[Mac OS X] Ongevraagd gedeelde computer in Finder

Pagina: 1
Acties:

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-02 17:17
Tweakers,

Sinds vanmiddag heb ik opeens een gedeelde computer genaamd 'Bouga 1' in mijn Finder lijst staan. Ik ken deze computer niet, en wil op geen enkele manier verbonden zijn met een computer. Hoe verwijder ik deze ongewenst gedeelde computer?

Plaatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.tcwebmaster.nl/bouga1.png

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-02 11:29
Kan je hem met CMD+Backspace niet verwijderen?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 13:53

iMars

Full time prutser

Verwijderen is simpel, op de eject icoon ernaast klikken...

Koop hier mijn P1 reader :)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

-lama-

[ Voor 93% gewijzigd door kaassouffle op 13-05-2008 16:37 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

Gerco

Professional Newbie

Waarschijnlijk ben je per ongeluk verbonden met het WiFi netwerk van de buren (of zij met het jouwe). Je krijgt die computers namelijk te zien als jullie op hetzelfde netwerk zitten. Als die computer (een Windows machine zo te zien) niet van jou is, is er dus iets loos met het netwerk.

Bij sommige kabel internet providers kun/kon je, als je geen router hebt staan, ook computers zien van anderen uit de wijk die in dezelfde situatie zitten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• NvM
CMD+Backspace is niet de oplossing, het eject-icoontje ook niet.

De optie van Gerco had ik inderdaad ook al bedacht, ware het niet dat ik wij hier zelf draadloos internet hebben wat geen netwerk is.

In ieder geval al bedankt voor jullie inbreng!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37

Gerco

Professional Newbie

Alleen draadloos internet is wel degelijk een netwerk. Ik neem aan dat je bedoelt dat je *geen* draadloos internet hebt?

Kun je niet eens wat op die computer rondneuzen om te zien of je ervan kunt zien wiens computer het is?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je dradloos internet hebt dan hebben de buren dat nu ook ;)
Oftewel: misschien makt iemand gebruik van jouw draadloze internet verbinding. Heb je je WiFi accesspoint goed beveiligd?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Finder heeft wel eens de neiging om die lijst niet te updaten. Dan heeft hij 1x die computer gezien (wellicht op school oid) en blijft hij in de lijst staan.

Je kan proberen je pc (of finder) even opnieuw op te starten.

• NvM
Slordig van me, het is een beveiligd draadloos netwerk. Niet alleen beveiligd d.m.v. een wachtwoord maar ook je je opnieuw aanmeldt op het netwerk moet er op het modem eerst een knop ingedrukt worden.

Ik heb rondgekeken op de computer, en kwam alleen van iTunes wat covers tegen.

Tevens heb ik de pc opnieuw opgestart, en toen was het probleem verholpen. Eenmaal de externe harde schijf losgekoppeld, en toen liet de 'computer' zich wel verwijderen.

Het probleem is in ieder geval opgelost, maar ik vraag me nog steeds af hoe er ongevraagd verbinding is gemaakt.

Verwijderd

Ik heb het ook, mijn buren hebben hun eigen wifi of lan. Maar de lan zitten allemaal wel op een grote centrale router. Mijn onderbuurman heeft een imac die in mijn finder komt, maar ik heb het idee dat mijn macbook met zijn wifi gewoon kijkt of er andere mac wifi gebruikers in de buurt zitten.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:00
Ik vind het maar een raar verhaal. Volgens mij zijn er 4 mogelijkheden waarbij zoiets kan gebeuren.
1. Je hebt direct (zonder firewall) je internet in je pc geplugd. Mogelijk zit je dan op hetzelfde domein als buurtgenoten die dat ook hebben gedaan.
2. Je zit per ongeluk op de wifi van je buren.
3. Je buren zitten op jouw wifi.
4. Je hebt een vpn aanstaan, maar bent dit vergeten.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Heeft het misschien iets met Bluetooth te maken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 20:16:
Ik heb het ook, mijn buren hebben hun eigen wifi of lan. Maar de lan zitten allemaal wel op een grote centrale router. Mijn onderbuurman heeft een imac die in mijn finder komt, maar ik heb het idee dat mijn macbook met zijn wifi gewoon kijkt of er andere mac wifi gebruikers in de buurt zitten.
Het idee dat een mac gewoon kijkt via wifi of er een andere wifi mac in de buurt zit, gaat volgens mij niet op. Of is dat de functie van 'Apple Talk'?
Mijn buren trekken bij mij internet (kabel vanaf modem naar buren) maar ik kan zijn mac computer niet in mijn Finder zien. Alleen als ik inlog op hun wifi-access point (router) verschijnt zijn mac computer in mijn Finder.

