Subwoofer om gewone speakers 'aan te vullen'

Pagina: 1
Acties:

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24
Hey,

Beetje wazige titel, maar ik heb een paar vragen aan de experts van Audio en HiFi (;P). Ik heb een set B&W 601 S3's die ik heerlijk vind klinken icm m'n Receiver/versterker (Pioneer SX-434 (een oudje idd)). Nu is die versterker onlangs kapot gegaan, een elco is 'ontploft' (en nee ik heb m nooit hard staan, maar de speakers zijn 100 watt RMS en de versterker maar 15 maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad op lage volumes) en nu heb ik tijdelijk een 2.1 setje staan en ik moet zeggen dat zo'n sub me wel aanspreekt.

Omdat mensen gewend zijn lage tonen te voelen in plaats van te horen leek me dat een subwoofer wel eens een aanvulling zou kunnen zijn op de B&W's die ik al heb. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dat aan zou moeten sluiten en wat de mogelijkheden zijn. Ik heb wel geprobeerd te zoeken maar ik weet niet eens zoektermen (zo erg is het =\ ). Ik heb wel eens woofers gezien waar meteen een scheidingsfilter in zat en waar je direct twee passieve speakers op aan kan sluiten, maar ik heb geen idee hoe die dingen heten en of dat handig is of wat dan ook...

Beetje wazig dus nog even een tl;dr: Ik wil graag een sub integreren in m'n huidige setup (Amp: Pioneer SX-434, Speakers 2x B&W 601 S3), hoe doe ik dat het handigst en/of waarop zou ik moeten zoeken om zoiets zelf te vinden.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Het licht er een beetje aan wat voor uitgangen de versterker heeft.

Het makkelijkste is als er een sub-out op zit. Dan kan je gewoon een kabeltje naar een subwoofer leggen. Die heeft dan een interne versterker. In dat geval hoef je niet na te denken over filters en scheidingen.

Edit* ik typ net even je versterker in google in :p

Heeft je versterker geen sub-out dan wordt het iets lastiger.
Dan moet je namelijk de subwoofer aansluiten alsof het een extra speaker is. Dan wordt een scheidingsfilter belangrijk, aangezien je sub niet moet gaan proberen hoge tonen te produceren want dat klinkt niet. Alleen de meeste goede subwoofer versterkers hebben wel zo'n filter ingebouwd.

Daarnaast is het handig om een beetje wat van je budget af te weten. Prijzen voor een subwoofer varieren tussen de 50 en de 5000+ euro. En ik weet niet of zelfbouw een optie is?

[ Voor 16% gewijzigd door Dekaasboer op 12-05-2008 11:50 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Wellicht een REL Quake of een maatje groter?

Verwijderd

PHiXioN schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:57:
Wellicht een REL Quake of een maatje groter?
Ik denk niet dat we dan nog spreken over aanvullen, maar dat het dan meer overgaat in subwoofer die de andere speakers overneemt :P
Gezien je speakers zou een B&W subwoofer theoretisch gezien het beste passen. Zelf ben ik meer tevreden over de subwoofers van Focal.

Maar voortdat iedereen hier zijn persoonlijke voorkeur gaat geven, zal ik je adviseren om naar een echte audio zaak te gaan. Dus niet een its, harendse smit of expert e.d. De media markt heeft vaak wel weer goede luister ruimtes en een groot assortiment in de prijsklasse die ik denk dat je zoekt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan 2 dingen doen:

1. een nieuwe versterker kopen, en dan een "gewone" actieve subwoofer zoeken, die een beetje dik is.
2. Je oude verstereker repareren, en dan moet je op zoek gaan naar een actieve subwoofer die zgn "high inputs" heeft; je kan er dus gewoon speakerdraden op aansluiten. Die zet je parallel aan je B&W.

De reden dat een actieve sub de voorkeur heeft is de aparte versterker die erin gebouwd zit, maar ook omdat ze allemaal een actief filter hebben.

