Toon posts:

Waar heb ik recht op als winkelier retourrecht uitsluit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag.

Ik ben van plan om een LCD scherm te kopen bij Frans de Smet. Nu ben ik huiverig voor wat betrefd het aantal problemen wat zich kunnen voordoen bij deze TV. Op hun website staat onder voorwaarden dit:

De koper beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien, uitgezonderd indien er niet kan geleverd worden binnen de 30 dagen.

* Verkochte toestellen worden niet teruggenomen.

Heb ik nu dus niet het recht om zonder reden van opgaaf het toestel terug te kunnen sturen binnen 7 dagen? Aangezien het wel onder consumentenrecht valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 13:08 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56
Afgesplitst ivm 7 jaar oude kick, verplaatst naar Shopping Forum en titel verduidelijkt.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

De wet staat nog altijd boven algemene voorwaarden die iedereen zelf kan maken, denk dus dat het gewoon "consumentenbangmaaklariekoek" is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Is Frans de Smet een webwinkel of een 'echte' winkel? Als het een webwinkel is, mag je het inderdaad binnen 7 dagen retourneren, zonder opgaaf van redenen, als het een 'echte' winkel is, dan mag de winkel dat weigeren ja. Tenzij het toestel defect is en het niet binnen alle redelijkheid opgelost kan worden (dus dat reparatie weken/maanden gaat duren).

Verwijderd

Klopt. De wet kent geen voorschriften m.b.t. het ruilen van producten (tenzij defect/ aankoop in webwinkel).

Ruilen of geld terug wordt dan ook vaak gezien als een extra dienst van de winkelier.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 10:41 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

beany

Meeheheheheh

Is het de belgische winkel? Ben jij belg? Bestel je vanuit Belgie? Kent Belgie dan ook het 7 dagen retourrecht?

En wil je echt bestellen op een web 1.0 0.1 website? :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:05
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:39:
Klopt. De wet kent geen voorschriften m.b.t. het ruilen van producten (tenzij defect/ aankoop in webwinkel).

Ruilen of geld terug wordt dan ook vaak gezien als een extra dienst van de winkelier.
In de volksmond ook wel "Wet koop op afstand"... Intressant leesvoer.

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:40:
Is het de belgische winkel? Ben jij belg? Bestel je vanuit Belgie? Kent Belgie dan ook het 7 dagen retourrecht?
Hetzelfde geldt in België :)
Ook hier kan je bij bestellingen via een webwinkel binnen 7 dagen je aankoop retourneren. In een gewone winkel ligt de zaak natuurlijk anders.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:57

rg-mohwa

Phoe Hé

MsG schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:33:
De wet staat nog altijd boven algemene voorwaarden die iedereen zelf kan maken, denk dus dat het gewoon "consumentenbangmaaklariekoek" is.
Maar dan kun je er vanuit gaan dat als je niet tevreden bent en het product terugstuurt dat je er enorm gezeik mee gaat krijgen. Denk ik ik ken de winkel NIET maar dat was gewoon mijn eerste gedachten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rg-mohwa schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:44:
[...]

Maar dan kun je er vanuit gaan dat als je niet tevreden bent en het product terugstuurt dat je er enorm gezeik mee gaat krijgen. Denk ik ik ken de winkel NIET maar dat was gewoon mijn eerste gedachten.
Als een winkel zich er niet aan wil houden dan kun je er idd enorm gezeik mee krijgen. Echter, als je het voor de rechter laat komen verliest de shop geheid, omdat ze gewoon tegen de wet ingaan. Het probleem is alleen dat bijna niemand zoveel moeite wil doen.

Verwijderd

Topicstarter
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:40:

En wil je echt bestellen op een web 1.0 0.1 website? :X
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een Belgische winkel. Volgens mij is het niet puur een webwinkel. Ze versturen het product wel per UPS, maar of dat je meteen een webshop maakt weet ik niet.

Ik woon zelf in Maastricht. Deze winkel heeft heel goede gebruikservaringen voor wat betrefd LCD. Maar per e-mail zei hij me dat ik geen omruilgarantie heb. Heb dus even opgezocht op internet en kwam de term consumentenrecht tegen. Kwam ook deze pdf tegen: http://www.eccbelgium.be/...t_internet_nl_lageres.pdf
Dit geldt dus ook in België. Maar er is dus verschil met een webshop en gewone winkel?

