Temperatuur veel te hoog!

Pagina: 1
Acties:

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08
Hallo iedereen,

Ik zal voordat ik mijn vraag stel, eerst even mijn specs van mij PC geven:
AMD X2 4600+
ASUS M2N-E
2 GB Ram
ATI X1900XT

Met deze setting (met alle stock coolers) werd mijn pc veelste warm,
ik speel de laatste tijd weer een beetje Fable, en dan werd mijn cpu + stock koeler gewoon 75 graden, en mijn GPU rond de 80! (Volges everest)

Nu komt dit natuurlijk ook een beetje door de omgevingstemperatuur, en omdat het buiten al warm is, is het op mijn kamer en in de pc ook een stuk warmer.

Nu heb ik een extra case fan gekocht voor de achterkant van mijn pc. (aan de voorkant zat al een case fan die koude lucht naar binnen zuigt). En heb de Zalman CNPS9500 AM2 gekocht, en geinstaleerd samen met de case fan die ik heb gekocht.

Heb de zalman zo gezet, dat hij de lucht blaast in de richting van de achterkant van mijn pc.

Zie picture:

http://img140.imageshack.us/img140/6047/pcprobleembh7.jpg

Nu is het zo, wanneer ik de pc normaal boot, en de fan van de zalman op 100% zet dmv de fan mate2, en het is zulk weer, dan word de temperatuur van de CPU nog even hoog.

Ook wanneer ik even game, gaat de temp van de videokaart nog steeds naar de 80 toe (stock koeler)

Maar ook de cpu is voor mijn idee even warm, en ik heb er voldoende koelpast op gedaan.

Waar zou dit aan kunnen liggen behalve het warme weer van de laatste tijd???

Space

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Als je een hoge temperatuur van je cpu hebt, moet je altijd eerst even aan de heatsink van de koeler voelen. Is deze warm, dan moet je zorgen dat de lucht beter afgevoerd wordt, als hij echter koud is dan zit de koeler er toch niet goed op

Vimeo, YouTube

• Space21
De heatsink van de Zalman is niet echt warm, ook al is de temp van me cpu 60graden.
Hoe fix ik dit dan>? meer koelpasta mischien voor een betere overdracht?

Space21

Verwijderd

Een eerste vraag is of de temp dan wel juist uitgelezen wordt. Met welke tool lees je de temp uit? Indien dit niet met bios is, ga dan eens naar bios kijken en laat weten wat het daar geeft.
Space21 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:15:
meer koelpasta mischien voor een betere overdracht?
Nee.

• Space21
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:18:
Een eerste vraag is of de temp dan wel juist uitgelezen wordt. Met welke tool lees je de temp uit? Indien dit niet met bios is, ga dan eens naar bios kijken en laat weten wat het daar geeft.

[...]

Nee.
Hallo,

Ik heb net even gechecked, in de bios kan ik aleen de temp van me Moederbord en CPU zien
De CPU was 58 graden, terwijl de fan vol op stond te blazen. Moederbord was 42 graden.
Dit komt toch wel aardig overeen met Everest, maar goed dat terzijde.

Als ik inderdaad aan de heatsink van de zalman voel, is die niet heet/warm. Meer koud eigenijk, maar hoe kan die er niet goed opzitten? :S

• Space21
Ik zit even op internet te zoeken, en kom ineens het prog Core Temp tegen.

Waneer ik dit doe, is de cpu cores maar rond de 40 graden celcius. Maar mijn bios zegt 58!

Space

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Er is een Edit-knop naast de quote-button, wil je die even gebruiken? Dank je wel.

Ontopic: 80 graden voor je videokaart is redelijk, de X1900XT's staan erom bekend. Maak je dus maar meer zorgen om de processor, dat de koeler goed contact maakt met de CPU én dat er genoeg flow is. Dat er geen ventilatoren tegen elkaar aan staan te hijgen en dat je een goede outtake hebt :)

PS: groeten op GoT is niet nodig, dat doe je sowieso al met je post ;)

Ik heb veel te vaak die FAQ's gelezen :/ :+

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Space21 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:15:
meer koelpasta mischien voor een betere overdracht?
Meer koelpasta zorgt toch juist voor een slechtere overdracht ?

