Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Word 2003] Hoofdstukken overslaan en toch doornummeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met Word 2003 waar ik maar niet uit kom. En het moet volgens mij zo eenvoudig zijn. ;(

Stel, ik heb een document met de volgende structuur:

1      Hoofdstuk
1.1    Paragraaf
1.1.1  Subparagraaf
1.1.2  Subparagraaf
1.1.3  Subparagraaf
1.2    Paragraaf 
1.2.1  Subparagraaf
1.2.2  Subparagraaf
1.3    Paragraaf
1.3.1  Subparagraaf
1.3.2  Subparagraaf

Dit kan Word makkelijk automatisch nummeren. Maar nu wil ik paragraaf 1.2 en de bijbehorende subparagafen 1.2.1 en 1.2.2 weghalen zonder dat de nummering van de daarop volgende paragrafen wordt aangepast. Dus:

1      Hoofdstuk
1.1    Paragraaf
1.1.1  Subparagraaf
1.1.2  Subparagraaf
1.1.3  Subparagraaf
1.3    Paragraaf
1.3.1  Subparagraaf
1.3.2  Subparagraaf

Het zou eenvoudig moeten zijn, maar het lukt me op de één of andere manier niet.

Ik zou verwachten dat het als volgt zou werken: selecteer paragraaf 1.3, kies "opsommingstekens en nummering" (ja, sorry, ik werk hier met een nederlandse versie). Dan "opnieuw nummeren" aanvinken, "beginnen bij" instellen (hier dus: beginnen bij 1.3), en dan bij "wijzigingen toepassen op" selecteren: "vanaf dit punt".

Maarja, dat werkt niet. Hoe ik ook loop te prutsen: òf de nummering gaat gewoon in sequence verder, òf hij begint vanaf het begin met de veranderde nummering te tellen. Ik heb ook geprobeerd rechts te klikken op een paragraafnummer en dan "opnieuw nummeren" te kiezen, maar dat heeft enkel tot gevolg dat de lay-out wordt opgekloot.

Wat doe ik fout?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan je een nieuw profiel beginnen (Heading1/2/3; HeadingBegin1/2/3) en Heading1/2/3 dan laten beginnen bij 1.3.

Of 1.2 op een eigen bladzijde, bladzijdenummers herindelen en die pagina's fysiek verwijderen na printen.

Als ik zo vrij mag zijn: waarom wil je dit?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, iedere paragraaf zijn eigen profiel zou een optie kunnen zijn. Ik denk alleen dat het nogal omslachtig wordt in mijn geval, omdat het herstarten van de nummering op 18 plekken kan voorkomen.

Ik schrijf een aantal rapporten met een vastgelegd formaat: vier hoofdstukken, waarvan hoofdstuk 1 in 18 vooraf bepaalde paragrafen is ingedeeld. Het probleem is alleen dat ik lang niet altijd alle 18 paragrafen ook echt nodig heb. Aangezien de paragraaftitels bekend zijn is het natuurlijk mogelijk om de titels met nummer en al in te typen, op te slaan in een template en dan tijdens het uitwerken van het rapport de niet-benodigde titels te deleten. Maar de subparagrafen zijn niet vooraf vastgelegd en die wil ik dus wel automatisch laten doornummeren.

Niet-gebruikte paragrafen opvullen met "n/a" of iets dergelijks kan natuurlijk ook, maar als ik in een extreme situatie bijvoorbeeld alleen 1.1, 1.2, 1.6 en 1.18 nodig heb dan wordt het nogal onleesbaar.

Ik ben bang dat als ik voor elke nieuw begin een nieuw profiel moet maken het al vrij snel onoverzichtelijk wordt. En automatisch een inhoudsopgave laten maken wordt op die manier ook wel erg bewerkelijk.

Maar misschien is het de enige oplossing, want ondertussen lukt het me nog steeds niet de nummering te resetten als ik paragrafen oversla.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 17:37 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik snap niet wat je fout doet, maar:
kopje 1.2 selecteren, opsommingstekens, aanpassen, beginnen bij 3 en het werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 18-05-2008 22:00 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas. Zo had ik het me ook voorgesteld, maar dat werkt niet. Leek me wel de logische oplossing, maar dat is het kennelijk toch niet.

Maar ik heb inmiddels een work-around tip van iemand anders gekregen die wel lijkt te werken: de hoofdstukken die ik wil overslaan gewoon formatteren als verborgen tekst (selecteren - opmaak - lettertype - vinkje bij verborgen tekst). Ik weet alleen nog niet of dit consequenties gaat hebben voor het automatisch laten aanmaken van een inhoudsopgave; dat moet ik nog uitproberen.

(Sorry voor het late antwoord.)