Welke apparatuur gebruik bij prof. concerten

Pagina: 1
Acties:

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 19:38
Ik was 2 week geleden bij een concert van di-rect, erg veel audio apparatuur en veel lichteffecten. Beetje zonde dat alles voor 1 uurtje. Ook kwalitatief erg slecht trouwens, ben geen fan van di-rect maar had toch een leuk optreden verwacht. Maar dit terzijde de geluidsman had dus ook veel apparatuur staan en van de meeste dingen heb ik wel een idee wat het doet en waarom, maar ik zag ook hij iets had staan dat ik niet kon thuisbrengen:

Het zat ingebouwd in een 19inch rolwagen, per nummer tikte "hij het tempo er op in" (laat ik het zo maar even omschrijven) ik zit te denken aan een soort op afstand in te stellen metronoom. (en dat heeft die drummer van di-rect nodig!) Ook knipperde na het instellen van het tempo het knopje door, iemand enig idee?

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 10:46
Misschien een variabel in te stellen tempo van de orkestband zodat de band niet zo gefocust hoeft te zijn op het tempo van de orkestband?

• Evos
Dat zou een optie kunnen zijn, niet duidelijk een orkestband kunnen horen trouwens. Dus dat leek me sterk in eerste instantie

[ Voor 29% gewijzigd door Evos op 11-05-2008 22:20 ]

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-02 20:43
Is het niet de aansturing van de verlichting? Misschien dat een deel van de lampen op de maat werkt? Al zou dat dan denk ik met sensors gebeuren... Die gewoon op het geluid reageren.

Tweede optie is een ander soort visualisatie op de achtergrond ofzo?

Anders kan het toch idd een click track zijn, die hij dan op de in-ear monitor van de drummer zet. Prof bands gebruiken het ook.. en zeker bij live optredens handig, omdat de band anders zo meegesleept wordt door het publiek die altijd de snel zingt.

EDIT: Weet je zeker dat het het tempo was? Kan het geen externe effect module zijn met meerdere programmas?

[ Voor 9% gewijzigd door electropruts op 11-05-2008 22:51 ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Niet toevallig een delay-effect? Ik stel de tap (jaja das ind geen nummertje) delay ook voor elk nummer opnieuw in.

• Evos
electropruts schreef op zondag 11 mei 2008 @ 22:49:
Is het niet de aansturing van de verlichting? Misschien dat een deel van de lampen op de maat werkt? Al zou dat dan denk ik met sensors gebeuren... Die gewoon op het geluid reageren.
Nee dat stond er helemaal los van en dit ging trouwens ook via een andere lichtprocessor

De tweede optie een clicktrack zou kunnen, heb je afbeeldingen?

delay-effect dus geen idee, daar wil ik zo achterkomen misschien kan ik het herkennen van een afbeelding. Zorg dat er trouwens voor dat het geluid even word vertaagd?

[ Voor 15% gewijzigd door Evos op 11-05-2008 23:22 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:30
Het gaat idd om een effect, wat voor moet ik je helaas schuldig blijven.
Heeft verder niks van doen met licht of een metronoom.
Werk zelf met dit soort apparatuur, maar vooral het er neer gooien ;) oor de rest vooral bezig met licht.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://qspop.nl/fotos/08lente/images/Lentepop-22_jpg.jpg
De bovenste rijen van wat er tussen de 2 mensen instaat.
Heb het even opgezocht, het gaat om een compressor/limmiter.
Deze zorgt ervoor dat je ingang signaal continu blijft en bij hoge pieken worden deze afgevlakt.
De lampjes die je ziet is wanneer die aanslaat, dus wanneer er geluid door de microfoon heen komt gaat die als het ware open, dit zorgt voor minder overspraak op de microfoons. Word het meesten gebruikt voor drums.

[ Voor 58% gewijzigd door TerminalNL op 11-05-2008 23:41 ]

• StayR
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04-2021
Wat Evos gezien heeft is een tap-delay.
Dit is een soort echo-effect, wat voornamelijk op vocalen gebruikt wordt.
@ Ricardo, jij haalt een compressor/limiter en een noise-gate door elkaar.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Heb regelmatig met Di-rect samengewerkt en als de drummer iets NIET nodig heeft is het een click track. Jamie drumt echt wel strak en vooral hard. Misschien dat ze het hebben om de hele band bij elkaar te houden muzikaal maar niet specifiek voor de drums. Ze spelen allemaal met oortjes in en om het 'eilandjes' effect te onderdrukken kan clicktrack worden gestart. Maar dan gaat dit nog altijd vanaf de zijkant/ monitortafel.

Wat de engineer op het front indrukt is de TC Electronics D2/M-One/M2000 delay processor voor een 'echo' effect op de stem te krijgen. EN/OF eventueel een taptempo voor de gate's; als je het echt profi doet. (Maar dat is meer op de digitale tafels)

Is niet voor geluidsvertraging maar voor het herhalingseffect van een woord of zin. Dus de zanger roept 'hello' door de mic in de eerste tel van de maat en afhankelijk van het taptempo en de timing hoor je vervolgens in de 2,3,4e tel/3, 1e, 3e tel weer hello. Dit kan doorgaan afhankelijk van de delay dynamics.

Dus hello,.....hello,...hello,.....hello, etc, etc.

Meestal heeft Di-rect een overompelende show maar het hangt er allemaal vanaf hoe en wat en op welke locatie en wat er betaald wordt.

Purple Group doet het geluid voor ze.

[ Voor 17% gewijzigd door Stinger666 op 12-05-2008 02:08 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:27
@ Stinger666, werk jij ook voor Purple?

[ Voor 190% gewijzigd door Vinnienerd op 12-05-2008 02:13 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Vinnienerd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 02:11:
@ Stinger666, werk jij ook voor Purple?
Nope; werk er wel regelmatig mee samen.

Verwijderd

jobcohen schreef op zondag 11 mei 2008 @ 22:14:
Misschien een variabel in te stellen tempo van de orkestband zodat de band niet zo gefocust hoeft te zijn op het tempo van de orkestband?
Dat is heel erg ver gezocht voor een show als deze. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat, maar dat is haast raketwetenschap :)

Raketwetenschap hier: http://www.rms.biz/Documents/Movies/OnlineDemo.htm

Alles goed Steven ;)
Pagina: 1