• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Sinds ik vorig jaar m'n eerste degelijke digicam aanschafte (Canon PowerShot A550) heb ik meerdere keren foto's gemaakt van mijzelf (allereerst zodat mensen online eindelijk wisten hoe ik er uit zag :P ). Daarna heb nog een aantal sessies gehouden, waarbij ik op een keer na altijd foto's nam met gebruikmaking van een spiegel (best wel 'lame', weet ik :) ). Nadeel is natuurlijk dat met een spiegel je alle imperfecties in de spiegel zit, de kwaliteit zowiezo minder is, de spiegel vaak niet (genoeg) verstelbaar is en je altijd een camera voor je gezicht hebt. Een voorbeeld van zo'n sessie die ik gemaakt heb is hier: http://nyanko.no-ip.org/stuff/sessions/ (NSFW?: bikini :P ). Het is duidelijk dat het beter kan.

Nu heb ik een keer een camera statief geleend van een kennis en daar toch wel mooie foto's mee gemaakt (die helaas onder 'artistiek' naakt vallen en ik dus niet zal laten zien). Mensen vragen mij telkens wie die foto's gemaakt heeft. Wel goed geslaagd dus.

Nu denk ik dus dat een camera statief het beste is om foto's van mijzelf te nemen (en zowiezo voor foto's buiten van landschappen en dergelijke, vooral met zoom).

Klopt mijn redenering een beetje, of zitten er nog behoorlijke gaten in? :)

www.mayaposch.com

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Klopt. En aangezien die canon vrijwel niks weegt hoef je er geen fortuin in te investeren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wijnands schreef op zondag 11 mei 2008 @ 07:32:
Klopt. En aangezien die canon vrijwel niks weegt hoef je er geen fortuin in te investeren.
Inderdaad, voor mijn A710 had ik zo'n statiefje dat geloof ik 3 euro kost. Ok, die zijn niet echt stabiel, maar als het voor indoor is kun je het ding waarschijnlijk wel zo neerzetten dat het niet omvalt.
En gelukkig zijn die schroefgaatjes vrij universeel, dus je kunt eigenlijk ieder statief wel pakken.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 20:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Met een statief ben je wat vrijer met het bepalen vanaf waar je een foto wilt maken, maar als je camera een timerfunctie heeft om een foto na x aantal seconden (zelfontspanner dus) te maken, zou de camera op een kast of andere verhoging ook al wel voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zerora op 11-05-2008 09:12 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Je ziet zoooooo vaak op myspace en hyves enz. van die meiden die foto's maken van zichzelf in de spiegel omdat ze blijkbaar niet weten hoe de zelfontspanner werkt ofzo, dat komt zo stom over vind ik.

Dus, alsjeblieft, koop een statief van twee tientjes, je kan ze overal wel krijgen waar ze nedis meuk verkopen, meestal zie je het aan het merk HQ. HQ heeft goedkope statieven vanaf 15 euro, dus dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Vervolgens even de zelfontspanner instellen en gaan met die banaan! :)

• Elledan
Zodra ik weer wat geld heb om te besteden zal ik onmiddelijk een statief kopen, dan :)

Wat is een goede winkel (Almere) of site om er een te kopen? Of heeft iemand er nog een liggen? :D

Oh, en ik zet m'n camera niet op dingen omdat het zo ongelooflijk irritant is om 'm dan in de juiste positie en orientatie te krijgen, en bovendien zie ik 'm niet graag op de grond vallen :P

[ Voor 34% gewijzigd door Elledan op 11-05-2008 09:38 ]

www.mayaposch.com

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 16:52
Elledan schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:37:
Zodra ik weer wat geld heb om te besteden zal ik onmiddelijk een statief kopen, dan :)

Wat is een goede winkel (Almere) of site om er een te kopen? Of heeft iemand er nog een liggen? :D

Oh, en ik zet m'n camera niet op dingen omdat het zo ongelooflijk irritant is om 'm dan in de juiste positie en orientatie te krijgen, en bovendien zie ik 'm niet graag op de grond vallen :P
Bij elke fotozaak hebben zie die kleine statiefjes wel. Verder mediamarkt en V&D ook wel, zelfs de pasfoto shops hebben ze vaak ook liggen. Mijn crappy statiefje komt bij de mediamarkt weg voor 25 euries denk ik, kans van slagen is in ieder geval vrij groot ;)

En bestellen op een website is meestal overkill voor dat soort kleine dingen, verzendkosten zijn meestal hoger dan of een kwart dan de prijs van wat je wil kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.B op 11-05-2008 09:52 . Reden: Zag pas later dat er ook 'site' bij stond :x ]

Maakt soms wel eens een foto ...

