• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 15:00
Beetje een kromme titel, maar ik kon niet echt wat anders verzinnen.

M'n probleem is dus dat mijn pc regelmatig een fractie van een seconde freezed en dan gewoon weer z'n werk doet. Was voorheen een probleem wat één keer in een uur voorkwam, maar nu toch enkele malen per minuut, wat toch wel zeer irritant is.

M'n Specs:
Intel Core 2 Duo E6750
Gigabyte GA-P35-DS3R, I
2GB (2x 1GB) DDR2 PC2-8500 (DDR2-1066), 5 (Kingston KHX8500D2K2/2G)
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 SILENT
Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Western Digital Caviar SE WD2000JS, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
NEC ND-3520 16x (Dual-layer)
Linksys WRT54GL (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)
Senao Sub362Ext (108Mbps, USB 2.0)
Chieftec Dragon DX-01 (ATX, Geen PSU, Zwart)
Tagan TG480-U01, 480W (ATX)
Samsung Syncmaster 205BW 20" 16:10 D-Sub, DVI-D Zilver

Ik heb al geprobeerd:

-Drivers opnieuw installeren
-Eén van de twee geheugenbankjes eruit halen
-Opstarten met de WD harddisk afgekoppeld

Temps zijn overigens wel normaal volgens mij:
Moederbord 54 °C (129 °F)
CPU 39 °C (102 °F)
CPU #1 / Kern #1 52 °C (126 °F)
CPU #1 / Kern #2 54 °C (129 °F)
GPU 65 °C (149 °F)
SAMSUNG HD501LJ 48 °C (118 °F)
WDC WD2000JB-00GVA0 49 °C (120 °F)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het blijft vrij irritant namelijk.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Zijn dat de idle temps van je cpu? ( de core,s),en wat doen die stressed? Heb je je cpu op standaard waardes draaien, is de koeler van de cpu goed gemonteerd?

[ Voor 40% gewijzigd door pcgek op 12-05-2008 19:05 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eerst eens bij Event Viewer en kijk wat die er over zegt. In zulk soort gevallen staat daar vaak wat er aan de hand is en zelfs via een link is dan de oplossing te vinden.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je al een schone installatie geprobeerd?
virus/spyware scan
register controle
schijf defragmentatie
biosupdate

en heb je de boel overklokt of niet?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Llewy
pcgek schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:01:
Zijn dat de idle temps van je cpu? ( de core,s),en wat doen die stressed? Heb je je cpu op standaard waardes draaien, is de koeler van de cpu goed gemonteerd?
Dat zijn de idle temps ja, stressed stijgen ze uiteraard wel, maar niet uitzonderlijk. Cpu draait op standaard waardes en volgens mij is de (boxed) koeler prima gemonteerd. Denk je dat ze te hoog zijn dan?
PilatuS schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:04:
Begin eerst eens bij Event Viewer en kijk wat die er over zegt. In zulk soort gevallen staat daar vaak wat er aan de hand is en zelfs via een link is dan de oplossing te vinden.
In Event Viewer kan ik niet iets vinden over foutmeldingen, er staan wel wat Informatie en Waarschuwingen, maar die hebben betrekking op m'n antivirusscanner of internetverbinding. En ze staan er niet in dezelfde frequentie als de problemen zich voordoen.
Wiethoofd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:05:
heb je al een schone installatie geprobeerd?
virus/spyware scan
register controle
schijf defragmentatie
biosupdate

en heb je de boel overklokt of niet?
Schone installatie heb ik nog niet geprobeerd, ik wilde dit zo lang mogelijk uitstellen ivm de heisa om al m'n doc's te kopieren :)
Virus/spyware controle heb ik gedaan, dmv NOD32 en Lavasoft Ad-aware(free)
Register controle, waarmee doe ik dat?
Defragmentatie staat aan.
Biosupdate heb ik nog niet gedaan, zal ik eveneens doen.

Bedankt voor jullie reacties in elk geval :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Llewy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:18:
Schone installatie heb ik nog niet geprobeerd, ik wilde dit zo lang mogelijk uitstellen ivm de heisa om al m'n doc's te kopieren :)
Als ik nou eens het magische woord "backup" zeg, schrik je dan? ;) . Het klinkt alsof je nog geen goede dataorganisatie en backupstrategie hebt, anders zou die heisa echt minimaal zijn.
Biosupdate heb ik nog niet gedaan, zal ik eveneens doen.
Waarom zou dat nodig zijn? Het klinkt eerder als een software/Windows probleem, niet zozeer hardwarematig. Een BIOS-update zou niet mogen helpen bij een probleem dat er eerst niet was, maar zich verergert. Als het al hardware is, dan klinkt het eerder als een voeding die maximaal belast wordt, maar zo zwaar is je hardware nu ook weer niet :)

Kijk verder eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Om welke Windows-versie gaat het?

