• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
volgende week vertrek ik naar china met men school.

tijdens deze 10daagse reis zal ik Peking, Shangaï en Xian bezoeken. ook zullen we enkele grote shoppingscenters bezoeken waar naar verluidt alles kunt kopen. van textiel tot juwelen, van gadgets tot multimedia.

ook zullen we in elke stad een voormiddag vrij hebben om lokale winkeltjes te bezoeken!

het laatste jaar heb ik dan ook bijna niets gekocht van computer onderdelen en multimedia en hoop mijn slag te slaan in het verre oosten.

maar ik ben gewaarschuwd door vele mensen dat je niet zomaar iets moet kopen in china.
je hebt te maken met de valse producten, garanties, verschil tussen winkels, geiinstalleerde taal van de multimedia.

dus hier is mijn vraag aan iedereen.

• how to spot te fakes!
• waar is het goedkoopst.
• hoe herken ik degelijke winkels, is er een winkel waar ik zeker ben van een degelijke prijs voor een echt product
• welke merken geven garantie over de hele wereld.
• hoe kan in testen of het product werkt!
• Stroomaansluiting
• ...

ook al jullie ervaringen in andere (oosterse) landen zijn welkom.

hieronder vinden jullie een lijstje van de dingen waar ik naar uit kijk
ProductDetailopmerking
Grafische kaartGeforce 8600gt, 9600gtwelke merken ga ik geen last hebben met garanties
Harde schijfSamsung F1 / Seagate 7200.11welke heeft beste service?
CameraSony Cybershot / Canon .. /... welke talen staan hierop, ook engels?
multimedia telefoonIphone/ HTC /... welke talen staan hierop, ook engels?
MIDs??? Atom gebaseerd

[ Voor 31% gewijzigd door MikeVM op 11-05-2008 17:07 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Computeronderdelen zou ik laten liggen. Deze zullen qua prijs niet zo veel verschillen als in NL. Fotocamera's zijn daar wel stukken goedkoper. Kan wel tot 50% schelen met de prijs in NL. De Canon die ik daar heb gekocht, daar zat gewoon de Nederlandse taal op. Telefoons is wel wat goedkoper, maar in de engelse taal en ook veel immi's. Als je een groot winkelketen binnenstapt, dan is de kans op immitatie al stukken kleiner.

Vergeet niet een verloopstekker te kopen voor in NL.

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:16

Paladin

Play Ball!

Hmz, ik moet zeggen vergis je niet in het verschil tussen China en HongKong. HK is techno heaven en zeker qua alle electronica gadgets (camera's mp3 spelers enz erg goedkoop) comps vallen erg tegen moet ik zeggen en kan je beter gewoon hier kopen.

Dan gaan we naar China mainland (ik ben hier vorig jaar zomer geweest) ook met het idee dat zeker camera zooi enz lekker goedkoop zo zijn, en ik kwam toch zwaar bedrogen uit. Bijna alles was vele malen duurder dan hier, dan laat ik even buiten beschouwing of het echt of nep is, want daar wordt je in dat land helemaal eng van.

Oftewel imho, als je HK niet aandoet kijk niet verder en haal je zooi lekker in NL, weet je bijna zeker dat het echt is en betaal je stuk minder. En je hebt geen risico dat jij er bij de doane nog is lekker tussen uit gepakt wordt.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
eerst en vooral, bedankt voor de reacties:

maar volgens sommigen moet je in china ook afbieden. en men leraar vertelde me dat je makkelijk kon afbieden tot 30% van de prijs. ik weet niet of je hier rekening mee gehouden hebt!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor computer onderdelen moet je niet in China zijn. De prijzen verschillen nauwelijks van hier en voor de nieuwste / snelste hardware moet je heel goed zoeken. Wel hebben ze daar enorme shopping centers van alleen elektronica met vele verdiepingen van hetzelfde.

Koop je bijv een Chinese telefoon of media speler dan is het wel goedkoop, maar merkspullen zijn soms zelfs duurder. Dit geld voor telefoons, camera's laptops.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
Ik ben 1,5 jaar terug ook nog in die regio geweest en voor de meeste dingen zou ik voor het geld het risico niet nemen, het enige dat je er wel goedkoper kan halen is zoals de rest al aangeeft camera's. Maar computeronderdelen zou ik inderdaad echt gewoon hier halen..

