Toon posts:

[JS] AJAX-functie niet aangeroepen door AutoComplete

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat problemen met het JavaScript gedeelte van mijn AJAX-functionaliteit, vandaar dat ik m'n topic start op Webdesign, Markup & Clientside Scripting en niet op Programming. Ik hoop dat dit de juiste plaats is.

Ik ben bezig met een zoeksysteem die het aantal resultaten laat zien (niet de resultaten zelf) al voordat de gebruiker op zoeken hoeft te drukken. Ik gebruik 3 dropdown's en die werken allemaal prima, maar het vrije tekstveld geeft problemen.

Ik maak gebruik van onKeyUp en dat werkt goed, maar zodra een gebruiker de standaard AutoComplete van de browser gebruikt, dan wordt deze natuurlijk niet aangeroepen.

Alle resultaten op Google gaan over hoe je AutoComplete in de browser moet uitzetten of hoe je je eigen AutoComplete wilt maken, maar ik vind hier niet waar ik naar op zoek ben. Ook de GoT search gaf ruim 30 resultaten, ook niet met de juiste informatie.

In het kader van experimenteren heb ik een script geschreven met alle Javascript "events" (onKeyUp/Down/Press, onMouseUp/Down/Click/Over, etc. you get the point)

Er worden heel wat functies aangeroepen, maar als een gebruiker een optie uit de AutoComplete kiest, dan gebeurt er niets.

Simpelweg de AutoComplete uitzetten vond ik een gebrek aan gebruikersvriendelijkheid (ook al vind ik het verschrikkelijk :))

Kortom, is er iemand die mij kan zeggen of er een JavaScript "event" is die aangeroepen wordt als een gebruiker een optie uit de AutoComplete kiest?

Alvast bedankt

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 20:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Er zou gewoon een onchange aangeroepen moeten worden op het moment dat het veld zijn focus verliest (maar daarvoor moet het dus wel zijn focus verliezen).

Verwijderd

Topicstarter
Precies, daar zit ik dus ook mee.

Ik wil graag zien dat het aantal gevonden resultaten ten alle tijden correct is en niet pas als de gebruiker buiten het veld moet klikken of moet tabben om de focus van het veld af te krijgen.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:39:
Precies, daar zit ik dus ook mee.

Ik wil graag zien dat het aantal gevonden resultaten ten alle tijden correct is en niet pas als de gebruiker buiten het veld moet klikken of moet tabben om de focus van het veld af te krijgen.
wat houdt je tegen om en aan onkeyup en aan onchange hetzelfde event te hangen :?
Dan ben je er toch ook :?

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, want de OnChange wordt niet aangeroepen zodra de gebruiker een optie heeft geselecteerd, dat is het em nou juist. Ik wil na de daadwerkelijke klik op een optie op het lijstje dat het aantal wordt bijgewerkt, maar dat gebeurt niet, ook niet met een onChange.

Patriot sloeg daarmee de spijker op z'n kop. De onChange wordt pas "geëvalueerd" zodra het veld z'n focus verliest (onBlur kan dan dus ook).

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je kunt in principe na een onkeyup een timeout starten die na verloop van tijd (1 sec?) de focus van het veld haalt en meteen weer terugzet. In de onkeydown clear je die timeout zodat tijdens het typen geen problemen ontstaan. Langzame typers zouden ook nagenoeg geen last moeten ondervinden omdat de focus meteen weer op het veld gezet word.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij inderdaad de beste optie, bedankt voor je creativiteit.

Zit dan alleen een klein beetje met het aantal requests dat ie dan doet.

En ik bedenk me ineens, als de gebruiker op een leeg veld klikt, dan komt het AutoComplete menu ook op... Dus dan is er geen onKeyUp of onKeyDown...

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dan zet je hetzelfde in een onclick? Dat is natuurlijk vrij makkelijk te ondervangen.
Ik snap alleen niet helemaal waarom deze oplossing zou moeten zorgen voor extra requests, in principe niet meer als wanneer je op elke onkeyup zou controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk.

Zoals ik net al zei, in het kader van beste optie, wederom bedankt voor je input!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Wellicht dat je hier nog wat aan hebt, trouwens met één enkele zoekopdracht gevonden:
How to Turn Off Form Autocompletion.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:28:

[...]

Simpelweg de AutoComplete uitzetten vond ik een gebrek aan gebruikersvriendelijkheid (ook al vind ik het verschrikkelijk :))

[...]
Bedankt voor het zoeken, maar dat wilde ik dus juist niet :)

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Bovendien is dat geen valid (X)HTML, mocht je daar waarde aan hechten.
Pagina: 1