Laptop bouwen

Pagina: 1
Acties:

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik zou graag zelf een laptop bouwen gezien ik vrij specifieke wensen voor dit stukje hardware heb. Verschillende hardwareleveranciers zoals DELL, Informatique, etc bieden de mogelijkheid aan om zelf min of meer je laptop te laten samenstellen, waarna zij hem voor je bouwen. Naast het feit dat dit met een meerprijs komt, vind ik het eigenlijk ook een leuke sport om mijn pc's/servertjes zelf in elkaar te knutselen.
-Weet iemand een zaak/webshop waar ik lege laptop cases en eventueel bijbehorende hardware kan aanschaffen?

Ik heb verschillende bedrijven die samenstelbare laptops aanbieden gecontacteerd, maar geen van allen kon mij hier iets over vertellen. Dergelijke hardware zou alleen bij 'groothandels' te verkrijgen zijn. Hier op got staan nog wel enkele topics over het bouwen/modden van laptops, maar geen verwijzingen naar locaties waar je bijv lege laptopcases kunt aanschaffen.

Verwijderd

Dat gaat niet echt werken. Laptops komen bij een handvol fabrikanten vandaan, en worden daarna rebadged doorverkocht onder een bepaald merk. Vaak worden die ook speciaal voor dat merk gefabriceerd op order.

Heb je überhaupt wel eens een laptop van binnen gezien? Dat is een heel andere tak van sport dan een gewone PC. Allemaal custom op maat gemaakt speciaal voor 1 type en model.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Wat is er zo specifiek dat je wil hebben dan wat niet verkrijgbaar is? Laat eens de specs horen die je in gedachte hebt.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 08:00

Bob

Wat normaal wel kan is een compal behuizing + mobo (mobo is vrij vorm-specifiek vrees ik) kopen, en dan de rest er zelf in steken.

Bvb bij tones.be is dit mogelijk, maar dan steken zij de laptop in elkaar. Maar als je dus aan een compal gerief + laptop graka kan geraken zit je goed, de rest is normaal helemaal geen probleem om in de winkel te vinden.

Verwijderd

Bij BTO Notebooks kan je denk ik onder de tab Barebonesystemen zoiets aanschaffen, dus een basis (behuizing+moederbord) waar je zelf nog onderdelen op kan kiezen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:08:
Bij BTO Notebooks kan je denk ik onder de tab Barebonesystemen zoiets aanschaffen, dus een basis (behuizing+moederbord) waar je zelf nog onderdelen op kan kiezen.
Ja, daar kun je "heel veel" aan veranderen :X

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 11-05-2008 21:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op zondag 11 mei 2008 @ 21:03:
Ja, daar kun je "heel veel" aan veranderen :X
Ik heb het dan ook over de barebonesystemen.
Dus geen cpu, geen mem, geen hd.
Zaken die je zelf kan kiezen en inbouwen.

Ok binnen dit segment zit je dan nog vast een Intel, de vraag is natuurlijk in welke klasse de TS zijn gading wil gaan zoeken en wat zijn vrij specifieke wensen zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb 2 jaar geleden een MSI Barebook S260 gekocht bij Alb-computer. Hier zou dus echt niets in moeten zitten, op behuizing, mobo en schermpje na. En de accu. Hdd, mem, cpu, optical, wlan, BT mag je er allemaal zelf inzetten. Je bent echter nog gebonden aan een bepaald platform. Maar veel uitgebreider gaat het niet worden ben ik bang.

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Dank voor de reacties tot nog toe. Helaas ben ik om persoonlijke redenen enige tijd niet in staat geweest om op dit topic te reageren. Excuses daarvoor.

Er zitten inderdaad aardige ideeën tussen, met name die BTO notebooks zijn behoorlijk configureerbaar.