Verwijderd

afdingen lukt wel op gewone dagelijkse dingen, zoals kleding en gebruiksvoorwerpen, brillen, tassen etc. Afhankelijk van gebied kan je tot 10-20% afdingen. Korting vragen bij een electronicazaak lukt wel een beetje.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Ik zou er geen electronica kopen. De prijzen zijn er niet lager dan hier, soms zelfs duurder, en je mist de garantie en je hebt kans op namaak. Daarnaast is het zonde van je kostbare tijd. Kun je veel leukere dingen doen in plaats van urenlang onderhandelen in schimmige electronicawinkeltjes.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Ook als je weet dat het namaak is en het toch wil kopen: niet doen. Nep-Lacoste poloshirts of fake rolexen kunnen namelijk door de douane hier bij terugkomst in beslag worden genomen.

Geen ervaring met elektronica in China kopen, maar blijkbaar is dat de moeite niet. Iets als een harddisk zou ik trouwens nooit in het buitenland kopen. Het is niet alsof ze die daar voor 10 euro verkopen en hier voor 130. Daar zit maar weinig marge op.

[ Voor 41% gewijzigd door Atomsk op 14-05-2008 13:45 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
Atomsk schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:40:
Ook als je weet dat het namaak is en het toch wil kopen: niet doen. Nep-Lacoste poloshirts of fake rolexen kunnen namelijk door de douane hier bij terugkomst in beslag worden genomen.
als je de kleren aanhebt of aangedaan kunnen ze in principe het toch niet ontnemen..

als ik beweer dat ik ze china mee in genomen heb..

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
MikeVM schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:10:
[...]
als je de kleren aanhebt of aangedaan kunnen ze in principe het toch niet ontnemen..
Dan moet je ze uit doen hè? ;)
En je andere kleding aandoen.
als ik beweer dat ik ze china mee in genomen heb..
Dan moet je een aankoopbewijs laten zien ...

• Bigfoot
SH4D3H schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:22:
[...]

Dan moet je ze uit doen hè? ;)
En je andere kleding aandoen.

[...]

Dan moet je een aankoopbewijs laten zien ...
Je kunt toch niet van alles wat je op de heenweg meeneemt een kassobon meenemen? Je moet gewoon zorgen dat het er een beetje gebruikt uit ziet dan is het goed.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 21:11
Bigfoot schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:36:
[...]

Je kunt toch niet van alles wat je op de heenweg meeneemt een kassobon meenemen? Je moet gewoon zorgen dat het er een beetje gebruikt uit ziet dan is het goed.
Kleren zullen het probleem dan ook niet zijn, China viel mij qua elektronica ook heel erg tegen. Veel nep, wat al echt is heeft vaak vaste prijzen die hetzelfde zijn of duurder, garantie heb je dan vaak niks aan of de taal is niet te veranderen. Wou er zelf een telefoon kopen, maar heb het uiteindelijk, voornamelijk door de prijs die niet heel anders was, niet gedaan.
Verheug je er niet teveel op, want dan kom er bedrogen uit.

Qua marktkraampjes: Je ziet redelijk snel wat fake is en wat niet, memory sticks en dat soort dingen tegen belachelijke prijzen kunnen gauw fake zijn, camera's ook, altijd eerst proberen en niet te snel happen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Geen ervaring met elektronica in China kopen, maar blijkbaar is dat de moeite niet. Iets als een harddisk zou ik trouwens nooit in het buitenland kopen. Het is niet alsof ze die daar voor 10 euro verkopen en hier voor 130. Daar zit maar weinig marge op.
Sterker nog, je kan zelfs boetes krijgen als je namaak hebt gekocht. Ook al had je het niet door 8)7 |:(

