Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VB] Probleem met tijd rekenen *

Pagina: 1
Acties:

• DarknessEliteX
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-03 00:23
Beste tweakers

Ik heb een script gemaakt voor het optellen van tijd bij de huidige tijd.

Het werkt als volgt:

De gebruiker klikt op de button '+15 minuten' en er wordt in een label de huidige tijd + 15 minuten zichtbaar.

Wat ik graag zou willen hebben is dat je meerdere keren kan klikken op de '+15 minuten' button zodat je eindeloos 15 miuten kan toevoegen aan de huidige tijd.

Voorbeeld:

Het is nu 12.00
Na 1 keer klikken: 12.15
Na 2 keer klikken: 12.30
Na 3 keer klikken: 12.45
etc. etc.

Dit is een voorbeeld van mn huidige code:
code:
1
2
3
Private Sub Button13_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button13.Click
Label5.Text = (DateAndTime.Now.AddMinutes(15))
End Sub

Weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Greetz,

DEX

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Eerste keer de huidige datum zetten, vanaf een klik label5.Text parsen naar tijd en 15 min bijtellen?

Nu neem je telkens de huidige tijd + 15 min :P

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DarknessEliteX schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:13:
Weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem?
Welk probleem? Ik zie geen probleem behalve dat je telkens 15 minuten optelt bij de huidige tijd. Je snapt natuurlijk ook wel dat bij 2 keer klikken dat niet doet wat je wil.
Dus je zult of moeten bijhouden hoe vaak er is geklikt en dat maal 15 minuten doen (basisschool rekenwerk) of de tweede (en derde etc...) optelling bij het resultaat moeten optellen van de vorige klik (wederom les 2 programmeren ofzo).
Coltrui schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:16:
Eerste keer de huidige datum zetten, vanaf een klik label5.Text parsen naar tijd en 15 min bijtellen?
Lekker makkelijk, labels terugparsen. Of je houdt gewoon een variabele bij (van het juiste type) en gebruikt een label waarvoor het bedoeld is: weergeven van gegevens. Zo 'duur' is een variabele ook weer niet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 13-05-2008 11:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06
Niet met DateTime.Now werken, maar met de datum / tijd die je in je label toont werken om die 15 min op te tellen ?

https://fgheysels.github.io/

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 16:49
Dim datum as new datetime
---
datum = DateAdd(DateInterval.Minute , 15, datum)
Label5.Text = datum.value()

zoiets, vanuitgaande dat het .NET is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ascathon op 13-05-2008 11:19 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Dit topic gaat het niet redden vrees ik, maar goed toch proberen om een antwoord te geven.

Definieer de huidige tijd. Bedoel je hiermee de tijd toen er voor het eerst op de knop gedrukt werd, of moet steeds de huidige tijd genomen worden en dan x maal 15 minuten erbij geteld worden?

In het eerste geval kun je de tijd in een globale variabele opslaan en dan iedere keer 15 minuten erbij optellen en weer opslaan in die globale variabele.

In het tweede geval moet je gewoon het aantal maal dat er op de knop geklikt is bijhouden en steeds herberekenen.

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

RobIII schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:17:
[...]

Welk probleem? Ik zie geen probleem behalve dat je telkens 15 minuten optelt bij de huidige tijd. Je snapt natuurlijk ook wel dat bij 2 keer klikken dat niet doet wat je wil.
Dus je zult of moeten bijhouden hoe vaak er is geklikt en dat maal 15 minuten doen (basisschool rekenwerk) of de tweede (en derde etc...) optelling bij het resultaat moeten optellen van de vorige klik (wederom les 2 programmeren ofzo).

[...]

Lekker makkelijk, labels terugparsen. Of je houdt gewoon een variabele bij en gebruikt een label waarvoor het bedoeld is: weergeven van gegevens.
Ja joh, dank je wel :) Lijkt me gewoon dat TS niet doorheeft wat zijn probleem is.

• DarknessEliteX
bigbeng schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:20:
Dit topic gaat het niet redden vrees ik, maar goed toch proberen om een antwoord te geven.

Definieer de huidige tijd. Bedoel je hiermee de tijd toen er voor het eerst op de knop gedrukt werd, of moet steeds de huidige tijd genomen worden en dan x maal 15 minuten erbij geteld worden?

In het eerste geval kun je de tijd in een globale variabele opslaan en dan iedere keer 15 minuten erbij optellen en weer opslaan in die globale variabele.

In het tweede geval moet je gewoon het aantal maal dat er op de knop geklikt is bijhouden en steeds herberekenen.
Er moet steeds de huidige tijd worden genomen en daarna dus x maal 15 minuten worden bijgelteld.
Als ik wil bij houden hoeveel keer een knop wordt aangeklikt, hoe zou ik dit dan ongeveer moeten scripten?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Je moet niet het aantal kliks bijhouden, maar bij de eerste klik een variable zetten met de huidige tijd + 15 minuten. Elke volgende klik tel je bij die variable nog eens 15 minuten op.