[quote]Wat is er zo specifiek dat je wil hebben dan wat niet verkrijgbaar is? Laat eens de specs horen die je in gedachte hebt.[quote]

Een beknopt setje met ideeën:

-Laptop is uitsluitend bedoeld om mee te werken en dus niet om mee te gamen. Zware videokaart hecht ik geen waarde aan.
-CPU: Werkbaar maar hoeft geen quadcore te zijn :). Persoonlijk vind ik mijn normale werkcomputer (amd 3200+ met 1GB werkgeheugen prima functioneren). Leuke dualcore zou echter geen kwaad kunnen.
-Netwerkkaart: 1Gbit kaartje, wireless en bluetooth. Wireless kaart moet goede driver ondersteuning hebben onder linux (Atherors, broadcom, ralink, realtek chipsets etc). Tevens dient de N draft ondersteuning aanwezig te zijn.
-Geheugen: 2Gb.
-Harddisk: >=100Gb, bijvoorkeur 7200rpm
-Accu: Erg belangrijk. Een laptop die na 2-3 uur ermee stopt vind ik te kort. Lange accuduur is zeer wenselijk. Meeslepen van meerdere accu's vind ik ook niet echt een oplossing. Bijvoorkeur dus een 9 cels accu.
-Scherm formaat: 15.4" WSXGA+. In ieder geval niet kleiner dan 14" en niet groter dan 16" (moet draagbaar blijven).
-O.a. HP hebben zeer mooie tablet PC's. Ideaal om aantekeningen te maken tijdens colleges. Mocht het mogelijk zijn om zoiets toe te voegen aan de laptop zou dat helemaal perfect zijn. De standaard HP tables komen met 2 nadelen: 1. scherm is relatief klein en 2. ze zijn verschrikkelijk duur.
-Bijvoorkeur geen overbodige extra dingen als webcam, vingerafdruk scanner etc.
-Geen meegeleverde software

-Richtprijs van de laptop: 900,-

De onderdelen heb ik graag van een kwalitatief merk (ik betaal liever een paar euro meer daarvoor). Heb helaas zeer slechte ervaring met Acer (uit elkaar vallend scherm, laptop die afslaat tijdens installeren van nieuw OS/draaien van memtest etc). Misschien enigszins bevooroordeeld, maar van dit merk zie ik bijvoorbaat af.

Tot nu toe heb ik op de sites van BTO en van pc microworks de meest configureerbare laptops. Met name deze laatste biedt veel mogelijkheden en is gezien de lage dollarkoers nog niet eens zo'n gek alternatief. Desondanks zijn de laptops van BTO een stuk aantrekkelijker qua prijs.

Disco Stu suggereerde om een barebone van BTO aan te schaffen. Deze zijn helaas nog vrij duur.
Indien men deze barebone van (594,-) pakt, en vergelijkt met de reeds aangeklede identieke variant van 789,- dan heb je dus een budget van krap 200,- om een CPU, geheugen en harddisk aan te schaffen. Het lijkt er dus op dat het rendabeler is om voor de reeds ingebouwde variant te kiezen.

Tot slot heb ik nog even contact gehad met de in NL bekendere computerzaken informatique en www.azerty.nl. De eerst genoemde biedt wel de mogelijkheden om min of meer je laptop zelf samen te stellen maar is relatief gezien vrij duur. Noch Informatique noch Azerty leveren barebone laptops.

Op dit moment ga ik voor deze laptop gezien hij aan het merendeel van mijn wensen voldoet tegen een acceptabele prijs. Ik blijft nog wel even verder zoeken naar alternatieven. Zie hw.info voor meer info over deze laptop.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Verwijderd

De specs die je noemt zijn niet echt 'bijzonder', dus waarom kijk je niet eens bij fabrikanten als Dell? Daar kun je per onderdeel selecteren wat je er in wilt hebben en is qua prijs vrij competatief.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 10:36:
De specs die je noemt zijn niet echt 'bijzonder', dus waarom kijk je niet eens bij fabrikanten als Dell?
Precies, de Dell Vostro voldoet redelijk aan je wenselijstje!
Laptops zijn binnenin 100% "vol", m.a.w.: alles past precies! Een willekeurig mainboard/toetsenbord past niet in een willekeurige behuizing, en het display heeft ook kabeltjes die maar op 1 manier passen, etc. Zelfbouwen kan je simpelweg vergeten, tenzij je een enorme kast wilt rondsjouwen...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Asmobile dat zijn de barebones van Asus. Ik weet niet waar ze te koop zijn maar laatst zag ik het ergens bij mijn leverancier een barebone met een Intel 965 chipset en een 8600gs videokaart voor 300 euro. proc, geheugen, cd, wlan en hd erbij en klaar. Ben je misschien net 500/600 kwijt maar heb je een leuke notebook.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1