Toon posts:

Geforce 9800GTX Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Wellicht weet iemand hier de oorzaak van:

Ik heb mijn oude Radeon x800 XL vervangen door de 9800GTX van Nvidia (Asus GeForce 9800 GTX 512 MB, PCI-e 16x )
Echter, presteert deze kaart in mijn pc slechter dan mijn oude kaart.
Ik haal zo'n 17fps in een game waar het met de oude kaart ongeveer 40 was.

Tevens is de windows vista rating gekelderd naar een 3.7 waar deze met mijn vorige kaart een 4.8 was.
(zie screenshotje)
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/7919/craiqf3.jpg

Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd van internet .. maar geen resultaat

Weet iemand hoe dit op te lossen is ?

het moderbord is een Asus A8N-SLI SE
De processor die er op zit een AMD Athlon 64 X2 3800+
OS Vista x64

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Heb je wel eerst goed de oude drivers verwijderd? Vooral als je overstapt van merk is een complere herinstallatie van windows aan te raden. Ik weet niet waarom, maar er blijven heel vaak restjes van drivers achter die dan elkaartegen gaan werken.

[ Voor 68% gewijzigd door jdm8 op 11-05-2008 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep,
via de uninstall functie van de ati software

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Dit zou je een eindje op weg kunnen helpen, FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen.

Alle PCI-e connectors aangesloten op de kaart? Juiste drivers geinstalleerd? En wat zijn de specs van de voeding?

[ Voor 9% gewijzigd door Fox op 11-05-2008 11:42 ]

• jdm8

jdm8

Ik zei toch goed? :p Probeer een progje als driver sweeper oid. eens. :) Kijk trouwens eerst eens met bv. gpu z of je kaart op de juiste clocks draait.

[ Voor 33% gewijzigd door jdm8 op 11-05-2008 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn 1 extra 12 volt kabel bij de kaart (op de kaart zelf 2 aansluitingen) ik heb dit kabeltje inderdaad aangesloten.

De voeding in mijn kast is een 350 watt.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
de scores die gpuz geeft lijken in orde te zijn

Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/6092/gpuzho8.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 11:55 ]

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:42:
Er zijn 1 extra 12 volt kabel bij de kaart (op de kaart zelf 2 aansluitingen) ik heb dit kabeltje inderdaad aangesloten.

De voeding in mijn kast is een 350 watt.
Op de 9800GTX moet 2x6Pci-e kabels worden aangesloten. Je kan ook 1x Pci-e maken doormiddel van 2 Molex to Pci-e. Slechts één aangesloten kabel zal de kaart niet genoeg stroom voorzien waardoor hij niet de volle prestaties kan halen. 350watt is ook erg krap voor deze kaart, een A-merk voeding van 500watt is aan te raden.

• jdm8

jdm8

350 watt van welk merk? Bovendien is het wel heel erg krap, zelfs als het A merk is. Heb je beide aansluitingne op je kaart aangesloten? Of maar eentje?

Verwijderd

Topicstarter
Er zat een kabeltje bij dat inderdaad van 2 molex naar 1x PCI-e ging.

deze is aangesloten. (ik houd dus nog een aansluiting op de kaart over)

Driversweeper hielp overigens niet

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 12:08 ]

• jdm8

jdm8

Maar er zitten toch twee dingen OP JE KAART die aangesloten moeten worden? Dus je hebt nu één van de twee aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Er zat maar 1 kabel bij. en dat is die 2x molex naar 1x pci-e

en idd wel 2 aansluitmogelijkheden op de kaart zelf

• jdm8

jdm8

Dus die andere op je kaart zelf moet je ook nog aansluiten ;) Dat daarvoor geen kabeltje meegeleverd is is gewoon geldbesparing. Heb je niet zo'n kabeltje op je voeding?

[ Voor 47% gewijzigd door jdm8 op 11-05-2008 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik ergens zo'n kabeltje vandaan halen :(

• jdm8

jdm8

Beter kun j een nieuwe voeding halen, een A merk met wat meer vermogen, let er dan even op dat er twee keer zo'n kabeltje op zit. Suc6 iig :)

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
zal ook wel geen A-merk voeding zijn als de voeding van zichzelf geen pci-e aansluiting voor de videokaart is. Dat Club3D er maar 1 converter bijdoet is omdat zowat elke moderne voeding er zelf ook al 1 heeft. Koop gewoon een goede voeding, denk dan aan een Antec NeoHE 500 watt ofzo, deze levert uit mijn hoofd 32a op de 12 volt lijn dat moet genoeg zijn voor die kaart lijkt me..

