Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EJB] compileren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig om mijn eerste Java Enterprise Bean te deployen. Ik probeer nu de .java bestanden te compileren op Windows, aan de hand van volgend commando:

javac -classpath C:\Sun\SDK\lib\j2ee.jar *.java

Eerder stootte ik op het probleem dat bepaalde bibliotheken niet gevonden werden bij het compileren, dus heb ik de meest recente j2ee gedownload en de library j2ee.jar in het classpath toegevoegd zodat de compiler deze kent.

Ik krijg echter nog steeds bijvoorbeeld volgende error: package javax.ejb does not exist

De package javax.ejb hoort nochtans volgens mij in j2ee.jar staan, dat lijkt me duidelijk. Dit probleem sleept nu al enkele dagen aan en ik heb nog steeds geen oplossing gevonden.

Zou iemand me op weg kunnen helpen zodat het compileren wel werkt?

Hartelijk dank.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 14:56 ]

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
een foutmelding erbij zetten zou erg fijn zijn.

Verwijderd

Is het trouwens geen goed idee om dat de eerste keer toch in Netbeans te doen? Ik denk dat je het jezelf dan toch al een stuk gemakkelijker maakt dan command line te gaan knoeien.

Verwijderd

Topicstarter
Y0ur1 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:07:
een foutmelding erbij zetten zou erg fijn zijn.
HelloClient.java:4: cannot resolve symbol
symbol : class UserTransaction
import javax.transaction.UserTransaction;
^
HelloClient.java:5: cannot resolve symbol
symbol : class PortableRemoteObject
import javax.transaction.PortableRemoteObject;
^
HelloWorld.java:2: package javax.ejb does not exist
import javax.ejb.*;
^

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:12:
Is het trouwens geen goed idee om dat de eerste keer toch in Netbeans te doen? Ik denk dat je het jezelf dan toch al een stuk gemakkelijker maakt dan command line te gaan knoeien.
Ik heb het in Eclipse voor j2ee geprobeerd.
Zoals je ziet op deze screenshot herkent hij duidelijk de packages java.ejb en javax.ejb niet.

Voor zover ik weet zijn deze niet deprecated en zouden deze gewoon met de Sun j2ee moeten worden meegeleverd.

Alvast bedankt voor de opbouwende commentaar.

Verwijderd

Hmmm, daar mis je idd nog wat libraries...
In Netbeans maak ik gewoon een enterprise application, en dan is alles in orde... Maar wat je er juist in Eclipse moet aanhangen moet iemand anders je zeggen vrees ik.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 16:02
Rechts klikken op project --> properties --> build path --> libraries --> add (uit mn hoofd maar de termen moeten ongeveer kloppen :P)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Sv3n schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:35:
Rechts klikken op project --> properties --> build path --> libraries --> add (uit mn hoofd maar de termen moeten ongeveer kloppen :P)
Klopt inderdaad, had het ondertussen ook al gevonden. Ook met j2ee.jar nog eens expliciet toegevoegd lukt het niet zoals uit volgende screenshot blijkt.

Overigens blijkt het gewoon een kwestie te zijn van de juist library voor EJB's te gebruiken. Ik heb echter al meermaals gegoogled en telkens wordt er verwezen naar j2ee.jar. Het kan toch niet zijn dat het ganse web ernaast zit? Ik begin me een beetje zielig te vinden.

• Sv3n
Open die jar eens met winrar en kijk of de class files die je nodig hebt er in zitten :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
Sv3n schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:08:
Open die jar eens met winrar en kijk of de class files die je nodig hebt er in zitten :)
En dat heeft het probleem al voor een stuk verholpen. j2ee.jar bleek een manifest file te zijn die op het classpath javaee.jar zat. Ik heb javaee.jar met winrar geopend en daar stonden de libraries die ik nodig heb. Echter niet allemaal.

Dus mijn nieuwe vraag: hoe komt het dat de JRE System Library toegevoegd is aan mijn Java Build Path en dat ik toch nog manueel javaee.jar extern moet toevoegen? Waarom voegt hij ze niet allemaal automatisch toe?

• Sv3n
Dat kan vast automatisch als je een j2ee project aanmaakt in Eclipse, daar weet ik de details niet van want ik werkt nooit met j2ee. In een standaard Java project wordt alleen de standaard lib toegevoegd :)

Last.fm
Films!

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:43:
[...]

En dat heeft het probleem al voor een stuk verholpen. j2ee.jar bleek een manifest file te zijn die op het classpath javaee.jar zat. Ik heb javaee.jar met winrar geopend en daar stonden de libraries die ik nodig heb. Echter niet allemaal.

Dus mijn nieuwe vraag: hoe komt het dat de JRE System Library toegevoegd is aan mijn Java Build Path en dat ik toch nog manueel javaee.jar extern moet toevoegen? Waarom voegt hij ze niet allemaal automatisch toe?
Heb je niet misschien een gewoon java project geselecteerd bij het aanmaken van je project ipv een EE project?

Verwijderd

Topicstarter
Y0ur1 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 20:03:
[...]

Heb je niet misschien een gewoon java project geselecteerd bij het aanmaken van je project ipv een EE project?
Ik had een EJB Project aangemaakt, maar dan herkent hij die classes niet. Ook als ik een EE project worden de packages niet geïmporteerd.. Vreemd.

• Janoz
  • Laatst online: 18-11 08:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:43:
Omdat de JRE de basis is. Hierin is bijvoorbeeld ook de class 'Object' gedefinieerd. JEE is eigenlijk een uitgebreide enterprise framework geimplementeerd in java, dus bovenop de JRE.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1