Welke optie jouw voorkeur heeft, en welke sub er dan bij moet kunnen we je niet vertellen. Je zal, met je budget in je achterhoofd moeten zoeken, en winkels in en uit moeten lopen.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:07:
[...]

Ik denk niet dat we dan nog spreken over aanvullen, maar dat het dan meer overgaat in subwoofer die de andere speakers overneemt :P
Neehoor, gaat alleen dieper (en zou eventueel ook meer dB kunnen halen). Hoewel dat natuurlijk wel aan het ontwerp van de sub ligt. Heb zelf ook een 10" (quake is 8"?) bij 2 kleine boekenplankspeakers. Gaat ook perfect hoor . Als je subwoofer overheerst moet je hem eens afstellen :).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 13:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:07:
[...]

'... Dus niet een its, harendse smit of expert e.d. De media markt... 8)7 '
Als je laatstgenoemde als referentie neemt, moet het met de 2 of 3 eerdergenoemde bedrijven wel héél erg gesteld zijn...
Overigens die sx434, best leuk receivertje hoor, en inmiddels minstens een jaar of 30 oud (waarvoor mijn diepste respect, ik buig ootmoedig het hoofd), maar om een setje 601 aan te sturen.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:36:
[...]

Als je laatstgenoemde als referentie neemt, moet het met de 2 of 3 eerdergenoemde bedrijven wel héél erg gesteld zijn...
Overigens die sx434, best leuk receivertje hoor, en inmiddels minstens een jaar of 30 oud (waarvoor mijn diepste respect, ik buig ootmoedig het hoofd), maar om een setje 601 aan te sturen.....
Een echte hifi zaak met veel aparte onbekendere keuze is het niet, maar ze hebben zeker wel mooi spul staan en het is zeker wel de moeite daar eens langs te gaan.

• Zsub
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 19:36:
[...]Overigens die sx434, best leuk receivertje hoor, en inmiddels minstens een jaar of 30 oud (waarvoor mijn diepste respect, ik buig ootmoedig het hoofd), maar om een setje 601 aan te sturen.....
Het geluid van de combinatie bevalt me prima :P Ik heb ze alleen aan een Denon mini-dingetje gehangen (alsin: halve breedte, niet alles-in-één) en voor zover ik kon horen haalde die er niet veel meer uit dan de Pioneer. Maar ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar een onderbouwing waarom hij niet geschikt zou zijn ;)

De "high input" sub was inderdaad wat ik zocht maar niet wist hoe het heette. Enige nadeel is dat de enige die ik tot nu toe gevonden heb ééntje van REL is en 9000 dollar kost. Is geen 9000 euro natuurlijk, maar wel ver boven wat ik ooit uit denk te geven :P Mijn maximum zit rond de €200 maar als er een zeer significante verbetering is voor iets meer, dan ben ik daar helemaal voor :P

Ik ben op dit moment wat aan het rondspeuren hier op GoT en ik zie dat er op zich zat topics zijn over zelfbouw subs maar ik kan zo niet vinden of dat ook van die "high input" dingen zijn...

Voor de rest iedereen bedankt voor de hulp!

[me=181593]gaat verder zoeken naar een geschikte driver want * Zsub heeft gelezen dat je je subwoofer blijkbaar om de driver heen bouwt

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Zsub schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:15:
[...]

Het geluid van de combinatie bevalt me prima :P Ik heb ze alleen aan een Denon mini-dingetje gehangen (alsin: halve breedte, niet alles-in-één) en voor zover ik kon horen haalde die er niet veel meer uit dan de Pioneer. Maar ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar een onderbouwing waarom hij niet geschikt zou zijn ;)
Ik gok zomaar omdat B&W's in het algemeen een vrij 'dikke' versterker willen. Iets als een Bryston wil B&W's wel goed hoeken meestal.
De "high input" sub was inderdaad wat ik zocht maar niet wist hoe het heette. Enige nadeel is dat de enige die ik tot nu toe gevonden heb ééntje van REL is en 9000 dollar kost. Is geen 9000 euro natuurlijk, maar wel ver boven wat ik ooit uit denk te geven :P Mijn maximum zit rond de €200 maar als er een zeer significante verbetering is voor iets meer, dan ben ik daar helemaal voor :P
D'r zijn nog veel meer subwoofers met een high-in, maar er zijn maar weinig subversterkers met een low in waar je het hele signaal ingooit en die het dan van twee kanten afknipt. Dus je fronts worden ontlast en je sub krijgt alleen het lage gedeelte. Dat vind ik zelf wel het fraaist. De Reckhorn A-400/401 kan dit.
Ik ben op dit moment wat aan het rondspeuren hier op GoT en ik zie dat er op zich zat topics zijn over zelfbouw subs maar ik kan zo niet vinden of dat ook van die "high input" dingen zijn...

