[idee] oliegekoelde oc bak.

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Met dit warme weer kreeg ik een ideetje toen ik met de slaolie morste :p

Ik weet dat het niet nieuw is, het is al talloze keren gedaan dat iemand zn pc spullen in een aquarium gooide met slaolie. Van wat ik er over kon vinden was dit geen succes op de lange termijn ivm. vervuiling van de olie en daardoor geleiding. Voor echt die hard overclocking werkte het ook niet echt omdat het na een tijdje toch redelijk opmarmde (doh). Mijn idee is een manier om de olie te laten koelen. Het te overclocken onderdeel wordt op dezelfde manier gekoeld als het gekoeld zou worden met lucht, echter nu meet een olie flow. Dit koelt veel beter omdat, de meeste olie, veel beter warmte geleidt als lucht (wat eigelijk isoleert). Doordat de koeloppervlakte veel groter is als op WC blokken zou het ook beter moeten koelen als water. Bijkomend voordeel is dat alles gekoeld wordt, en dus niet alleen de core op de videokaart bv (zoals wel zo is met een tube). Althans dit is mijn theorie :+ Hier ff een schetsje, bovenaanzicht: (dat rode blok is bv. een towercooler)
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0785/oC_ideetje_5.png

Dat ijs kan dus ook droog ijs zijn, of nog iets kouders >:) de "buis" waar de olie door loopt bestaat uit alu platen, aan elkaar gelast met stripjes er tussen (en wat kit). Om het ijs zit natuurlijk isolatie.

Mijn vraag, wat voor olie/andere vloeistof kan ik hier dan evt. voor gebruiken. Iets dat tegen temperaturen onder 0 kan. Ook moet het niet al te duur zijn. Het liefst iets synthetisch, zodat het hergebuikbaar is. En zien jullie nog flaws in mijn voorlopinge ontwerp?

Overigens ben ik (nog) geen overclocker. In ieder geval geen serieuze. Maar het lijkt me wel leuk om een beetje mee te prutsen en zo'n systeem lijkt mij goedkoper als elke keer vloeibare stikstof kopen.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
ik denk dat de olie al heel snel te dik is, waardoor het niet goed stroomt en je daardoor geen goede koeling krijgt...denk dat dat het eerste probleem is..

en als je dan olie gebruikt die dan geen sla-olie, dat is helemaal dik, maar pak dan versnellingsbakolie of standaard 2/4-tact olie

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
darkpluisje schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:54:
ik denk dat de olie al heel snel te dik is, waardoor het niet goed stroomt en je daardoor geen goede koeling krijgt...denk dat dat het eerste probleem is..

en als je dan olie gebruikt die dan geen sla-olie, dat is helemaal dik, maar pak dan versnellingsbakolie of standaard 2/4-tact olie
olie is toch juist vloeibaarder als het warm is? Probleem opgelost zou ik denken...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dat het wat dik is is op zich geen probleem. Dan zet i ker gewoon een grotere pomp op >:) ("we" hebben nog meerdere liggen, tot de kracht van een brandslang) Het probleem is dus dat ik de olie heel koud wil hebben, misschien wel tot onder 0. Motorolie wordt heel snel wel heel erg stroperig, ik ben bang dat geen enkele cooler meer op het mobo kan blijven zitten door de weerstand van de oliestroom.

[ Voor 43% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 15:57 ]

Verwijderd

Is het plaatje van bovenaf of de zijkant?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:59:
Is het plaatje van bovenaf of de zijkant?
Owja vergeten er bij te vermelden 8)7 , plaatje is bovenaanzicht

Verwijderd

Er zijn zeker wat nadelen aan verbonden:
- Ik denk ook dat olie te dik gaat zijn. Zeker bij lagere temperaturen stijgt de viscositeit of kan olie gaan stollen.
- Door de hogere viscositeit gaan natuurlijke convectiestromen ook niet zo snel optreden.
- Daarbij gaat de olie bij laminaire stroom nabij wanden en onderdelen nauwelijks of niet bewegen, de olie verderaf wel, echter is het de olie nabij de wanden die net gaat opwarmen/moeten afkoelen en waar dus beweging nodig is.
- Olie heeft een veel lagere soortelijke warmte dan water.

