Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een nieuwe pc met het moederbord p5n-e sli van asus. Verder heb ik (1) geforce 9600 GT video kaard. En een 2,4 quadcoreadcore. En 4 x 1 gb ram.

Vandaag viel mijn pc uit. Dus ik ging naar de temperatuur kijken in het bios. De cpu was 55 graden (dit mag neem ik aan voor een quadcore?). Maar het moederbord was 52 graden. (dit zakte wel wat af toen ik stopte met gamen).

Is dit pc temperatuur van het gehele bord of alleen de chipset? Heb ik hier te maken met een productiefout? En wat kan ik aan het probleem doen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
52 graden stressed is geen enkel probleem voor een moederbord. Heb zelf voor mijn moederbord waterkoeling de NB 1 jaar lang op 55 graden constant gehad zonder problemen. Die temp is trouwens van de NB (North Bridge) chip op je moederbord.

Je probleem zou kunnen komen dat er toch iets anders te heet wordt zoals de videokaart. Het zou ook kunnen dat je voeding het niet trekt. Dat de moederbord temp hier het probleem is lijkt mij sterk.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 10-05-2008 20:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

52 graden is toch niet zo'n bijzondere temperatuur? Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs de temp te zijn van de chipset, het kan ook gewoon een sensor zijn die ergens op het mobo zit (al wordt deze dan vaak als systemtemperature aangegeven).

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom geeft pc probe hem bij 45 graden rood weer? Als het verder geen probleem is?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:29:
Maar waarom geeft pc probe hem bij 45 graden rood weer? Als het verder geen probleem is?
Staat standaard zo ingesteld, je kan er ook 70 van maken en dan wordt ie niet meer rood. Geloof mij maar dat die 52 graden het probleem niet is. Kan net zo goed 60 graden zijn en dan werkt je PC nog prima. Je zal het probleem echt ergens anders moeten zoeken.

Welke voeding heb je precies ? Dus niet alleen het wattage maar ook het merk. En bekijk de CPU temp eens tijdens het gamen. 55 in de BIOS is idle en kan tijdens gamen onder load wel eens veel hoger zijn. Als je CPU temp tijdens gamen naar de 70 of meer gaat is het normaal dat je PC op eens er mee op houd.

[ Voor 47% gewijzigd door PilatuS op 10-05-2008 20:42 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
55c idle is veel te hoog voor je proc. Ik neem aan dat je een q6600 hebt, en die van mij blijft idle onder de 30 graden met een buitentemp van ongeveer 20.
Trek de zijkant van je pc s los en kijk of de ventilatoren wel werken en of er niks verstopt zit onder een berg stof. Als ie schoon is gewoon de kap eraf laten en even kijken wat de temparaturen doen.
Zijn ze veel lager zit je met een airflow probleem en zou ik gewoon de zijkant eruit laten zolang je het airflow probleem nog niet hebt opgelost (zooi ventilatoren erbij in de kast)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 450 watt voeding die bij een computerkast van 40 euro zat. Ik was van tevoren ook niet dat die videokaart zo lomp was en veel stroom vraagt. En met 2 hardeschijven gaat het ook snel.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

het is echt volstrekt normaal, het probleem moet echt ergens anders zitten, hoeveel ampere heb je op je 12v lijnen (meten = weten)

[ Voor 73% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-05-2008 20:53 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:07

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:51:
Ik heb een 450 watt voeding die bij een computerkast van 40 euro zat. Ik was van tevoren ook niet dat die videokaart zo lomp was en veel stroom vraagt. En met 2 hardeschijven gaat het ook snel.
Vervang die voeding maar eens met een merkvoeding. Waarschijnlijk is je voeding dus de boosdoener. Dit zal wel iets van Sweex (???) zijn. Er zijn meer merken die zeggen dat ze 450watt aan kunnen, maar in werkelijkheid het niet eens waar maken.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:51:
daar zal dan het probleem zitten. een fatsoenlijke a merk voeding van 450 watt kost los alleen al rond de 100 euro. Ik vermoed dus dat je een budget kast / voeding combi hebt die amper 300 watt netto kan leveren. Of dat de oorzaak van je huidige probleem is weet ik niet maar het zou goed kunnen

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Hoeft niet 100 euro te kosten :) Maar ook al is het niet de oorzaak van je probleem (wat waarschijnlijk wel zo is) kun je echt beter een nieuwe goede kopen. Die goedkope shit heeft al menig systeem gewoon opgeblazen. Dus beter eventjes 70 euro uitgeven aan een kwaliteits voeding dan dat je alles nieuw moet kopen binnenkort.

Dees bijvoorbeeld (staat verkeerd plaatje bij) http://azerty.nl/8-52-11187/zm460b-aps.html

Verwijderd

Topicstarter
remy007 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:56:
[...]

