Dank voor de reacties tot nog toe. Helaas ben ik om persoonlijke redenen enige tijd niet in staat geweest om op dit topic te reageren. Excuses daarvoor.
Er zitten inderdaad aardige ideeën tussen, met name die BTO notebooks zijn behoorlijk configureerbaar.
[quote]Wat is er zo specifiek dat je wil hebben dan wat niet verkrijgbaar is? Laat eens de specs horen die je in gedachte hebt.[quote]
Een beknopt setje met ideeën:
-Laptop is uitsluitend bedoeld om mee te werken en dus niet om mee te gamen. Zware videokaart hecht ik geen waarde aan.
-CPU: Werkbaar maar hoeft geen quadcore te zijn

. Persoonlijk vind ik mijn normale werkcomputer (amd 3200+ met 1GB werkgeheugen prima functioneren). Leuke dualcore zou echter geen kwaad kunnen.
-Netwerkkaart: 1Gbit kaartje, wireless en bluetooth. Wireless kaart moet goede driver ondersteuning hebben onder linux (Atherors, broadcom, ralink, realtek chipsets etc). Tevens dient de N draft ondersteuning aanwezig te zijn.
-Geheugen: 2Gb.
-Harddisk: >=100Gb, bijvoorkeur 7200rpm
-Accu: Erg belangrijk. Een laptop die na 2-3 uur ermee stopt vind ik te kort. Lange accuduur is zeer wenselijk. Meeslepen van meerdere accu's vind ik ook niet echt een oplossing. Bijvoorkeur dus een 9 cels accu.
-Scherm formaat: 15.4" WSXGA+. In ieder geval niet kleiner dan 14" en niet groter dan 16" (moet draagbaar blijven).
-O.a. HP hebben zeer mooie tablet PC's. Ideaal om aantekeningen te maken tijdens colleges. Mocht het mogelijk zijn om zoiets toe te voegen aan de laptop zou dat helemaal perfect zijn. De standaard HP tables komen met 2 nadelen: 1. scherm is relatief klein en 2. ze zijn verschrikkelijk duur.
-Bijvoorkeur geen overbodige extra dingen als webcam, vingerafdruk scanner etc.
-Geen meegeleverde software
-Richtprijs van de laptop: 900,-
De onderdelen heb ik graag van een kwalitatief merk (ik betaal liever een paar euro meer daarvoor). Heb helaas zeer slechte ervaring met Acer (uit elkaar vallend scherm, laptop die afslaat tijdens installeren van nieuw OS/draaien van memtest etc). Misschien enigszins bevooroordeeld, maar van dit merk zie ik bijvoorbaat af.
Tot nu toe heb ik op de sites van BTO en van
pc microworks de meest configureerbare laptops. Met name deze laatste biedt veel mogelijkheden en is gezien de lage dollarkoers nog niet eens zo'n gek alternatief. Desondanks zijn de laptops van BTO een stuk aantrekkelijker qua prijs.
Disco Stu suggereerde om een barebone van BTO aan te schaffen. Deze zijn helaas nog vrij duur.
Indien men deze
barebone van (594,-) pakt, en vergelijkt met de reeds aangeklede identieke
variant van 789,- dan heb je dus een budget van krap 200,- om een CPU, geheugen en harddisk aan te schaffen. Het lijkt er dus op dat het rendabeler is om voor de reeds ingebouwde variant te kiezen.
Tot slot heb ik nog even contact gehad met de in NL bekendere computerzaken
informatique en
www.azerty.nl. De eerst genoemde biedt wel de mogelijkheden om min of meer je laptop zelf samen te stellen maar is relatief gezien vrij duur. Noch Informatique noch Azerty leveren barebone laptops.
Op dit moment ga ik voor deze
laptop gezien hij aan het merendeel van mijn wensen voldoet tegen een acceptabele prijs. Ik blijft nog wel even verder zoeken naar alternatieven. Zie
hw.info voor meer info over deze laptop.
In ieder geval bedankt voor de reacties.