Voeding Piept?

Pagina: 1
Acties:

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 15:16
Beste Tweakers. ik heb al een beetje zitten zoeken over dit onderwerp, maar ik weet toch niet precies wat ik nou moet gaan doen.
Heb laatst een systeempje gebouwd van wat oude componenten een nieuw moederbord en behuizing, om later te upgraden. Nu viel het mij laatst op dat ik een piepend geluid hoor uit mijn voeding als mijn systeem uit staat. Stekkertjes eens losgehaald voeding stekker er weer ingedaan (niet aangezet) hoor ik het toontje op een andere frequentie maar hij is er nog wel.
Als hij aan staat is er ook een heel erg zacht toontje maar dat valt niet op door de casefans.
De behuizing met voeding heb ik pas 2 weken.
Heb ik gewoon een kapotte voeding gekregen of is dat nou normaal?

Ik heb:
Behuizing met 380 Watt
MSI P35 Neo-F
Pentirum 4 3,2
2 HD's
2 GB DDR2
Soundblaster kaart
DVD-brander
ATI 850XT PE

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02-2025
Zover ik weet is dit normaal, omdat er altijd stroom op je voeding staat.
Deze voedingen zetten het 230 volt om naar een lager voltage voor je hardware.
Dit kan het piepende geluid veroorzaken.

Ik zelf heb dit met mijn transformator van mijn laptop, wanneer ik de stekker uit me laptop haal gaat die piepen, doe ik de stekker terug stopt die (Omdat de stroom dan mijn laptop in gaat).
Overgens vind ik het wel gek omdat ik dit zelf nooit zo heb meegemaakt zoals jij hebt beschreven.

Maar het geluid wordt dus wel veroorzaakt door een transformator in je voeding. Voor zover ik weet kan dit verder ook geen kwaad.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb ooit eens voeding verkeerd gehotwired en toen kreeg ik ook een piepgeluidje als ik hem aandeed. Voeding deed het daarna wel gewoon. Misschien dat ergens 2 draadjes dus verbonden zijn (dus met elkaar contact maken terwijl dat niet de bedoeling is). Dat geluidje hoort niet in ieder geval, dus ik zou kijken of je de boel terug kunt sturen als je het niet kunt oplossen.

Voor zover ik weet kan dat piepende geluidje alleen maar betekenen dat er iets met de bedrading niet goed zit. Ik zou dus kijken of een van de connectoren misschien kortsluiting heeft en als je de boel niet terug kun sturen kun je als laatste redmiddel de voeding nog openschroeven, MAAR KIJK HIERVOOR EERST HOE JE DIT VEILIG MOET DOEN (we willen geen gebakken tweakers ;)). Ik zou er in ieder geval wat aan doen, want dit lijkt me op lange termijn niet zo veilig voor de rest van je pc.

Edit:

@ PaulEm

Klopt bij nader inzien wel dat voedingen vaak geluid maken, hoewel ik hier zelf met mijn oude Chieftec geen last van heb. Het ligt er wel beetje aan hoe hard dit piepje is, als je het mij vraagt.

[ Voor 11% gewijzigd door DjDuivert op 12-05-2008 23:46 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 09:26
Het geluid kan komen van een transformator in je voeding. Echter, de opbouw van de gemiddelde computervoeding sluit dat een beetje uit.

Het is meestal een condensator. Een amper hoorbare piep zou ik me geen zorgen over maken. Maar zoals jij het omschrijft ben ik bang dat er iets met een van je condensatoren is. Er mag zeker geen duidelijk hoorbare piep uit te komen. Gevaarlijk of reden om terug te rennen naar de winkel is het niet, maar die piep is niet normaal.

Zoals hierboven al omschreven, een ATX voeding blijft altijd spanning leveren, of de computer uit staat of aan. Dus het is niet raar dat je de piep hoort terwijl je computer uit staat.

@DjDuivert: Jouw piep is ongetwijfeld van een verkeerd belaste trafo of elco gekomen. Hoewel het verkeerd bedraden dus een oorzaak was, was dat niet de bron van het geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 12-05-2008 23:49 ]

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 15:16
bedankt voor de reacties.
Ik ga nog eens goed de kabels nakijken, maar ik weet bijna zeker dat dat wel goed zit.
Het is zeker geen luide toon, maar toch wel te horen op 2/3 meter afstand (als hij dus uit staat). En het is me nog nooit opgevallen bij de pc's die ik heb gehad. Gelukkig heb ik wel garantie, maar in dat gedoe heb ik natuurlijk liever niet ;)