[WC] 3600L/u pomp, te heftig ?

Pagina: 1
Acties:

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Binnenkort wil ik mijn WC set weer een upgrade/vernieuwing geven. Mijn huidige setup met Eheim1048 en BlackIcePro v1 kan nog maar net mijn CPU (Q6600 @ 3.8Ghz), voeding en chipset bijbenen. Als ik de CPU boven de 4Ghz ga clocken dan gaat het koelwater richting 60graden en de CPU cores naar de 90.
Bovendien wil ik er nu ook geheugen (OCZ FlexXLC) en 2 HD3870's aan het water gaan hangen. Dus mijn setup heeft wat rework nodig.

Om de warmte af te voeren heb ik een AlphaCool NexXxoS PRO II REv2 ( 2x 120mm) rad in bestelling. Ik zit te denken om deze naast mijn huidige 1x 120mm rad te plaatsen, zodoende dat ik dan 3x 120mm aan koeloppervlakte heb. Mijn slangdikte is niet zo heel ruim bemeten, 8mm binnen 10mm buiten.

Opsomming nieuwe setup: (in waterslang volgorde vanaf de pomp)

Slangdikte: 8/10mm.
2x. OCZ FLexXLC
Zalman ZM-WB4 Gold CPU block
Asus Fusion WC block voor North/southbidge en VRM's
2x Zalman ZM-GWB3850/3870 voor 3870's
9mm binnendiameter koperenbuis voor PSU koeling.
Thermaltake overstort tankje.
Blackice 1x 120mm rad
Alphacool NexXxoS Pro II Rev.2 2x 120mm rad.

De pomp twijfel ik nog over. Mijn huidige Eheim1048 kan het nu maar nauwelijks bijbenen, maar bij een uitverkoop heb ik 2 vijver/aquarium pompen kunnen kopen, een 1600L/u en 3600L/u. Onder het mom van bigger=better (??) zou het nuttig zijn om de 3600L/u pomp te gebruiken voor mijn nieuwe setup, of toch maar de 1600L/u ? Beiden pompen hebben net als de Eheim een ingang en uitgang, hoef deze dus niet in een waterbak te zetten en zijn dus geschikt voor een WC set.
Of zou het wellicht beter zijn om de boel niet meer in serie te zetten, maar direct vanaf de uitgang van de pomp de boel in 3'en te splitsen zodat CPU, 3870's en RAM+NB+PSU in een eigen circuit zitten ?
Mijn slangdikte van 8/10mm is helaas niet aan te passen omdat de waterblocks (CPU,GPU,NB) niet groter zijn.
Evt. nog andere op/aanmerkingen/tips ? ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Al nagedacht over twee aparte en onafhankelijke watercircuits?
In elke circuit zit dan 1 bron met hoog warmteopbrengst. Circuit 1 heeft CPU, circuit 2 heeft beide GPU's. Dan hoef je minder zorgen maken over pompkeuze. En twee radiatoren.

Door circuit 1 mag northbridge en southbridge lopen.
Bij circuit 2 kunnen hd's gekoeld worden, met als optie voeding koeling.

Want 1 groot circuit en paar rad's = veel weerstand = zelfs sterke pomp wordt al minder nuttig.
Twee circuits = weerstand en warmte beter verdeeld = minder sterke pompen nodig.
Ook zie je beter waar het misgaat en waar warmtebalans is.

• Madshark
  • Niet online
MrDummy schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:24:
Al nagedacht over twee aparte en onafhankelijke watercircuits?
Yep, had ik zeker over nagedacht, probleem is alleen dat ik mijn kast 'lanparty-friendly' wil houden, dwz. geen externe pompen etc. zodat ik mijn kast makkelijk (plat of recht) in de auto kan donderen. Intern heb ik dus helaas geen plaats voor een 2e pomp en 2e overstort.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die pompen zijn allebei enorme overkill. Door zulke kleine leidingen krijg je namelijk nooit zoveel water.

Als ik zo lees wat je er allemaal in hebt zitten op 1 120mm rad, dan is je probleem niet de stroomsnelheid van het water, maar de afvoer van de warmte uit het water.
Mijn advies is om eerst eens die extra rad erbij te plaatsen en verder al je huidige spullen te houden. Waarschijnlijk helpt dat al genoeg.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Helemaal mee eens. Nog beter zou zijn om een leuke 360 radiator kwijt te kunnen. Wat ik ook minder snap: Waarom een Alphacool rad. nemen als je er toch zoveel aan besteed? Alphacool heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding maar is niet de beste. Als je een Thermochill 360. rad. gebruikt kun je al dat geweld met gemak aan.

