AMD Athlon 64 x2 6000+ Temp problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 10:51
Hallo allemaal,

Zoals ik al in de titel vermeld heb ik problemen met de temperatuur van mijn nieuwe CPU.
Op diverse sites heb ik gelezen dat de maximum temperatuur voor AMD64 X2 modellen 65 graden is en mijn CPU is dat al zonder dat ik ook maar iets doe.

In de Bios geeft hij 62-68 graden weer ( scheelt soms nogal ) en met Speedfan krijg ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/Tempproblemen.jpg

Als ik aant gamen ben komt de Temp1 makkelijk boven de 74-75 graden uit :?

Ik gebruik:

- Asus M2N4-SLI
- AMD64 X2 6000+
- 3 gb Kingston 800 Mhz
- Peak Radeon HD3870 512 mb ddr4
- Antec 450W voeding

Ik gebruik een Antec Sonata || kast met een grote fan aan de voorkant en een grote fan aan de achterkant voor airflow.

Er is geen opbouw van stof in mijn kast.

Ik heb gewoon de standaard koeler erop gedaan die ik bij de aanschaf gekregen heb en geen extra koelpasta erop gedaan.

Deze temperaturen zijn veel te hoog toch?

Indien deze te hoog zijn, is dit makkelijk te verhelpen met nieuwe koelpasta aan te schaffen en een betere fan voor mn CPU? ( dit is waarschijnlijk een domme vraag maar aangezien ik vrij weinig verstand heb van temperaturen en het verbeteren hiervan hoor ik het graag van de experts :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Arachnan op 11-05-2008 15:49 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55
Speedfan is erg onbetrouwbaar probeer anders coretemp ;)

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Ik moet er wel bij zeggen dat ook dit progamma soms te hoge of te lage waardes kan aangeven, maar het is stukken beter dan speedfan.

Specs

• Arachnan
Ok bedankt, met CoreTemp kom ik hierop uit:

Afbeeldingslocatie: http://i220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/Coretemp.jpg

Misschien beetje Off Topic, maar weet iemand waar die Temp1 voor staat bij Speedfan? Want de core temp bij Speedfan en bij CoreTemp zijn gelijk aan elkaar, maar dat is niet dezelfde temp die ik in de Bios krijg bij CPU temp. ( die zit nog steeds rond de 65 graden idle )

[ Voor 52% gewijzigd door Arachnan op 11-05-2008 17:03 ]

Verwijderd

Temp1 is meestal het moederbord.
Probeer eens met andere programmas de temps te vergelijken. Zoals bijv. met Everest.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt het best gewoon van de bios uitgaan. Dat is gemaakt door de makers van het moederbord, dus zal echt wel wat zekerder zijn dan een willekeurig 3rd party tooltje. Iemand anders geeft hier bovendien aan dat 'CoreTemp' betrouwbaarder is dan Speedfan. MIjn ervaring is juist omgekeerd. Ook geeft SPeedfan hier kennelijk precies hetzelfde weer als het bios van de TS, dus ik zou eerder op speedfan vertrouwen.......

Verder zou ik eens even checken of de koeler e.d. netjes gemonteerd zijn en of de fan wel draait. Vaak kun je in het bios ook instellen of de fan pas moet aanslaan bij xx graden. Misschien dat dat veel te hoog staat.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:12:
Je kunt het best gewoon van de bios uitgaan. Dat is gemaakt door de makers van het moederbord, dus zal echt wel wat zekerder zijn dan een willekeurig 3rd party tooltje. Iemand anders geeft hier bovendien aan dat 'CoreTemp' betrouwbaarder is dan Speedfan. MIjn ervaring is juist omgekeerd. Ook geeft SPeedfan hier kennelijk precies hetzelfde weer als het bios van de TS, dus ik zou eerder op speedfan vertrouwen.......

Verder zou ik eens even checken of de koeler e.d. netjes gemonteerd zijn en of de fan wel draait. Vaak
kun je in het bios ook instellen of de fan pas moet aanslaan bij xx graden. Misschien dat dat veel te hoog staat.
CoreTemp geeft meestal de temps beter weer dan Speedfan tenminste als we het hebben over de temps van de core's ;) Speedfan geeft namelijk de CPU temp weer en het bios ook. Maar coretemp geeft de waarde van de cores weer, dus in de CPU zelf.

@ TS kun je met Everest Ultimate een stabiliteitstest doen met de CPU je kunt daar namelijk zien als de CPU ook gaat throttlen bij volledige belasting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Palomar
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:20:
[...]

