• Primusman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09-2015
Ik heb een laptop (met een ATI mobility radeon X600 videokaart) die ik met s-video heb aangesloten op mijn tv. Geluid van de laptop gaat naar mijn receiver (Panasonic SA-XR58). Dit gaat allemaal goed. Nu lopen al mijn videosignalen via de receiver en zo wil ik ook graag het beeld en geluid van de laptop via de receiver laten verlopen (voordelen: geen aansluiting meer aan de voorkant van de tv die ik dan ook nog eens op een apart AV-kanaal moet instellen, beeld en geluid direct geschakeld). De receiver is met component verbonden met de tv.

Zoals gezegd werkt s-video rechtstreeks op de tv wel, maar via de s-video op de receiver niet. Ik heb zowel de s-video ingang aan de achterkant van de receiver geprobeerd (dvd) als de ingang aan de voorzijde (aux). Waarschijnlijk heeft het te maken met een instelling in de receiver, maar in de handleiding wordt hierover niets geschreven en ik kan in het menu van de receiver ook geen instelling vinden. Een andere mogelijkheid is misschien dat de instellingen op de laptop niet goed staan. Ook hier heb ik bijna alle mogelijkheden wel geprobeerd (zowel dubbelmonitor, uitbreiding bureaublad van enkel monitor, verschillende PAL-instellingen evenals NTSC). Helaas heb ik geen ander apparaat om de s-video ingang van de receiver te testen.

Iemand een idee?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met wat voor kabel sluit je zoiets dan aan? Ik dacht dat er geen geluid gaat via een s-video kabel, maar dat je een Scart kabel hiervoor moet gebruiken.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Noork schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:28:
Met wat voor kabel sluit je zoiets dan aan? Ik dacht dat er geen geluid gaat via een s-video kabel, maar dat je een Scart kabel hiervoor moet gebruiken.
Hij heeft het toch niet over geluid/audio?

en @Primusman: weer een gevalletje RTFM?!
Want ik lees daar gewoon op pagina 6 (onder het plaatje met alle mogelijke video verbindingen):
The video terminals
Connect the video cables in sets so that you have the same type for input and output.
En daaruit begrijp ik dat deze receiver dus niet converteert tussen de verschillende (video)ingangssignalen; dus s-video-IN betekent ook s-video-OUT (en dus niet component-OUT zoals jij wil). Hij converteer dus niet het s-video signaal naar component.......

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kaajee schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 12:38:
[...]

Hij heeft het toch niet over geluid/audio?
Idd, had even te snel gelezen.

• Primusman
kaajee schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 12:38:
[...]

en @Primusman: weer een gevalletje RTFM?!
De handleiding heb ik (uiteraard) eerst doorgenomen voordat ik hier mijn bericht plaatste... De desbetreffende zin heb ik ook gezien maar als ik die zin net zo letterlijk lees zoals jij dat doet dan heeft de receiver wel een heleboel nutteloze aansluitmogelijkheden in z'n rug.

HDMI 1x in / 1x uit
Component 2x in / 1x uit
S-video 3x in / 1x uit

Zou dat betekenen dat nu ik component gebruik, dat ik de HDMI en de s-video aansluitingen niet meer kan gebruiken? Wat is dan nog het nut van doorlussen van videosignaal als je maar de helft van je apparaten kunt aansluiten. Ik ga toch niet de receiver zowel HDMI, component als s-video op mijn tv aansluiten?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Primusman schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:26:
[...]

De handleiding heb ik (uiteraard) eerst doorgenomen voordat ik hier mijn bericht plaatste... De desbetreffende zin heb ik ook gezien maar als ik die zin net zo letterlijk lees zoals jij dat doet dan heeft de receiver wel een heleboel nutteloze aansluitmogelijkheden in z'n rug.

HDMI 1x in / 1x uit
Component 2x in / 1x uit
S-video 3x in / 1x uit

Zou dat betekenen dat nu ik component gebruik, dat ik de HDMI en de s-video aansluitingen niet meer kan gebruiken? Wat is dan nog het nut van doorlussen van videosignaal als je maar de helft van je apparaten kunt aansluiten. Ik ga toch niet de receiver zowel HDMI, component als s-video op mijn tv aansluiten?
Nou dat zal wel moeten als jij gedaan wilt krijgen wat jij wilt!

Jou receiver 'converteert' dus geen video signalen:
-s-video_IN is/moet ook s-video_UIT zijn
-component_IN is/moet ook component_UIT zijn
-HDMI_IN moet ook HDMI_UIT zijn.

Zo simpel is het feitelijk, wellicht dat er analoog nog wel iets geconverteerd zal worden, dat zul je moeten proberen (s-video-IN ook video(gele tulp)_UIT bijv.

Dus als jij 3 verschillende soorten ingangs videosignalen wilt/hebt: s-video, component & HDMI, zul je inderdaad 3 kabels (s-video/component/HDMI) uit naar je scherm moeten hebben........
En natuurlijk kun je wel alles door elkaar gebruiken, maar dan zul je dus wel moeten switchen zowel op je receiver (andere input) als op je tv (ander extern kanaal)

Dan had je een ander (duurder?) model moeten nemen, ze zijn er wel hoor, die wel volledig alles converteren en waarbij je dus alle mogelijke aansluitingewn kunt combineren.

[ Voor 11% gewijzigd door kaajee op 20-05-2008 17:38 ]

• Primusman
Ik zal ermee leren leven (of misschien toch een andere receiver aanschaffen). Dank voor de reacties.
Pagina: 1