Diverste cd-rom en hdd problemen met nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo,

Ik heb enkele problemen met een nieuw systeem. Er zitten 2 DVD-RW drives in en 2 HD's die in Raid0 staan. Alles is aangesloten via SATA.

Problemen:
Systeem draait ongelooflijk onstabiel, valt alle stappen uit (BSOD) of loopt soms al vast tijdens het booten.

In de logboeken van XP vindt ik bij systeem veel van deze rode kruisjes terug:
- controllerfout gevonden in \Device\CdRom0
- Het apparaat \Device\Ide\iaStor0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Beide DVD-RW's werken niet naar behoren, branden mislukt, en lezen van schijfjes doet het hele systeem hangen totdat je het schijfje er uit haalt. Sporadisch krijg je der nog eens een BSOD bij ook.

Systeem:
- PSU: Antek 550w
- MOBO: Asus P5K Pro
- CPU: Intel Core 2 Duo E6750 1333MHz 4MB
- MEM: Corsair XMS2 DDR2 2048mb (2x1024) 800MHz
- HDD: 2x WD 320Gb 7200rpm 16mb SATA2
- GRAKA: Sapphire ATI X2600PRO 512MB PCI-e
- DVD-RW 1: NEC AD-7170S-0B DVDRW SATA 18* 8*DL
- DVD-RW 2: Samsung DVD+/-RW 20x6x8 16xDVD

Op dat mobo zit er een Intel P35 chipset met een ICH9R SATA/RAID controller.
Als ik zo zoek op google dan lijkt het een probleem te zijn met de P35 chipset in een raid configuratie. Oplossingen zijn echter niet te vinden :(

Wat kan ik best doen? Mobo nog proberen omruilen en er nu één nemen met een andere chipset?
Of zou de fout toch nog ergens anders kunnen liggen?

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Heb je al geprobeerd een nieuwe chipset driver te installen?

En hoe werken de dvd spelers als je ze los aansluit? Treden de problemen dus ook op als er maar 1 is aangesloten. Zelfde voor je hardeschijf. Als ze los niet functioneren zou je kunnen kijken of ze zich netjes aan master/slave houden.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• CoolCow
Qua updates heb ik echt alles al geprobeerd. Bios update, driver update, alles...
Heb ook de Intel Matrix Storage Manager geinstalleerd (laatste versie) met nieuwere drivers -> geen verschil.

De DVD-RW's hebben ongeveer dezelfde symtomen als ze apart aangesloten zijn.
De HD's heb ik nog niet apart getest en zie ik niet direct zitten want dan moet ik weer heel het systeem opnieuw installeren.
En op SATA is er toch geen master/slave?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
.Gertjan. schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:41:
Heb je al geprobeerd een nieuwe chipset driver te installen?

En hoe werken de dvd spelers als je ze los aansluit? Treden de problemen dus ook op als er maar 1 is aangesloten. Zelfde voor je hardeschijf. Als ze los niet functioneren zou je kunnen kijken of ze zich netjes aan master/slave houden.
De eerste drive en de twee hdd's zijn sata dus het verhaal van slave master gaat sowieso niet op... Ik denk echter ook wel aan een eventueel driver probleem....

Typo was weer net te lang aan het tikken... Hou er echter bij je RAID drivers wel rekening mee dat je ook de RAID drivers moet nemen en niet de drivers die hem als een native controller aansturen....

[ Voor 15% gewijzigd door muppet99 op 13-05-2008 12:56 ]

Carpe Diem

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02-2025

.Gertjan.

Owl!

Misschien zijn je kabels van slechte kwaliteit. De errors die jij krijgt zouden daar mee te maken kunnen hebben of met instellingen als DMA en PIO.

Ik heb het ook gehad in vista dat ik problemen kreeg dat mijn DVD niet naar behoren werkte en ook diverse errors in het log, en dat had te maken met de chipset/sata drivers die ik geinstalleerd had (vreemde was dat Nero niet goed kon branden, maar andere software geen/minder problemen ondervonden met branden)...

Ik vind het trouwens ook vreemd dat je blauwe schermen krijgt terwijl uit het log blijkt dat je DVD stations niet correct functioneren (dat kan misschien een bijwerking zijn).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Controller ---> stuurt SATA aan ---> branders zijn waarschijnlijk beide SATA....

PIO en DMA mode kwamen alleen voor bij PATA.....

Haal de nieuwste raid drivers even van het net en installeer deze... Het is even modderen welke je moet hebben aangezien intel vaak een hele package levert :S

Carpe Diem

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat meld de BSOD?
Draai je in raid mode (en welke raid mode?)
met Welke driver heb je geinstaleerd (laatste zijn op intel te vinden?)