Vervang die voeding maar eens met een merkvoeding. Waarschijnlijk is je voeding dus de boosdoener. Dit zal wel iets van Sweex (???) zijn. Er zijn meer merken die zeggen dat ze 450watt aan kunnen, maar in werkelijkheid het niet eens waar maken.
Ik had ook niet verwacht dat deze voeding constant 450 watt zou leveren. maar 350 watt zou toch al voldoende zijn voor dit systeem?

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eerst eens de CPU temp uitsluiten voordat er een nieuwe voeding gekocht wordt. De voeding zou het kunnen zijn maar op zich zou het voldoende moeten zijn. Ook van een redelijk B-merk moet 450W nog wel kunnen voor zijn PC.

Check eerst eens de CPU temp als de CPU aardig aan het stressen is als die richting de 65+ graden gaat is dat echt niet gezond.

Wat deed je trouwens precies toen je PC uit viel ? Als ie zomaar in Windows uit valt is het waarschijnlijk niet je voeding. De PC heeft met booten veel meer power nodig dan idle in Windows.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 10-05-2008 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is mijn cpu temp 42 en mijn moederbord 44. Maar mijn pc is ook niet veel aan het doen.

Overigens duurde het ff voordat ik de pc weer aan kon zetten. Hij schakelde zichzelf weer uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 21:16 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:14:
Momenteel is mijn cpu temp 42 en mijn moederbord 44. Maar mijn pc is ook niet veel aan het doen.
Stess je CPU dan eens met bijvoorbeeld Prime.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
Zoals ik al eerder had gezegd trek gewoon s de zijkant van je kast los.
Het is warm de laatste dagen dus dat zou net de druppel kunnen zijn als je systeem toch al warm werd. Probeer de temparaturen s uit te lezen onder windows. Bv met Everest.
http://www.lavalys.com/pr...w.php?pid=3&ps=UE&lang=en daar kun je een trail downloaden.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:15:
[...]

Stess je CPU dan eens met bijvoorbeeld Prime.
Ik krijg hem nu niet boven de 47 graden.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 16:41

pcprutser

No message

mijn advies:
1. haal een stofzuiger door je kast (of een airduster: bus met (pers)lucht).
2. goede airflow in je kast te maken.
3. een andere voeding kopen (nog beter: ook een andere kast, bv een bigtower, kun je een perfecte airflow in opbouwen, of waterkoeling ooit een keer inmikken)
4. zet je pc uit, pak een biertje (of een krat) en ga lekker in de tuin zitten deze dagen (a)

Ik denk overigens dat die voeding een piek spanning kan leveren en is getest onder ideale omstandigheden...

veel succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
pcprutser schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:29:
mijn advies:
2. goede airflow in je kast te maken.
3. een andere voeding kopen (nog beter: ook een andere kast, bv een bigtower, kun je een perfecte airflow in opbouwen, of waterkoeling ooit een keer inmikken)
4. zet je pc uit, pak een biertje (of een krat) en ga lekker in de tuin zitten deze dagen (a)

Ik denk overigens dat die voeding een piek spanning kan leveren en is getest onder ideale omstandigheden...

veel succes ermee!
1. het is een systeem van 2 weken oud behalve mijn zalman cooler http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/h/hxlz06.jpg
2. dat heeft hij denk ik wel maar ik moet mischien een betere plek vinden om hem neer te zetten.
3. goed idee.
4. nog een beter idee

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Omdat de cpu idle al zo,n 45 graden is, zou het best kunnen zijn dat hij stressed wel tegen de 100graden aan loopt(dat zou het uitvallen verklaren). En dan is het waarschijnlijk de koeler van je cpu die er niet goed op zit. Wat zijn de temps onder stress?

(die voeding ging er bij mij direkt uit)

[ Voor 8% gewijzigd door pcgek op 11-05-2008 19:03 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

pcprutser schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:29:
mijn advies:
Mijn advies: Pas daar wel mee op. Snelle luchtstromen langs oppervlakken willen nog wel eens voor statische elektriciteit zorgen, en dat wil je de gevoeligere logica niet aandoen.
Koelblokjes uitzuigen/blazen kun je goed doen op die manier. En met een compressortje kun je ook het PCB wel schoonblazen, maar hou dan wel afstand van de plank.

Verder zou het openzetten van de kast voor voldoende frisse lucht moeten zorgen, dus als je dat doet kun je er vanuit gaan dat het met frisse luht voor dat ding wel goed zit.
Probeer echter eens de temps te meten tijdens stress, dus tijdens een flink zware game een ding op de achtergrond door laten meten, makkelijkst als het ook nog loggen kan.
De temps die ik tot nu toe zie zijn niet tijdens de belasting genomen, maar ook niet hoog.

Bij een PC die echt tijdens de handeling uitvalt kom ik zo goed als altijd uit bij de voeding. Maar de rest nalopen is wel verstandig. Maar de kans lijkt me dus groot dat je gewoon een fatsoenlijke voeding zult moeten gaan halen. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1