Ik heb altijd geleerd dat er slechts een dunne film pasta tussen moet om de oneffenheden te verbruggen tussen beide oppervlakken. alles meer dan dat is teveel.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

• Space21
Hallo iedereen,

Waneneer ik bij een temp programme kijk zie ik het volgende:

Allemaal op Idle

CPU = 53 graden
CPU #1 = 39 graden
CPU #2 = 40 graden,

Welke van de drie is de precieze temperatuur?

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je hebt een CPU met twee cores, cpu 1 is de temp. van de sensor die op core 1 zit en cpu 2 is de temp van core 2, CPU is de overall temperatuur.
Verder is er niet veel mis met deze temps lijkt me?

je kan btw checken of je koeler goed gemount is door de sidepanel van je kast af te halen en een grote tafelventilator erop te richten, als de temp. dan hard daalt zit ie goed.
Als er niets gebeurt kan je proberen de koeler er opnieuw op te zetten, hij moet er goed recht opzitten met een dun laagje koelpasta.

[ Voor 44% gewijzigd door Flythe op 13-05-2008 18:51 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
CPU temperatuur is volgens mij de temperatuur van de socket, maar eigenlijk wordt de CPU temp vrijwel nooit nauwkeurig uitgelezen, want je socket (of wat dan ook) gaat echt niet 10 graden warmer zijn dan je core(s), de warmte wordt immers geproduceerd en gedissipeerd door je core. Doorgaans is core overigens de juiste temperatuur.

Kwestie van fan goed uitstoffen, casefan (intake en/of outtake) toevoegen, kabels in je PC wegwerken en onnodige onderdelen die de airflow verstoren weghalen. CPU HSF eraf halen, schoonmaken (met alcohol), nieuwe koelpasta erop (een dun laagje) en opnieuw monteren. Eventueel een nieuwe heatsink kopen. Je kunt ook met een goedkope heatsink zoals de Alpine 64 enorm goede prestaties halen tov je boxed koeler.

Wat betreft koelpasta, er zitten heel veel groeven in je HSF, alsmede in je IHS. Zoals je weet is de geleiding beter naarmate het contactoppervlak groter is, en al die ruimte tussen HSF en IHS (die groeven dus) zorgt juist voor een oppervlakte verkleining. Dit vul je dus op met koelpasta zodat er toch nog enigzinds warmtegeleiding is tussen HSF en IHS. Lucht geleidt namelijk geen warmte, dat isoleert juist. Het principe van koelpasta is (anders dan de naam doet vermoeden) dus ook niet om te koelen, maar om als vervanger voor metaal te dienen, en dus die groeven op te vullen. Het is dan ook optimaal als je alle groeven net vult, maar niet meer dat dat. Elke millimeter extra koelpasta zorgt voor meer isolatie.

Je GPU kan overigens prima 80 graden worden, dat is best normaal voor GPU's. CPU's daarentegen hebben meestal een MaxTCase van rond de 65 graden.

Aangezien je al een extra casefan hebt geplaatst en je CPU heatsink hebt vervangen lijkt me dat het probleem niet. Dan zou ik eerder zoeken bij de afwerking van je koeler, die je zou kunnen verbeteren door je heatsink te lappen. Wat ook kan is dat de temperatuur gewoon fout wordt uitgelezen, want het is wel een erg hoge temperatuur, zeker met zo'n heatsink.

