[Vista] Onvindbare schijfruimte

Pagina: 1
Acties:

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken Vista HP (Oem op nieuwe PC) geinstalleerd op het volgende systeem:
- Gigabyte MA78GM-S2H
- AMD Athlon 64 X2 5000+
- Samsung Spinpoint 750 Gb
- Sony NEC Optiarc AD-7200S

De harde schijf heb ik opgedeeld in 2 delen met schijfbeheer:
- C Schijf = 402 Gb (Hier staat Vista op)
- T Schijf = 296 Gb

Nu draait alles prima qua snelheid en programma's (niks te klagen dus nog), echter nu blijkt er op C nog maar 323 Gb over te zijn terwijl ik er alleen muziek + Foto op heb staan (9.8 Gb totaal).
+ Windows uiteraard.
In het begin was er slechts 20 Gb in gebruik echter naarmate ik programma's ging gebruiken en enkele bestanden heb gedownload verdwijnt de schijfruimte wel erg snel, vervolgens bestanden verplaatst naar de T-schijf en verwijdert van C. (Als ik simpelweg nu alle bestanden van C selecteer kom ik uit op 21.2 Gb, wat wel goed kan kloppen) echter volgens windows is er toch echt 79 Gb in gebruik.
Prullenbak uiteraard ook geleegd na het verwijderen, en via systeem schijf opruimen ook geen resultaat).
Back-uppen staat uit en sluimerstand is ook niet ingeschakeld (bestand verwijderd).
Verborgen bestanden en mappen weergeven staat ingeschakeld.

Ik kom er met zoekacties op google en hier in Got ook niet echt uit daar ik steeds hits krijg met geheugen of gehele harde schijf onvindbaar.
Got FAQ met betrekking tot harde schijven ook nog doorgelopen maar ook niks bruikbaars kunnen uithalen.

Misschien is het wel veel vaker hier langs gekomen en mis ik het nu, maar op dit moment snap ik er niks van en mijn schijfruimte blijft maar verdwijnen als sneeuw voor de zon. En herinstallatie zit ik niet bepaald op de te wachten.

Edit: Overigens hebben mijn broer en vriendin ook Vista (Laptop Beide), echter HB en deze was al voorgeinstallerd door HP en Dell en deze ondervinden niet waar ik nu wel last van heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Only op 10-05-2008 12:22 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:31

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik altijd Scanner om verloren schijfruimte te vinden. Anderen zweren bij iets als TreeSize Pro, maar daar kan ik weinig over kwijt, want ik heb het nog nooit gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.steffengerlach.de/freeware/_scnthumb.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Gerco op 10-05-2008 12:25 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarschijnlijk staat Systeemherstel aan, en wortd je schijfruimte gebruikt voor de herstelbestanden. Verder blijft de hoeveelheid schijfruimte altijd een schatting, omdat het afhangt van bestands- en clustergrootte. In ieder geval niets om je druk om te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik vond sequoia-view ook wel handig. Deze zal ook wel op Vista werken denk ik:
http://w3.win.tue.nl/nl/o...sualization/sequoiaview//

☻/
/▌
/ \

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Edit: Ben er nu dus achter.
Blijkt toch Systeemherstel te zijn, na nog wat aanmodderen bleek ik toch niet de vorige herstelpunten verwijderd te hebben en stonden er nog een 20 in ofzo. Na een vinkje weggehaald te hebben en toepassen aangeklikt te hebben ging ik van 318 Gb naar 385 Gb weer..dus 67 Gb systeemherstel, wat ik overigens belachelijk veel vind. Overigens stond in help dat er boven de 15 % van schijfgebruik zou verwijderen (waarschijnlijk dus over de gehele schijf en niet over partitie C). En herstelpunten zijn er snel ingevlogen na installatie van software, vandaar de vele punten.

Maargoed, bedankt! en gooi er maar een slotje op.

[ Voor 122% gewijzigd door Only op 10-05-2008 16:48 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.