• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Beste mensen,

Ik heb een P5K3 moederbord gekocht met 4gig ocz 1333mhz geheugen (en een q6600 en een radeon 3650, maar dat doet niet terzake). Nou kan ik Vista niet installeren want hij blijft hangen op het 'Windows is loading files' scherm. Na veel klooien in de bios kom ik voorbij dat scherm maar dan blijft hij alsnog hangen op het scherm erna waar 'Mircosoft Corporation' staat.

Ik heb reden om aan te nemen dat het probleem met de incompatibiliteit van het geheugen te maken heeft aangzien de Qualified Vendor List van dit specifieke moederbord niet erg lang is. Bovendien las ik in een forum topic elders dat iemand het zelfde probleem had, en het getraceerd heeft naar incompatibel geheugen.

Ik heb nu Bios versie 0810, inmidddels is er een nieuwere beschikbaar: 1014, en die schijnt meer soorten geheugen te ondersteunen dus logische volgende stap is de Bios flashen.

Volgens het boekje van het Asus moederbord gaat dat moeiteloos in de Bios met de EZ flash utility met een floppy of USB stick, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik heb geen floppy dus ik probeer het met een usb stick maar in de ez flash geeft hij verschillende drives weer maar geen van de drives geeft het bios-filetje wat er op de stick staat. De bios herkent overigens wel de USB stick.

Wat doe ik fout?

Eeuwige roem zal zich meester maken van diegene die mij het je juiste antwoord kan geven.

Bedank!
Elgar

Verwijderd

Probeer eerst maar Memtest86+ te draaien misschien geeft je geheugen helemaal geen fouten en als er wel fouten zijn kan de PC vast lopen tijdens het flashen en dan is het :w mobo. ;)

@ Bitage Thank you :9

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 19:42 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Algje schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:22:
Volgens het boekje van het Asus moederbord gaat dat moeiteloos in de Bios met de EZ flash utility met een floppy of USB stick, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik heb geen floppy dus ik probeer het met een usb stick maar in de ez flash geeft hij verschillende drives weer maar geen van de drives geeft het bios-filetje wat er op de stick staat. De bios herkent overigens wel de USB stick.
Als ik je goed begrijp heeft het mobo een BIOS utility for flashen? Heb je al geprobeerd te booten vanaf de USB-stick en dan de flash-software te runnen? Verder eens met -The_Mask- :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je kan netzogoed je stick bootable maken en er de BIOS update executable van Asus bijgooien (AFUDOS) samen met de bios.bin.

Als je in een DOS-omgeving geboot hebt, moet je het commando afudos bios.bin /p /c uitvoeren
Vervang bios.bin met de juiste bestandsnaam van de BIOS file. Let ook op de spaties tussen de parameters en hoofdlettergevoeligheid.
Basic Usage:

AFUDOS ROMFILE.ROM /P /C

* Program main BIOS image, reset CMOS to defaults

AFUDOS ROMFILE.ROM /P /B /N /C

* Program main BIOS image & bootblock image
* Reset CMOS and NVRAM to defaults
Verder natuurlijk, zoals al gezegd, even Memtest86+ draaien om te kijken of je mem in eerste istantie wel OK is.

@ -The_Mask-:
De link die je geeft is van een verouderde versie van Memtest, ergens uit het begin van '07. Memtest86+ is van eind februari dit jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Bitage op 10-05-2008 19:38 ]

• Algje
Ik denk niet dat het geheugen defect is, ik denk dat het moederbord niet compatible is met dit specifieke geheugen. Dat geeft memtest toch niet weer?
Bitage schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:32:
Je kan netzogoed je stick bootable maken en er de BIOS update executable van Asus bijgooien (AFUDOS) samen met de bios.bin.

Als je in een DOS-omgeving geboot hebt, moet moet je het commando afudos bios.bin /p /c
Vervang bios.bin met de juiste bestandsnaam van de BIOS file. Let ook op de spaties tussen de parameters en hoofdlettergevoeligheid.

[...]
:? Hoe werkt dat precies?

Verwijderd

Algje schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:39:
Ik denk niet dat het geheugen defect is, ik denk dat het moederbord niet compatible is met dit specifieke geheugen. Dat geeft memtest toch niet weer?
Tuurlijk als het geheugen in compatible is dan worden er fouten weergegeven door Memtest.
Als er geen fouten worden weergegeven is er geen probleem. :9

• Bitage
:? Hoe werkt dat precies?
Even deze kleine how-to doen om je USB flash drive bootable te maken. Sleep vervolgens afudos.exe en het bios.bin bestandje naar de stick en reboot naar de stick. Je krijgt nu een opdrachtprompt voor je neus waar je dit commando in moet voeren. Da's alles. Als het goed is begeleid afudos je ook nog een beetje.
Als het niet compatible is, is het goed mogelijk dat het errors genereerd.