Verder zeggen de liters per uur niet heel veel. Kijk meer naar de druk. Een laing D5 heeft veel meer kracht dan een Eheimpje maar qua liters/uur scheelt het niet eens veel.
Verder kun je overwegen om de southbridge en VRM's passief te doen. Voor betere temps. kun je nog betere blokken voor je CPU en GPU's kopen. Zalman is lang niet de beste met waterkoeling. Hier zij Alphacool-blokjes dan wel weer erg goed. En mocht je echt geld eraan kwijt willen kun je nog naar EK en de duurdere blokken kijken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Totaal 3x120mm voor CPU/NB/PSU en 2x HD3870's en meer is echt te weinig. Ik snap sowieso niet dat je nu maar een 1x120mm rad hebt voor CPU/NB/PSU. De temps die je nu hebt zijn ook niet zo vreemd.

Ik zou zeker voor minimaal 4x120mm totaal gaan met de dingen die je wilt gaan koelen, en liever zelfs nog meer dan dat. Ik draai zelf ook met een Q6600 op 3.1GHz en verder nog NB/SB/Mosfets en GPU er bij. (Ja TEAMIKKE ik zeg het weer :P) Mijn 3x120mm rad heeft hier al aardig moeite mee kan je nagaan als je nog meer wilt gaan koelen dan dat. Ik zit er zelf over te denken om nog een 1x120mm rad er bij te doen.

Als je echt al die dingen wilt gaan waterkoelen zou ik voor een 2x120mm rad gaan en nog een 3x120mm er bij. Klinkt als overkill maar voor alle onderdelen die je wilt gaan koelen is het geen overbodige luxe. Als ik het goed lees wil je dus totaal gaan koelen: CPU/NB/SB/Mosfets/MEM/
PSU en 2x GPU. Voor zoveel onderdelen zou ik voor 2 loops gaan en totaal 5x120mm aan radoppervlakte. 4x120mm is toch wel het minumum in mijn mening.

Verder zou ik niet voor een aquariumpomp gaan maar voor een goede Laing. Die pompen zijn veel beter geschikt voor waterkoeling dan een aquariumpomp.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 13-05-2008 16:27 ]

• Madshark
  • Niet online
Als ik zo lees wat je er allemaal in hebt zitten op 1 120mm rad, dan is je probleem niet de stroomsnelheid van het water, maar de afvoer van de warmte uit het water.
Mhoa, ik had altijd wel de indruk dat me 120mm rad redelijk veel toe in staat was. De temps beginnen nu inderdaad aardig hoog te worden omdat me Q6600 nogal een heethoofd is. Totvoor een jaar geleden had ik een E6300 en een 7900GTX in deze loop zitten. Echt hoog zijn me temps nooit geweest.
Wat ik ook minder snap: Waarom een Alphacool rad. nemen als je er toch zoveel aan besteed? Alphacool heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding maar is niet de beste.
Zoveel aan besteed? Mhoa, de rad was 17,65 ,ik vond dat wel een koopje. Ik was wel gebonden aan leverancier (vanwege het 'opmaken' van een credit nota), deze hadden geen Thermochill.
Verder kun je overwegen om de southbridge en VRM's passief te doen.
Is voor mij geen optie, mijn kast is vanwege geluidsreductie redelijk dicht, er zit dus heel weinig airflow in de buurt van de VRM's. Daarom heb ik een mainbord met heatpipes vanaf het waterblok naar de SB en VRM's.
Totaal 3x120mm voor CPU/NB/PSU en 2x HD3870's en meer is echt te weinig. Ik snap sowieso niet dat je nu maar een 1x120mm rad hebt voor CPU/NB/PSU. De temps die je nu hebt zijn ook niet zo vreemd.
Ik denk dat je heel andere target temp's in gedachten hebt in je WC set dat ik. Mij gaat het niet zozeer om alles zo koel mogelijk te krijgen, de CPU mag van mij gerust 10 a 20 graden stijgen, zolang het maar nog steeds binnen de specificaties blijft en stabiel blijft.
Met die ene 1x120mm rad heb ik toch zo'n 2jaar oa. een E6300 (@3.6Ghz+), NB+SB+VRM, GF7800GTX (later 7900GTX), PSU en 2 15k disken prima kunnen koelen. Mijn temps waren zeker geen laagte records, maar alles bleef prima binnen de spec's, en mijn PC was doodstil.
Verder zou ik niet voor een aquariumpomp gaan maar voor een goede Laing. Die pompen zijn veel beter geschikt voor waterkoeling dan een aquariumpomp.
Da's een goede tip, zal daar eens naar gaan kijken, en wellicht nog een 2e 2x120mm bij bestellen.. Gaat een aardige constructie worden om dat ergens goed in me kast te verwerken ;)