Roomba E5 te koop

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

sig69 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:31:
Je moet niet het aantal kliks bijhouden, maar bij de eerste klik een variable zetten met de huidige tijd + 15 minuten. Elke volgende klik tel je bij die variable nog eens 15 minuten op.
Nee, want hij - als ik zijn laatste reactie lees - wil steeds huidige tijd + x*15 minuten. ;)

In het OnClick event een globale var ophogen met 1 en daarna bovenstaand formuletje uitvoeren om je tijd te berekenen.

• sig69
Ach ja je heb gelijk, verkeerd om gelezen ofzo denk ik :)

Roomba E5 te koop

• DarknessEliteX
[b]Coltrui schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:40

Nee, want hij - als ik zijn laatste reactie lees - wil steeds huidige tijd + x*15 minuten. ;)

In het OnClick event een globale var ophogen met 1 en daarna bovenstaand formuletje uitvoeren om je tijd te berekenen.
Kun je me misschien een beetje op weg helpen met de code?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DarknessEliteX schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:50:
[...]

Kun je me misschien een beetje op weg helpen met de code?
Neem eens een kijkje in onze Programming Beleid Quickstart. Wat heb je al geprobeerd? Wat werkt er niet? Waar denk je dat de fout zit? Heb je al (relevante!) code die je kunt tonen?

Dit is echt basic programmeerwerk en moet je na het raadplegen van een tutorial of 2 toch prima zelf op kunnen lossen. En hier op GoT zijn we niet zo van de "kant-en-klare oplossingen". We opereren hier onder het motto: "Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish and he will eat for a lifetime." ;)

De oplossing is dan ook al lang en breed gegeven ("In het OnClick event een globale var ophogen met 1 en daarna bovenstaand formuletje uitvoeren om je tijd te berekenen.")
Hoewel ik niet zo snel voor een globale var zou gaan, maar dat zijn details...

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 13-05-2008 12:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
RobIII schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:38:
[...]
...
Vrij belangrijke details, zou ik zo durven zeggen. ;) Hoe zou jij deze state informatie bijhouden?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bigbeng schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:00:
[...]

Vrij belangrijke details, zou ik zo durven zeggen. ;) Hoe zou jij deze state informatie bijhouden?
Een private var ;) (of met XML die ik als string per SOAP request in een SQL Database zet nadat ik 't resulterende object geserialiseerd heb :P )
Verder niet boeiend omdat het om het idee gaat (dat je dus überhaupt een var nodig hebt) en TS waarschijnlijk nog niet echt thuis is in private / public etc.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 13-05-2008 13:14 ]

Over mij

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
offtopic:
Het is maar net wat je verstaat onder globale variabele ...

[ Voor 17% gewijzigd door Spiral op 13-05-2008 13:44 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Mijn punt was 'mind the scope'. Goh, volgende keer schrijf ik wel een hele klasse uit hoor :P

• DarknessEliteX
RobIII schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:38:
[...]

Neem eens een kijkje in onze Programming Beleid Quickstart. Wat heb je al geprobeerd? Wat werkt er niet? Waar denk je dat de fout zit? Heb je al (relevante!) code die je kunt tonen?

Dit is echt basic programmeerwerk en moet je na het raadplegen van een tutorial of 2 toch prima zelf op kunnen lossen. En hier op GoT zijn we niet zo van de "kant-en-klare oplossingen". We opereren hier onder het motto: "Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish and he will eat for a lifetime." ;)

De oplossing is dan ook al lang en breed gegeven ("In het OnClick event een globale var ophogen met 1 en daarna bovenstaand formuletje uitvoeren om je tijd te berekenen.")
Ik heb het gehele programma al helemaal zelf geschreven, maar als ik niet eens mag vragen, waar is het forum dan voor?
Ik vind het gewoon bullsh*t dat jullie er uit gaan dat iedereen een visual basic top programmeur is.
Ik ben een beginnende programmeur en ik vraag het gewoon als ik er niet meer uitkom.
Waar ik tevens NIET om vraag in om afgezeken te worden door mensen die zich te goed voelen om antwoord te geven omdat ze altijd denken dat niemand zn best doet om iets op te zoeken of zelf te proberen, nou guess what, ik ben met het gehele programma al een week bezig en het is bijna af, zonder hulp, dus ik vind het zinloos gezeik als je zoiets gaat lopen zeuren.
Oftewel op dit forum mag je een vraag stellen, maar alleen als je het antwoord al weet.
Lekker geregeld mensen!

• sig69
Natuurlijk mag je het best vragen maar verwacht niet dat we hier de code even voor je uitschrijven. Er zijn al diverse posts geweest die je de juiste richting opsturen. Als je al een week met het programma bezig bent verwacht ik dat je op z'n minst ondertussen wel een variabele kunt declareren waar je in het een Click event +1 op doet.

Roomba E5 te koop

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DarknessEliteX schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 14:30:
[...]