Edit:// Je hoeft zelfs niet eens parameters mee te geven, behalve dan de locatie van het bios.bin bestandje. :) Let op: je moet afudos /ibios.bin uitvoeren! Dus een slash met een i erachter, gevolgd door het bios.bin gedoe, zonder spatie. Als het goed is staat het ook in de manual ;)
Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/4366/afudos2hv0.jpg

Edit2:// Zie de Engelse handleiding, hoofdstuk 4, pagina 6.

[ Voor 32% gewijzigd door Bitage op 10-05-2008 20:04 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een uitgebreidere versie van gambieter in "P5K3 bios flashen", booten vanaf USB stick (alsof het een floppy is) en dan vanuit DOS flashen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
Je moederbord heeft toch EZ Flash ? zoja, dan zou ik niet moeilijk gaan doen met bootable maken van usb sticks / floppy's. Je zorgt er gewoon voor dat je de usb stick FAT formateert en er vervolgens de correcte bios file (BIN) erop zet, dan ga je naar de bios vervolgens start je EZ Flash selecteert de bios file op je usb stick en flashen maar ! wees wel voorzichtig, zet je pc niet uit enzo !

-Edit: Oeps ik moet beter lezen, je had EZ flash al geprobeerd. Test het nog even met USB stick welke je format naar FAT, dus niet FAT32 vervolgens kopieer je de Bios file (BIN) erop. Dit zou normaal gesproken gewoon moeten werken, koppel evt alle andere floppy's/hdd's/optical's af.

[ Voor 27% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-05-2008 19:50 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Bij mij duurt dat scherm ook héél lang, gewoon rustig afwachten... hij gaat vanzelf verder!

• Algje
Bitage schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 19:45:
[...]

Even deze kleine how-to doen om je USB flash drive bootable te maken. Sleep vervolgens afudos.exe en het bios.bin bestandje naar de stick en reboot naar de stick. Je krijgt nu een opdrachtprompt voor je neus waar je dit commando in moet voeren. Da's alles. Als het goed is begeleid afudos je ook nog een beetje.

[...]

Als het niet compatible is, is het goed mogelijk dat het errors genereerd.

Edit:// Je hoeft zelfs niet eens parameters mee te geven, behalve dan de locatie van het bios.bin bestandje. :)
[afbeelding]
Ik denk toch dat ik het op deze manier ga proberen. USB stick FAT formateren werkt ook niet.

Ik moet nu weg, later op de avond doe ik verslag!

• Bitage
Lees ook even mijn edits, heb nog even wat research voor je gedaan ;)

• Algje
Bitage schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:04:
Lees ook even mijn edits, heb nog even wat research voor je gedaan ;)
Ik zie het ja :)

Maar dat bootable maken van mijn usb stick gaat ook nog niet zo makkelijk. Nu heb ik een tooltje waarmee dat kan, maar dan heb ik wel de nodige DOS files nodig. Waar kan ik die dan weer vinden?

Verwijderd

Algje schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:27:
[...]
Nu heb ik een tooltje waarmee dat kan, maar dan heb ik wel de nodige DOS files nodig. Waar kan ik die dan weer vinden?
En welke DOS files(+versie) gaat dit om? (ik heb alle versies MicroSoft vanaf DOS 5.0 in archief) O-)
Al FreeDOS geprobeerd? (8>

• Bitage
Als je de how-to aan het volgen bent die ik je gegeven heb, moet je die gewoon van een andere floppy drive halen. Dus eerst formatteren als MS-DOS startup disk en dan de bootsectors van die floppy extracten met MKBT en deze met hetzelfde programma overzetten naar je stick. Vervolgens de files van de floppy kopieren naar de stick en in ieder *.bat file of config.sys de directe bestandsnamen (dus iets als A:\path\to\config.sys) vervangen door \path\to\config.sys. Dit betekent hetzelfde, maar zo voorkom je straks conflicten. Daarna je bios.bin en afudos.exe overkopieren en ja kan aan de slag.

Zal zelf anders wel even het grove werk voor je doen, zodat je alleen maar de bootsectors hoeft te kopieren en de files erop hoeft te zetten. ;)

Edit:// Nja, mooi dat het gelukt is. Scheelt mij ook weer wat tijd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bitage op 10-05-2008 23:30 ]

• Algje
Wonder! Het is gelukt! Ik dacht nog 1 poging te wagen en waarempel.. Eerst alle drives uitgeschakeld en toen herkende ezflash de USB stick met de nieuwe bios en aufdos ineens wel :) Vraag me niet hoe, maar het werkte!

Nu kwam ik alweer 1 scherm verder voordat de Vista installatie vastliep :|

*edit - maar goed ook dat ezflash het alsnog deed want je zegt het alsof het niks kost, maar voor iemand die niks van DOS weet is het toch best omslachtig, zo'n USB bootable maken... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Algje op 10-05-2008 23:15 ]

• Algje
Update:

Na in de Bios (nu dus versie 1014) de snelheid van de FSB aangepast te hebben naar 1333mhz, wat ook de snelheid van het geheugen is, kon de windows installatie eindelijk verder.

Dank aan allen voor de moeite en behulpzaamheid :)
Pagina: 1