Hard disk fysiek beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 20:48
Hallo! Ik heb hier een laptop met een groot probleem: hij wil niet meer booten, is "nauwelijks" meer te benaderen via DOS, chkdsk kan hem niet meer repareren en er staan nog bestanden op die ik heel graag wil recoveren.

In detail:

1. Kort na het opstarten en het XP logo, een BSOD met onder meer de volgende melding:
UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
STOP: 0x000000ED (0x82F87C08,0xC0000015,0x00000000,0x00000000)

2. Met de Ultimate Boot Disk 4 Windows (UBD4W) opgestart; dit simuleert een XP-omgeving vanaf de CD-drive, inclusief allerlei tooltjes die onder Windows draaien.

3. De resultaten van mijn pogingen e.e.a. via de UBD4W te herstellen:
- Tooltjes (fixMBR, TestDisk, e.a.) lopen erop vast of zeggen dat ze er niets mee kunnen.
- checkdisk geeft een foutmelding: "The volume appears to contain one or more unrecoverable problems."
- fixboot geeft een foutmelding: "The boot sector cannot be fixed."

4. Tot de conclusie komende dat de schijf niet meer te redden is en er vanuit gaande dat er een fysieke beschadiging is (?), wil ik nu vooral de verloren data recoveren. Maar disk cloning software (Acronis, Drive Image XML) loopt erop vast of geeft een foutmelding.

5. Merkwaardig genoeg kan ik met de meeste file recovery software nog wel bij de schijf. Zo vinden PC Inspector en Recuva enkele tienduizenden "verloren" bestanden, die ik naar een externe HD kan wegschrijven. Dit blijken echter vooral nutteloze files te zijn: veel uit de map Documents and Settings en uit de System Restore-mappen (heel veel DLL's).

Mijn vraag is nu: weten jullie nog een mogelijkheid om meer files tevoorschijn te halen? Is er disk cloning software die de schijf wél kan backuppen en is er een mogelijkheid om meer bestanden tevoorschijn te halen?

Het gaat om een vier jaar oude Dell Inspiron 5100 laptop met een Pentium 4@2,4 GHz, 1 HD en WinXP SP2.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56
Download een knoppix cd en probeer daarvan te booten om alle data te recoveren.

• Earv
Bedankt voor je reactie. Ik kende Knoppix niet, maar heb net een beetje gegoogled. Is er nog een specifieke versie waar ik op moet letten?

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Nee Knoppix is gewoon een gratis live cd die je zo zelf kan branden of kan bestellen (betaalt dan voor verzendkosten/cdtje) waarmee je ook een GUI simuleert vanaf een CD. Pak gewoon de laatste versie die er uit is. En veel succes met het mogenlijke recoveren van je files, weet hoe frustrerend het kan zijn.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Probeer het eens met UBD4W, en dan GetDataBack te installeren. Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Je kan altijd proberen om te kijken óf er iets te recoveren valt, daarna kun je het programma eventueel aanschaffen.

Het lijkt me in ieder geval slim om niet teveel repairtools uit te voeren, aangezien dat de bestandsstructuur kan beschadigen. Sterker nog, iedere schrijfactie op de betreffende schijf is ongewenst!

[ Voor 9% gewijzigd door Fauna op 13-05-2008 12:05 ]

• Earv
Ik meen me te herinneren dat ik GetDataBack via UBCD4W al had geprobeerd, maar misschien vergis ik me. Ik heb er zoveel voorbij zien komen. Ik ga het nog even bekijken en ga ook aan de slag met Knoppix.

Bedankt zover!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
is het nog gelukt om data terug te krijgen?

• Earv
Ja, sorry voor mijn lange afwezigheid, maar het is inderdaad gelukt! EasyRecovery wist bijna alles weer boven water te krijgen. Toch bijzonder, dat de ene herstelsoftware zoveel meer terugvindt dan de andere...

Bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Earv

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

World Citizen

FreeReef.nl

Fauna schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:04:
Probeer het eens met UBD4W, en dan GetDataBack te installeren. Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Je kan altijd proberen om te kijken óf er iets te recoveren valt, daarna kun je het programma eventueel aanschaffen.

Het lijkt me in ieder geval slim om niet teveel repairtools uit te voeren, aangezien dat de bestandsstructuur kan beschadigen. Sterker nog, iedere schrijfactie op de betreffende schijf is ongewenst!
Ik he b dit wel eens gedaan met,, Northon System Mechanics... je bent wel 8 uur verder per 20 GB maja de meeste data had ik terug.

FreeReef.nl

Pagina: 1