Computer start niet op na installatie Intel Core 2 Duo E8400

Pagina: 1
Acties:

• rilla
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb eigenlijk een redelijke simpele vraag waar jullie wellicht een kort en simpel antwoord op kunnen geven, maar ik wil het gewoon even zeker weten.
Ik heb vandaag een nieuwe processor binnengekregen; de Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz 1333 MHz, 6 MB. Ik had daarvoor een Core 2 Duo van 2GHz erin zitten, dat draaide zonder problemen. Na installatie van de nieuwe processor echter, start mijn computer niet meer op. De fans (met uitzondering van eentje) gaan draaien en de ledjes branden ook, maar mijn scherm komt bijvoorbeeld niet op en er wordt dus simpelweg niet opgestart. Ik heb een nForce 680i SLI moederboard van NVGA.
Zojuist heb ik mijn oude proc weer teruggezet en het wertkt weer zonder problemen. Kan het zijn dat mijn moederboard niet met een 3Ghz processor overweg kan en ik de bios moet updaten bijvoorbeeld? Of moet ik de bios resetten? Of is de processor stuk (wat ik dus denk) en zal ik deze maar retour sturen?

Ik wacht jullie advies af. Dank.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 19:32
Kijk even op de site van het moederbord. Het kan zijn dat er voor de nieuwste modellen een bios update nodig is.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Zoals je zelf al zegt: update je bios. Goede kans dat het daarna wel werkt. Kijk anders even de specificaties van je mobo door voor welke processors ondersteuning hebben.

Life is what you others make it.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 11:47
ik de bios moet updaten bijvoorbeeld?
Als je dat nou eerst probeert :D

Homey — Critics are those without skills to create.

• rilla
WeeJeWel schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:27:
[...]

Als je dat nou eerst probeert :D
OK ga ik nu doen dan. Ben altijd wat huiverig om dat soort dingen te doen, ik dacht laat ik het eerst even vragen :+

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00

Bejit

Svenska Faderland

Waarschijnlijk ondersteunt je huidige bios geen E8xxx serie.

Bios update moet dit verhelpen.

Let op! Bios flashen kan altijd fout gaan en daarmee leg je wel je mobo mee om!

Het is op eigen risico.(Kleine kans dat het fout gaat, maar toch)

www.evga.com kan ze zelf niet vinden dus zal je waarschijnljik moeten mailen met ze.

Systeempje

• rilla
Ik geloof dat dat het wel is ja, heb al wat gevonden:

Bios Version : P32
BIOS Date : 1/21/2008
Bios File : NF68_P32.bin (FTP / HTTP)
Notes : The following was updated in release P32:

Updated Wolfdale CPU microcode

En laat mijn CPU nu net een Wolfdale zijn...

Goed als ik niet reply binnen een uur dan is mijn Mobo naar de knoppen 8)7

Wens me succes

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Niet in windows gaan doen he?? ;)

• WeeJeWel
De eerste keer was ik ook huiverig, maar dat het fout kan gaan is gewoon zodat de fabrikant nooit de schuld kan krijgen. Gaat meestal prima :)

Verwijderd

Bejit schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:31:
Waarschijnlijk ondersteunt je huidige bios geen E8xxx serie.

Bios update moet dit verhelpen.

Let op! Bios flashen kan altijd fout gaan en daarmee leg je wel je mobo mee om!

Het is op eigen risico.(Kleine kans dat het fout gaat, maar toch)

www.evga.com kan ze zelf niet vinden dus zal je waarschijnljik moeten mailen met ze.
Maar er zijn toch al zeer veel nieuwe mobos die dual bios hebben? Waardoor je eigenlijk niet meer je bios kunt beschadigen door een foute flash?

• rilla
Ok, dat updaten van de bios hiep wel. Mijn nieuwe proc wordt niet herkend, de computer start nu op. Echter nadat het eerste scherm komt mijn pc aan bij 'Verifiny DMI pool data' en daar blijft het nu hangen. Ben zelf even aan het googlen naar een mogelijke oplossing, misschien weten jullie iets?

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Niet alleen dat, mn ouwe ASUS (P5B-E Plus) mobo had dus ook dat wanneer de BIOS naar zn gootje was hij dan vroeg om de moederbord CD. Op die CD hadden ze een BIOS image gezet waarmee hij vervolgens weer aan de praat ging.

Tegenwoordig kan er vrij weinig meer fout gaan. Zelf flash ik mijn biossen gewoon ouderwets via het diskettestation. Mijn volgende computer zal ookw eer gewoon zon apparaatje erin hebben hangen (tenzij ze de FDD controller van het moederbord afslopen...)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

wellicht nu dan even de bios resetten (cmos reset) en kijken wat hij dan doet.