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
NvM schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:34:
Tweakers,

Sinds vanmiddag heb ik opeens een gedeelde computer genaamd 'Bouga 1' in mijn Finder lijst staan. Ik ken deze computer niet, en wil op geen enkele manier verbonden zijn met een computer. Hoe verwijder ik deze ongewenst gedeelde computer?

Plaatje ter verduidelijking:

[afbeelding]
Waarschijnlijk zat je op een netwerk waar een Windows computer op zat die shared docs heeft. Of dit nou bedraad of draadloos of via een andere manier is gebeurd is echt niet relevant.

Zorg er gewoon voor dat je zeker weet dat je op je EIGEN netwerk zit! Wat betreft verwijderen van die gedeelde computer...probeer je Finder eens opnieuw op te starten...dit doe je d.m.v de ALT-toets ingedrukt te houden en dan op het Finder icoontje in het dock te klikken en vervolgens Start Opnieuw te kiezen. In Leopard heeft het gedeeld gedeelte de neiging om computers te laten zien die niet eens meer in je netwerk zitten...

• NvM
Biggg schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 20:43:
Ik vind het maar een raar verhaal. Volgens mij zijn er 4 mogelijkheden waarbij zoiets kan gebeuren.
1. Je hebt direct (zonder firewall) je internet in je pc geplugd. Mogelijk zit je dan op hetzelfde domein als buurtgenoten die dat ook hebben gedaan.
2. Je zit per ongeluk op de wifi van je buren.
3. Je buren zitten op jouw wifi.
4. Je hebt een vpn aanstaan, maar bent dit vergeten.
De laatste 3 zijn uitgesloten.

Om even op je eerste suggestie in te gaan; ik heb eerlijk gezegd de firewall niet aanstaan. Dit omdat er voor OSX nog niet een echte bedreiging is (?). Correct me if I'm wrong, ik heb het spul natuurlijk het liefst zo goed mogelijk beveiligd. In de router zit wel een hardwarematige firewall.

@Philflow, ik heb bluetooth uit staan.

Ik dacht dat de gedeelde computer weg was, maar hij verschijnt nu onregelmatig in mijn finder. Dit lijkt echt op een mede-maccer in de buurt zoals meshugga suggereert.

Ik wil het weghebben! :P

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Na mijn idee is het een windows pc.
1 Zet je firewall eens aan.
2 Verander je passworden van router/draadloos/(ssh) etc.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Erwinvz1 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 00:06:
Na mijn idee is het een windows pc.
Het zijn juist Mac computers. Bij mij gebeurt het ook weleens.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Philflow schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 07:30:
[...]

Kijk eens naar het plaatje, dat scherm met een BSOD gebruikt Apple als pc plaatje.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-02 16:24

Nitai

Live the life you love.

Draai je een virtual machine op je Mac? De omgevingen die je in bijvoorbeeld Parallels en VMWare draait komen als machines beschikbaar op je Mac.

Heb je ze uitgezet, dan blijven ze vaak nog lange tijd staan tenzij je handmatig refreshed.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 12:14
Philflow schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 07:30:
[...]

Sinds wanneer gebruikt OS X Desktop.ini? Heb je niet heel toevallig VMWare Fusion/Parallels draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door simon op 16-05-2008 08:07 ]

|>

Pagina: 1