Ik zou proberen een alternatieve (al dan niet organische) stof te zoeken waar elektronica in kan, maar met een véél lagere viscositeit dan olie, want daar hangen gewoonweg te veel nadelen aan vast.
Zo zou je de zaak misschien rechtstreeks in vloeibaar stikstof (indien elektronica hiertegen kan) kunnen dompelen: je hebt direct lage temperaturen, de vloeistof heeft goede lage viscositeit en pomp is niet nodig. Een box maken met een goede dikke isolerende wand + volledig afsluitend deksel. In het deksel een klep die opengaat bij een lichte overdruk in de box.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Nadeel daar van is is dat vloeibare stikstof een stuk duurder is als een beetje ijs. Ook heb ik ergens gelezen dat dit geleidt. Verder kan een mobo niet tegen extreem lage temperaturen volgens mij. Het hoeft dus ook niet per se olie te zijn, gewoon een vloeistof ndie geen stroom maar wel warmte geleidt. Gedestileerd water bv. maar vuil lost daar veel te snel in op waardoor het heel snel gaat geleiden.

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 16:26 ]

Verwijderd

olie hoeft niet perse dik te zijn, er bestaan ook olieen die bijna net zo dun zijn als water..
op mn stage hadden ze die olie, werd gebruikt voor het smeren van een tandwielbak van een draaibank.. ben alleen ff de naam kwijt..

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Smeerolie is ook niet zo dik hoor. Of naaimachineolie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• hugoarts
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 21:43
Correctie op bovenstaand als feit gepresenteerd statement; Vloeistof geleidt goed. Dit is niet waar. Vloeistof geleidt warmte heel slecht. Vloeistof neemt heel goed warmte op, en wanneer je de vloeistof dan vervangt kan het weer nieuwe warmte opnemen. Wat je met veel systemen doet is vloeistof rondpompen. Als het vloeistof zo goed zou geleiden, zou je het ook niet hoeven rondpompen, dan koel je het alleen maar aan de buitenkant, wat niet het geval is.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dit verschilt toch ook weer per vloeistof? Dus ene vloeistof zal veel beter weer warmte afgeven als de andere. DAt probleem van warmte afgeven kan opgelost worden door de baan die de olie aflegt langer te maken en/of een kouder ijs te gebruiken.

[ Voor 71% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 16:51 ]

• hugoarts
  • Laatst online: 11-01 21:43
Jazeker verschilt dat per vloeistof! Daar heb je gelijk in.
Je kunt het koeloppervlak groter maken (contact tussen pijp en koelmiddel buitenkant), je kunt olie sneller rondpompen (als het ware contactoppervlakvergroting), je kunt vanalles doen :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
oppervlakte lijkt me geen probleem (als je naar de tekenign kijkt, het probleem daarbij is dan weer het lassen :/ ) En sneller pompen kan natuurlijk oo kredelijk makeklijk. Zolang de hitte maar goed opgenomen kan worden, want daar kun je maar beperkt wat aan doen (alleen een grotere koeler, maar daar zit natuurlijk ook een limiet aan, aan het koelen van de vloeistof eigelijk niet).

Dus het enigste probleem is een geschikte vloeistof vinden :)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Contactspray..
Koelvloeistof..

Ik zou als je al iets probeert het eerst met een vga kaart proberen. daar kun je temp verschillen veel beter zien omdat die dingen veel heter worden (normaler wijze). + je hebt er niet zo'n grote setup voor nodig

Get Airflow, save the world.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Als ik een VGA ga overclocken zet ik er een cpu cooler op, een redelijk kleine noctua tower cooler cooler die ik nog heb liggen :)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Oliekoeling is volgens mij alleen handig bij systemen die ook tegelijk gesmeert moeten worden (benzinemotor bijv.). Een cpu heeft dat niet nodig, dus daarbij heeft het geen nut. De wat minder warme delen (geheugenreepjes, northbridge) hebben al helemaal geen extreme koeling nodig. Verder dan "gewone" waterkoeling zou ik dus niet gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Atomsk op 12-05-2008 21:05 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of neem bloed ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Atomsk schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:04:
Oliekoeling is volgens mij alleen handig bij systemen die ook tegelijk gesmeert moeten worden (benzinemotor bijv.). Een cpu heeft dat niet nodig, dus daarbij heeft het geen nut. De wat minder warme delen (geheugenreepjes, northbridge) hebben al helemaal geen extreme koeling nodig. Verder dan "gewone" waterkoeling zou ik dus niet gaan.
Heb je de OP gelezen en plaatje gezien? :p

Na wat gegoogle na aanleiding van RobIII zijn suggestie, FLUORINERT™, kwam ik op [url=FLUORINERT™]dit[/url] artiekel. Dat is ook ongeveer mijn idee, maar dan met een (veel) groter oppervlak waar de FLUORINERT™ zijn warmte kwijt kan en iets (veel) minder kouds om het te koelen.

Nu nog aan FLUORINERT™ zien te komen ;)

Heat Transfer Fluids
The wide liquid range of Fluorinert liquid FC-77 (-110°C to 97°C) makes it ideal for use in automated test equipment (ATE) and other semiconductor process equipment. Its high dielectric strength means it will not damage electronic equipment or semiconductor wafers, chips or packages in the event of a leak or other failure.

