Toon posts:

Probleem wisselfilter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:? Het probleem met m'n wisselfilter (in de auto) is het volgende, het filter blockt alle lage ferquenties en stuurt alleen nog maar de hoge ferquentie's door, ook naar mijn woofer. Dat doet het ook als ik de woofer aansluit op de filter ingang, dus bij het ongefilterde signaal (kabel op kabel). Als ik m'n woofer aansluit op het nog werkende filter is er niks aan de hand.

Nu ben ik niet zo thuis in de electronica, dus graag gepaste reacties.

Mijn idee nu is, dat ik het probleem moet zoeken in de condensators, waar er drie van op zitten, waarvan ik er 1 kan defineren (de blauwe) en er 2 onduidelijk voor me zijn, waarvan 1, ik niet zeker weet of dit uberhaupt een condensator is. (de gele verticaal geplaatste)

Wat er gebeurd is, is een nog groter raadsel maar het heeft in elk geval m'n versterker om zeep kunnen helpen. Deze kon niet meer de kracht leveren om de woofers aan te sturen, alleen nog heel zwak de tweeters bij een groot volume.

De volgende gegevens zijn bekend:
2 weg passief wisselfilter
muziek vermogen 200W nominaal vermogen 60W
X-over 3000 Hz LPF -12dB/oct, HPF -12dB/oct
Woofer 4 ohm, Tweeter 8 ohm
Tweeter afzwak mogelijkheid, 0dB/-3dB

Filter componenten

L1 TTH1120 0.56mH
L2 TTH1119 0.39mH
R2 5W 12ohm J
R1 5W 3.3ohm K
R3 5W 4.7ohm K
C1 63V 12uF [BP] (betekend dit bi-polair?)
C2 685K250 (TACB OV) Groene condensator
PS1 X60 X135 het verticaal geplaatste gele ding

Als het aan de condensators ligt, hoe kan ik dan het type nr herleiden ???

Afbeeldingslocatie: http://thumb3.webshots.net/t/58/758/1/23/65/2721123650103477063fhkRRe_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thumb3.webshots.net/t/52/652/7/58/11/2913758110103477063bqJPwi_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thumb3.webshots.net/t/52/652/5/72/34/2486572340103477063DOGRnd_th.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Hellup ?!?

Verwijderd

PS1 X60 X135 het verticaal geplaatste gele ding

Dat is een varistor.
De opdruk kan ik niet helemaal plaatsen maar ik vermoed met een doorslagspanning van 60 volt als ik de elko bekijk van 63 volt.
De varistor word laagohmig als de spannning te hoog word en zal de rest van de componenten beschermen.
Als ik het goed begrijp heb je twee van deze filters dus kan je even vergelijken met een ohmmeter of deze varistor is doorgeslagen (laagohmig is geworden)
Haal hem anders voor de test er even tussenuit en test het filter dan eens.
Let wel , het filter is nu niet meer beschermd en er zal dus wel een nieuwe in moeten.
De weerstanden moet je ook even doormeten , er is vast wel iemand in je kennissenkring met een meter.
De condensatoren gaan niet zo snel defect.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 00:20 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Die groene 'unit' is volgens mij geen condensator maar een eindweerstand in een vreemde verpakking. Gezien de K250. Een condesator heeft altijd een waarde en een voltage en een plus en een min in het geval van een polaire. En anders is het toch een spanningselko om de pieken in het laag af te vangen voor voldoende power; een soort accu.

Die blauwe is een bi-polaire condensator die zorgt voor een laagaf/hoogdoorlaat filter. HPF. Laat hoog signaal naar topkasten/mid en hoog speakers door. Alleen gebruikt in audiofilters

De spoel zorgt voor een laagdoor/hoogaf filter. LPF en zorgt dat een sub alleen maar laag krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Stinger666 op 12-05-2008 02:16 ]

Verwijderd

De groene is gewoon een 6,85 uF condensator met een maximale werkspanning van 250 volt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks ! Ik heb zelf wel een multi meter maar weet niet goed er mee om te gaan, kzal er iemand bij halen met verstand. Wil nog wel graag een keer een beter begrip van de electronica krijgen maar raak in boeken al snel de draad kwijt.

Gelukkig zijn alle onderdelen nu ook geïndentificeerd, dus op de goede gok onderdelen vervangen behoort ook tot de mogelijkheid.