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk dat je heel andere target temp's in gedachten hebt in je WC set dat ik. Mij gaat het niet zozeer om alles zo koel mogelijk te krijgen, de CPU mag van mij gerust 10 a 20 graden stijgen, zolang het maar nog steeds binnen de specificaties blijft en stabiel blijft.
Mijn setup heb ik ook voor de stilte gemaakt en niet voor de temps. Mij maakt het ook niet uit of mijn CPU nu 35 of 45 graden is. Ik merk nu met mijn setup dat ik tijdens gamen de fans wel naar 12volt moet zetten ipv de normale 7volt om redelijke temps te houden. Als ik de fans op 7volt laat draaien gaat de CPU temp richting de 60+ wat toch te veel is in mijn mening. Temps boeien mij vrij weinig en een stillte PC veel meer maar ik wil de CPU wel onder de 65 houden.
Met die ene 1x120mm rad heb ik toch zo'n 2jaar oa. een E6300 (@3.6Ghz+), NB+SB+VRM, GF7800GTX (later 7900GTX), PSU en 2 15k disken prima kunnen koelen. Mijn temps waren zeker geen laagte records, maar alles bleef prima binnen de spec's, en mijn PC was doodstil.
Damn das wel heel erg veel voor een 1x120mm rad. Mijn oude 1x120mm rad had al moeite met een XP2600+ @ 3700+ en 6800LE. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om zo enorm veel te koelen met een 1x120mm rad. Wat was de stessed temp van die E6300 met die setup als ik vragen mag ?

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 13-05-2008 17:28 ]

• Madshark
  • Niet online
Mijn setup heb ik ook voor de stilte gemaakt en niet voor de temps. Mij maakt het ook niet uit of mijn CPU nu 35 of 45 graden is. Ik merk nu met mijn setup dat ik tijdens gamen de fans wel naar 12volt moet zetten ipv de normale 7volt om redelijke temps te houden. Als ik de fans op 7volt laat draaien gaat de CPU temp richting de 60+ wat toch te veel is in mijn mening. Temps boeien mij vrij weinig en een stillte PC veel meer maar ik wil de CPU wel onder de 65 houden.
Ja, same here dus, zolang de temps maar binnen de spec's blijven. Mijn 120mm fan laat ik verder gewoon door door Asus QFan regelen wat mij zeer goed bevalt. Normaliter zit deze altijd wel onder de 1000rpm, onhoorbaar. En tijdens gamen loopt dit wel aardig omhoog, maar tijdens gamen hoor ik mijn kast toch niet door de music en sfx ;)
Damn das wel heel erg veel voor een 1x120mm rad. Mijn oude 1x120mm rad had al moeite met een XP2600+ @ 3700+ en 6800LE. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om zo enorm veel te koelen met een 1x120mm rad. Wat was de stessed temp van die E6300 met die setup als ik vragen mag ?
Als ik mij goed herinner, E6300 op 4.03Ghz (575fsb) met dus NB+SB+VRM (1blok met heatpipes)+7900GTX (inc. ram en VRM,OC'ed+voltmod), PSU en 2 15K HDD's, zaten de cores na 2uur stressed een paar graden onder 80gr.

Overigens is dat in het begin niet van harte gegaan, toen ik voor het eerst mijn 120mm rad in gebruik nam had ik een zeer beroerde warmte afvoer. Mijn koelwater liep zo makkelijk naar de 65+ graden.
Toen pas begon ik te beseffen dat een 120mm direct aan de rad schroeven zeer inefficent moet zijn vanwege nodige turbulentie enz. Met een rook machine heb ik de airflow eens getest, die was echt slecht.