Misschien kent iemand deze winkel en heeft er ervaringen mee.

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het is ook gewoon een winkel, dus mag hij die voorwaarden stellen. Dus zelf het risico nemen of een andere (web)winkel zoeken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ilya schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:49:
Het is ook gewoon een winkel, dus mag hij die voorwaarden stellen. Dus zelf het risico nemen of een andere (web)winkel zoeken.
Lijkt me niet toch. Immers, hij verkoopt ook online, dus dat betekent dat hij een webshop is en dat er aan die regels gehouden moet worden. Dat er ook een daadwerkelijk pand is als winkel doet daar niets aan af.

Verwijderd

Ik denk, als je een winkel hebt + webshop, dat de voorwaarde voor winkel geldt. Je kan niet zeggen dat je het product niet vantevoren hebt kunnen bekijken, dit kan namelijk wel in de winkel.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:01:

Lijkt me niet toch. Immers, hij verkoopt ook online, dus dat betekent dat hij een webshop is en dat er aan die regels gehouden moet worden. Dat er ook een daadwerkelijk pand is als winkel doet daar niets aan af.
Ik weet niet hoe dat in Vlaanderen zit, maar in Nederland is de Wet Koop op Afstand van toepassing op alle verkopen waarbij de koper niet fysiek oog in oog heeft gestaan met een verkoper. Dat is dus bij webshops, maar ook bij telefonische bestellingen en postorder.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: je kunt je echter afvragen of je wel bij een dergelijke winkelier wilt kopen. Je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Kijk eens in de pricewatch of je het scherm niet bij een shop kunt krijgen met een goede score, dan is de kans kleiner op eventuele problemen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• beany
  • Laatst online: 12:56

beany

Meeheheheheh

Het gaat om het moment van de order plaatsen. Als je via de website de bestelling doet, maar hem persoonlijk af komt halen geld de wet koop op afstand. Het moet echter wel duidelijk zijn dat de winkel op afstand verkoopt. Een website met alleen wat informatieve info voldoet daar niet aan. Een website, omgeacht of er ook een fysieke winkel is, met een bestelfunctionaliteit voldoet daar wel aan.

In Nederland is het zelf ook nog eens zo dat wanneer de algemene voorwaarden niet voldoen aan de wet mbt de wet koop op afstand de termijn van 7 werkdagen automatisch verlengt wordt naar 30 werkdagen! Dus de winkel roept dat retourrecht niet van toepassing is. Dat is heel mooi, want dan kan je het product 30 dagen bekijken/testen/etc. Probleem is wel dat je naar de rechter zal moeten om je recht te halen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

GigaTexel_BE

AMD MP²

Als jij via mail of telefoon een product bestelt, dan geld de wet betreft het "kopen op afstand" en zijn alle bepalingen daarover van toepassing, of die verkoper nu een gewone winkel heeft of niet.
Of hij nu een fancy webshop heeft of enkel een link "klik hier voor te bestellen" maakt allemaal niet uit; het is en blijft een aankoop op afstand

PS: de wet heet ook effectief "aankopen op afstand", en niet "webwinkels", waardoor die wet niet enkel voor webshops geldt maar voor alle aankopen op afstand
PPS: ik heb het hier over de belgische wetgeving, de nederlandse ken ik niet

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Alle.. **** super off-topic, maar KOM ****ING OP! Die site van Frans De Smet is niet gewoon walgelijk, hij is gewoon echt über super gruwelijk.. ik heb er echt geen woorden over.. dat intro filmpje etc.

Verder kunnen voorwaarden de wet niet veranderen, aankoop op afstand 7 dagen retourrecht. :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En wat als 't nou geen koop op afstand is? Enkele mensen in mijn omgeving beweerden namelijk dat je zomaar zonder 'reden' (dus geen in gebreke stelling ofzo) een koop kon ongedaan maken, ook al had je al aanbetaald e.d. Volgens mij is dat dikke bullcrap, aangezien je gewoon een overeenkomst heb. Tenzij de verkopende partij in gebreke blijft (lange levertijd ofzo), kom je daar toch niet 'onderuit'?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54
Er gaan een paar mensen wat te kort door de bocht wat betreft de definitie van 'kopen op afstand'
Het is (in Nederland) nog steeds NIET zo dat als je iets telefonisch danwel via het web besteld het per definitie koop op afstand is ongeacht het feit of de leverancier wel of niet een winkel heeft.
Koop je telefonisch bij een lokale winkel iets telefonisch dan is de kans groot dat het hier GEEN koop op afstand betreft !!