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Bigfoot schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:36:
[...]
Je kunt toch niet van alles wat je op de heenweg meeneemt een kassobon meenemen?
Dat is wat je met gezond verstand zou zeggen, maar toch moet JIJ kunnen bewijzen dat je de spullen waarvan zij verdenken dat je die importeert netjes in Nederland (of de EU) gekocht hebt.
Voor 'normale' spullen is het natuurlijk nauwelijks een probleem, maar bepaalde dingen worden gewoon heel vaak illegaal meegenomen uit bepaalde regio's en daar wordt dan extra op gecontroleerd.
Je moet gewoon zorgen dat het er een beetje gebruikt uit ziet dan is het goed.
Dat is de douane omzeilen, dan heb je natuurlijk nooit een bon nodig :+

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 16:11
Ik heb er wel een camera gekocht. Ik heb wel een tijd moeten zoeken die goedkoop was, en die geen fakes verkocht. Het grote nadeel was dat de handleiding in het chinees is. En ik had geen garantie, uiteindelijk is dat wel goed gegaan...

Ik heb er ook nog goedkoop films gekocht, maar daar het bleef het wel een beetje bij.

• Bigfoot
crazyx schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:03:

Ik heb er ook nog goedkoop films gekocht, maar daar het bleef het wel een beetje bij.
Met die goedkope dvd's daar ( 1 euro) moet je wel oppassen, daar kun je grote boetes voor krijgen bij de douana. Kun je ze beter in NL downloaden....

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Qua kleding: als je vrij groot bent kan het aanbod daar wellicht tegenvallen...

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:20
Bigfoot schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:28:
[...]
Met die goedkope dvd's daar ( 1 euro) moet je wel oppassen, daar kun je grote boetes voor krijgen bij de douana. Kun je ze beter in NL downloaden....
Ja, je moet die units niet mee door de douane nemen, maar naar jezelf opsturen. Althans, zo heeft m'n zusje ze mee terug genomen nadat ze een jaar in China had gewoond.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

dvd-tjes meenemen, hoesjes en dergelijke opsturen :D
zelfde als met electra kopen in buitenland. camera zelf meenemen, lader bijvoorbeeld door je partner ofzo. Als ze je camera vinden met buitenlandse lader, hoef je niet meer met je smoesjes aan te komen, dat het in NL is gekocht.

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 20:33
Ik heb in China een nieuwe foto camera body gekocht, afgelopen keer dat ik er was (Maart).
De handleiding had ik zowel in het engels / japans/chinees, natuurlijk heb ik alleen de engelse handleiding mee genomen.
Hij heet alleen geen Canon EOS 400D maar Canon EOS Kiss Digital X, maar in amerika heet hij weer anders. En ik heb hem goed kunnen afdingen, in een "Official Canon Reseller point". Ik heb op Schipol een "Welcome to Europe" stekker gekocht :D, waar dus ook de chinze stekker inpast.

Ik had een geheugenkaart meegenomen waar al foto's op stonden die ik in nederland gemaakt had.
Maar ik ben niet aangehouden bij de Douane dus achteraf bleek het niet nodig te zijn geweest.

Voor de rest, mijn zus die heeft 10 maanden in China gewoond en die heeft gewoon een doos opgestuurd met allerlei zooi erin, twee iPhones (voor haar vriendinnen), een hoop gekopieerde dvd's.. Etc, en daar heeft ze verder geen invoerrechten over betaald ofzo.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Dan heeft ze geluk gehad :).
Valt me trouwens wel op dat de paketten uit Amerika sneller gecontroleerd worden dan paketten uit China, namens eigen ervaring overigens.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Valt je reuze mee...
Heb in china 2 lacoste shirts gekocht, en me vader 1 ralph lauren shirt.
En de keer er voor had ie een nep rolex gekocht van zo'n straat verkoper..ook geen last mee gehad.
Shirts gewoon tussen de vuile was doen...dan is er niks aan de hand :)

Verwijderd

shirt gewoon aantrekken en truitje eroverheen.

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
je mag namaak artikelen invoeren, echter niet meer dan 3 per soort. check de douane site maar voor de regels...