• Space21
je kan btw checken of je koeler goed gemount is door de sidepanel van je kast af te halen en een grote tafelventilator erop te richten, als de temp. dan hard daalt zit ie goed.
Als er niets gebeurt kan je proberen de koeler er opnieuw op te zetten, hij moet er goed recht opzitten met een dun laagje koelpasta.
Zal ik morgen even proberen ( die ventilator dr op richten), en zal ff kijken of ik voldoende pasta er op heb zitten.
Kwestie van fan goed uitstoffen, casefan (intake en/of outtake) toevoegen, kabels in je PC wegwerken en onnodige onderdelen die de airflow verstoren weghalen. CPU HSF eraf halen, schoonmaken (met alcohol), nieuwe koelpasta erop (een dun laagje) en opnieuw monteren. Eventueel een nieuwe heatsink kopen. Je kunt ook met een goedkope heatsink zoals de Alpine 64 enorm goede prestaties halen tov je boxed koeler.
Heb dus een Zalman CNPS9500, net nieuw! 5 dagen oud, dus vuil kan die niet wezen.
En heb mijn hele PC uitgestoft voordat de nieuwe koeler er inging.
De airflow moet goed wezen, Aan de voorkant komt er koude lucht in, en aan de achterkant warme lucht uit, De zalman zend zijn lucht ook uit naar de achterkant.
http://img140.imageshack.us/img140/6047/pcprobleembh7.jpg
Je GPU kan overigens prima 80 graden worden, dat is best normaal voor GPU's. CPU's daarentegen hebben meestal een MaxTCase van rond de 65 graden.
vanmiddag wert die 91 graden met het spelen van Fable The Lost Chapters.
Aangezien je al een extra casefan hebt geplaatst en je CPU heatsink hebt vervangen lijkt me dat het probleem niet. Dan zou ik eerder zoeken bij de afwerking van je koeler, die je zou kunnen verbeteren door je heatsink te lappen.
Wat bedoel je hiermee :? :?

Mischien is het toch het verkeerd uitlezen van de sensors, heb ook net ge-update naar nieuwe BIOS nl 1401, precies hetzelfde als daarvoor.

Nog even over die koelpasta, doe je gewoon een beetje op de proc en smeer je het uit, zodat het over de hele proc is, of je doet er een beetje op zet meteen je koeler erop?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

gewoon een druppeltje erop, en dan de koeler erop drukken. t hoeft ook echt niet veel te zijn..

Verwijderd

Wat ik zou aanraden is in ieder geval eens proberen de koeler er opnieuw af te halen. Alle koelpasta ervanaf, en slechts een HEEL dun laagje koelpasta erop smeren. Koelpasta is, zoals hier meerdere keren vermeld wordt, slechts bedoeld om de miniscule oneffenheden van je CPU-koeler op te vullen, om voor een beter contact te zorgen. Deze oneffenheden zijn met het blote oog haast niet te zien. Daarom is het belangrijk van slechts een minimum aan koelpasta aan te brengen.

Kijk ook eens of je je kabeltjes niet wat kan opruimen, deze houden volgens mij veel airflow van je voorste fan tegen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Space21 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 23:14:
Zal ik morgen even proberen ( die ventilator dr op richten), en zal ff kijken of ik voldoende pasta er op heb zitten.
CPU + Heatsink helemaal schoonmaken ( eventueel met alcohol of terpentine ). Daarna doe je een drupplen ten grote van een rijstkorrel in het midden van de CPU. Vervolgens zet je de koeler op de CPU en draai je deze steving aan. Verder niets meer aan doen.

• Space21
Xtresis schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:09:
[...]

CPU + Heatsink helemaal schoonmaken ( eventueel met alcohol of terpentine ). Daarna doe je een drupplen ten grote van een rijstkorrel in het midden van de CPU. Vervolgens zet je de koeler op de CPU en draai je deze steving aan. Verder niets meer aan doen.
Gedaan, heb er ook nieuwe koelpast op gedaan,
Wat ik nu krijg is het volgende (Everest)

temp CPU = 44
temp CPU#1 = 33
temp CPU#2 = 36

Dit zijn inderdaad betere temperaturen.
Zou ik met deze temperaturen over kunnen klokken? Of raden jullie mij met deze temperaturen dat niet aan.?

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 06:19
Met deze temperaturen kan je zeker overklokken.
Pagina: 1