In addition, FC-77 liquid is chemically stable, nonflammable and practically non-toxic.

bron

[ Voor 54% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 21:18 ]

• warrg
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-09-2025
verhuis naar een poolgebied en zet je pc'tje buiten in de sneeuw... :+

of voor de gemakkelijkheid, plaats je pc dicht bij je koelkast en laat je 'leiding' daar door lopen...(gaatje in iedere kant, buisje erdoor, klaar)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
warrg schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:18:
verhuis naar een poolgebied en zet je pc'tje buiten in de sneeuw... :+

of voor de gemakkelijkheid, plaats je pc dicht bij je koelkast en laat je 'leiding' daar door lopen...(gaatje in iedere kant, buisje erdoor, klaar)
Wordt een beetje moeilijk als je dan aan een overclock contest wil meedoen ;)

Over dat spul van 3M, daarvoor moet je eerst naar lenen.nl :/ Iemand nog een suggestie?

[ Voor 10% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 21:26 ]

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
jdm8 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:20:
[...]

Over dat spul van 3M, daarvoor moet je eerst naar lenen.nl :/ Iemand nog een suggestie?
Hoeveel kost dat spul dan ongeveer? Het zou wel het perfecte spul zijn.
Ik had zelf ooit het idee gekregen om een simpel waterkoeling setje (bigwater ofzo) te nemen en dan gewoon de radiator (en/of een lang opgerolt stuk slang) in een bak ijs te leggen, alleen nooit geprobeerd :P

End of Transmission

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Chesta schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:39:
[...]

Hoeveel kost dat spul dan ongeveer? Het zou wel het perfecte spul zijn.
Ik had zelf ooit het idee gekregen om een simpel waterkoeling setje (bigwater ofzo) te nemen en dan gewoon de radiator (en/of een lang opgerolt stuk slang) in een bak ijs te leggen, alleen nooit geprobeerd :P
$1,000 miminum order on Purchase orders from universities & government labs. Het goedkoopste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden was $150 voor 250cc, oftewel zo veel als een blikje cola :X . (en dat is dan de goedkopere FC-770. FC-77 is 20-30% duurder)

[ Voor 14% gewijzigd door jdm8 op 12-05-2008 21:59 ]

• Erry
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-01 11:48

Erry

Soms camera, soms stereo

Waarom niet gewoon transformatorolie gebruiken?
Wikipedia

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Erry schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:52:
Waarom niet gewoon transformatorolie gebruiken?
Wikipedia
Daar dacht ik ook net aan, maar dat kan niet tegen temperaturen onder 0. Maar evt. het overwegen waard :)

• Erry
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-01 11:48

Erry

Soms camera, soms stereo

jdm8 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:02:
[...]

Daar dacht ik ook net aan, maar dat kan niet tegen temperaturen onder 0. Maar evt. het overwegen waard :)
Jij koelt zo goed, dat het gaat vriezen?

En niet duur!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-01 22:52
Als ik het goed begrijp gaat het om een gesloten systeeem,
Waarom meng je water niet met veel alcohol of zout? Dan kun het ook koelen tot onder 0.
Daarnaast is het ook lang bruikbaar omdat organismen niet goed gedijen die zo'n omgeving.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-01 17:52
Ik ben het! schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:15:
Als ik het goed begrijp gaat het om een gesloten systeeem,
Waarom meng je water niet met veel alcohol of zout? Dan kun het ook koelen tot onder 0.
Daarnaast is het ook lang bruikbaar omdat organismen niet goed gedijen die zo'n omgeving.
water met zout geleidt :P

3kwp pvoutput

• Atomsk
  • Laatst online: 10-01 16:53
jdm8 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:06:
[...]

Heb je de OP gelezen en plaatje gezien? :p
Ja, fantastisch duidelijk plaatje. :P Ga je dan trouwens de hele dag door ijsblokjes maken in de vriezer om de olie mee te koelen? Bouw dan gelijk je moederbord in de vriezer, scheelt tijd. 8)7

_██_
(ಠ_ృ)

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Atomsk schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:17:
[...]

Ja, fantastisch duidelijk plaatje. :P Ga je dan trouwens de hele dag door ijsblokjes maken in de vriezer om de olie mee te koelen? Bouw dan gelijk je moederbord in de vriezer, scheelt tijd. 8)7
Amerikaanse frigo, en leidinkje leggen van frigo naar pc :p

BLU3_VV

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-01 23:29
misschien een idee om het geheel onder een lage of hoge druk te doen?