Heeft iemand al een idee waarom er geen laag word door gegeven naar de woofer ?

Een elco word toch ook laag ohmig als de spanning groter word ?? of haal ik nu ferquentie en spanning door elkaar ?

Verwijderd

Waarom er geen laag word doorgegeven zal waarschijnlijk komen door een defecte weerstand of toch de doorgeslagen varistor.
Bij een condensator word de impedantie lager bij hogere frequentie.
Formule is hiervoor XC=1/ 6,28 x f x c

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
As ik het goed vertaal is een condensator een laag filter voor de mid/hoog units en is een spoel een hoog filter voor de laag units ?! (zat ik verkeerd om te denken, boek toch iets te onduidelijk)

Maar wat doen weerstanden dan ? |:(

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:11:
As ik het goed vertaal is een condensator een laag filter voor de mid/hoog units en is een spoel een hoog filter voor de laag units ?! (zat ik verkeerd om te denken, boek toch iets te onduidelijk)
Indien je de componenten parallel zet in plaats van in serie dan draaien de functies ook om. (Logisch ook hoor.)
Maar wat doen weerstanden dan ? |:(
Die verzwakken het signaal over het hele bereik (als het goed is, je kunt er nog het een-en-ander mee spelen).

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. kheb weinig kennissen met electro ervaring en wil dit graag begrijpen.

Ik heb ook zitten rekenen maar kom er daar niet uit,kzal wel wat fout doen.

X L = 2 x pi x f x L Dan kom ik voor L1 (0.56) uit op 10550.4 en voor L2 (0.39) uit op 7347.6 met een gemiddelde van 7347.6 (gem weerstand?)

L= X L / 2 x pi x f dan kom ik uit voor L op 0.475 ,wat het gemiddelde is van L1+L2.

Ik heb dit in en Excel sheet gezet met een verschil berekening tussen de uitkomst van de de berekening voor L en de gem berekening van L1+L2. Maar waneer ik de waarde van L1 of L2 verander kom je altijd op een verschil van 0 uit bij dezelfde ferquentie.

Xc = 1 / 2 x pi x f x C Dan kom ik voor C1 (12uF) uit op 4.42E-06 en voor C2 (geschat 6.85uF) uit op 7.75E-06 met een gemiddelde van 6.085E-06

C= 1 / 2 x pi x f x Xc en kom uit op 8.72E-06 Wat een verschil opleverd van 0.695E-06 met het gemiddelde van C1+C2.(9.425uF) Ook dit heb ik in de Excel sheet gezet met een verschil berekening. Als ik het verschil wil wegwerken moet ik de waarde van C2 ook op 12uF zetten. En hier krijg ik dus wel een verschil waarde als ik andere waarde neem voor C1 of C2.

Maar ik ga dus ergens de fout in, of op meerdere plekken tegelijk. Ik ben uit gegaan van de gegevens die boven staan, en dat dit een 2e orde paralel filter is.

Dan nog een andere vraag, waarom een bi-polaire condensator, een auto accu leverd toch gelijkstroom op ? En welke rol spelen Ampere's (stroomsterkte ?) in de audio keten.

Is het zo dat hoe hoger het voltage (spanning?) hoe hoger het (geluids) volume ? (Amplitude)

En wat is ferquentie, is dat de snelheid waarmee een versterker stroom(stootjes) leverd om een luidspreker in beweging te zetten ?

En waarom heeft een weerstand naast een weerstands aanduiding (ohm) ook een vermogen (5W) aanduiding ?

Worden jullie al een beetje 8)7 van mij ? O-)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:37:
Thanks. kheb weinig kennissen met electro ervaring en wil dit graag begrijpen.

Ik heb ook zitten rekenen maar kom er daar niet uit,kzal wel wat fout doen.

X L = 2 x pi x f x L Dan kom ik voor L1 (0.56) uit op 10550.4 en voor L2 (0.39) uit op 7347.6 met een gemiddelde van 7347.6 (gem weerstand?)

L= X L / 2 x pi x f dan kom ik uit voor L op 0.475 ,wat het gemiddelde is van L1+L2.

Ik heb dit in en Excel sheet gezet met een verschil berekening tussen de uitkomst van de de berekening voor L en de gem berekening van L1+L2. Maar waneer ik de waarde van L1 of L2 verander kom je altijd op een verschil van 0 uit bij dezelfde ferquentie.

