Dit is een theorie topic. Ik noem dat zo omdat ik niet weet of mijn HDD het begaf, van het ene op andere moment, door downloaden.
Mijn pc staat zeg 8 uur per dag aan, hier heb ik 2 maxtors, diamond max's een sata-1 200 GB en een sata-2 250 GB
De sata1 is bijna 2 jaar ouder dan de bijna 2 jaar oude sata-2 disk.
Het downloaden doe ik niet dagelijks maar zeg 1 dag in de week, iets van 4 uur. 99% is dan losse RAR files. Dit downloaden doe ik op de oude sata1 disk.
Bijv. oude films, echter die kijken we (uitgepakt naar / op de sata2) vanaf de sata2 disk.
Nu kan het allemaal toeval zijn, een klap op de pc ooit toen de oude er niet in zat nog...
Maar wat is' erger': 50 minuten downloaden EN uitpakken van sata 1 naar sata 2
of het kijken, veelal 90 minuten, vanf de sata 2 ?
Kortom, wat is denken jullie belastender voor een HDD: 90 minuten non-stop uit-lezen vanaf de sata2 , of random lezen en schrijven met bijv. 40% 'rust / idle' per 90 minuten op de sata1?
Mijn pc staat zeg 8 uur per dag aan, hier heb ik 2 maxtors, diamond max's een sata-1 200 GB en een sata-2 250 GB
De sata1 is bijna 2 jaar ouder dan de bijna 2 jaar oude sata-2 disk.
Het downloaden doe ik niet dagelijks maar zeg 1 dag in de week, iets van 4 uur. 99% is dan losse RAR files. Dit downloaden doe ik op de oude sata1 disk.
Bijv. oude films, echter die kijken we (uitgepakt naar / op de sata2) vanaf de sata2 disk.
Nu kan het allemaal toeval zijn, een klap op de pc ooit toen de oude er niet in zat nog...
Maar wat is' erger': 50 minuten downloaden EN uitpakken van sata 1 naar sata 2
of het kijken, veelal 90 minuten, vanf de sata 2 ?
Kortom, wat is denken jullie belastender voor een HDD: 90 minuten non-stop uit-lezen vanaf de sata2 , of random lezen en schrijven met bijv. 40% 'rust / idle' per 90 minuten op de sata1?
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)