• Elledan
Ik wil liefst toch een degelijk statief van ~150 cm hoogte. Niet zo'n miniatuur tafel statiefje :P

Als ik weer in Almere-Stad ben zal ik even langs de MM gaan :)

www.mayaposch.com

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Als je krpa bij kas zit kun je even op marktplaats kijken, misschien staat er wat in jouw buurt. Statiefaansluiting is al een eeuwigheid hetzelfde. Oudere statieven zijn vaak lomp, zwaar en heel degelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Elledan
Ja, ik zal daar even kijken. Wellicht is er hier iemand in Almere die van een statief af wil :)

www.mayaposch.com

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 17:47
kijk ook even op nedis.nl (inloggen als demogebruiker, dam maar foto/video -> statieven). Prijzen staan er niet bij, maar als je het artikelnummer invoerd in google vind je genoeg (web)winkels die ze verkopen.

Er zijn veel quickcachers op het net, dus kijk goed rond want het kan altijd goedkoper. ;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hama star 61 (uit mijn hoofd), dat statief moet voldoende zijn en is te koop bij de mediamarkt voor 29 euro ofzo. :) prijskwaliteit is goed.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan ook de AV-out gebruiken om je camera op een televisie aan te sluiten zodat je kan zien of je goed in beeld bent. En hoewel een statief wel helpt tegen trillende handen werkt het niet tegen bewegingsonscherpte door een onderwerp wat beweegt, dus als je binnenshuis aan de slag wil zorg er dan voor dat er zo veel mogelijk licht is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik geloof dat de TS dat onderdeel (van licht en beweging en zo) al onder de knie heeft.

Nomad heeft helemaal gelijk. MM is voor dit soort camera's de plek om relatief goedkoop een statief te scoren. Voor de genoemde camera is stevigheid toch niet vereist.

Ik wil slechts één waarschuwing plaatsen: Pas een beetje op wat je op het net zet. Staat het er één keer op, krijg je het er nooit meer vanaf.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:53

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nomad schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:27:
hama star 61 (uit mijn hoofd), dat statief moet voldoende zijn en is te koop bij de mediamarkt voor 29 euro ofzo. :) prijskwaliteit is goed.
I agree, mocht je geen mediamarkt in de buurt hebben, dan is bol.com er nog. Daar kost ie zo'n 35 euro. zie ook: pricewatch: Hama Statief Star 61 Incl. Tas

Hier staat tekst

Verwijderd

Of via www.kijkshop.nl, kun je ook online terecht en laten bezorgen met accept girootje erbij (heb je wat meer betalingsvrijheid).

Verwijderd

Elledan schreef op zondag 11 mei 2008 @ 09:56:
Ik wil liefst toch een degelijk statief van ~150 cm hoogte. Niet zo'n miniatuur tafel statiefje :P

Als ik weer in Almere-Stad ben zal ik even langs de MM gaan :)
Mochten ze om een of andere reden bij de Media Markt niets hebben kan je ook kijken bij Apollo aan de Bottelaarspassage (redelijk dichtbij de Media Markt). Die hebben redelijk wat camera's en dergelijke staan. Geen idee of het betaalbaar is.

Verwijderd

Of pols je familie/vrienden/kennissen 's. Een hoop mensen hebben wel een statief over, omdat ze naar een beter statief zijn gegaan of omdat ze 'm in de praktijk toch niet gebruiken.
En een A550 stelt niet zoveel eisen aan een statief... ;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:56
Statief is de goede weg om te gaan. Alleen heb je nog steeds geen zicht op 't gene wat je fotografeerd. plaats de camera eens voor/naast de spiegel. Op die manier kan je ongeveer zien wat de camera zal zien. Of TV-out aansluiting van de camera op je televisie zoals al eerder is geopperd is ook een creatieve aanpak.

Andere benadering is een dolle cameragek uit je vriendenkring. Je zal er vast wel één of meerdere kennen.

* PROnline denk: "Ik zal toch niet de enige zijn.....''
* PROnline is in iedergeval nog helemaal in z'n nopjes met z'n nieuwe Sony A350 *

• Elledan
Ik ken eigenlijk niemand die echt een camera fanaat is :P

Anyway, met een maandje of 1-2 zou ik een paar centen moeten hebben om daarmee een statief te kopen. Ik zal ook nog even rondvragen of niemand er toevallig nog eentje heeft liggen.