Ik ben vorige jaar oa. in china geweest en het is idd k*t wbt elektronica. europa is veel interessanter om te kopen. onwijs veel fake en hoge prijzen. en afdingen moet uiteraard maar dan nog, het kost je enorm veel tijd, en het levert je nog steeds geen goede prijs op.

dus niet doen en hooguit wat krokodillenpolo's kopen :P op een willekeurige markt.

• T4F.nl_Muad
  • Laatst online: 10-02-2025
Ben 4 jaar geleden via London naar HK gevlogen en terug. Je komt dan uit een land/stad die niet echt om imitatie spul bekend staat en je loopt zo door zonder dat je koffer open gaat.

Verwijderd

HongKong niet bekend om immitatiespul??? Dan ben je in een andere HK geweest dan ik ben geweest denk ik.
In NL weten ze dat wel. Als je 's ochtends aankomt vanuit HK, dan staat er een rij douaniers om je zo eruit te vissen.

Verwijderd

Ik ben onlangs naar Hong Kong geweest en verwachtte mij ook aan een reeks namaak spul. Niets was minder waar! Enkel mooie winkels met origineel, van Prada, Gucci tot de originele iPhone.
Ik wou es de Hi-Phone bekijken of de nieuwste Meizu MP3/4 speler, maar nergens te bekennen. Heb zelfs gans Nathan Road afgelopen.

Je hebt wel wat kleinere winkeltjes waar obscure mensen zitten, maar die verkopen origineel. In één winkel heb ik namaak parfum zien staan. Maar dat was dan ook overduidelijk.

Het enige van namaak was dat je om de haverklap werd aangesproken door louche types op straat die je vroegen of je namaak Rolex of handtassen van Gucci wou kopen. Bleek dat je mee moest gaan naar appartementen in de buurt. Veel te louche voor mij vrees ik...

Off-topic: nog nooit zo'n propere stad gezien als Kowloon! Je kon echt van de grond eten. Stond ik vrij versteld van. Ik dacht dat de hygiëne echt een pak minder zou zijn.

Verwijderd

Ik ga regelmatig naar HongKong en er is een hoop echt en immitatie. Voor echt, ga je naar de grote ketens en de kleinere eenmanszaakjes.

Voor immitatie?? Als je het echt wilt hebben, dan heb je een compleet gebouw met alleen maar immitatie. Als je in Kowloon bent, omgeving Ladies Market, daar tref je hoop immitatie aan.

Off-topic. Qua hygiene.....het is daar de laatste 5 jaar stukken schoner door SARS verhaal, maar het is vergelijkbaar met de gemiddelde stad in NL.

• T4F.nl_Muad
  • Laatst online: 10-02-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 01:04:
HongKong niet bekend om immitatiespul??? Dan ben je in een andere HK geweest dan ik ben geweest denk ik.
In NL weten ze dat wel. Als je 's ochtends aankomt vanuit HK, dan staat er een rij douaniers om je zo eruit te vissen.
Ik vloog vanaf HK via LONDON, je komt dan aan met een vlucht uit london en london staat niet echt bekend als imitatiespul ;)

Verwijderd

ok, mn excuses. Had het : Via London anders geformuleerd.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 01:04:
Ik denk dat hij meer bedoeld dat LONDEN niet bekend staat om imitatiespul. Dit werkt echter alleen als je een aparte vlucht van londen naar nl neemt. Want aan de hand van kleurcode op de labels op je koffer zien ze dat je van buiten europa komt.
T4F.nl_Muad schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:27:
[...]

Ik vloog vanaf HK via LONDON, je komt dan aan met een vlucht uit london en london staat niet echt bekend als imitatiespul ;)
Dit dus "aan de hand van kleurcode op de labels op je koffer zien ze dat je van buiten europa komt." en dan vragen ze wel waar je vandaan komt. Anders is het maar puur geluk.