EDIT:
Toevallig dat Gamekings x week geleden in hardware woensdag een 9800GTX in hun pc gezet hadden en daar kwam ook aan bod dat wanneer je maar 1 pci-e kabeltje in de kaart duwt, dat hij dan wel op de desktop kan komen maar je er niet/nauwelijks mee kan gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door Wackoz op 11-05-2008 12:23 ]

één is geen, twee is één

• jdm8

jdm8

Wackoz schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:20:
zal ook wel geen A-merk voeding zijn als de voeding van zichzelf geen pci-e aansluiting voor de videokaart is. Dat Club3D er maar 1 converter bijdoet is omdat zowat elke moderne voeding er zelf ook al 1 heeft. Koop gewoon een goede voeding, denk dan aan een Antec NeoHE 500 watt ofzo, deze levert uit mijn hoofd 32a op de 12 volt lijn dat moet genoeg zijn voor die kaart lijkt me..

EDIT:
Spuit11
Het kan best een A merk voeding zijn, maar dan is die gewoon niet bedoeld om mee te gamen, maar voor een sompel office systeempje oid. Dus dan hoeft er ook niet zo'n kabel aan.

Verwijderd

En dan haal je nieuw voeding ... Dan wat ? Je cpu is een GGGGigantiche bottleneck , x2 5000 was bij me vriend zelfs een bottleneck voor 8800GT .. beste wat je nu kan does is je oude spullen verkopen en
c2d8400 + mobo + 2of 4 ( kost niks meer ) halen .. of je budjet dat toelaat dat is wat anders.
=)

@ beneden , jajaja voeding , maar die hebben ze daarboven al besproken , zoals gezegd , iets van 500watt a merk voeding moet voldoen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 14:03 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

@xtremespeed
En de voeding dan? Denk je dat een (bmerk) 350 watt voeding een 9800 en een c2d8400 wel trekt?

@TS Arean:
Welk merk voeding heb je nu?

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat het geen standaard voeding is. Maar een apparaat zoals beschreven in voeding vervangen van Arctic Cooling Silentium t2

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 23:41
@xtremespeed, ook al is de CPU een bottleneck, je zou nog steeds iets hogere score moeten halen dan je oude kaart.

De voeding is dus van Seasonic. Dit is opzich een Amerk. Maar ik zou op zijn minst toch een 400W aanraden :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Ik weet nu waar ik me op moet concentreren. De voeding.

Ik had liever gehad dat asus er een extra converter bij had gedaan in plaats van zo'n "leren" cd mapje, maar dat terzijde ;)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 23:41
Het zou anders ook nog steeds aan de drivers kunnen liggen. We kunnen nooit zeker zijn maar dat weet je wat je kunt proberen ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Zie mijn Signature, ik draai dat met een 400 Watt B-Voeding, zonder probleem toch een mooie score in 3DMark, niks geen bottleneck of teweinig power.

Dus stop a.u.b met al die 500 Watt verhalen.

Groetjes.

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:36:
Zie mijn Signature, ik draai dat met een 400 Watt B-Voeding, zonder probleem toch een mooie score in 3DMark, niks geen bottleneck of teweinig power.

Groetjes.
Totdat je systeem ineens boem zegt, je zal niet de eerste zijn ;)

Verwijderd

hoezo Boem?

Er waren mensen die een peak haalde van 280 - 320 Watt met de 9800 GTX en een Core 2 Quad Extreme.
Het is niet zo dat ik vol continue de 400 Watt trek.

Daarbij speel ik ook amper spelletjes, dus weinig full Load.

Maar dat Boem verhaal ken ik niet.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kan je niet eens een volledige herinstallatie van je Windows proberen? Als zelfs je Vista-rating keldert denk ik dat er meer aan de hand is dan enkel de voeding.

350w zou ik niet aanraden om een heel systeem op te draaien, tenminste niet met een 9800GTX.
Morgen ga ik een systeem samenstellen voor een vriend met een 9600GT512, daar komt toch écht een 400w-voeding van een redelijk merk in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:58:
hoezo Boem?