Voor de rest iedereen bedankt voor de hulp!

* Zsub gaat verder zoeken naar een geschikte driver want Zsub heeft gelezen dat je je subwoofer blijkbaar om de driver heen bouwt
200 euro is wel karig voor subdriver + amp + rest hoor!

Verwijderd

Seers schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:31:

Ik gok zomaar omdat B&W's in het algemeen een vrij 'dikke' versterker willen. Iets als een Bryston wil B&W's wel goed hoeken meestal.
Nou, zo 'cru' wil het ook niet stellen hoor. Voor een min of meer bescheiden budget vind je wel een geschikte versterker van oa Cambridge, Rotel, of NAD (de 320 of recentelijk de 325), die de de 601 meer dan behoorlijk kunnen aansturen, en uit deze speakers meer kunnen halen dan de goeie ouwe, maar toch bedaagde sx434.
Overigens, de meeste B&W speakers (ook uit de hogere reeksen), hebben niet echt de behoefte aan een topmerk als Bryston om goed te kunnen klinken...

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 12:36
Zou het niet te overwegen zijn om tweedehans een oudere stevigere versterker te kopen ?

• Zsub
Ok... Voor zover het nog niet duidelijk was ben ik bepaald niet 'ingelezen' (laat ik het subtiel zeggen :P) in de versterkers.

Dat 200 karig is voor een zelfbouw-pakket (al dan niet zelf bij elkaar gezocht - waarschijnlijk met enige hulp van aardige GoT-ers) vind ik stiekem best jammer :) Moet wel bij dat ik geen flauw idee heb van de prijzen van die dingen, maar omdat er in een post stond dat subwoofers van 50 tot 5000+ gingen dacht ik met 200 redelijk van de allerlaagste kwaliteit weg te zijn.

De latere posts adviseren de aankoop van een nieuwe versterker die de B&W's beter zou kunnen aansturen. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het vermogen wat een versterker kan leveren? Ik vraag me alleen af hoe ik dat zou terughoren zegmaar... Ik gebruik meestal m'n PC voor zachte achtergrond muziek maar als ik echt ga zitten luisteren gaat de kap van de pickup af (Thorens TD-160, wat ik me heb laten vertellen destijds één van de beste, maarja, dat was de vorige eigenaar :P). Dus hoor ik dan... tsja, wat hoor ik dan meer dan met deze 'kleine' Pioneer zegmaar :)

Wat ik er tot nu toe van begrijp zou de meest 'toekomst vriendelijke' oplossing zijn een nieuwe versterker te kopen en later een losse subwoofer...

Verwijderd

Zoek een leuke 2e-hands versterker met een tape out, ook al gebruik je geen cassettedeck. Die tape out kun je later prima gebruiken om je sub mee aan te sturen. :)

En ja, een TD-160 is een prima draaitafel.

• Zsub
Ja, maar wat houdt 'leuk' of 'dik' nou in? :P Leuk is voor mij m'n Pioneer: die heeft van die mooie blauwe lampjes (naja, gewone lampjes achter een blauwe plaat maargoed) :9

Edit: leuk is stiekem gewoon hetzelfde als een versterker met redelijk wat vermogen, denk ik? Toch minstens net zoveel als mijn speakers aan zouden moeten kunnen en als het een versterker is die veel meer dan dat levert is hij 'dik', klopt dat ongeveer of brabbel ik onzin nou? :P

[ Voor 45% gewijzigd door Zsub op 13-05-2008 01:12 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Je speakers zijn leuk, maar je zou er meer uit kunnen halen door een wat dikkere versterker achter te hangen (dus lomp gezegd, wat meer vermogen). Je merkt dan dat het allemaal wat meer gaat ademen en dat je laagweergave al stukken beter klinkt.