• rilla
Ray schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:16:
wellicht nu dan even de bios resetten (cmos reset) en kijken wat hij dan doet.
Dat kon in de bios setup toch? Ik heb al 2x 'reset to default' gedaan, heeft niets geholpen :'(

Verwijderd

rilla schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:13:
Ok, dat updaten van de bios hiep wel. Mijn nieuwe proc wordt niet herkend, de computer start nu op. Echter nadat het eerste scherm komt mijn pc aan bij 'Verifiny DMI pool data' en daar blijft het nu hangen. Ben zelf even aan het googlen naar een mogelijke oplossing, misschien weten jullie iets?
Hmm, heb dit ook onlangs gehad. En bij mij was er niets van hardware verandert. Ik had geen windows live cd liggen dus heb ik gewoon windows herinstalleerd. En alles ging weer, hij ging nu wel door bij "dmi pool data"
Maar dit wil niet per definitie zeggen dat dit bij u ook zal helpen.
Daarom raad ik je aan om eens een live cd van je os te gebruiken dan zie je direct aan wat het ligt software of hardware.

De enige logische reden dat ik aan mijn geval kan geven is een kapote bootloader. (het is maar een gokje)

• rilla
Het is wel zo dat het wel weer werkt als ik mijn originele proc terugzet. Ik dacht ook aan een herinstall van Windows. Dat Verifying DMI pool data is een foutmelding van Windows neem ik aan.

Verwijderd

rilla schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:22:
[...]

Dat kon in de bios setup toch? Ik heb al 2x 'reset to default' gedaan, heeft niets geholpen :'(
Heb ik ook gedaan en was ook geen succes. Ik had ook eventjes men batterij eruit gehaald en kortgesloten. ----> "cmos reset" maar hielp niet, dan maar windows erinstalleren ----> joepie werkt :*)

• Ray

Ray

rilla schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:22:
[...]

nee dat is toch anders dan een volledig harde reset. dus even de jumpers gebruiken op het mobo (zie boekje) of de batterij er een paar minuten uit.

@hierboven, volgens mij is het deel vd dmi data echt nog een bios deel en heeft niets met je os te maken.

• rilla
Ik neem even een break van dit probleem, moet even wat relaxen voordat ik verder ga ;)

Als ik een goede oplossing heb gevonden zal ik deze posten. Zal eerst handmatig de bios resetten, als dat niet werkt doe ik een herinstall van Windows. Ben benieuwd!

Verwijderd

Ik heb nog wat research gedaan en hier is een interessante link met verschillende oorzaken: http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm

• Ray

Ray

rilla schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:31:
Ik neem even een break van dit probleem, moet even wat relaxen voordat ik verder ga ;)

Als ik een goede oplossing heb gevonden zal ik deze posten. Zal eerst handmatig de bios resetten, als dat niet werkt doe ik een herinstall van Windows. Ben benieuwd!
als je niet verder komt dan dmi data ga je echt geen herinstall doen aangezien je niet kan booten vanaf dat moment. niet van hd, dvd of wat dan ook. dmi is nog steeds je bios check en staat los van je os. zoals ik al gezegd heb trouwens

Verwijderd

Ray schreef op zondag 11 mei 2008 @ 00:00:
[...]

als je niet verder komt dan dmi data ga je echt geen herinstall doen aangezien je niet kan booten vanaf dat moment. niet van hd, dvd of wat dan ook. dmi is nog steeds je bios check en staat los van je os. zoals ik al gezegd heb trouwens
Ik kon perfect booten vanaf men cd, zelfs vanaf een externe hdd. Alleen niet van men C schijf :|

• WeeJeWel
Heb je toevallig een raid opstelling, en niet geconfigureerd in je bios?

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 00:08:
[...]

Ik kon perfect booten vanaf men cd, zelfs vanaf een externe hdd. Alleen niet van men C schijf :|
heb er nog even na gekeken en vond dit artikel:

http://www.duxcw.com/faq/computer/dmi.html

wel in het engels maar begrijpbaar (voor mij dan :))

In short, when the BIOS is "Verifying DMI pool data" it is verifying the table of data it sends to the operating system (Windows, etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 11-05-2008 11:43 ]

• rilla
OK ik heb mijn bios gereset, maar nu werkt er niets meer. Mijn oude processor (een core 2 duo van 2ghz) wordt ook niet meer herkend. Hoe kan je je bios updaten zonder processor? Als ik de processor uit mijn PC haal, en de PC dan opstart gebeurt er ook weinig verder (geen beeld iig)..

