Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 12:05
De laatste tijd crasht mijn PC op willekeurige momenten. Ik krijg geen foutmeldingen in logboeken, en ook geen bluescreens.

PC Specificaties:

Processor: Core 2 Duo E6750 2.66Ghz
Moederbord: Gigabyte GA-P35DS3R
Memory: Kingstong HyperX KHX6400D2LLK2_2G (2 GB)
Graphics: ATi HD 2600 XT (Club 3D)
HDD1/2: Samsung SpinPoint HD321KJ 320GB S-ATA (in Mirror)
HDD3: Maxtor 6L160M0 S-ATA 160GB

RAID software: Intel Matrix 7.6

Ik heb al mijn drivers naar de recenste versie vervangen. Ook disk tests geven aan dat m'n harddisks in orde zijn.

Ik heb een vaag vermoeden dat het aan mijn S-ATA controller ligt. Het beeld valt plotseling weg, soms komen er nog wat korte geluidskreten en daarmee houdt het op, een harde reset is het enige dat het nog oplost. Opvallend is dat na de reset de Intel Raid manager gelijk begint te rebuilden en de performance dus ver benenden pijl zakt voor een minuut of 15~20. Ik heb gehoord dat zulke crashes nog weleens met chipsets te maken kunnen hebben, maar is er een manier om dit grondig te testen? Ik gebruik overigens de Intel RAID, niet de Gigabyte RAID wegens beperkte mogelijkheden en ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Intelraid zal beginnen met rebuilden en verifyen op het moment dat de array mogelijk corrupt is. Dit is een gevolg van het uitvallen, waarschijnlijk niet de oorzaak ervan.

Ik zou zeggen, neem: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door.