• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Er zijn al aardig wat topics hierover gemaakt, maar ik kan nergens mijn antwoord vinden.

Ik heb digitale televisie van Casema, verder heb ik een samsung DCB-H360R HD Decoder en een samsung DVD-HR753 DVD HDD recorder.

Ik wil alles zo aansluiten dat ik gewoon tv kijk via de decoder maar ik wil dat ook kunnen pauzeren of anderszins opnemen.

Zowel de decoder als de recorder hebben de volgende ingangen:
Coax

en de volgende uitgangen:
1x HDMI
1x COMPONENT
2x SCART
1x OPTICAL
1x COAX

Verder heb ik een samsung full HD tv met 1x component 3x HDMI 1x scart ingang.

Hoe ga ik de apparaten aan elkaar knopen, zodat ik hetgeen wat ik kijk kan opnemen en weer kan terugzien.

In de meeste opstellingen worden de decoder en recorder verbonden met een scart kabel, maar dat zijn alleen maar uitgangen, dus ik neem niet aan dat dit een mogelijkheid is.

Ik word er ondertussen helemaal gek van.

Iedere vorm van hulp zou erg welkom zijn _/-\o_

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 13:56
Ik zou allereerst even nagaan of de decoder twee uitgangen bezit die tegelijk het gedecodeerde signaal uitgeven: dan kun je zowel kijken als opnemen tegelijk door de ene uitgang te verbinden met de tv en de andere met de recorder.

Indien de decoder maar één uitgang heeft, dan kun je die verbinden met de recorder en vervolgens nagaan of de recorder een uitgang heeft waarnaar het ingangs-signaal van de decoder wordt doorgelust. Die uitgang kun je dan aansluiten op de tv. Nadeel hiervan is dat de recorder immer aan moet staan.

Gebruik in ieder geval de hoogst gespecificeerde verbindingen qua kwaliteit van het signaal, dus bij voorkeur eerst proberen alles m.b.v. HDMI te verbinden, dan component/ RGB(via scart), dan s-video, dan composiet-video, dan coax.

• OVERLORD_1982
De decoder die ik gebruik heeft maar één enkele tuner, dus iets opnemen en dan iets anders bekijken zit er niet bij. Hier heb ik me bij neergelegd en kan ik mee leven :)

Maar ik kan de twee apparaten toch niet via component met elkaar verbinden? Bij allebei is het namelijk een uitgaand signaal, ik neem niet aan dat deze ook als ingang gebruikt kan worden. Dit is één van de dingen die ik zo vaag vind.

Veel mensen geven aan de apparaten op die manier met elkaar te verbinden, dus heb ik nou rare apparaten, of kan ik het gewoon wel zo met elkaar verbinden?

• ParkOverall
Waarschijnlijk heeft de recorder inderdaad geen mogelijkheid om een component signaal als ingangssignaal te gebruiken (niet gebruikelijk in de consumenten electronica met dit signaaltype, voorzover ik weet), maar uitsluitsel geeft je de technische gegevens (handleiding) omtrent wat je kunt aanbieden aan de recorder op welke ingang.

• OVERLORD_1982
Het blijkt dus dat je twee uitgaande SCART poorten met elkaar kan verbinden. Ik kijk via de DVD recorder, die gewoon 1 op 1 het signaal van de decoder via de AV2 laat zien.

De kwaliteit is aanzienlijk minder dan gewoon via de decoder kijken :(

Ik heb nog even geprobeerd om de boel via component te verbinden, maar dan komt er gewoon geen signaal door helaas.

Anyway, het meest bizarre is nog wel dat TimeShift het op deze manier niet doet. Zoals ik het zie moet het geen bal uitmaken van welk signaal dat ding opneemt voor zijn TimeShift. Het feit dat het gewone opnemen wel lukt laat in ieder geval zien dat het kan. Ik ga Samsung maar eens met een telefoontje vereren over dit wazige probleem.

Jullie in ieder geval bedankt voor de antwoorden, als er iemand nog met een briljant idee komt om het signaal op te leuken, dan hoor ik het graag :) (hmm kan natuurlijk nog proberen om de twee apparaten via HDMI met elkaar te verbinden en dan via component naar de TV)

Verwijderd

Persoonlijk zou ik het zo doen:

Zowel de Samsung HD deocder als je recoder via HDMI aan de tv koppelen.
Tussen de Samsung HD decoder en je recoder ook nog een SCART aansluiten.