[ Voor 28% gewijzigd door kmf op 07-06-2008 19:11 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

BTW. om een redelijke indicatie van prijzen te weten voor Hong Kong:
ga naar expansys.com.hk , fortress.com.hk , http://www.hkgolden.com/
Haal daar 20% van af en je weet de straatwaarde (grey import)

Ik zal nog even zoeken naar m'n bookmark met de HK cameraprijzen.
Ah. gevonden: http://www.ygdragon.net/index.php?page=photo/cameraprice.htm

En shopping tips:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000GnZ

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 07-06-2008 19:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 15:46
Als je nog een adres in HK zoekt voor hardware dan wil ik die best wel even voor je opzoeken. In de meeste winkels (muv Fortress en Broadway, dat zijn Chinese "Mediamarkten") staan trouwens geen prijzen. De verkoper maakt meestal zelf een prijs, daarom is het altijd handig als je je Chinese zakenrelatie mee neemt,, lees nu net dat je met school gaat, als je daar Chinezen ontmoet vraag dan of ze mee gaan :+.

Pas op met de douane trouwens, mijn vader gaat altijd op momenten dat ze net iemand gaan controleren waardoor er een paar minuten wat minder beamten staan. Heel smerig en vies trouwens maar het werkt wel. En een videokaart of hardeschijf wordt niet als bom gezien trouwens door de x-ray scanner, daar waren we ook erg bang voor maar door de security check kom je in iedergeval met hardware.

Tja en garantie is officieel alleen in het land van herkomst, dus je neemt altijd een risico. Collega van mijn vader had een Wii meegenomen met spelletjes...die was hij dus al kwijt bij de Nederlandse douane voordat hij er op gespeeld had..

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:59:
Ik ga regelmatig naar HongKong en er is een hoop echt en immitatie. Voor echt, ga je naar de grote ketens en de kleinere eenmanszaakjes.

Voor immitatie?? Als je het echt wilt hebben, dan heb je een compleet gebouw met alleen maar immitatie. Als je in Kowloon bent, omgeving Ladies Market, daar tref je hoop immitatie aan.

Off-topic. Qua hygiene.....het is daar de laatste 5 jaar stukken schoner door SARS verhaal, maar het is vergelijkbaar met de gemiddelde stad in NL.
Ik heb gek genoeg een ander beeld van Hong Kong gekregen dan hoe jij het hebt beschreven. In Hong Kong kan je inderdaad imitatie spul kopen, maar dit moet je dan ook echt opsporen. Ze liggen daar niet zomaar in de winkels zoals je het beschrijft. De politie daar treedt namelijk hard op tegen imitatie spul. (Komt ook direct op het nieuws.)

Wat ze daar wel hebben, vindt het persoonlijk een beetje jammer dat het niet/weinig voorkomt in Nederland. Is dat je originele producten met of zonder fabriek garantie kan kopen. Het zijn gek genoeg dezelfde producten maar zonder garantie wel goedkoper.

Qua hygiene geef ik je wel gelijk in. Is gewoon vergelijkbaar met nederland. Aan sommige kust gebieden van Hong Kong waar veel toerisme komt wordt zelfs extra schoonmakers ingezet om alles schoon te houden.

Mocht een toekomstige Tweaker ooit hier komen en je wilt hardware kopen. Dan adviseer ik Sham Shui Po. Wel een hele drukke buurt, maar je kan daar goed onderhandelen over de prijzen en er is veel te koop.
Maksvr schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:25:
Als je nog een adres in HK zoekt voor hardware dan wil ik die best wel even voor je opzoeken. In de meeste winkels (muv Fortress en Broadway, dat zijn Chinese "Mediamarkten") staan trouwens geen prijzen. De verkoper maakt meestal zelf een prijs, daarom is het altijd handig als je je Chinese zakenrelatie mee neemt,, lees nu net dat je met school gaat, als je daar Chinezen ontmoet vraag dan of ze mee gaan :+.

Pas op met de douane trouwens, mijn vader gaat altijd op momenten dat ze net iemand gaan controleren waardoor er een paar minuten wat minder beamten staan. Heel smerig en vies trouwens maar het werkt wel. En een videokaart of hardeschijf wordt niet als bom gezien trouwens door de x-ray scanner, daar waren we ook erg bang voor maar door de security check kom je in iedergeval met hardware.