Er waren mensen die een peak haalde van 280 - 320 Watt met de 9800 GTX en een Core 2 Quad Extreme.
Het is niet zo dat ik vol continue de 400 Watt trek.

Daarbij speel ik ook amper spelletjes, dus weinig full Load.

Maar dat Boem verhaal ken ik niet.
Boem is slechte componenten die door de lange en hoge belasting het begeven, waardoor je voeding kortsluiting maakt en je hele systeem mee neemt. nadeel van een B merk dus.

• jdm8

jdm8

Met bovenbuurman. Wat moet je eigelijk met zo'n systeem als je amper gamed? Wat betreft topicstarter. Er lijkt mij idd iets anders als de voeding. Waarschijnlijk drivers. Dus probeer eens een reïnstall of even met driver sweeper verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door jdm8 op 11-05-2008 17:37 ]

Verwijderd

Ik heb het staan voor de lol, klinkt stom maar het is wel zo.

Maarja ik ben weer weg hier, geen zin in nog meer off-topic geblaat.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Klinkt niet alleen stom maar is het ook ;)

Maargoed nu ontopic:
Als je niet allebei de pci-e aansluitingen aansluit werkt de kaart alleen in desktop mode, dat is gewoon zo, dus eerst maar een voeding regelen met 2 pci-e aansluitingen voor de videokaart, dan praten we verder ;) Uiteraard is er niets mis mee om even een complete re-instal van vista te doen voor de zekerheid.

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
ik ga die voeding regelen thnx :)

Verwijderd

Een goeie goedkope is bijvoorbeelt deze

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025

Groetjes.
Ik had een 450W A merk, en mijn onderstaande systeem redde het dus echt NIET
die klapte er meteen uit bij een beetje belasting.
nu een 550W Antec TruePower Trio, en die red het allemaal wel.

Als het goed is moet er ook een Rode LED branden in de bracket, daaraan kan je wel zien dat het niet goed zit met de stroomvoorziening (omdat je er maar 1 in hebt)

[ Voor 14% gewijzigd door MexxT op 11-05-2008 19:50 ]

Audi S3

Verwijderd

Je bedoelt de kast zelf of de 9800 GTX?

In de 9800 GTX brand een groen lampje.

Daarbij heb jij je CPU ook verder geclockt en je 9800 GTX ook ziekelijk hoog draaien. Kan me voorstellen dat een 450 Watt het dan niet trekt. _O-

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 19:58 ]

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Groetjes.
juist... en als je B-merk voeding na anderhalf jaar flink te zijn gestressed opeens ontploft en daarmee je gevoelige harde schijven en mobo sloopt dan piep je wel anders :+

500W is waarschijnlijk meer dan genoeg, maar dat is NOOIT slecht. Als je je voeding wat ruimte geeft hoeft hij ook niet zo hard te werken, dus blijft hij ook wat koeler. Dat lijkt mij alleen maar gunstig.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Topicstarter
Met beide powerconnectors draait hij nu prima op de 350 watt. Ik ga hem hoe dan ook wel upgraden naar een zwaardere voeding.
Om zoals je zegt het ding wat minder hard te laten werken

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:57
jdm8 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:51:
[...]

Totdat je systeem ineens boem zegt, je zal niet de eerste zijn ;)
Precies ik zou dan ook NIEMAND het advies geven om een B merk 400W voeding te kopen bij zo'n systeem. Je AMD cpu zorgt idd voor een grote vertraging dus een E8300/8400 zou ik je dan ookwel aanraden maargoed misschien heb je hier het geld niet voor. Nu zijn die voedingen van AC(Seasonic) 350W constant en 450W max dus ze kunnen wel wat hebben. Ik zou dus als eerste even windows opnieuw installeren want als je van Ati naar Nvidia switch kan dit voor deze cijfers zorgen. Dit kan het porbleem oplossen maar ik zou nog steeds een andere kast kopen met moederbord,geheugen en voeding. Is dit buiten je budget kan je ook je kaart terugbrengen en van dat geld een 8800GT kopen deze heeft maar 1 6pins stekker nodig en houd het "mischien" wel vol.

Specs

Pagina: 1