• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 13:58
Ik heb hier een Easynote E6310 laptop die ik vorige week op de kop heb getikt. Ik heb deze gekocht vanwege zijn energiezuinige processor:
AMD Sempron Mobile 3000+ (S754, 1.8GHz, 128KB, 400MHz, 25W)

Ik merkte al gauw dat de cpu-fan nogal vaak draait en de laptop nogal warm aanvoelt, terwijl dit toch zo'n energiezuinige processor zou moeten zijn. Ik kom vervolgens tot de ontdekking dat de temperatuur bij belasting oploopt tot 70 graden celsius!
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/n4uxrs.jpg
Zoals je kan zien is de VCore nogal hoog is ingesteld. De Sempron Mobile Sonora processors hebben een rating van max 1,250V. Toch draait hij bij volle snelheid op 1,350V, dus dit is raar. Bij laag verbruik klokt de processor terug naar 800 mhz en 1,075V ipv 9,75V. AMD's eigen monitor en NHC zien dezelfde waarden.

Nu kunnen deze metingen natuurlijk aan een brakke sensor liggen, maar in combinatie met een erg warm aanvoelende laptop, snel aanslaande cpu-fan en hoge temperatuurmetingen verwacht ik van niet.

Kan ik iets aan de VCore doen of ben ik gewoon **** met deze laptop? Zijn deze waarden normaal of hoort deze processor lang niet zo warm te worden?

Ik heb tot nu geprobeerd:
- AMD CPU driver geinstalleerd
- Eindeloos internet afgezocht ;)
- Gekeken of er een nieuwer bios is
- Alle goede drivers geinstalleerd

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien kan je met een programma als RMClock de spanning aanpassen? Dit heeft veel geholpen bij mijn laptop met een Pentium M.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Is het een nieuwe laptop?

Als het een 2e handsje is kun je kijken :
  • of er veel stof in de koeling zit
  • of de ventilator uberhaupt gaat draaien
  • of de koelpasta niet is uitgedroogd

• Aloys
  • Niet online
Naja,,, je hebt NHC al in je bezit, daarmee kan je undervolten. :) zoek maar eens door de opties.

Verwijderd

70 graden is niet te warm volgens mij voor jouw CPU maar dit zou je even moeten opzoeken op de site van AMD. Laptop CPU's mogen over het algemeen warmer worden dan desktop CPU's en wat is de temp gemeten met CoreTemp komt dit overeen met die van Speedfan. ;)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 10:27

DaWaN

'r you wicked ??

Zoals hierboven wordt vermeld is 70 graden totaal niet zorgwekkend.

Het kan inderdaad zijn dat de CPU de verkeerde VID meekrijgt, je moet dit software matig dan gewoon kunnen corrigeren met RMClock en 6000 andere programma's die dit kunnen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NHC wilde niets doen met mijn mobile Sempron 3400+, RMClock echter wel en zou ook mijn aanrader zijn. Verder controleren of in de BIOS Powernow aangezet kan worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je ervaart nu het grote nadeel van de (oudere) AMD Mobile cpu`s...

Ik heb zelf ook een Mobile Athlon gehad en deze werd ook echt loeiheet... en dat is normaal voor die dingen. Als je voorkeur uitgaat naar een lagere temperatuur, kun je `m met speedswitch xp vastzetten op een lagere kloksnelheid.. ik ga ervanuit dat je het ding toch niet voor de prestaties hebt gekocht, maar om mobiel te kunnen werken. Dat moet dan nog perfect kunnen. Als het goed is, zal de fan dan misschien nog maar een keer per uur aangaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Michael Knight op 11-05-2008 23:21 . Reden: verkeerde programma genoemd ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

DaWaN schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:12:
Zoals hierboven wordt vermeld is 70 graden totaal niet zorgwekkend.

Het kan inderdaad zijn dat de CPU de verkeerde VID meekrijgt, je moet dit software matig dan gewoon kunnen corrigeren met RMClock en 6000 andere programma's die dit kunnen
Goeiemiddag 70 graden? Als mijn Intel CPU 60 graden is kan ik m'n laptop nie teens vastpakken, en begint hij te stinken :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:22:
[...]

Goeiemiddag 70 graden? Als mijn Intel CPU 60 graden is kan ik m'n laptop nie teens vastpakken, en begint hij te stinken :X
70 graden hoeft niet te warm te zijn voor de meeste laptop CPU's.
Had laatst een Prescott P4 waarvan de koeler het niet aan kon, het metaal van de koeler was loeiheet en de CPU werd meer dan 80 graden en ging throttlen. Met een nieuwe koeler werd die nog maar 70 graden max en hij mocht volgens intel 73 graden worden. Onder het stressen throttle die ook niet meer. :) Dus 70 graden hoeft niet te warm te zijn licht aan de CPU. ;)

• GENETX
  • Laatst online: 23:12
Michael Knight schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:15:
Je ervaart nu het grote nadeel van de (oudere) AMD Mobile cpu`s...
Not. Dit is een 25W versie die wss op de Turion is gebasseerd maar met wat uitgescakelde cache. Dat is dus een echte Mobile CPU van AMD ipv een desktop CPU met iets lager TDP zoals de Athlon Mobile.

