Toon posts:

CPU te warm???

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,

Mijn CPU wordt (als 100% belast wordt) zo'n 60 graden. Nou volgens mij is dit teveel voor een niet overclockt CPU'tje, of is dit gewoon heel normaal. (Ik zou het niet weten, maar ik heb in andere topics gelezen dat mensen met een overclockte CPU een lagere temp halen dan ik :?)

Verwijderd

Is een beetje aan de hoge kant.
Dus andere koeler overwegen voor processor, en kijken naar de koeling en airflow in de kast.

Verwijderd

Topicstarter
mmm Ik heb volgens mij best wel een goeie cooler, (eentje van Spire, een Orb weet niet welke) maar het kan zijn dat het in mijn kast gewoon te warm is. Dan blaast ie alleen maar warme lucht op CPU. Dat werkt niet echt goed.

Verwijderd

Is het nu een Orb, of een nep-Orb (=Spire)?
Enniewee, wat is je kasttemperatuur?
Breng anders wat kastkoelers aan: voor-onder lucht de kast in, en achter-boven (bij CPU) lucht de kast uit. Kabels rounden voor betere airflow kan ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff m'n kast temp gecheckt en die is 39 C. Ik heb een Spire Orb zo heet ie. Is voor 1.5GHZ processors

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Ehm, heb je ook casefans?

Check anders even je spanning. Misschien kan je hem wat lager zetten, scheelt ook weer een paar graden. Overigens kan 60 graden geen kwaad, dus wil je niet te veel koelen(lawaai) gewoon lekker zo laten.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Verwijderd

Op zondag 18 februari 2001 23:45 schreef superoma het volgende:
Ik heb ff m'n kast temp gecheckt en die is 39 C. Ik heb een Spire Orb zo heet ie. Is voor 1.5GHZ processors
Tsja, mijn kast is 24°C. Ik zou toch voor wat kastkoeling gaan kijken. Dat een spire voor 1,5 GHz is zegt niet veel. Zou GoT maar na op topics over koelers. Er zijn betere...

Verwijderd

Topicstarter
Tja is wel een groot verschil, ik heb ook een Geforce2mx erin zitten. En die geeft ook wel veel warmte volgens mij

Verwijderd

mijn kast is 33 graden en duron 800 wordt 51 graden max.. kamer temp is dan 26 graden.

ik heb bewust de voor in de kast de koeler uitgezet vanwege het lawaai...

Verwijderd

Ken dit probleem. Kep een tbird 1000 die werd ook 62 graden op 1000 mhz. Kasttemp liep op tot 36.

Nu heb ik voorin de kast een gast gezaagd en een oude voedingkoeler geplaatst. Achterin gewoon bij slots van die plaatjes eruit zodat daar de lucht uit gaat.

Kast blijft nu op 25 en proc op 55

oja ik heb er nu nog een coolermaster op zitten

Verwijderd

Topicstarter
maar 60 graden kan dus niet echt kwaad. Hij is ook nog nooit vastgelopen=win2k

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

houdt er wel rekening mee dat een proc. niet warmer mag worden dan 75 graden, anders gaan de transistoren die er in zitten doorbranden

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik had eerst dat plakbandje wat op je koeler zit (onderkant) niet weggehaald, idle iets van 35, stressed rond de 57 graden.
Gisteren maar even pasta erop gesmeerd, plakbandje eraf, en voila, idle 31, stressed 49 (koetje, na 5 uur), dus dat was al wat beter.
Het ligt echt aan het contact dat die maakt denk ik. Ik heb maar een goedkope CoolerMaster, van 30 piek, en een 1Ghz Athlon.
60 graden is wel wat veel, maar een AMD kan tot iets van 90 graden (niet bevoorderbaar voor een lang leven denk ik, maar ja).

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op zondag 18 februari 2001 23:34 schreef superoma het volgende:
mmm Ik heb volgens mij best wel een goeie cooler, (eentje van Spire, een Orb weet niet welke) maar het kan zijn dat het in mijn kast gewoon te warm is. Dan blaast ie alleen maar warme lucht op CPU. Dat werkt niet echt goed.
zo 1tje heb ik ook vind het een waardeloos ding!
ik w8 nu op mn loon en koop dan lekker een alpha oid :)

Verwijderd

Mhh nou, die Spie Orb tot 1,5 Ghz is de 5d21b3 volgens mij, en die moet zat zijn voor een Duron 800@800. Deze koeler dus denk ik :

Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/images/products/coolers/5d21b3.gif

Ik zit ook meer te kijken naar die 39 graden kasttemp, want 20 graden stijging boven de kast temp. op vollast is normaal. Kast is wat te warm, en zal hoofdzakelijk voor de harde schijf en de CD/brander een probleem zijn.

Zet anders gewoon een extra fan in de kast (case fan), liefst achter/boven, in de buurt van de CPU. Anders de standaard fan voorin onder, er zit vast al een bevestiging voor.

Je zou ook zo'n HDD koeler of een zgn. slotkoeler kunnen plaatsen, maar de eerste maakt wat herrie. En beide zijn duurder dan een case fan. ;)

Verwijderd

Op zondag 18 februari 2001 23:58 schreef Demolition het volgende:
mijn kast is 33 graden en duron 800 wordt 51 graden max.. kamer temp is dan 26 graden.
kamer temp van 26!!!!!!!!!!!!!!!??!?!??!?!
ben je BORG ofzo?

