Problemen ICH9 Raid0

Pagina: 1
Acties:

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
Zoals de titel al doet vermoeden heb ik problemen met mijn raid 0 configuratie.
Dit probleem heb ik gekregen nadat ik mijn BIOS heb geupdate omdat ik een Q9450 heb gekocht.
Na het plaatsen van de Processor kon ik namelijk de pc niet meer goed opstarten.
Het gaat om een P35-DS4 moederbord die ik heb geupdate naar versie F12.
Verder heb ik de batterij ook nog even verwijderd omdat ik anders niet kon booten.

Nadat ik de BIOS had geflasht kon ik weer gewoon booten. Aangezien alle settings naar default waren gezet heb ik de juiste instellingen weer ingesteld inclusief de RAID settings.

Daarna heb ik de pc geboot. Alles leek goed te gaan totdat ik met Ctrl I het menu van de RAID controller te zien kreeg. Hier staat RAID0(stripe) met daarachter de grootte van de beide schijven (298GB).
De status staat op failed en bootable staat op No.

verder naar beneden staan beide schijven los gespecificeerd.
De eerste schijf heeft de status Non-RAID disk
de 2e schijf heeft de status Member Disk (0)

Is het mogelijk dat ik nog data van deze schijven af kan halen of nog mooier de oude situatie weer terug kan krijgen waardoor ik weer kan booten?

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Ik neem aan dat je een recente backup van belangrijke data hebt? :)

RAID0 arrays zijn enorm lastig om data van te recoveren voorzover ik weet, zeker omdat vaak de exact zelfde controller noodzakelijk is om de data te lezen. Welke opties bied deze controller je? Kan je de 'non-raid' HDD weer toevoegen aan de array?

www.mayaposch.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de array opnieuw aanmaakt (dus zorgen dat ze beide weer toegevoegd worden aan de raid 0 array) dan zou het moeten werken.

Op mijn EP35-DS4 was de array ook stuk (RAID 5 + RAID 0 op 3 750GB disks) na en OC (Een E8400 op 4GHz zonder voltage verhoging werkt toch niet :+). Die gewoon opnieuw aangemaakt en was niets geen data kwijt. Natuurlijk op eigen risico.