Toon posts:

Vermoord ik mijn QX9650? [CPU Voltage: 1.58125 voor 4.04GHz]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ondervind wat problemen bij het overclocken van mijn QX9650 op mijn Striker II Formula moederbord.

Om te beginnen mijn specificaties:
  • Voeding: Thermaltake Toughpower 850W
  • Processor: Intel QX9650
  • Geheugen: 4 GB Corsair Dominator TWIN2X6400C3DF
  • Moederbord: Asus Striker II Formula
  • GPU: EVGA e-9800GX2
  • Geluidskaart: SupremeFX II - 7.1
  • HDD: 2x Western Digital Raptor X
Vervolgens de BIOS-Settings voor 4.04GHz die ik hanteer:

Over Voltage
CPU Voltage: 1.58125V
Memory Voltage: 2.40V
NB Core Voltage: 1.70V
SB Core Voltage: 1.75V
1.2V HT Voltage: 1.45V

Overclocking
Multiplier: 9.5
FSB: 1700
Memory Clock Mode: Linked
Memory Ratio: Sync Mode
Memory: 850

Prime95: Stable

Mijn 3de core wordt maximaal 80 graden precies bij volledig stress gebruik (Prime95), de andere blijven dan onder de 80 graden. (73 -> 77)

Bij idle gebruik is de 3de core 40 graden, de andere 35 graden en lager.

Volgens mij is het CPU Voltage van 1.58125V dat ik hanteer veels te hoog, maar zodra ik deze lager zet is mijn systeem niet meer Prime95 stable en gooit hem er al na 1 minuut eruit (als ik het voltage al 1 tikeltje lager zet!).

Ik ben bang dat ik mijn processor hier nu langzaam vermoord.

Het gekke is dat sinds ik 2 geheugen modules heb laten vervangen voor exact dezelfde ik nog meer voltage nodig heb om mijn systeem Prime-Stable te krijgen. Met exact dezelfde specificaties had ik eerst volgens mij 1.5555V nodig en nu dus 1.58125V.

Het verschil met mijn broer zijn systeem is nog absurder, hij heeft zo goed als hetzelfde systeem, maar heeft ander geheugen, volgens mij 4GB van OCZ. Goedkoper geheugen in ieder geval, en heeft maar een CPU Voltage van 1.45000 nodig, wat overigens nog steeds volgens mij hoog is.

Ik heb het systeem nog op geen andere manier Prime95 stable gekregen, iemand een idee en een mening over de voltages?

CPU-Z bij idle gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/9459/cpuzma3.jpg

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jouw mobo heeft waarschijnlijk enorm last van Vdrop en Vdroop. Jouw voltage in idle is namelijk maar 1,472Volt dit valt nogwel mee, maar het is beter om het lager te zetten het is inderdaad niet goed voor een 45nm CPU dezen slijten namelijk heel snel bij een te hoog voltage.
De temp van je CPU is ook niet echt koel zeg maar. ;)
En wat is het voltage onder stress?
Wat is het voltage onder stress en de temp onder stress bij stockspeed eigenlijk?

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 12-05-2008 09:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:44:
Het verschil met mijn broer zijn systeem is nog absurder, hij heeft zo goed als hetzelfde systeem, maar heeft ander geheugen, volgens mij 4GB van OCZ. Goedkoper geheugen in ieder geval, en heeft maar een CPU Voltage van 1.45000 nodig, wat overigens nog steeds volgens mij hoog is.
QX9650 != QX9650, elke CPU is anders.

En ja, aangezien de QX9650 een VID voltrange van 0.85V – 1.3625V heeft met een TDP van 64.5°C lijkt wat jij hebt me 'nogal' hoog voor een 24/7 setup :X

Verwijderd

Probeer eens te overklokken met de FSB en geheugen op standaardsnelheden, en gewoon de MP van de CPU omhoog gooien. Kijk wat dit geeft.

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:48:
Jouw mobo heeft waarschijnlijk enorm last van Vdrop en Vdroop. Jouw voltage in idle is namelijk maar 1,472Volt dit valt nogwel mee, maar het is beter om het lager te zetten het is inderdaad niet goed voor een 45nm CPU dezen slijten namelijk heel snel bij een te hoog voltage.
De temp van je CPU is ook niet echt koel zeg maar. ;)
En wat is het voltage onder stress?
Wat is het voltage onder stress en de temp onder stress bij stockspeed eigenlijk?
De temperatuur bij stocksettings onder stress zijn 56 graden op core 3 en de rest lager dan dit.

De CPU-Z informatie:
Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/9233/stockex1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/2499/overclockedgw7.jpg

@ TheZeroorez
Mee eens, maar zo'n groot verschil tussen de voltages is wel erg apart..

@ disco stu
Met een multiplier van 10 boot mijn systeem niet eens of komt windows niet in, ga na stable.. =\

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 19:56
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:44:

Ik ben bang dat ik mijn processor hier nu langzaam vermoord.

CPU-Z bij idle gebruik:
[afbeelding]
Door het veel te hoge voltage zal je cpu eerder stuk gaan. Je zult nog beter moeten koelen maar misschien zit je al tegen de grenzen van je systeem aan.

Verwijderd

Topicstarter
Erwin1967 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:23:
[...]

