situatie en een aantal andere.
De combinatie wordt nogsteeds afgeraden door Areca dus het blijft een 'gok', maar het kan gewoon goed werken zoals in mijn situatie en een aantal andere.
Ik vond die gok iets te groot en heb hier nu op m'n ARC-1222 6xHitachi 1TB draaien, welke op de Compatibility List van Areca staan. Gaat als een speer. Qua prijs hoef je het ook niet te laten, ze zijn ongeveer even duur als de Samsungs.
P R N D
Ben ik met je eens. Beter een disk kiezen die op de Compatibility List staat. Dit ondanks dat mijn Areca1222 + 8x 1TB 1F's set, na het uitzetten van NCQ, prima draait sinds augustus vorig jaar.nose schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 17:06:
Ik vond die gok iets te groot en heb hier nu op m'n ARC-1222 6xHitachi 1TB draaien, welke op de Compatibility List van Areca staan. Gaat als een speer. Qua prijs hoef je het ook niet te laten, ze zijn ongeveer even duur als de Samsungs.
Ik heb zelf geen problemen met mijn Areca 1220 i.c.m. Samsung Spinpoints.
Controller Name ARC-1220
Firmware Version V1.44 2008-2-1
BOOT ROM Version V1.44 2008-1-28
Main Processor 500MHz IOP333
Met blijkbaar een oudere firmware voor de disks:
1AA01110
Wat meer is, ik heb NCQ gewoon aan:
Max SATA Mode Supported SATA300+NCQ
Ik gok ergens dat de IOP333 geen problemen heeft maar de nieuwere controlelrs wel.
Zou ik nu voor een 1280ML gaan of de 1680ix ? De prijs is nagenoeg dezelfde maar de 1680ix heeft wel een veel snellere CPU natuurlijk.
Controller Name ARC-1220
Firmware Version V1.44 2008-2-1
BOOT ROM Version V1.44 2008-1-28
Main Processor 500MHz IOP333
Met blijkbaar een oudere firmware voor de disks:
1AA01110
Wat meer is, ik heb NCQ gewoon aan:
Max SATA Mode Supported SATA300+NCQ
Ik gok ergens dat de IOP333 geen problemen heeft maar de nieuwere controlelrs wel.
Zou ik nu voor een 1280ML gaan of de 1680ix ? De prijs is nagenoeg dezelfde maar de 1680ix heeft wel een veel snellere CPU natuurlijk.
Pagina: 1