Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Karel VH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 19:13
Ik ben bezig met een werkstuk van fysica en ik bespreek de werking van transistoren. Ik ben aanbeland bij de FET. Ik ben vooral bezig met deze pagina omdat die de FEt bespreekt en niet de JFEt of MOSFET zoals vele andere.
http://home.scarlet.be/on4cp/cursus/sc/fet.htm

Er wordt gezegd dat door een spanning op de gate te steken er een elektrisch veld ontstaat dat de doorgang van elektronen van de Source naar de drain beïnvloed wordt. Correct tot hier? :p
Nu is mijn vraag hoe die spanning op de gate gecreërt wordt? er staat op die pagina dat er geen stroom door de gate vloeit maar toch wordt er een elektrisch veld opgewekt dat gemakkelijk aanpasbaar moet zijn.

Ook ben ik momenteel op zoek naar een soort tekeningvan (3d) een fet waarmee de werking gemakkelijk uit te leggen is. als iemand toevallig zo'n afbeelding heeft hoor ik het graag.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de gate is hoogohmig .... en de stroom is doorgaans verwaarloosbaar, zegt niet dat hij niet loopt

Iperf

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een FET is eigenlijk een condensator gecombineerd met een transistor (cru gezegd, niet helemaal netjes zo)
Maar door het condensator deel op te laden kan je dus de stroom door het transistordeel verhogen en andersom. Dat is het basicly ;)

• Karel VH
de gate is dus wel verbonden met een apparte stroomkring?
alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Apparte stroom kring is niet nodig, het gaat erom dat de gate negatief is t.o.v. de source. Dus als je een weerstand in serie met de source zet en daaraan je gate werkt het ook.

• Karel VH
En als de gate negatief is tov de source geleidt de transistor niet, toch?
Ik ben op onderstaande animatie gestuit en daar lijkt het net omgekeerd (ga even naar de laatste stap)
http://micro.magnet.fsu.e...ava/transistor/index.html

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:29
Karel VH schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:46:
Ik ben bezig met een werkstuk van fysica en ik bespreek de werking van transistoren. Ik ben aanbeland bij de FET. Ik ben vooral bezig met deze pagina omdat die de FEt bespreekt en niet de JFEt of MOSFET zoals vele andere.
Er zijn geen andere FET's: een FET is altijd een JFET of een MOSFET (hele exotische
vormen even buiten beschouwing gelaten). De pagina waar jij naar verwijst bespreekt zo te zien
de JFET (dat blijkt uit de karakteristieken en de gebruikte symbolen).
Er wordt gezegd dat door een spanning op de gate te steken er een elektrisch veld ontstaat dat de doorgang van elektronen van de Source naar de drain beïnvloed wordt. Correct tot hier?
Ja. Het elektrische veld verandert door verrijking of verarming als het ware de vorm
van het kanaal tussen drain en source, dwz. de grootte van het gebied met lage weerstand
tov. het gebied met hoge weerstand.
Nu is mijn vraag hoe die spanning op de gate gecreërt wordt? er staat op die pagina dat er geen stroom door de gate vloeit maar toch wordt er een elektrisch veld opgewekt dat gemakkelijk aanpasbaar moet zijn.
Er vloeit vrijwel geen (MOSFET) of een zeer kleine (JFET) stroom door de gate. Pas bij hoge
frequenties of bij aan/uit schakelen gaat de capaciteit van de gate een rol spelen.
Ook ben ik momenteel op zoek naar een soort tekeningvan (3d) een fet waarmee de werking gemakkelijk uit te leggen is. als iemand toevallig zo'n afbeelding heeft hoor ik het graag.
Wikipedia misschien?

Wikipedia: JFET
Wikipedia: MOSFET

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:29
Karel VH schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:08:
En als de gate negatief is tov de source geleidt de transistor niet, toch?
Ik ben op onderstaande animatie gestuit en daar lijkt het net omgekeerd (ga even naar de laatste stap)
http://micro.magnet.fsu.e...ava/transistor/index.html
Ik heb de animatie niet bekeken (heb hier geen Java VM geinstalleerd).

Maar terugkomend op je vraag: of een FET geleidt bij een negatieve gate
hangt af van de waarde van de spanning, maar ook van het type FET.
Er zijn twee polariteiten bij zowel JFET's als MOSFET's: N-channel en P-channel.
Het ene type gaat (meer) geleiden bij een positieve gate, het andere type bij
een negatieve gate.
Daarnaast heb je ook nog onderscheid in de enhancement en depletion types.
Het ene type is normally off, dwz. geleidt niet als de spanning op de gate nul is,
het andere type is normally on, dwz. geleidt wel als de spanning op de gate nul is.

Je zou bijvoorbeeld eens wat datasheets van verschillende types kunnen ophalen
bij een paar fabrikanten, dan kan je aan de grafieken zien hoe de stroom door de FET
zich gedraagt als functie van de spanning op de gate.

• Karel VH
welbedankt voor de antwoorden :)
Pagina: 1