70 Graden is nog steeds niet schokkend, mijn Turion 64 X2 TL-52 werd onder full load 75 graden (TDP van 31W). Maar ik denk dat er idd wat stof in zit, al een simpele optie is om even een half minuutje een stofzuiger op de uitlaat te zetten (laptop uit zetten). Bij mij scheelde dit na een jaartje al snel 5-10 graden. Als je makkelijk bij de fan kan komen zou ik dat doen en ook even goed cleanen. Je hoeft hem er niet per se af te halen, de ergste troep krijg je zo wel weg en het scheelt enorm.

• kikibu
Bedankt voor alle snelle reply's.

Ik heb ze allemaal gebruikt om tot het volgende te bereiken. Ik heb:
  1. NHC geprobeerd, helaas geen voltage opties (grijs)
  2. dmv het progje CrystalCPUID gekeken wat het minimale stabiele VCore was bij 800 mhz en bij 1800 mhz: 0,900V met 4,0x en 1,1500V met 9,0x (exact 0,200V lager dan de standaard waarden)
  3. RM Clock Utility geïnstalleerd en vervolgens met deze waarden een performance on demand schema gemaakt
Het is een wereld van verschil!. De laptop fan schakelt niet meer automatisch in. Stressed wordt de cpu nu niet warmer dan 58 graden ipv de 70 die het eerst was. Een hele verbetering dus.

Nog beter, de ventilator slaat nu niet meer zo vaak aan, ik kan nu zelfs rustig een filmpje kijken zonder dat irritante geluid.

Dus thanks :)

• GENETX
Btw, dan vraag ik me af of je wel de ACPI driver van je laptop hebt geinstalleerd.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kikibu schreef op maandag 12 mei 2008 @ 16:43:
Ik heb ze allemaal gebruikt om tot het volgende te bereiken. Ik heb:
  1. NHC geprobeerd, helaas geen voltage opties (grijs)
  2. dmv het progje CrystalCPUID gekeken wat het minimale stabiele VCore was bij 800 mhz en bij 1800 mhz: 0,900V met 4,0x en 1,1500V met 9,0x (exact 0,200V lager dan de standaard waarden)
  3. RM Clock Utility geïnstalleerd en vervolgens met deze waarden een performance on demand schema gemaakt
Mooi :) . Het komt overeen wat ik dus ook al aangaf, NHC doet blijkbaar niets met AMD processors (het heette ook eerst Centrino Hardware Control), maar RMClock wel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kikibu
GENETX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 16:46:
Btw, dan vraag ik me af of je wel de ACPI driver van je laptop hebt geinstalleerd.
Hmm, dit heb ik niet gedaan. Maar ik zie 'm er ook niet bij staan op de PB site

• GENETX
Nee dan hoeft het wss niet, Windows heeft zelf ook drivers, voor mijn Asus heb ik echter wel een driver nodig en volgens mij stuurt deze ook de fan aan. Maar dat is dus bij jou niet van toepassing.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

GENETX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:29:
[...]

Not. Dit is een 25W versie die wss op de Turion is gebasseerd maar met wat uitgescakelde cache. Dat is dus een echte Mobile CPU van AMD ipv een desktop CPU met iets lager TDP zoals de Athlon Mobile.
Ja dus? Het is een oudere 'Mobile AMD' die OOK heet wordt.. dat zei ik toch?

Het 'Mobile' verhaal en wat echt mobile is en wat niet, komt ook bij Intel voor maar daar gaat het hier niet om.. het ging om de temperatuur en of dat zo hoort.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Even een voetnootje: mijn Intel Pentium M 760 "Sonoma" 1.87GHz werd vandaag bij een spelletje Black & White ook warmer dan 70°C op maximale clock en met een undervolt van pakweg 0,15V. Daardoor werd het spel bij momenten ineens zeer traag. Lijkt mij dat de thermal throttling van de cpu in werking trad, want toen ik naar windows terugging was de cpu 100% belast op hoogste clock, maar stond hij maar op 58°C. Zeer lage waarde dus. Misschien is dat die "clock percentage" uit NHC, waarbij je in stappen van 12,5% lagere waarden kan kiezen dan 100%. Hiermee kan ik dus bijna perfect 100MHz halen, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn. Maximale multiplier ingesteld op 12x ipv 14x en alle multiplier dan maar deftig undervolt, en nu haalt hij max 65°C tijdens gamen en blijft hij vlot gaan.

Zoals je ziet is het vrij normaal dat een laptop cpu warm kan worden, ook al is het een mobiele versie.
Pagina: 1