Onder andere op de website van Postbus51 is het volgende te lezen :
Niet elke aankoop via de telefoon valt aan te merken als een koop op afstand. Als u bij de plaatselijke winkel telefonisch een nieuwe koelkast bestelt is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De wet Koop op Afstand is alleen van toepassing bij een winkelier die normaal gesproken verkoopt via de telefoon, internet of de televisie.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:23

Wildfire

Joy to the world!

Osiris schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:08:
En wat als 't nou geen koop op afstand is? Enkele mensen in mijn omgeving beweerden namelijk dat je zomaar zonder 'reden' (dus geen in gebreke stelling ofzo) een koop kon ongedaan maken, ook al had je al aanbetaald e.d. Volgens mij is dat dikke bullcrap, aangezien je gewoon een overeenkomst heb. Tenzij de verkopende partij in gebreke blijft (lange levertijd ofzo), kom je daar toch niet 'onderuit'?
De Wet Koop op Afstand stelt duidelijk dat je zonder opgaaf van reden binnen 7 werkdagen na ontvangst van je aankoop van de koop kunt afzien en het product kunt retourneren. De enige kosten die je als klant dan maakt zijn de verzendkosten, meer niet.

Dus stel ik koop een videokaart bij webwinkel X, het ding bevalt me niet dus binnen zeven werkdagen stuur ik 'm terug zonder opgaaf van reden. De webwinkel is verplicht de koop ongedaan te maken en het geld terug te storten (als ik het me goed herinner kunnen ze je hooguit de initiële verzendkosten nog aanrekenen).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Wildfire schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:22:
(als ik het me goed herinner kunnen ze je hooguit de initiële verzendkosten nog aanrekenen).
Nee, zelfs dat niet. Alleen de kosten voor het retourzenden zijn voor rekening van de consument.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 18:02:
[...]

Nee, zelfs dat niet. Alleen de kosten voor het retourzenden zijn voor rekening van de consument.
Je kunt dit zinnetje beter onder je Ctrl-V zetten :P

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 27-01 21:11
Osiris schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:08:
Klopt, bij geen koop op afstand heb je niet die harde grens van 7 werkdagen waarbinnen je het product zonder opgaaf van reden mag retourneren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-05-2008 19:10 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Wortelsoep
  • Niet online
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:52:
In Nederland is het zelf ook nog eens zo dat wanneer de algemene voorwaarden niet voldoen aan de wet mbt de wet koop op afstand de termijn van 7 werkdagen automatisch verlengt wordt naar 30 werkdagen! Dus de winkel roept dat retourrecht niet van toepassing is. Dat is heel mooi, want dan kan je het product 30 dagen bekijken/testen/etc. Probleem is wel dat je naar de rechter zal moeten om je recht te halen.
Wat is daar je bron van? ik geloof het best hoor, maar gewoon nieuwsgierigheid

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:17:
Er gaan een paar mensen wat te kort door de bocht wat betreft de definitie van 'kopen op afstand'
Het is (in Nederland) nog steeds NIET zo dat als je iets telefonisch danwel via het web besteld het per definitie koop op afstand is ongeacht het feit of de leverancier wel of niet een winkel heeft.
Koop je telefonisch bij een lokale winkel iets telefonisch dan is de kans groot dat het hier GEEN koop op afstand betreft !!

