Digicorder en mediaplayer op één kabel

Pagina: 1
Acties:

• tullius
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 00:01
Ik heb in de woonkamer één netwerkaansluiting. Daarop is mijn digicorder (telenet) aangesloten, en die gaat naar een hub die dan op zijn beurt verbonden is met de telenet-modem. Op die hub hangt ook nog een router. Mijn router krijgt een ip-adres van telenet, mijn twee pc's werken dus perfect. De digicorder krijgt een eigen ip-adres (dmv de hub) in een eigen range 10.0.0.5 die werkt dus ook perfect.

nu wil ik een freecom WLAN 450 (met LAN) naast mijn televisie plaatsen in de woonkamer. Is het mogelijk om die éné kabel naar de woonkamer zowel voor digitale tv (digicorder) als voor de WLAN 450 te gebruiken en natuurlijk wil ik die WLAN 450 in mijn eigen netwerk hangen om bestanden door te sturen. Natuurlijk kan ik wireless werken maar streamen van media werkt niet goed. Ik zou dus de kabel willen gebruiken.
Ik had gedacht aan een hub naast de televisie, met daarop de mediaplayer en de digicorder. Maar dan kan de WLAN 450 een ip-adres krijgen van telenet (zoals een normale pc), en niet van mijn intern netwerk.

Hopelijk begrijpt u de probleemstelling.
Iemand een idee?

www.compucated.be

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Kan je de layout misschien even schetsen? Een plaatje werkt altijd verduidelijkend :)

www.mayaposch.com

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
En ik raad je alvast aan de hub te vervangen voor een switch... Dit scheelt een hoop in performance.

• tullius
ik heb een schema proberen te maken
ik geraak er niet uit hoe ik die WLAN 450 op die router zal krijgen?
misschien oplossen met een vast ipadres te geven in de vorm 192.168.2.5

Afbeeldingslocatie: http://i303.photobucket.com/albums/nn140/tullius2000/schema.jpg

www.compucated.be

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
met je schema is dat onmogelijk: je router krijgt een 81.*/83.* of 213.* ip-adres van Telenet,
je wlan krijgt normaal gezien ook iets van die range.

zet je dit op een vast adres (aan de Wan-kant) dan vind die nooit je eigen netwerk: 192.168 is niet-routeerbaar en mits je daar op het netwerk van telenet zit moet je om van 192.168 naar 81/83/213 te gaan via een router passeren ....

oplossing: modem-switch-router-pc1, pc2 en wlan
en via die switch dan ook naar je digicorder
Maar dan kan zal de WLAN 450 een ip-adres krijgen van telenet (zoals een normale pc), en niet nooit van mijn intern netwerk.
oplossing: hou je private netwerk volledig achter je router en trek een 2de kabel naar je wlan vanaf je router.

(zelfs al zou je een vaste route instellen tussen de externe adressen van je router en wlan, dan lukt het enkel aan je upload-snelheid, en is Telenet blij omdat elke byte op je Telemeter komt zodra de ene niet in hetzelfde subnet zit als de andere - van 81 naar 213 = via router van telenet en dus via telemeter)

ps: dit had je zelf kunnen vinden met wat zoekwerk naar basis-netwerk-info
pps: ervaring is 2 jaar technische support op hun 070-lijn

aan de nederlanders: die Telenet modem doet niets meer dan vertaler spelen tussen coax en rj45,
het is geen NAT-router of wat dan ook. Het is dan ook slechts een _kabelmodem_.
(oke via interne kant van Telenet kan die wel bereikt worden en gepingd worden op een eigen 10.*-ip-adres, maar dat zit niemand anders en is enkel voor streetpings en node-pings - kijken hoeveel modems er uitliggen in een straat of wijk of andere diagnose testjes.)

[ Voor 15% gewijzigd door soulrider op 13-05-2008 22:07 ]

• Elledan
Kan je het WLAN router niet in bridging mode zetten?

www.mayaposch.com

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Elledan schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:40:
Kan je het WLAN router niet in bridging mode zetten?
elledan:
dan krijgt het systeem dat via wlan gaat het ip-adres van Telenet, en is die dus geen deel van het eigen interne netwerk dat achter de andere router zit.

daarmee: alles dat van/voor het eigen interne netwerk is: achter die router zetten, (dus wlan + de 2 bedrade pc's), wlan in bridge mode, en router + digicorder mbv een switch aan de kabelmodem.

Wlan kan je plaatsen waar je wilt mbv bv powerline-adapters.
(nieuwste generatie beloofd toch al 200Mbps, en wifi is 54Mbps ...)

enigste oplossing om te krijgen wat de TS wilt.

• Elledan
Ik geloof het ook, ja :)

www.mayaposch.com

• tullius
bedankt voor de opheldering.
dus kan ik de kabel in de woonkamer niet gebruiken voor en de digicorder en de WLAN

dan los ik het als volgt op:
ik sluit de digicorder via powerline aan op eerste switch
ik sluit de WLAN aan op de router en zo maakt hij deel uit van intern netwerk

www.compucated.be

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47
tullius schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:31:
dus kan ik de kabel in de woonkamer niet gebruiken voor en de digicorder en de WLAN

Als je met outlets werkt en het niet erg vind om geen 1000Mbit te draaien dan heb je aan 4 aders genoeg per outlet. (aders 1,2,3 en 6 gebruiken). Zo kun je van 1 utp kabels er 2 aansluitingen van maken. Zelfde aan de andere kant doen en dan met patchkabels je outlets verbinden aan de apparatuur.
Edit: dit is overigens een stuk goedkoper en betrouwbaarder dan ethernet over power oplossingen.

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 15-05-2008 21:05 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

hey Klaasbram,

kan je dat eens uitleggen hoe ik dat moet doen, ik heb nu een kabel lopen naar de woonkamer.
Die zou moeten gesplits worden naar de hd digirecorder en naar men htpc. Wat bedoel je met aders 1,2,3 en 6???

Thx

edit: gevonden

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 13:39 ]

Verwijderd

tullius schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:31:

Jawel, in de kabel heb je 8 draadjes. Gebruik er vier voor je digirecorder en 4 voor je mediacenter (eventueel naar je router, dit is bij mij zo).
Werkt perfect bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2008 21:33 ]

Pagina: 1