Door het veel te hoge voltage zal je cpu eerder stuk gaan. Je zult nog beter moeten koelen maar misschien zit je al tegen de grenzen van je systeem aan.
Praten we dan over een jaar over 10 jaar dat hij mee kan of is het dan ook echt zo dat hij vandaag of morgen het leven kan laten of in ieder geval binnen 3 jaar?

Het maakt mij weinig uit als die CPU 1 jaartje van de 10 minder lang meegaat, want dan heb ik wel weer een nieuwe, maar als ik hem echt zo sloop dan is het een ander verhaal..

(PS: Ik heb luchtkoeling, maar wel goede)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 10:27 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zou bijna wel een Vdrop en Vdroop mod mogen doen je voltage is in je bios ingesteld op bijna 1,6Volt en onderstress is het bijna 1,4 Volt en 1,4 Volt is nog niet echt dodelijk voor je CPU.
Als je die mods doet dan kan je in je bios bijvoorbeeld 1,4 Volt instellen en dan is het onderstress ook werkelijk 1,4 Volt. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:19:
@ disco stu
Met een multiplier van 10 boot mijn systeem niet eens of komt windows niet in, ga na stable.. =\
En wel degelijk met FSB=333 en MEM:FSB is 6:5 ?
Zou raar zijn want 333*10 is "maar" 3.33GHz.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-01 18:19
Bij Anandtech hadden ze er een doorgefikt door een te hoge VTT
http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=428

Verwijderd

Ik zou als ik jou was eerst @ stock beginnen en al die Voltages eens terug te draaien, want gewoon simpelweg al die Voltages omhoog zetten heeft weinig met Ocen te maken. _/-\o_

Je hebt kans dat niet alleen je CPU maar ook je geheugen en mobo naar de knoppen gaan op deze manier!

Lijkt me dat je dat niet wilt toch? :+

Ik zou dus eerst @ stock snelheid eens je CPU Voltage instellen op 1,2Volt, je geheugen op 1:1 dus 667MHz en laten we 2,1Volt aanhouden i.p.v. die belachelijke 2,4Volt.
Ik denk dat je niet primestable bent omdat je geheugen modules eigenlijk die strakke timings niet aankunnen bij die OC.
Ik zou de timings eens instellen op 4-4-4-8 om zvoorlopig even geen gezeur er mee te hebben.

Je PCI-E locken op 100 of 101MHz.

Je NB en SB Voltage gewoon even op AUTO laten staan.

Dan Prime Stable testen.

Dan kun je eventueel een sprong maken naar 3,5GHz en dan kun je het Voltage van je CPU wel op AUTO zetten.
Weer opnieuw testen.

Dan zou je naar de 3,7 - 3,8 - 3,9 - 4GHz gaan en steeds Prime stable testen.

Je probeert met de verkeerde oplossingen je systeem stabiel te maken. 8)7

Eventueel een multiplier van 10x zou geen kwaad moeten kunnen hoor.
Dan heb je straks bij 4GHz namelijk een FSB van 400MHz en dan kan je geheugen netjes 1:1 lopen. 8)

Ik wens je succes met het OCen ik ga nu lekker van het zonnetje genieten. O-)

Verwijderd

Attitude, je bedoelt timings van 4-4-4-12. Het lijkt mij dat hij nu 3-3-3-9 uitprobeert, en de vierde op 8 laten zal hem minder helpen dan nu :P

Maar het lijkt me dat die voltages belachelijk hoog liggen. Als je bijna 1.6V moet instellen voor een magere OC naar 4GHz, is er iets anders mis. Bovendien zou ik het sowieso niet doen, je hebt een CPU van honderden euro's en dan ga je er zo ongezond mee om :? Neem daneen Q9450 en OC die, ze zullen toch hetzelfde halen uiteindeijk.

Verwijderd

@ Gamesua: Ja je hebt gelijk 8)7 , 4-4-4-12..... THNX :)
Dat zal hem zeker wel helpen hoor. ;)

Maar nee het is niet zo dat een Q9450/Q9550 net zo hoog komt als een QX9650.
Die hebben namelijk ernstige last van een FSB Wall.
Zijn ook verschillende topics over te vinden.

Dus ja de cores zou den het lachend moeten kunnen redden maar de CPU opzich dus niet helaas. ;(

Een hele hoop mensen komen er niet eens over de 3,7/3,8GHz mee.
Met een QX9650 weer wel omdat die een hogere multiplier heeft.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

En zet dat linked mode ook maar uit dat werkt je ook tegen.
Probeer eerst Vcore te verlagen en stressen met orthos/prime95 small fft's cpu only uurtje of 2-4.
Met mem op fabrikantsettings, dus niet oc-en.
En kijk tot hoe laag je Vcore kunt zetten zonder stabiliteit te verliezen.
Dan stressen met blend, ram/cpu 2-4 uur, geeft ie fouten, ga je met de rest aan de gang, NB, SB, vtt, Vdimm etc etc.
Maar kijk uit lees hier:
http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=428
Te hoog vtt and r.i.p. cpu ;)
Succes 8)

Edit:
Als je engels goed is, zo heb ik het gedaan:
http://forum.msi.com.tw/i...16708.msg879132#msg879132

Edit
*eerst verder lezen*

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 13-05-2008 16:22 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1