Als je nu tv gaat kijken kun je dit het best doen door naar het kanaal op de tv te kijken waar je de decoder op hebt aangesloten. De recoder zet je wel aan, op het kanaal van de scart aansluiting, maar negeer je zolang je "live" kijkt. Op het moment dat je even een pauze nodig hebt druk je pauze in voor de recoder. Zodra je dan weer verder wil schakel je over naar het kanaal van je recoder en kijk je daar verder tot je weer "live" bent, dan schakel je weer over naar het andere kanaal.
Als je iets opneemt als je niet thuis bent kun je de decoder eventueel voor de uitgang van scart omstellen naar RGB, middels 1 knop druk op de ab. Nu werkt HDMI niet meer maar heb je wel de hogere beeldkwaliteit voor je opname. Let bij de aansluiting van Scart op je recoder wel op dat je de aansluiting neemt die ook RGB in accepteerd. De meeste recoders doen dit maar op 1 van beide. Uit ondersteunen ze doorgaaans wel op beide RGB.

Waarom?

Wel. De Samsung HD kan niet tegelijk de HDMI uitgang gebruiken en RGB over SCART. De SCART uitgang is bij gebruik van HDMI tegelijk laag (composiet meen ik). Dit is doorgaans, zeker in vergelijk met HDMI, merkbaar.
Je recoder kan echter uitsluitend via Coax, waar het digi signaal niet over gestuurd kan worden, of via Scart opnemen. HDMI en Component kunnen niet als ingangs signaal gebruikt worden door je recoder.
Om nu je decoder uitsluitend via Scart aan te sluiten via een doorlus op de recider lijkt me toch wat zonde. Dit omdat de beeldkwaliteit (mede maar niet uitsluitend door upscaling) via HDMI toch wat beter is dan via Scart RGB.

Hopelijk kom je er nu wat meer wijs uit.

• OVERLORD_1982
Dus als ik het goed begrijp, is het beeld nu extra slecht als ik via de DVD recorder kijk omdat de decoder staat ingesteld op HDMI ipv RGB (ik heb hier inderdaad een knopje voor).

Ik ga dan sowieso proberen om dat signaal op RGB te zetten en dan te kijken of dat beter is.

Überhaupt is pauzeren dus niet mogelijk, omdat de functie TimeShift niet werkt als ik via de AV2 kijk? Ik heb hierover gebeld met Samsung. Kreeg daar zo'n standaard helpdesker (even in de boekjes kijken, zucht), dus ik vraag me af of ik daar nog iets van kan verwachten.

Verder denk ik dat als de kwaliteit acceptabel is, ik gewoon via de recorder ga kijken en een aparte activiteit maak op m'n Logitech One voor het kijken naar HD kanalen.

Blijft trouwens ook vaag dat alle SCART aansluitingen op de apparaten aangeven dat het alleen output is, terwijl de praktijk toch anders uitwijst.

In ieder geval bedankt voor je reply :)

Verwijderd

Ik ben niet bekend met je Samsung DVD / HDD (let op de extra D!!) recoder en kan dus niet bevestigen (of ontkennen) dat je recorder ook timeshift niet ondersteund ondersteund op scart.

Mijn Philips DVD / HDD recoder doet dit in ieder geval wel, van daar dat ik die "doorlus" optie gaf.

Als dit inderdaad niet werkt dan zou ik zeker naar de beelden van de decoder kijken via de rechtstreekse HDMI aansluiting naar de tv.
Op het moment dat je dan iets wil opnemen is het immers maar een kwestie van 1 knop druk om de scart om te zetten naar RGB. Ik neem tenminste aan dat je wel kunt opnemen met een timer functie via de scart aansluiting van de recoder.

• OVERLORD_1982
Yep de timer functie werkt fantastisch, je moet het wel 2x instellen, maar het werkt goed. Daarom begrijp ik ook niet waarom de TimeShift het niet zou doen, ik bedoel wezenlijk zit er geen verschil tussen de record en TimeShift. Bij TimeShift word er ook gewoon opgenomen.

extra D toegevoegd :)

[ Voor 6% gewijzigd door OVERLORD_1982 op 14-05-2008 14:09 ]

• ParkOverall
Mogelijk verschaft de handleiding duidelijheid omtrent wanneer TimeShift wel en niet mogelijk is; sla de handleiding er eventueel nog eens op na.
Pagina: 1