• ramonp
  • Laatst online: 09:46
Op maandag 19 februari 2001 11:03 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

kamer temp van 26!!!!!!!!!!!!!!!??!?!??!?!
ben je BORG ofzo?
Hij slaapt in een sauna :)

Verwijderd

Hehe, moet lekker watm zijn voor een wiet-plantage he! :) :) :+

no-offence!

Verwijderd

Topicstarter
Zal dan lekker ruiken in je kamer. >:)
Bovendien zweef je elke ochtend uit je bed naar de douche :o

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens dat plaatje op dit topic is inderdaad mijn koeler.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op maandag 19 februari 2001 00:20 schreef white_panther het volgende:
houdt er wel rekening mee dat een proc. niet warmer mag worden dan 75 graden, anders gaan de transistoren die er in zitten doorbranden
Hallo wat is dit voor onzin een processor van AMD mag volgens AMD zelf 90 graden worden dus doorbranden is echt onzin.

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Ik denk dat ie bedoeld dat de cpu niet konstant 75 graden mag zijn, ik weet verder ook niet wat er dan mee gebeurd, maar m'n oude celeron 566@877 is na stoppen van de koeler (zonder dat ik het wist :( ) na 15 min overleden! :'(

Wel eens aan wat pasta gedacht tussen je cpu en de koeler!?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op zondag 18 februari 2001 23:58 schreef Demolition het volgende:

ik heb bewust de voor in de kast de koeler uitgezet vanwege het lawaai...
Ik heb een Alpha koeler en zo'n stille Delta. Ik wilde niet te gek veel herrie dus ik heb nog een Delta (60) genomen en die als aanzuigfan gemonteerd. Resultaat : de kast is maar 2-3 graadjes warmer dan dat ie open staat en de proc. 8-10 graden koeler dan met men oude Coolermaster :).

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

mijn gesuperorbde 900@900 wordt 40 mobo 57 cpu met de kast dicht en voor de rest geen casefans of andere rotzooi, met de linkerkant eraf issie momenteel 28 mobo en 41 cpu

Verwijderd

Ik heb ook zo'n spire orb op een Thunderbird 850 zitten, op 988 mhz wordt hij 39 graden stressed op 1,82 volt. Met kast dicht en geen extra case fans. Kast zelf is 22 graden, mijn kamer is ook vrij koud.

En echt overklokker zit met een dikke trui in zijn kamer :)
Ik wilde nu een beetje stil overklokken, mijn athlon classic maakte een beetje teveel herrie.

• lexkam
  • Laatst online: 09-01-2013
Had precies hetzelfde probleem Tbird 1000 met ChromeOrb rond de 60c.
Beetje meer airflow in de kast (oude voeding fan die zuigt voor onder in de kast verse lucht en een sun-nogwat fan achter op bij proc die de boel naar buiten blaast.
Hele zooi maakt nu het geluid van een oude stofzuiger, maar m'n temp ligt nu rond de 50c (scheelt zo'n 10c dus)

vraagje: heb rotatie-draadje, ground en plus van die Sun-nogwat fan aangesloten op mobo, maar m'n probe programma geeft de rotatie niet aan :? Iemand zelfde ervaring?

Verwijderd

Hier iets vergelijkbaars, met een KT7. Fans op de "powerfan" of "CASEFAN" aansluiting laten geen RPM zien, alleen op de 2 "CPUFAN" aansluitingen laten ze RPM's zien.

Zal wel een taiwaneesje zo bedacht hebben :P

Verwijderd

heej lexkam, hoe heb je zo'n voeding cooler aangesloten, dat zit toch met twee draadjes zonder verdere connectie, je moet die draadjes dus ergens inproppen, maar hoe en waar?

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Op maandag 19 februari 2001 11:31 schreef delyver het volgende:

[..]

Hallo wat is dit voor onzin een processor van AMD mag volgens AMD zelf 90 graden worden dus doorbranden is echt onzin.
Beste mensen, vergeet even niet dat we het hier hebben over de 'DIE temperature'. Het temperatuursensortje op je mobo (of externe sensor) geeft veel lagere waardes aan!
Dus 90 graden met je moederbord sensor zou je nooit meten, want dan is je proc al stuk.

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Verwijderd

Of dat nou zo meespeelt, dat die sensor onder de CPU zit..

Ik herinner me nog een posting waar iemand de stoute schoenen had aangetrokken en AMD had ge-emailed over z'n warme Tbird.

En verrek, ja hoor, daar kwam AMD mee aan zetten, mag rustig 90 graden worden. Je lacht je toch kapot.. ik weet ook wel dat alles in de buurt van de 70 echnielekker loopt.

Aan de andere kant, er zijn ook wel mensen op postings geweest, die een ongelukje hadden en de koeler fan uit hadden staan.

Zelfs 118 gradenis kortstondig gesignaleerd zonder dat de CPU kapot ging.

( Goh, zou die nog stabiel gedraaid hebben >:) )

Verwijderd

Op maandag 19 februari 2001 11:31 schreef delyver het volgende:

[..]

Jongens let even op: die 90 graden van AMD is IN de processor, de sensors meten AAN DE BUITENKANT. Dus als je het veilig wil houden zou ik zeggen zorg dat ie niet tussen 70 a 80 graden komt. ;)

Zelf nu een duron 700 @ 950, idle 43 graden en stressed 54 met een coolermaster. Ik snap niet waarom iedereen zoveel moeite doet en geld uitgeeft om die temp nog lager te krijgen... :?
Pagina: 1