$DISPLAY problemen na upgrade naar Hardy

Pagina: 1
Acties:

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Onlangs heb ik mijn Ubuntu werkpc geupgradet naar Hardy. Sindsdien heb ik meerdere keren per dag het onderstaande probleem. Vooralsnog heb ik geen manier gevonden om het te reproduceren en na enige tijd is het ook weer spontaan (voorzover ik weet) over.

De situatie is als volgt:
/home op m'n werkpc is een NFS mount van /home op mijn Debian Etch server. Voor de rest is alles lokaal op de werkpc geregeld. De werkpc kan/zal het een en ander aan oude zooi bevatten, want ik kan me niet herinneren wanneer ik 'm voor het laatst vers geïnstalleerd heb (zal in de buurt van 2005 ofzo geweest zijn). Hij is steeds geupgradet.

Het probleem sinds de laatste upgrade:
Gedurende de dag komt het meerdere keren voor dat programma's geen verbinding met de X-server kunnen maken. Ze kunnen dus niet opstarten. Ik kan op icoontjes klikken wat ik wil, maar er verschijnt geen venster. Als ik het vervolgens via een terminal probeer (die dan al open moet staan voor het probleem begint) dan krijg ik meldingen dat er geen verbinding met de display op :0.0 gemaakt kan worden:
:~$ xclock
No protocol specified
Error: Can't open display: :0.0
:~$ emacs
No protocol specified
Display :0.0 unavailable, simulating -nw

Het rare is dat als ik via ssh inlog op m'n servertje en dan xclock opstart het wel gewoon goed gaat... :S

Soms is het na een paar minuten weer over, nu is het al een half uur aan de gang. Vensters die al open zijn (zoals deze firefox) hebben geen problemen. Een open emacs kan gerust bestanden bewerken en een open evince kan bestanden herladen en zelfs nieuwe vensters openen.

Hoewel ik niet verwacht dat het een terminal instelling is geeft ook export geen problemen aan:
:~$ export |grep -i display
declare -x DISPLAY=":0.0"

Iemand een idee?

• ph0t0nix
Kickje:

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het probleem zich alleen voordoet nadat ik Subversion heb gebruikt (bijvoorbeeld een commit). Aangezien ik svn over ssh gebruik vermoed ik dat daar iets misgaat.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Ik zal eerlijk zijn, ik vind het maar een raar probleem :P

Kun je eens voordat je svn gebruikt (en alles dus nog goed is) het volgende doen?
ls -l ~/.Xauthority
md5sum ~/.Xauthority
export

En dit herhalen nadat je svn hebt gebruikt (en het dus mis is)?

Verder, op wat voor filesystem staat /tmp? Ook NFS, of een lokaal filesystem?

Wat misschien ook inzicht kan verschaffen is een strace van een applicatie die niet meer bij het X display kan:
strace -o <logfilenaam> -f <applicatienaam>

Bij voorkeur een zo simpel mogelijke applicatie (xeyes of xclock zijn wel mooi).

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

lijkt me inderdaad een probleem in je .Xauthority

All your base are belong to Chuck Norris

• ph0t0nix
DusHmaniac schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 12:11:
lijkt me inderdaad een probleem in je .Xauthority
Daar lijkt het inderdaad op. Ik heb net na de vorige post xauth gerund en prompt kon ik weer vensters openen.

Edit:
En hopsa, daar zijn we weer. Probleem ligt idd bij ~/.Xauthority:
lennart@barabas:~/Promotie/Thesis$ ls -l /home/lennart/.Xauthority 
-rw------- 1 lennart lennart 635 2008-06-04 11:42 /home/lennart/.Xauthority
-rw------- 1 lennart lennart 635 2008-06-04 11:42 /home/lennart/.Xauthority
-rw------- 1 lennart lennart 635 2008-06-04 12:05 /home/lennart/.Xauthority
-rw------- 1 lennart lennart 635 2008-06-04 12:05 /home/lennart/.Xauthority
ls: cannot access /home/lennart/.Xauthority: Stale NFS file handle
ls: cannot access /home/lennart/.Xauthority: Stale NFS file handle
lennart@barabas:~/Promotie/Thesis$ 

De ls-en zijn het laatste half uur gedaan. Alleen de laatste twee net pas, toen het weer mis ging. Een NFS probleem dus.

(b.t.w., /tmp is lokaal, geen NFS mount).

[ Voor 67% gewijzigd door ph0t0nix op 04-06-2008 12:17 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

ik dacht zelf inderdaad (beetje mosterd na de maaltijd) dat je nfs problemen naar je homedisk had... en dat lijkt dus zo te zijn. Ik lees alleen niet zo snel. :z

[ Voor 15% gewijzigd door elTigro op 04-06-2008 12:32 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• ph0t0nix
Zodra ik subversion laat verbinden met de server wordt ~/.Xauthority vernieuwd. Als ik op de NFS server kijk zie dan een .Xauthority met de nieuwe tijd. Lokaal ls -l ~/.Xauthority geeft dan de bovenstaande Stale NFS lock, maar als ik dan (nog steeds lokaal) ls -al doe, zie ik netjes de juiste tijd van de .Xauthority en werkt alles weer :?.
edit:
Zelfs een lokale ls zonder opties is voldoende om 't weer te laten werken....

[ Voor 11% gewijzigd door ph0t0nix op 04-06-2008 14:19 ]

Pagina: 1