Ik herinner mijn eigen idee nog: (een heatpipeprincipe) water in een koperenbuis waarin een onderdruk heerst of propaan/butaangasmet een bovendruk. Ik weet dat het gaat om een heel ander principe, maar misschien toch het vermelden/proberen waard ;) Als je wilt dat de olie vloeibaar bij teperaturen onder nul moet je dus zorgen dat het kookpunt lager, dus een onderdruk?

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
vladje schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:33:
[...]

Amerikaanse frigo, en leidinkje leggen van frigo naar pc :p
Of gewoon direct phase change :O

http://specs.tweak.to/15535

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dit princiepe omdat het gemaakkelijk en goedkoop te koelen is (met ijs dus). Dat drukverandering is misschien oo kwel een idee. Ik heb nog een redelijk grote compressor staan, ik denk alleen dat ik hem niet meer aan de praat kan krijgen (staat al paar jaar buiten en daarvoor was die al oud :()

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Lol maar ff.. als je gaat overclocken en hij boot niet meer... hoe ga je dan CMOS jumpen ^^? :P

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58
Als ik jouw was zou ik gewoon anti vries voor in de auto pakken. Het verdampt pas bij +-150 graden en bevriest pas onder de -35 graden (ik geloof niet dat je PC rond die temps komt :P). Je moet het dan wel af en toe vervangen omdat de eigenschappen van antivries veranderen naar verloop van tijd +- elk jaar. Je hebt dan ook meteen smeermiddel en anticorosie zodat je koelsysteem langer meegaat.
Ik weet echter niet of het gelijd dat zou je zelf moeten opzoeken ;), ik ben bang van wel omdat er ook water doorzit maar het kan zo zijn dat het reageert waardoor het niet meer geleid. Anders kan je Etheenglycol proberen, dat is de koelende stof in koelvloeistof maar is wel erg giftig.

[ Voor 26% gewijzigd door crepsly op 14-05-2008 15:12 ]

• Big Womly
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

jdm8 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:20:
[...]
Dan kun je een PerfectDraft gebruiken. Kun je gelijk nog een pintje tappen tijdens het gamen ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55
Zoals eerder gezegt synthetische motorolie kan tegen -20(minimaal!) Omdat autos hierop berekend worden. Nu gebruikt men slaolie als brandstof en in de tank bevriest dit niet als het buiten -5 is. Zelf diesel kan niet tegen -20 dus ik zou aannemen dat dit automatisch geld voor slaolie.
Sla olie is een mengsel van verschillende soorten(welke weet ik niet maar hier een paar cijfers):
corn oil - 20 deg. C
sunflower oil - 17 deg. C
olive oil - 6 deg. C
sesame oil - 6 deg. C

Als ik zou gokken zou ik die -6 nemen en dus zou ik droog ijs, etc al niet meer als een optie beschouwen. Je zou wel een oliekoeler kunnen pakken van de autosloop en hiermee de olie kunnen koelen ;)

Specs

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Het nadeel van Sla olie is dat het enorm ranzig wordt na een tijdje. En dan gaat geleiden. Transmissie olie lijkt mij de beste keuze. Alleen weet ik daar nog niet echt de eigenschappen van, dus of het goed warmte opneemt en weer afgeeft.

• heuveltje
  • Laatst online: 10:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

crepsly schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:04:
Als ik jouw was zou ik gewoon anti vries voor in de auto pakken. Het verdampt pas bij +-150 graden en bevriest pas onder de -35 graden stof in koelvloeistof maar is wel erg giftig.
En geleid heel goed stroom, handig als je je hele mobo er in wil onderdompelen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Op zich kan je alles natuurlijk met plastic spray en siliconen kit beschermen. Dus eerst plastic spray, en dan alle onderdelen die je er in wil inbouwen en dan goed afkitten.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Onderdompelen in olie wordt inderdaad meestal gebruikt voor motoren (de olie loopt langs alle delen die continue gesmeerd moeten worden), of voor het koelen van grote, zware transformatoren. Het rondpompen van olie vereist speciale pompen (een waterpomp legt binnen korte tijd het loodje) waarbij je er misschien een uit een auto kan slopen.

Maar van een praktisch perspectief... je noemde lassen van aluminium. Dat vereist al een speciale, extreem dure lasmachine en dan is het nog lastig. Olie in een grote bak is lastig continue volledig te verversen. Het voordeel van een watergekoelde setup is dat je weet dat al het water nooit op dezelfde plek blijft hangen rond de delen die gekoeld moeten worden. Water neemt ook enorm veel warmte op. Olie in tegenstelling isoleert vooral, wat betekent dat zodra je pomp het begeeft of de olie niet snel genoeg zou kunnen verversen (een reel probleem als je een paar 100 Watt verstookt), je enorm snel met een aantal prachtige paperweights zit.

Met andere woorden, waterkoelen is zo gek nog niet :)

www.mayaposch.com

Pagina: 1