Aten KVM schakelt te laat naar linux

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ik heb hier een Aten CS62DU, die zou moeten schakelen tussen Ubuntu 8.04 en Vista. Nu heb ik dat ding net en zijn beide machines al geinstalleerd. De vista machine start netjes meteen op en zie ook na het drukken op de knop (om te schakelen van input op de KVM) het BIOS scherm.

Nu is het probleem dat ik dit bij de ubuntu machine niet zien, het eerst wat ik hier te zien krijg is het inlogscherm. Nu ben ik niet zo thuis in Linux dus dit zal ongetwijfeld komen door de manier hoe linux geladen wordt ofzo, maar het vervelende is nu dat ik die linux machine niet opnieuw kan installeren want ik kan geen optie kiezen als ik de cd erin doe. Dit omdat het eerst wat ik zie het inlogscherm is. Kan verder aan de kvm niet zoveel aanpassen wellicht aan de linux wel of misschien dat er een andere oplossing is?

Twijfelde tussen hier en de linuxhoek, mocht het duidelijk komen door linux mag die uiteraard gewoon daarheen. Niet dat de mods toestemming nodig hebben om iets te verplaatsen maar denk zeg het toch ff ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Operations op 12-05-2008 21:11 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft de Ubuntu PC wellicht twee videokaarten, waarvan de niet-aangesloten in de bios als primaire kaart staat aangegeven? Dan zal het OS namelijk pas de aangesloten kaart starten. Probeer in dat geval de KWM op de andere kaart (of poort) aan te sluiten, en stel in de BIOS in dat de insteekkaart primair moet worden.

• Operations
LeLo schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:18:
Heeft de Ubuntu PC wellicht twee videokaarten, waarvan de niet-aangesloten in de bios als primaire kaart staat aangegeven? Dan zal het OS namelijk pas de aangesloten kaart starten. Probeer in dat geval de KWM op de andere kaart (of poort) aan te sluiten, en stel in de BIOS in dat de insteekkaart primair moet worden.
Nee maar 1 videokaart wel met 2 poorten maar heb ze allebei geprobeerd.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het niets met Linux te maken heeft.

Het OS wordt pas actief nadat de POST volledig doorlopen is. Als je de POST niet te zien krijgt, is het OS nog helemaal niet actief en kan dus ook geen invloed uitoefenen op wat de KVM laat zien.

• LeLo
  • Niet online
Operations schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:11:
[...]

Nee maar 1 videokaart wel met 2 poorten maar heb ze allebei geprobeerd.
En als je de monitor rechtstreeks op de Ubuntu PC aansluit, zie je de BIOS wel gewoon? Is de monitor stand-by of gewoon aan als de Ubuntu PC start (m.a.w. zie je dat de monitor 'uitschakelt' totdat het OS draait)?

• Operations
LeLo schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:27:
[...]

En als je de monitor rechtstreeks op de Ubuntu PC aansluit, zie je de BIOS wel gewoon? Is de monitor stand-by of gewoon aan als de Ubuntu PC start (m.a.w. zie je dat de monitor 'uitschakelt' totdat het OS draait)?
Als ik de monitor er direct op aansluit zie ik wel gewoon het bios scherm, en croga als dat zo is waarom zie ik bij Vista dan wel het gene wat ik moet zien direct vanaf het begin?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Punt wat Croga maakt is dat linux pas na het bios scherm om de hoek komt kijken. Zou je op die PC Vista zetten en op je vista bak linux dan zou dezelfde computer (waar dan Vista op staat) pas later beeld geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• LeLo
  • Niet online
Operations schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:37:
[...]

Als ik de monitor er direct op aansluit zie ik wel gewoon het bios scherm, en croga als dat zo is waarom zie ik bij Vista dan wel het gene wat ik moet zien direct vanaf het begin?
Blijft de monitor in 'stand-by' als de Ubuntu PC niets laat zien, of is hij gewoon aan? Misschien is de resolutie tijdens de boot van deze PC niet geschikt voor de KWM. Ik heb wel gezien dat de max. resolutie 1920x1200 is, maar niet wat een minimum resolutie of frequentie zou zijn.

(Wel een erg mooie KVM switch, trouwens! DVI, USB en 2.1 audio...)

• Operations
Janoz schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 09:57:
Punt wat Croga maakt is dat linux pas na het bios scherm om de hoek komt kijken. Zou je op die PC Vista zetten en op je vista bak linux dan zou dezelfde computer (waar dan Vista op staat) pas later beeld geven.
Dat zou vreemd zijn want dan zou je met een kvm switch nooit het bios in kunnen komen en niet kunnen booten van cd. Plus dat op deze pc eerst vista (of xp stond) en hij dan tijdens het booten wel netjes het gigabyte merk schermpie/post voorbij laat komen. En nu staat er Linux op en werkt dat ineens niet meer.

Nou ja goed ik installeer de pc wel even met een losse monitor, wat dat is dus eigenlijk het enige probleem nu. Als hij geinstalleerd is komt die blijkbaar toch wel netjes bij het inlogscherm dus dan is er weinig aan de hand.

@ LeLo ja is zeker een mooi ding, heb hem gekocht omdat ik is echt wilde kijken of Ubuntu iets voor mij is. Dit deed ik normaal op kleine schermpie niet op mijn eigen plek zonder geluid e.d. Ja dat is ook niet echt een goede test natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 13-05-2008 10:25 ]

Pagina: 1