Vervolgens heb ik 2 oude 120mm fan's gepakt, de fans eruit gesloopt door de steunpunten weg te knippen en deze luchtdicht aan elkaar gelijmd, zodoende dus een soort tunnel gemaakt tussen de rad en de fan..Dus tussen de fan en de rad zitten dus 2 120mm fan behuizingen zonder fan. En dat scheelde een hoop. Koelwater daalde ruim 20 a 25 graden.

• PilatuS
  • Niet online
80 graden is voor mij echt veel te veel. Volgens de specs van Intel mag een Core 2 Duo 62 graden worden, 80 graden is dus niet echt binnen de specs.

Wat dat betreft zit er wel een groot verschil tussen jouw en mijn eisen aan de waterkoeling. Ik vind boven de 60 gewoon te veel en jij gaat nog een stapje verder. Vandaar dat ik zeg dat voor je nieuwe setup 4x120mm of meer wel aan te raden is. Maar als jij het niet erg vind om een CPU temp van 70+ te hebben heb je niet zoveel nodig. Ik denk alleen niet dat 70 of zelfs 80 graden niet goed is voor je CPU.

Dat Intel zegt dat 62 de max is zal wel overdreven zijn maar 80 lijkt mij niet echt gezond. Aan de andere kant wel knap dat het 2 jaar gewerkt heeft zonder problemen.

Je kan met je nieuwe setup ook gewoon eerst gaan draaien met totaal 3x120mm en dan later eventueel meer rads toevoegen als het nodig is. Ik denk alleen dat met totaal slechts 3x120mm de temps ver buiten de specs van Intel zullen lopen.

• Madshark
  • Niet online
80 graden is voor mij echt veel te veel. Volgens de specs van Intel mag een Core 2 Duo 62 graden worden, 80 graden is dus niet echt binnen de specs.
60graden? 62Graden is voor de heatspreader (Tcase), maar daar zat ik ergens rond 52 a 54 graden. Ik heb het hier dus over de coretemps, uitgelezen in Coretemp. Deze mochten afaik wel wat hoger liggen. De cores waren blijkbaar nog wel koel genoeg, ze deden nog net niet aan speed throttling.
Dat Intel zegt dat 62 de max is zal wel overdreven zijn maar 80 lijkt mij niet echt gezond. Aan de andere kant wel knap dat het 2 jaar gewerkt heeft zonder problemen.
De CPU is nog niet met pensioen, na mijn Q6600 upgrade is me oude E6300 met pinmod in een HP desktop gestopt voor mail,NAT en FW doeleinden (draait 24*7).
Je kan met je nieuwe setup ook gewoon eerst gaan draaien met totaal 3x120mm en dan later eventueel meer rads toevoegen als het nodig is. Ik denk alleen dat met totaal slechts 3x120mm de temps ver buiten de specs van Intel zullen lopen.
Ik ga zeker expirimenteren, 3x120mm etc.etc. Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar de invloed van een 600L/1600L of 3600L pomp ;)
Hoop alleen niet dat ik met de 3600L test iets opblaas vanwege overdruk :P

• PilatuS
  • Niet online
Ik ga zeker expirimenteren, 3x120mm etc.etc. Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar de invloed van een 600L/1600L of 3600L pomp ;)
Hoop alleen niet dat ik met de 3600L test iets opblaas vanwege overdruk :P
Liters per uur heb je niet zo heel veel aan bij waterkoeling. De opvoerhoogte en druk is veel belangrijker. Een 600l/u Laing heeft een opvoerhoogte van iets van 5 meter en een Eheim 1048 maar 1,5 meter. Het aantal liters per uur is gelijk maar die Laing is veel beter voor waterkoeling. Een 3600l/u pomp zou ik ook niet gebruiken, met een flinke setup blijft er misschien nog 700 liter van over terwijl je met een Laing van de 600 liter iets van 300 liter overhoud.

Een aquariumpomp is niet super voor waterkoeling een een Laing wel want die is er voor gemaakt. Nogmaals liters per uur zeggen weinig en overvoerhoogte en druk is veel intressanter. Mijn advies is dan ook: blijf weg van die aquariumpompen en ga voor een goede Laing. Ik weet zeker dat mijn mede tweakers het hier mee eens zijn, zo niet hoor ik graag waarom.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 13-05-2008 18:29 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Meeste dingen zijn tot 10bar getest dus dat ga je niet redden :P
Pagina: 1