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 12-05-2008 19:24 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

registercontrole doe ik altijd met Eusing Free Registry Cleaner werkt op xp en vista. Als je rond de 200-400 registererrors vind was je comp nog redelijk schoon, boven de 500 vervuild. Ik had bij m'n neef laatst even een opruimsessie: 1513 errors en z'n computer werd zoveel sneller met reageren. dus het werkt wel

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

En wat zie je in taakbeheer? Schiet het processorgebruik in die seconde ook naar 100%?

• Llewy
gambieter schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:24:
[...]

Als ik nou eens het magische woord "backup" zeg, schrik je dan? ;) . Het klinkt alsof je nog geen goede dataorganisatie en backupstrategie hebt, anders zou die heisa echt minimaal zijn.

[...]

Waarom zou dat nodig zijn? Het klinkt eerder als een software/Windows probleem, niet zozeer hardwarematig. Een BIOS-update zou niet mogen helpen bij een probleem dat er eerst niet was, maar zich verergert. Als het al hardware is, dan klinkt het eerder als een voeding die maximaal belast wordt, maar zo zwaar is je hardware nu ook weer niet :)

Kijk verder eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Om welke Windows-versie gaat het?
Nee, ik heb inderdaad nog niet echt een lekkere georganiseerde dataopslag. De WD-schijf gebruik ik wel voor m'n documenten en muziek, maar ook op de Samsung staat inmiddels een aardige hoeveelheid, omdat de WD vol begon te raken ;)
Eigenlijk zou ik 't om moeten draaien, maar de WD is een P-ATA, dus 't besturingssysteem op de S-ATA leek mij een stukje sneller.
Besturingssysteem is overigens XP Professional met Service Pack 2.
Wiethoofd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:25:
registercontrole doe ik altijd met Eusing Free Registry Cleaner werkt op xp en vista. Als je rond de 200-400 registererrors vind was je comp nog redelijk schoon, boven de 500 vervuild. Ik had bij m'n neef laatst even een opruimsessie: 1513 errors en z'n computer werd zoveel sneller met reageren. dus het werkt wel
Hij vindt 368 problemen, lijkt me dus niet echt veel?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Llewy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:32:
Nee, ik heb inderdaad nog niet echt een lekkere georganiseerde dataopslag. De WD-schijf gebruik ik wel voor m'n documenten en muziek, maar ook op de Samsung staat inmiddels een aardige hoeveelheid, omdat de WD vol begon te raken ;)
Eigenlijk zou ik 't om moeten draaien, maar de WD is een P-ATA, dus 't besturingssysteem op de S-ATA leek mij een stukje sneller.
Besturingssysteem is overigens XP Professional met Service Pack 2.
Je data op twee harde schijven in dezelfde PC is geen backup. Koop een externe harde schijf of brand DVD's, het lijkt een investering nu, maar je zal er later veel plezier van hebben.

Start eens van een live CD en kijk of het zich dan ook voordoet. Weet je of het hardwarematig (voeding, koeling etc) is, of softwarematig (Windows) is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Allicht dat een casefan hier en daar wonderen zal doen, zeker gezien de temp van de HD's en het moederbord. Tagans zijn goede voedingen maar staan bij mij nou niet bekend om de goede airflow die ze creëren, heb er zelf ook een en in die kast wordt ook alles ontiegelijk warm zonder casefans. En zeker ook doen om de levensduur van je HD's te vergroten, normale temperaturen daarvoor liggen echt een stuk lager.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Net wat Leviath al zegd. Gebruik je wel casefans?

[ Voor 5% gewijzigd door pcgek op 12-05-2008 20:01 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Llewy
Ja, 4 stuks.. 80mm in een Chieftec Dragon behuizing

Ik ga eens een Live-cd proberen! Hmm, m'n brander heeft het begeven blijkt.. Deed al een tijdje moeilijk, maar bootable cd's branden doet ie niet lekker meer..

Heb overigens de behuizing 's opengemaakt en er een grote ventilator opgezet + wat kabelswegwerken.

Nieuwe temps:

Temperaturen:
Moederbord 36 °C (97 °F)
CPU 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #1 42 °C (108 °F)
CPU #1 / Kern #2 42 °C (108 °F)
GPU 47 °C (117 °F)
SAMSUNG HD501LJ 35 °C (95 °F)
WDC WD2000JB-00GVA0 39 °C (102 °F)

Zou dan toch 't probleem niet moeten zijn, wel?

[ Voor 102% gewijzigd door Llewy op 12-05-2008 20:38 ]

Verwijderd

Wreemde zaak, moet echt een stuk koeler zijn, dus kijk sowieso wat je daaraan kan doen. Ik heb hier ook dezelfde Samsung 500GB, die is constant tussen de 30-35 graden, de Samsung F1 1TB die erboven hangt ook. Temperatuur van een moederbord ligt vaak tussen de 20-35 graden, afhankelijk van waar de sensor zit, maar 54 graden lijkt me echt teveel wat duidt op een probleem met de luchtstroming

Als je PC freezed, doet dan echt niets het meer incusief de muis? Doe je iets specifieks waardoor dat komt? Al eens geprobeerd om taakbeheer open te laten en te kijken of de CPU 100% belast wordt op zo een moment, of dat er een bepaald proces is dat 100% Cpu vraagt op zo een moment?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

de temperaturen zijn nu een stuk lager en acceptabeler. Zie ook je moederbordtemperatuur

Verwijderd

Zet eens een voor een al je apparaten uit in apparaatbeheer. Zo kun je een driver probleem isoleren. Succes.