Check in de PMG faq ook nog andere problemen na
-Temp cpu,
-memtest

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CoolCow
Het zijn idd allemaal SATA drives.

Op basis van: http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/CS-020826.htm
heb ik de laatste versie ( http://downloadcenter.int...ductID=2101&DwnldID=14848 ) geinstalleerd. Zonder enige verandering.

Toen ik de laatste versie geinstalleerd had (en een reboot gedaan) stond er bij leverancier (in apparaatbeheer): Microsoft Corporation. Toen heb ik het apparaat verwijderd via apparaatbeheer (moest terug rebooten om het te vervolledigen) en daarnaa was de leverancier: Intel Corporation.

Nuja, met eender welke driver werkt het toch niet...

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:15
@ Gertjan: Je roept alleen maar PATA gerelateerde zaken op terwijl is aangegeven dat er uitsluitend SATA wordt gebruikt ;)

@ TS: Misschien een eventueel brakke voeding? Schommeling op de rails kan voor vreemde problemen zorgen. Zoals hierboven gemeld, wat zegt de BSOD precies?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

muppet99 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:07:
PIO en DMA mode kwamen alleen voor bij PATA.....
offtopic:
For the record: Bij ATA in z'n algemeenheid komen PIO- en (U)DMA-modi voor. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• CoolCow
BSOD is de bekende "IRQL not less or equal". drivers dus...
Maar wat ik ook probeer van drivers, niets lijkt te helpen

edit:
Nog vergeten te vermelden:
De bluescreens zijn zeer onregelmatig, kan 10 min na boot zijn, kan evengoed een dag duren.

[ Voor 35% gewijzigd door CoolCow op 13-05-2008 13:28 ]

Verwijderd

Ik zou eerst maar is de stroom uit die 2 DVD spelers trekken om te kijken of het daar wel echt aan ligt..

Vervolgens alle drivers deinstalleren, en in veilige modus de juiste Intel drivers installeren

..vermelden dat je BSOD's krijg, zonder er bij te vermelden wat de STOPCODE is.. schiet niet op
je kan in 'Configuratiescherm->Systeem->Advanced->Startup & recovery settings' aangeven dat je niet wilt dat de computer opnieuw opstart bij een BSOD

• CoolCow
Foutcode ben ik vergeten noteren 8)7
Zal em nog eens een tijdje laten draaien, tegen vnvd zal er wel terug een bsod op staan.

• CoolCow
nu heeft ie nog steeds geen BSOD gegeven, maar uit de minidump heb ik de stopcode kunnen vinden: 0x00008086

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:15
CoolCow schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:29:
nu heeft ie nog steeds geen BSOD gegeven, maar uit de minidump heb ik de stopcode kunnen vinden: 0x00008086
Een snelle Google levert mij het volgende op:
Pellinore: the Kprobe problem is the result of the drive being run in AHCI mode with the Intel driver (iaStor.sys) controlling the SATA controller. Running Kprobe with this setup causes a Windows XP STOP 0X00008086 error. This Intel driver is part of Intel Application Accelerator. I don't know if it is the AHCI mode, or the Intel driver causing the problem (or both), but I strongly suspect the Intel driver--the driver seems to think the 716SA is a hard drive. To solve this problem, go into the BIOS setup, and switch the SATA mode from AHCI to ATA, and then *reinstall* Windows XP and all of your drivers and software. In ATA mode, the SATA controller uses standard Microsoft drivers--which is probably why the drive works perfectly and doesn't crash

• CoolCow
Had die ook al gelezen.

In mijn bios heb ik als sata mode enkel de opties: IDE / RAID / AHCI.
Had em bij de installatie al op RAID gezet. AHCI wordt afgekeurd, en in IDE is geen raid config mogelijk. Dus beste optie lijkt me :)

Verwijderd

Heb soortgelijk probleem een keer gezien, oorzaak was toen dat bij het F6-en per abuis verkeerde driver was geselecteerd. Je moest in dat geval in het F6-lijstje omlaag scrollen voordat de goede driver zichtbaar werd, het was alleen niet erg duidelijk dat het lijstje scroll-baar lijstje was...

Betekent wel dat je je hele installatie opnieuw moet doen waarbij ik voor de zekerheid ook de array opnieuw zou aanmaken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zitten de DVD-drives op een J-Micron controller? Zo ja dan moet je die in het BIOS op IDE zetten en niet op RAID.

ARME AOW’er

• CoolCow
Problemen zijn opgelost.
Oorzaak was dus toch de kabeltjes. Heb er een paar nieuwe in gestoken en alle problemen blijken weg te zijn....
Systeem draait nu al meer dan een week zonder problemen / crashes.
Pagina: 1