Onder andere op de website van Postbus51 is het volgende te lezen :
Niet elke aankoop via de telefoon valt aan te merken als een koop op afstand. Als u bij de plaatselijke winkel telefonisch een nieuwe koelkast bestelt is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De wet Koop op Afstand is alleen van toepassing bij een winkelier die normaal gesproken verkoopt via de telefoon, internet of de televisie.
Het burgerlijk wetboek zegt:

Burgerlijk Wetboek Boek 7, art. 46a
overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Het verschil tussen de telefonisch bestelde koelkast en een webwinkel is, naar mijn mening (IANAL) een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop. Gewoon de koelkastenboer op de hoek bellen en een koelkast bestellen is geen overeenkomst/koop op afstand. Een koelkastenboer die folders verspreidt met de tekst "bestel nu via telefoonnummer ..." is IMHO wel koop op afstand.

• Jaap-Jan
Wilko schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:13:
[...]

Het is trouwens 3 maanden als de verkoper niet voldoet aan de informatieplicht.

Bron: http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=171

Dit is bijvoorbeeld, trouwens. Er is genoeg te vinden hierover, maar geen links naar wetsartikelen, helaas.

[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-05-2008 19:25 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Wilko schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:13:
[...]

Ik had wetten.overheid.nl toch nog open staan...

Burgerlijk Wetboek Boek 7, Art. 46d
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden.
en dan in art. 46c, lid 2:
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand [...] moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze [...] de volgende gegevens worden verstrekt [...] de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding [...].
(Ik heb nogal wat stukken uit de quote weggelaten omdat het anders nogal een lang verhaal wordt, als je het hele stuk wilt lezen: http://wetten.overheid.nl)

edit:

Overigens zijn dit uiteraard quotes uit de Nederlandse wet... maar aangezien deze wet gebaseerd is op een Europese richtlijn zal de Belgische wet in grote lijnen overeenkomen. Ongetwijfeld is die ook wel ergens na te lezen op Internet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 19:30 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
jeroenr: dat is wat anders dan wat beany zegt:
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:52:
Hieruit begrijp ik dat de termijn verlengd wordt naar 30 dagen, indien de algemene voorwaarden van de winkel "niet aan de wet voldoen". Volgens mij zijn onredelijk bezwarende bedingen in de AV vernietigbaar, maar heeft de termijn er niks mee te maken verder. Art. 46c gaat namelijk over de informatieplicht van de verkoper, niet over algemene voorwaarden.

(NL recht trouwens)

• Jaap-Jan
Wilko schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:31:

[...]

Hieruit begrijp ik dat de termijn verlengd wordt naar 30 dagen, indien de algemene voorwaarden van de winkel "niet aan de wet voldoen". Volgens mij zijn onredelijk bezwarende bedingen in de AV vernietigbaar, maar heeft de termijn er niks mee te maken verder. Art. 46c gaat namelijk over de informatieplicht van de verkoper, niet over algemene voorwaarden.

(NL recht trouwens)
Als je het letterlijk zo interpreteert niet, maar ik denk dat beany bedoeld dat als niet aan de informatieplicht wordt voldaan (er MOET in het bestelproces duidelijk vermeld worden dat de opzegtermijn 7 dagen is) dan wordt die termijn automatisch verlengd.

Verwijderd

Wilko schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:31:

(NL recht trouwens)
Je hebt gelijk, ik had alleen maar gekeken naar de "bron?" vraag en niet echt naar het bericht waar dat een reply op was. Dit ging specifiek om het niet (willen) voldoen aan retourrecht bij koop op afstand. Voor algemene voorwaarden gelden andere regels, waarbij je de zwarte lijst hebt (voorwaarden die nooit gelden) en de grijze lijst (voorwaarden die meestal niet gelden). Zie bijvoorbeeld http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of je zoekt gewoon een winkel die wel dingen terug neemt. De mediamarkt (tenminste, die waar ik werk) neemt alles binnen 14 dagen terug :)
in feite komt het neer op in gebreke stellen, maar ze zijn er niet moeilijk mee hier. je zegt gewoon, de beeldkwaliteit had ik beter verwacht ofzo, en ze nemen 'm terug. Alhoewel we ook vaker dingen terug krijgen die het gewoon doen, en dan geven ze er niet eens een reden bij. Wordt gewoon weer in de doos gedaan, en terug geplaatst in het rek.

Verder is over de wettelijke situatie nu wel alles gezegt denk ik. de wet Koop op afstand is genoeg over te vinden, en winkels zijn niet verplicht producten terug te nemen indien ze normaal verkocht zijn.
Pagina: 1