CoreTemp geeft meestal de temps beter weer dan Speedfan tenminste als we het hebben over de temps van de core's ;) Speedfan geeft namelijk de CPU temp weer en het bios ook.
weet je dat zeker?

• -The_Mask-
  • Niet online
Anders zeg ik het niet. ;)
Je hebt namelijk twee verschillende uitlees mogelijkheden.
De Tcase dat is de CPU temp. Deze geeft het bios weer en veel andere programma's ook.
De Tjunction dat is de temp in de CPU de zogenaamde temp van de Core's Coretemp dus, dit leest CoreTemp uit. Je kunt bij CoreTemp overigens ook instellen dat die te temp moeten laten zien hoever die nog van de maximale temp af zit tot dat die gaat throttlen, houd dit voor 24/7 gebruik zo'n 20/25 graden daar vandaan. Dan zit je wel safe. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Arachnan
Ik heb die stabiliteitstest gedaan bij Everest Ultimate en de temperatuur van mijn Core 1 ging ongeveer 10-15 graden omhoog van 27/28 - > ~40 en mijn Core 2 temperatuur ging ongeveer 5 graden omhoog naar 30 graden.

Waarschijnlijk is het dus gewoon Speedfan die het verkeerd uitleest :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Arachnan schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:55:
Ik heb die stabiliteitstest gedaan bij Everest Ultimate en de temperatuur van mijn Core 1 ging ongeveer 10-15 graden omhoog van 27/28 - > ~40 en mijn Core 2 temperatuur ging ongeveer 5 graden omhoog naar 30 graden.

Waarschijnlijk is het dus gewoon Speedfan die het verkeerd uitleest :)
De CPU ging dus ook niet throtthlen?
Dat is volgens mij te zien in de onderste grafiek. Hier moet een rood lijntje lopen die als het goed is op 0 moet blijven staan, als er een rood lijntje loopt die hoger dan 0 komt dan wordt de CPU wel te warm. Anders leest Speedfan het inderdaad gewoon verkeerd uit. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Arachnan
De onderste grafiek zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/CPUusage.jpg
Zonder rood lijntje dus

• Palomar
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:57:
[...]

Anders zeg ik het niet. ;)
Je hebt namelijk twee verschillende uitlees mogelijkheden.
De Tcase dat is de CPU temp. Deze geeft het bios weer en veel andere programma's ook.
De Tjunction dat is de temp in de CPU de zogenaamde temp van de Core's Coretemp dus, dit leest CoreTemp uit. Je kunt bij CoreTemp overigens ook instellen dat die te temp moeten laten zien hoever die nog van de maximale temp af zit tot dat die gaat throttlen, houd dit voor 24/7 gebruik zo'n 20/25 graden daar vandaan. Dan zit je wel safe. :)
Dat van die 2 methoden wist ik idd, maar dan mag je mij uitleggen hoe zijn bios aan de genoemde 62-68 graden komt? Verzint ie dat?

Verder kun je ook aan de heatsink voelen hoe of die +-60 graden klopt. Het koelblok is dan nl. behoorlijk heet. Bij de 35 graden die CoreTemp bij hem geeft zou het koelblok lauw moeten zijn.

Verder geeft coretemp bij mijn athlon64 x2 4400 19 graden aan........ (en nee, ik zit hier niet in een vriescel en heb ook geen bijzondere koeling in mn pc). Moraal van het verhaal, vertrouw die tooltjes niet en als je er toch 1 wilt vertrouwen kijk dan naar de bios.

[edit] enige wat hier nog aan de hand kan zijn is dat de topicstarter (of het bios en speedfan) de temp van de cpu en die van de northbridge door elkaar haalt. De NB wordt op zulke nforce moederborden ook gigantisch heet, maar dat is niet echt een probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 12-05-2008 13:07 ]

• Arachnan
Palomar schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:03:
[...]

Dat van die 2 methoden wist ik idd, maar dan mag je mij uitleggen hoe zijn bios aan de genoemde 62-68 graden komt? Verzint ie dat?
Als ik dingen zou verzinnen zou ik hier niet posten ;)

Het koelblok van mn CPU is inderdaad aan de lauwe kant, niet warm in ieder geval.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom mijn bios die hoge temperatuur aangeeft en CoreTemp de "normale" temperaturen :?

• Palomar
  • Niet online
Arachnan schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:01:
[...]

Als ik dingen zou verzinnen zou ik hier niet posten ;)
Daar twijfelde ik niet aan ;) Ik doelde meer op het bios, dat die de 65 graden kennelijk zou verzinnen ;)
Pagina: 1