Ik heb het gehele programma al helemaal zelf geschreven, maar als ik niet eens mag vragen, waar is het forum dan voor?
Dit forum is iig niet een afhaalbalie voor kant en klaar code.
Ik vind het gewoon bullsh*t dat jullie er uit gaan dat iedereen een visual basic top programmeur is.
Ik ben een beginnende programmeur en ik vraag het gewoon als ik er niet meer uitkom.
Waar ik tevens NIET om vraag in om afgezeken te worden door mensen die zich te goed voelen om antwoord te geven omdat ze altijd denken dat niemand zn best doet om iets op te zoeken of zelf te proberen, nou guess what, ik ben met het gehele programma al een week bezig en het is bijna af, zonder hulp, dus ik vind het zinloos gezeik als je zoiets gaat lopen zeuren.
Niemand verwacht van je dat je een top programmeur bent en ik heb de thread even terug gelezen maar ik zie nergens mensen die je afzeiken. Sterker nog, in de eerste post wordt al aangegeven wat het probleem van je code is. Daarna volgen nog meerdere posts waarin aangegeven wordt wat de oplossing is. Ik snap niet hoe je erbij komt dat niemand je wil helpen.
Oftewel op dit forum mag je een vraag stellen, maar alleen als je het antwoord al weet.
Lekker geregeld mensen!
Het is iig niet de bedoeling dat je andere mensen de code compleet voor laat kauwen. Voor de rest is het geen enkel probleem om je vraag hier te stellen....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:13

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Offtopic: dit soort reacties zijn nou niet bepaald positief voor het beeld wat mensen van je hebben, laat staan voor hun bereidheid je te helpen met je probleem.

Ontopic:
Wat Coltrui zegt in de eerste reactie.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• DarknessEliteX
Even ter informatie,
Bans en waarschuwingen en reputatie hier boeien me helemaal niets.

Verder heb ik dat met die clik event + 1 allang geprobeerd, dat werkt dus niet.
Dit was mijn code
code:
1
2
3
4
Private Sub Button13_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button13.Click
Teller+=1
Label5.Text = (DateAndTime.Now.AddMinutes(15*Teller))
End Sub

Ik heb al allerlei dingen geprobeerd en een hoop wat gezegt werd was al geprobeerd, maar werkt niet.
Ik kom niet voor niets hierheen, dus ik dacht nou misschien kan iemand hier zijn trots is een keer aan de kant zetten om mij verder op weg te helpen, en ik heb aan een stukje code veel meer dan een lap tekst waar ik toch nix van begrijp.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DarknessEliteX schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:25:
Even ter informatie,
Bans en waarschuwingen en reputatie hier boeien me helemaal niets.
Houd je er wel even rekening mee dat niemand verplicht is je te helpen? Don't bite the hand that feeds you.
en ik heb aan een stukje code veel meer dan een lap tekst waar ik toch nix van begrijp.
Tja, code die je rechtstreeks in je app kunt plakken? Ik betwijfel of je daar meer van begrijpt. Probeer gewoon eerst eens je eigen code te begrijpen zodat je inderdaad begrijpt wat er fout gaat. Neem vervolgens de tips die meerdere mensen hier geven mee om je code aan te passen.

Dat je dat met die teller geprobeert hebt kun je ook wel op een normale manier vertellen. Daarop hadden de mensen vervolgens op een normale manier kunnen reageren dat je variabele teller enkel binnen die die onclick geldt en dat deze bij elke aanroep weer 0 is (zou je ook met wat debuggen achter kunnen komen) Vervolgens kunnen de mensen hier je iets vertellen over scope van variabelen (sterker nog, dat is al aangehaald. Een variabele in de globale scope blijft wel bewaard) en dan had je gelijk weer iets over scope geleerd.

Maar nee. jij vindt iedereen maar zeikerts en je hebt het liefst een kant en klaar gezipt visual studio projectje omdat je dat nu eenmaal beter begrijpt........

[ Voor 63% gewijzigd door Janoz op 13-05-2008 16:36 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39

lier

MikroTik nerd

offtopic:
De moeilijkheid in het algemeen is een inschatting te maken van wat een TS bedoelt vs wat hij schrijft. Voor jou is ten eerste het probleem duidelijk en ten tweede weet je wat je geprobeerd hebt. Dus...voel je niet aangevallen ajb, als je het niet goed doet hoor je het vanzelf van de moderator.
k heb al allerlei dingen geprobeerd en een hoop wat gezegt werd was al geprobeerd, maar werkt niet.
Kan je vertellen wat van je code niet werkt ? Het ziet er (op de initialisatie na, want die is niet te zien) helemaal goed uit.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:30

pistole

Frutter

In het voorbeeld dat je toont maak je een fout: je voegt n * 15 minuten toe aan de huidige tijd, en niet aan de tijd die eerst geselecteerd was (of wanneer er voor het eerst werd geklikt).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-klik button
-if eerste keer geklikt
  -zet lokale variabele met huidige tijd ("dt_firstclick" ofzo)
  -zet lokale variabele (aantal kliks) op 1 ("i_clicks" ofzo)
  -toon in label: lbl.Text=dt_firstclick + i_clicks * 15 minuten
-else
  -hoog lokale variabele i_clicks op
  -toon in label: lbl.Text=dt_firstclick + i_clicks * 15 minuten

Volgens mij heb je dan je resultaat bereikt.

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1