Bedankt voor al het advies :)

www.mayaposch.com

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 20:19
Ik zie graag de resultaten, met of zonder bikini.... :9 :)

• Elledan
JAHRASTAFARI schreef op maandag 12 mei 2008 @ 07:45:
Wees voorzichtig met waar je om vraagt ;)

www.mayaposch.com

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:15
Waarom denk ik nu toch aan Finkers als ik de laatste reacties uit dit topic lees? - "Nou is mijn hobby naaktfotografie; Ik mag ontzettend graag in m'n blote kont zonsondergangen fotograferen."

• Elledan
*giegelt*

Ik heb die show gezien, ja :D

www.mayaposch.com

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Een iets kleiner (1M) statief kost je 13 eur op dealextreme (incl verzend).

Zelfs met een simpele 3-poot kun je ook best leuke resultaten bereiken, werkt een stuk beter dan camera richten met boeken eronder enz. 3-poort dingetje kost je 1 eur incl verzend ofzo.

Gezien de camera die je hebt heb je nu geen high-end statief nodig: Camera is niet zo zwaar. Als je in de toekomst een betere camera overweegt (die ook zwaarder is) zou ik daar bij aankoop van je statief wel rekening mee houden, dat scheelt je tzt een nieuw statief kopen.

Als je budget een statief nog niet toestaat, dan imho ook niet doen, bezuinigen hierop wordt irritatie. Dan kun je beter zo'n 3poot kopen en die beetje creatief gebruiken. Kun je ook overal opzetten, en voor buiten is (uit ervaring) de auto ook een prima ondergrond voor een 3-poot.

2ehands is heel goed mogelijk, zo heb ik ook mijn statief geregeld. Genoeg kennissen als je doorvraagt die zo'n ding blijken te hebben liggen op zolder, met name de oudere generatie is mijn ervaring. Of je leent desnoods van iemand zo'n ding om eens te proberen. (als je in de buurt zit mag je mijn statief zo lenen).
Rommelmarkten kun je ook eens kijken, dat zijn ook plekken voor zulke dingen voor weinig.
JAHRASTAFARI schreef op maandag 12 mei 2008 @ 07:45:
tja, wie niet he ;)

Maar zoals DickCAH hierboven ook al zei, zou ik wel selectief foto's online zetten. Dat iemand waar je het onderwerp ter sprake mee hebt de hele serie ziet is 1, maar om alles publiekelijk erop te zetten.. Ik raad je dat af. Ik zou juist alleen de naar jouw mening best gelukte fotos plaatsen en daarop 'opbouwende kritiek' laten komen.
offtopic:
Gezien je andere topic kan ik dat wel een beetje snappen, maar dat is door de situatie nu. Google cache doet een hoop, forumposts overal, kopieeren/plakken, voor je het weet sta je op de 'insert-collectie-home-made-fotos'-sites, en dan kun je misschien (te laat) spijt krijgen en er niets meer aan doen.

al moet ik toegeven dat t er niet slecht uitziet hoor ;)

En in navolging van je andere topic kun je ook eens erop uit trekken met anderen. Zeker nu het wat mooier weer is kun je heel prima een tourtochtje maken en fototjes schieten. Genoeg leuke plaatsen in de regio. Je ontdekt een beetje de mogelijkheden van je fototoestel, leert van anderen tips en truuks, en komt eens op andere plekken dan voor een spiegel om jezelf op de foto te zetten. En ook al ken je anderen niet (ik ben ook wel eens meegeweest op een GoT fotomeet), doordat je met hetzelfde doel komt heb je al een aanleiding tot een leuk gesprek, en dan heb je iig al een begin.

[ Voor 38% gewijzigd door DJSmiley op 12-05-2008 11:59 ]

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Als tijdelijke oplossing tot je het statief hebt kun je de truc met een zak rijst gebruiken. Plastic zak, vullen met droge rijst, niet te strak dicht binden en dan op een stapeltje boeken leggen. Je camera er in frotten en je hebt voldoende steun voor je camera met enige bewegingsvrijheid.

Maar een statief blijft de beste oplossing.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

niet om het een of ander, maar om voor zo iets simpels als: "gebruik een statief" een compleet topic te openen gaat me toch wat ver.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.