Dus mijn advies, ga marktplaats op en koop bijvoorbeeld een Rotel versterker van 150/200 euro ik heb een paar jaar geleden een RA972 voor 200 euro bij een goede hifi zaak gehaald en hem voor hetzelfde geld na 2 jaar weer verkocht! Ik speelde voorheen toen tijdelijk op een oude technics Su7700 (geloof ik). En het was ineens allemaal een stuk mooier :)

edit: leuk he die woordspeling :) met leuke speakers bedoelt men, dat je speakers gewoon een goed geluid kunnen weergeven. Niet slecht of niet waanzinnig goed, maar gewoon goed genoeg :)

Dik is gewoon kracht, meer power!

[ Voor 15% gewijzigd door DjVe op 13-05-2008 04:20 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Zsub schreef op maandag 12 mei 2008 @ 20:15:
[...]
Mijn maximum zit rond de €200 maar als er een zeer significante verbetering is voor iets meer, dan ben ik daar helemaal voor :P

Doe er 100 euro bij en met een beetje speuren bouw je wat leuks. Er zijn nl ook losse plate amps / sub versterkers met zo'n high input. 200 euro kan ook hoor, maar ik ben bang dat ie dan net te mager is.

• Zsub
teacher schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 07:37:
Doe er 100 euro bij en met een beetje speuren bouw je wat leuks. Er zijn nl ook losse plate amps / sub versterkers met zo'n high input. 200 euro kan ook hoor, maar ik ben bang dat ie dan net te mager is.
Klinkt best logisch wat je zegt. Ik zal eens met de financiën overleggen (en anders moet ik gewoon even doorsparen :9)... De volgende vraag dient zich dan wel direct aan en dat is de verhouding qua kosten...
Het lijkt mij in ieder geval logisch dat het niet zo handig is om met 300 budget 250 uit te geven aan de driver en 50 over te laten voor de rest (als dat al zou lukken)...

OT: Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik zo doorvraag... Jullie antwoorden worden in ieder geval bijzonder op prijs gesteld!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Even uit de losse pols:

drivertje: 80-100 euro
plate amp 150-175
hout, schroeven, afwerking, los grut 40 euro.

het kan goedkoper; er zijn hier zat voorbeelden van raveland/mivoc woofertjes met een powersound subampje. Enorm leuk, bouw je rond de 150 euro, maar iets minder stra. Voor HT prima, voor muziek minder.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 13-05-2008 12:03 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

mee eens, maar denk niet zo makkelijk over zelfbouw. vaak gaat daar best wel wat tijd in zitten :) Ik ehb ooit een poging gewaagd een eigen speaker te ontwerpen (met behulp van wat boeken en software). Kwam best wat leuks uit, maar met mijn 2 linkerhanden is het nooit echt mooi geworden :P

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Kijk anders eens bij speaker&co. Daar kun je bouwpaketten kopen voor subwoofers. Hout, driver en versterker. Dan kun je daarna zelf een beetje combineren zodat je een versterker met high input hebt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Zsub
Dekaasboer schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:20:
Kijk anders eens bij speaker&co. Daar kun je bouwpaketten kopen voor subwoofers. Hout, driver en versterker. Dan kun je daarna zelf een beetje combineren zodat je een versterker met high input hebt.
Cool! Dankjewel!

* Zsub gaat kijken

Verwijderd

Zsub schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:40:
[...]

Cool! Dankjewel!

* Zsub gaat kijken
kijk eens voor een BK je kan ralf contacteren via het HTforum, zeer veel bang for your buck, wellicht 100 euro boven je budget maar bijna niet te verslaan kwa prijs kwaliteit verhouding. sparen is net erg slecht ;)
Pagina: 1