Tja en garantie is officieel alleen in het land van herkomst, dus je neemt altijd een risico. Collega van mijn vader had een Wii meegenomen met spelletjes...die was hij dus al kwijt bij de Nederlandse douane voordat hij er op gespeeld had..
Je moet tegenwoordig ook niet meer via Schiphol gaan reizen, daar heerst een veel te grote paranoide sfeer. Reizen via Duitsland is veel beter. Wat ik heb gehoord van vrienden van mij, die liepen gewoon met hun nieuw gekochte DSLR pakket zo langs de douane. :P

[ Voor 30% gewijzigd door PCMedic op 07-06-2008 19:42 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

PCMedic schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:36:
[...]

Ik heb gek genoeg een ander beeld van Hong Kong gekregen dan hoe jij het hebt beschreven. In Hong Kong kan je inderdaad imitatie spul kopen, maar dit moet je dan ook echt opsporen. Ze liggen daar niet zomaar in de winkels zoals je het beschrijft. De politie daar treedt namelijk hard op tegen imitatie spul. (Komt ook direct op het nieuws.)
Jullie hebben beiden gelijk.

Ik ging vroeger elk jaar naar HK. En dan was het voor 2000 inderdaad een weelde aan imitatie en ander illegaal spul. Maar daarna was het elk jaar minder door de acties van de douane in HK (die ook illegaal spul binnen het land reguleren)

Nu zijn illegale software echt nauwelijks meer te krijgen (niet dat het nog loont). Er zijn in ieder geval geen shops meer. Hoogstens dat er wat op straat wordt verkocht in een donker hoekje.

Qua nepspul is het anders. Echt immitatiespul, zoals tassen, waarvan je ook weet dat het nep is, kan je alleen krijgen door in een fotoboekje het model te kiezen. Dan wordt het opgehaald en aan je gegeven.
Maar vorig jaar hadden wij nietsvermoedend een stapeltje enveloppen als kadootje meegenomen uit Hong Kong. Hierop stonden disney-afbeeldingen. Bleekt dat er geen rechten op zit, dus moesten we deze afstaan. We wisten dus niet dat deze nep waren.
Qua hygiene geef ik je wel gelijk in. Is gewoon vergelijkbaar met nederland. Aan sommige kust gebieden van Hong Kong waar veel toerisme komt wordt zelfs extra schoonmakers ingezet om alles schoon te houden.
Nou, de laatste jaren vind ik de hygiene vele malen beter dan in NL. De openbare wcs daar zijn schoner dan een wc van een luxe hotel hier.
Mocht een toekomstige Tweaker ooit hier komen en je wilt hardware kopen. Dan adviseer ik Sham Shui Po. Wel een hele drukke buurt, maar je kan daar goed onderhandelen over de prijzen en er is veel te koop.
Ik vind Wan Chai dan wat beter. In SSP kan je veel onderhandelen, maar dan komt de prijs uiteindelijk op een bedrag dat in wanchai als verkoopprijs wordt gegeven.
Je moet tegenwoordig ook niet meer via Schiphol gaan reizen, daar heerst een veel te grote paranoide sfeer. Reizen via Duitsland is veel beter. Wat ik heb gehoord van vrienden van mij, die liepen gewoon met hun nieuw gekochte DSLR pakket zo langs de douane. :P
En je vermijdt de vliegtax ook gelijk mee ;) Maar ALS je dan door de duitse douane wordt aangehouden, dan moet je ook een flinke boete betalen.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
PCMedic schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:36:

Deze ervaring heb ik ook aantal keer naar USA geweest via Frankfurt en Dusseldorf een keer gecontroleerd met een nieuwe MacbookAir en twee iPods, kon gewoon doorlopen. Ik ben een keer via Amsterdam gegaan daar was de controle veel strenger.

Verwijderd

Koop geen horloges daar in ieder geval :P.

Verwijderd

In NL is het gewoon K*T met de douane. Ik zat in een vliegtuig vol met NLers (niks mis mee natuurlijk) Ik kom terug op schiphol......iedereen kon doorlopen. Ik werd er weer tussenuit gevist. De keer daarop "toevallig" hetzelfde.

Overigens. Loop eens over Ladies Market. Vertel dan maar eens wat daar echt is :P
Pagina: 1