Verwijderd

rilla schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:25:
OK ik heb mijn bios gereset, maar nu werkt er niets meer. Mijn oude processor (een core 2 duo van 2ghz) wordt ook niet meer herkend. Hoe kan je je bios updaten zonder processor? Als ik de processor uit mijn PC haal, en de PC dan opstart gebeurt er ook weinig verder (geen beeld iig)..
Het is onmogelijk om je bios te flashen zonder CPU, wie moet er dan namelijk de instructies uitvoeren, normaal de CPU maar als die er niet is. Wie dan? ;)
Je kunt met de proberen om de 'oude' CPU erin te doen en dan alleen een CD-rom speler eraan te hangen met daarin je mobo cd, samen met je CPU, RAM en videokaart natuurlijk. Dan wordt bij sommige mobo's de orginele bios die op de CD staat terug geflashed lukt dit niet dan is waarschijnlijk je mobo dood. :)

• rilla
Zoals ik het nu ziet ondersteund mijn mobo ook mijn oude proc niet. Ik moet dus of een goedkope proc kopen en deze erin zetten zodat ik mijn bios kan updaten, of ik moet op de een of andere manier een bios kunnen updaten zonder dat ik een proc nodig hebt. Maar dat kan geloof ik niet, toch?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18
Probeer eens zoals al eerder is gezegd even de stroomkabel uit je PC te halen, batterijtje uit je moederbord en even een paar minuten laten staan.

• rilla
cls schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:36:
Probeer eens zoals al eerder is gezegd even de stroomkabel uit je PC te halen, batterijtje uit je moederbord en even een paar minuten laten staan.
Ok dat heeft niets geholpen helaas. Ik probeer nog een oude pentium 4 2,6 Ghz erin te krijgen, maar ik krijg deze niet los uit een oude PC :( (en ik denk dat het een andere socket is, en dus niet gaat passen)

Ik ben dus bang dat ik deze pc maar eens naar een reparatietent moet brengen, wellicht dat ze daar het een en ander kunnen regelen.

Tenzij iemand van jullie nog een pentium 4 socket 775 heeft liggen daar en toevallig in de buurt van Baarn woont en deze even aan mij af wilt staan..}:O

Verwijderd

rilla schreef op maandag 12 mei 2008 @ 10:25:
Dat gaat niet!

Wat je denk ik het beste zou kunnen proberen is alle insteekkaarten eruit halen.
Cmos batterij eruit wippen en de voeding eruit wippen.
Na een paar minuten de batterij weer terug stoppen, voeding erin, en kijk of je weer beeld krijgt.
De extra insteekkaarten pas weer terugstoppen als hij weer opstart.
Suc6!

edit:

Ohja, ik zou ook even de hdd(s) loskoppelen...

Oeps sorry zag de tweede pagina niet...

Heb je de pc-speaker aangesloten? En wat doen de lampjes??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 13:21 ]

• rilla
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:17:
[...]

Dat gaat niet!

Wat je denk ik het beste zou kunnen proberen is alle insteekkaarten eruit halen.
Cmos batterij eruit wippen en de voeding eruit wippen.
Na een paar minuten de batterij weer terug stoppen, voeding erin, en kijk of je weer beeld krijgt.
De extra insteekkaarten pas weer terugstoppen als hij weer opstart.
Suc6!

edit:
Ohja, ik zou ook even de hdd(s) loskoppelen...

Oeps sorry zag de tweede pagina niet...

Heb je de pc-speaker aangesloten? En wat doen de lampjes??
Speakers staan aangesloten, maar maken geen geluid. Ledjes branden normaal, maar de cijfers geven 00 aan, dus blijkbaar gaat er wel iets fout. Denk dat er niets anders opzit dan dit ding morgen ff te brengen naar een computer boer die wellicht meer geluk heeft dan ik (met een socket 775 pentuim 4 misschien, die zal dan standaard wel ondersteund worden)..

En anders een nieuw/ander moederboard.. Het is niet anders :/

• rilla
Als ik dit topic lees: http://www.experts-exchan...herboards/Q_23316526.html

denk ik dat de mobo idd vervangen dient te worden.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Even opsommen:

Je hebt een moederbord met C2D en hebt daar een nieuwer model C2D voor aangeschaft die niet wilde werken. Vervolgens BIOS geflasht en toen kon je booten tot de DMI problemen.
Na een aantal BIOS resets werkt ook je oude processor nu niet meer.

Tot zover goed ? Dan zou mijn conclusie namelijk zijn dat je moederbord gewoon stuk is. Ik denk niet dat je je BIOS stuk hebt gemaakt dus opnieuw flashen zal je niets opleveren omdat je oude processor op zowel de oude als nieuwe BIOS versie moet kunnen draaien en dat doet 'ie niet meer. Ik denk dan ook dat zelfs het plaatsen van een oude P4 LGA-775 je niets oplevert, dan zul je ook niet meer kunnen booten.

