Dlink DN-313 NAS niet te installeren

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb twee Dlink DNS-313 NAS apparaten in huis, en deze moet je via een cd wizard installeren terwijl de NAS aan het netwerk hangt. Probleem is dat de utility deze Dlinks niet kan vinden. Ik zie in de router dat ze wel een IP adres krijgen, maar ze reageren niet op pingen en of in de browser. Dit gedrag is wel voorspeld door de handleiding, als de wizard niet voltooid is. Maar die utility wil dus juist ook niet de apparaten detecteren. Nu is er bekend dat dit apparaat niet met alle disks kan werken dus ik heb er 4 geprobeerd, waarvan er 3 op de compatibiliteitslijst staan.
(WD 500 AAKS, Seagate 320 Gb, Maxtor 300 Gb, Samsung F1 500 gb). Het gedrag van beide apparaten veranderd niet.

Vreemd is dat de hdd led (normaal blauw) nu groen is wat zou betekenen dat de drive minder dan 5% vrije ruimte heeft, terwijl ze helemaal gloednieuw en zonder partitie zijn.

Ik heb ze geprobeerd te formatteren, maar dit veranderd niets aan de zaak.

Heeft iemand toevallig ervaring hiermee of een tip om dit op te lossen? Op papier lijkt het een heel aardig ding....

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je al eens geprobeerd de apparaten één voor één in je netwerk te hanegen en te configureren?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 12 mei 2008 @ 09:43:
Heb je al eens geprobeerd de apparaten één voor één in je netwerk te hanegen en te configureren?
Ja, ik heb zelfs een aparte router genomen en een laptop om een apart netwerkje te maken met 1 aparaat. Hij lijkt toch moeilijkheden te hebben met de harde schijven.

Via een ander forum heb ik tips gekregen om de schijf in een andere PC te hangen en volgens een linux indeling zelf helemaal klaar te maken en dan opnieuw te proberen. Ga ik vandaag eens doen.

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Het is gelukt! Blijkbaar kan het apparaat niet altijd schijven goed initialiseren en een MBR maken.

Ik heb de schijven even via USB in windows geinitialiseerd, en een enkele parititie aangemaakt zonder format. Daarna in de Dlink gedaan en toen werkte het installatie tooltje perfect en werd de schijf geformateerd en het OS erop gezet. Dit moest bij beide apparaten zo gedaan worden.

Vreemd dat zo'n apparaat blijkbaar niet alle disks vanuit de verpakking kan behappen, terwijl dat gewoon wel zo staat beschreven in de handleiding etc.

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02 20:15
Ik heb precies hetzelfde probleem, heb jouw stappen ook even gevolgd maar dit werkt bij mij ook niet...
Vreemd genoeg doet USB het wel en zodra ik het via netwerk doe groen ledje branden.

Iemand tips/ervaringen ?

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Waar loop je vast? Kan de installatie software het apparaat wel vinden?
Wat voor schijf (exacte type heb je? Het ding is wel redelijk picky, Samsungs werken bv niet).

Verwijderd

ehm.. ik heb een ander soort probleem, maar zet het toch in dit topic ;)

ik heb ongeveer hetzelfde als superduper in het begin, ik heb dus wel een IP: als ik in FF dat IP in de adresbalk intik, dan kan ik inloggen en instellingen veranderen, voor FTP e.d. ik kan dus met filezilla gewoon via ftp in de schijf komen, alleen windows herkend de schijf niet, ook niet als ik het IP in windows explorer typ. iemand hints&tips?

Verwijderd

niemand? :(

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:45:
ehm.. ik heb een ander soort probleem, maar zet het toch in dit topic ;)

ik heb ongeveer hetzelfde als superduper in het begin, ik heb dus wel een IP: als ik in FF dat IP in de adresbalk intik, dan kan ik inloggen en instellingen veranderen, voor FTP e.d. ik kan dus met filezilla gewoon via ftp in de schijf komen, alleen windows herkend de schijf niet, ook niet als ik het IP in windows explorer typ. iemand hints&tips?
Het lijkt me inderdaad vrijwel hetzelfde probleem. Windows herkend de schijf indeling niet, maar als je iets via de nas server stuurt wordt het wel opgeslagen. Kan je de schijf via USB wel zien in windows? Het lijkt erop dat de schijven dus nog niet met een Windows compatible file indeling zijn geinitialseerd. Heb je wel de installatie wizard gevolgd?

Ik zou de schijf even via USB in Windows initialiseren (hoeft niet geformateerd te worden) en daarna in de NAS stoppen. Dan de wizard draaien en dan zou het verder gewoon moeten functioneren.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
superduper schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:46:
[...]

Het lijkt me inderdaad vrijwel hetzelfde probleem. Windows herkend de schijf indeling niet, maar als je iets via de nas server stuurt wordt het wel opgeslagen. Kan je de schijf via USB wel zien in windows? Het lijkt erop dat de schijven dus nog niet met een Windows compatible file indeling zijn geinitialseerd. Heb je wel de installatie wizard gevolgd?

Ik zou de schijf even via USB in Windows initialiseren (hoeft niet geformateerd te worden) en daarna in de NAS stoppen. Dan de wizard draaien en dan zou het verder gewoon moeten functioneren.
De DNS 323 werkt goed met mijn 2 Samsung schijven van elk 500GB. Installatie was 30 sec.. Heb die wizzard nooit gevold. Was voor een Windows PC en ik heb Linux dus dat schoot niet op. Heb gewoon IP adres ingetypt en klaar.

De DNS 323 gebruikt een Linux hardeschijf indeling (meen EXT 2). Dit kan Windows niet aan. Of je moet een update/ programma hebben die dit wel aankan.

Wat soms helpen wil is inderdaad partities weggooien en dan niks maken en dan erin doen.

Pakt hij nog niks maak je een FAT 32 partitie. En nogmaals proberen. NTFS partitie heb je niks aan.

Oeps lees nu dat het om de 313 gaat dacht 323... Volgens mij is het enige echte verschil dat de een maar 1 harde schijf aankan en de ander 2 in RAID.

[ Voor 35% gewijzigd door Cave_Boy op 30-12-2008 14:57 ]

Pagina: 1