• Llewy
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:42:
Wreemde zaak, moet echt een stuk koeler zijn, dus kijk sowieso wat je daaraan kan doen. Ik heb hier ook dezelfde Samsung 500GB, die is constant tussen de 30-35 graden, de Samsung F1 1TB die erboven hangt ook. Temperatuur van een moederbord ligt vaak tussen de 20-35 graden, afhankelijk van waar de sensor zit, maar 54 graden lijkt me echt teveel wat duidt op een probleem met de luchtstroming

Als je PC freezed, doet dan echt niets het meer incusief de muis? Doe je iets specifieks waardoor dat komt? Al eens geprobeerd om taakbeheer open te laten en te kijken of de CPU 100% belast wordt op zo een moment, of dat er een bepaald proces is dat 100% Cpu vraagt op zo een moment?
't Bleek dus dat de fan voor de harde schijven niet aangesloten was.. Erg handig.. Temps van de harde schijven zitten nu weer tussen de 30 en 35 graden, hiervoor in elk geval bedankt :)

Als m'n pc freezed, dan doet de muis het inderdaad ook niet. Ik doe niets specifieks, 't gebeurt tijdens games, tijdens internet, tijdens films kijken.. 't Duurt overigens maar een fractie van een seconde, als ik muziek aan heb staan dan lijkt 't net alsof hij trilt, je hoort een TRRR in de muziek zeg maar.
En op het moment dat het gebeurt is er géén enkel proces dat onnoemelijk veel CPU vraagt, evenmin veel geheugen.
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:45:
Zet eens een voor een al je apparaten uit in apparaatbeheer. Zo kun je een driver probleem isoleren. Succes.
Ga ik nu eens proberen, bedankt :)

Edit: Ik heb de WD-schijf eens uitgeschakeld en nu heb ik 't probleem al zo'n vijf minuten niet gehad, zou dit de veroorzaker kunnen zijn? Misschien dat ik te vroeg juich en 't straks gewoon weer krijg, maar is er een goed programma om de gezondheid van m'n schijf te kunnen meten? Anders geformuleerd; ik weet dat ze er zijn, maar wat is een goede? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Llewy op 12-05-2008 21:04 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan op z'n minst HD-tune gebruiken om je hdd te testen

meuk: HD Tune 2.54

[ Voor 33% gewijzigd door Wiethoofd op 12-05-2008 21:19 . Reden: linkje ]

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Ik zou wel eens willen weten wat de omgevingstemperatuur is, want ik vind het toch nog allemaal vrij warm.
En je kunt , nadat je je kast hebt geopend, de temps wel wat naar beneden krijgen. Maar doen die casefans hun werkt dan wel goed? Ik bedoel: Heb je je airflow wel goed voor elkaar?

[ Voor 46% gewijzigd door pcgek op 12-05-2008 21:44 ]

• Llewy
Omgevingstemperatuur is behoorlijk hoog hierzo.. Denk aan ruim boven de 20 graden(zolderverdieping).
Ik krijg de temps, na reorganiseren inderdaad wel een stuk omlaag, zoals gezegd bleek de fan voor m'n harde schijven niet aangesloten te zijn, vandaar de verlaging. Temps zijn met gesloten kast ongeveer gelijk aan bovenstaande, enkel het moederbord is met 47 graden wat aan de warme kant.

Harde schijf lijkt dus het probleem te zijn, heb inmiddels een andere IDE-kabel geprobeerd, het gebeurt nu een stuk minder vaak dan voorheen, maar het probleem blijft. Ik heb zo geen andere IDE-schijf om 't te proberen, maar zou het aan 't meoderbord of aan de schijf liggen?

Verwijderd

Je zou eens met een programma kunnen proberen wat S.M.A.R.T. waarden uit te lezen. Met speedfan kon dat dacht ik, en je kan dan ook vergelijken met dezelfde HD's van andere gebruikers. Met HD tune kan het ook lijkt me. Sowieso zou ik ook eens heel hard gaan nadenken om het belangrijkste van je HD's eens te backuppen. Zou wel heel zuur zijn als die HD dalijk de geest geeft zonder backup.

Of het aan het moederbord of de schijf ligt is moeilijk te zeggen, je hebt neem ik aan maar een IDE kanaal. Kan natuurlijk ook ergens een foute instelling zijn (energiebeheer, noem maar wat). Misschien eens in veilige modus proberen.
Pagina: 1