Je geeft aan dat je geen piepjes uit de speaker hoort, dus geen foutcode. Hoor je die bijvoorbeeld wel als je boot zonder processor ? Of zonder videokaart ? Of zonder geheugen ?

• rilla
KneoK schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:38:
.........

Je geeft aan dat je geen piepjes uit de speaker hoort, dus geen foutcode. Hoor je die bijvoorbeeld wel als je boot zonder processor ? Of zonder videokaart ? Of zonder geheugen ?
Klopt, ik heb dat iig niet als ik opstart zonder proc. Zonder geheugen e.d heb ik niet getest. Heb de PC nu klaargemaakt voor reparatie morgen, dus ik kan het niet meer testen, maar het klopt dus wel. Ik breng hem morgen weg en laat het wel testen en vervangen. Wat is over het algemeen de beste winkel voor reparatie's? Ik heb de keuze uit MyCom of Paradigit.

In iedergeval iedereen bedankt voor jullie hulp :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je hebt niet toevallig zo'n PCI-diagnose kaart* (of hoe die dingen heten) liggen?
Die zou er wel achter kunnen komen wat er mis is.

Bedoel zo'n >800€ kostend geval

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 12-05-2008 22:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:46
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Jim423 op 12-05-2008 23:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• rilla
Raven schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:02:
Je hebt niet toevallig zo'n PCI-diagnose kaart* (of hoe die dingen heten) liggen?
Die zou er wel achter kunnen komen wat er mis is.

Bedoel zo'n >800€ kostend geval
Helaas niet :)

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 09:52

Kingpinda

Citizenship is earned.

En hoe bedoel je niks werkt meer? Kun je de bios nog in of doet echt niks het meer? als je de bios in kunt doe dan load optimized defaults.

als dit niet lukt plaats opnieuw de jumper op reset, haal de batterij van de cmos eruit, pak een schroevendraaier en houd die in de battery holder tegen lipje en binnenkant zodat ie kortsluit en houd de power button 10 seconden ingedrukt. als je er iets van metaal in de battery holder kunt plaatsen zodat ie kortsluit zonder dat je het vast moet hebben doe dat en laat hem gewoon een hele dag staan.

enne ik dacht dat je je bios al had geupdate...

het is niet gek dat de computer geen beeld geeft als je cpu er niet in zit. hij checked namelijk als eerste de cpu dan memory en dan pas je vga.

haal zo veel mogelijk van je moederbord af. alle harde schijven cd'roms etc. Haal alle geheugen uit je pc behalve 1 stick in de goede bank. Bank 1 is meestal het dichts bij je cpu check dit even in je mobo boekje. probeer het dan nog eens. als dat niet helpt en een nieuwe normale reset ook niet probeer dan wat ik hierboven heb geschreven.

Life is like living only without the peaches

• rilla
Kingpinda schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 10:45:
En hoe bedoel je niks werkt meer? Kun je de bios nog in of doet echt niks het meer? als je de bios in kunt doe dan load optimized defaults.

als dit niet lukt plaats opnieuw de jumper op reset, haal de batterij van de cmos eruit, pak een schroevendraaier en houd die in de battery holder tegen lipje en binnenkant zodat ie kortsluit en houd de power button 10 seconden ingedrukt. als je er iets van metaal in de battery holder kunt plaatsen zodat ie kortsluit zonder dat je het vast moet hebben doe dat en laat hem gewoon een hele dag staan.

enne ik dacht dat je je bios al had geupdate...

het is niet gek dat de computer geen beeld geeft als je cpu er niet in zit. hij checked namelijk als eerste de cpu dan memory en dan pas je vga.

haal zo veel mogelijk van je moederbord af. alle harde schijven cd'roms etc. Haal alle geheugen uit je pc behalve 1 stick in de goede bank. Bank 1 is meestal het dichts bij je cpu check dit even in je mobo boekje. probeer het dan nog eens. als dat niet helpt en een nieuwe normale reset ook niet probeer dan wat ik hierboven heb geschreven.
Had ik inderdaad nog kunnen proberen. Heb wel de batterij er een dag uitgehaalt (of tenminste, een uurtje of 8-9) maar dit hielp niets. Kortsluiting maken heb ik niet geprobeerd. Heb vanmorgen de PC weggebracht naar een reparatieshop. Hopelijk kunnen zij het fixen.

• rilla
Heb mijn pc terug. Moederbord was volgens hun stuk gegaan door die reset. Ze hebben m vervangen door een andere. Wellicht konden zij het gewoon niet oplossen en hebben ze voor de makkelijkste oplossing gekozen, iig ben ik blij dat het nu weer werkt :)
Pagina: 1