Xc = 1 / 2 x pi x f x C Dan kom ik voor C1 (12uF) uit op 4.42E-06 en voor C2 (geschat 6.85uF) uit op 7.75E-06 met een gemiddelde van 6.085E-06

C= 1 / 2 x pi x f x Xc en kom uit op 8.72E-06 Wat een verschil opleverd van 0.695E-06 met het gemiddelde van C1+C2.(9.425uF) Ook dit heb ik in de Excel sheet gezet met een verschil berekening. Als ik het verschil wil wegwerken moet ik de waarde van C2 ook op 12uF zetten. En hier krijg ik dus wel een verschil waarde als ik andere waarde neem voor C1 of C2.

Maar ik ga dus ergens de fout in, of op meerdere plekken tegelijk. Ik ben uit gegaan van de gegevens die boven staan, en dat dit een 2e orde paralel filter is.
Ik kom er niet echt uit wat je allemaal doet. Gebruik voor de gein eens enters, sub- en subscript alsmede eenheden.
Dan nog een andere vraag, waarom een bi-polaire condensator, een auto accu levert toch gelijkstroom op ? En welke rol spelen Ampere's (stroomsterkte ?) in de audio keten.
Een audiosignaal is daarentegen altijd wisselspanning.
Is het zo dat hoe hoger het voltage (spanning?) hoe hoger het (geluids) volume ? (Amplitude)
Relatief gezien wel ja. De ene driver kan alleen met minder spanning harder dan de andere, maar voor dezelfde drivers geld dat hoe meer prik je erover zet hoe harder het allemaal gaat.
En wat is ferquentie, is dat de snelheid waarmee een versterker stroom(stootjes) leverd om een luidspreker in beweging te zetten ?
Gewoon de frequentie van het signaal. Het signaal was een wisselspanning dus tja...
En waarom heeft een weerstand naast een weerstands aanduiding (ohm) ook een vermogen (5W) aanduiding ?
Omdat je toch wilt weten hoe hard je kunt draaien zonder je weerstanden uit te roken danwel permanent van waarde te veranderen?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
eenheden helpen ook wel :)

Ik wil je er even op wijzen dat je niet zo 1,2,3 de cross frequentie kunt uitrekenen ivm de complexe impedantie verloop van een speaker.

Begrijp ik met "Wat er gebeurd is, is een nog groter raadsel maar het heeft in elk geval m'n versterker om zeep kunnen helpen. Deze kon niet meer de kracht leveren om de woofers aan te sturen, alleen nog heel zwak de tweeters bij een groot volume."

dat je versterker dus ook defect is ? (hoe test je dan dat het andere filter wel goed is ? )

Kan je een foto maken van de onderkant van de print ?
Ik krijg nmlk een vermoeden dat die varisistor enkel is voor de tweeter
(nog beter zou een schematje zijn)

Anders is het OF iets opgeblazen, of simpelweg een slecht contact oid.

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze formule van breem.nl waarbij je de ene keer de schijnbare weerstand uitrekend bij ferquentie x en de andre keer de waarde van L of C voor ferquentie x.
Deze twee berekeningen zouden naar mijns inziens dezelfde waarden op moeten leveren met een verschil 0.

De schijnbare weerstand van een zelfinductie is xL = 2*pi*f*L (Ohms), waarbij pi = 3.14, f de frequentie in Hz en L de zelfinductie in Henry.

Omgewerkt: L = xL / (2*pi*f)

De schijnbare weerstand van een condensator is xC = 1/(2*pi*f*C) (Ohms) waarbij pi = 3.14, f de frequentie in Hz en C de capaciteit in Farad.

Omgewerkt: C = 1 / (2*pi*f*xC)
Ik zie in elk geval al daat breem voor de condensator 2 dezelfde formule's gebruikt met C en xC omgewisseld en voor de spoelen niet.
Aangezien er 2 spoelen en condensators in zitten ben ik uit gegaan van gemiddelden, ik weet niet of dit oke is. Ik heb dit in een reken tabel gezet zodat ik de waarden kan aanpassen.
Hierbij kwam ik op een waarde voor de groene condensator van 12 uF
In het geval van de berekeningen met de spoelen maakt het niet uit of ik de L waarde of de ferquentie verander want het verschil blijft 0, en dat zou niet moeten
Als ik de formule P= U.I gebruik voor de 5W weerstand dat er dan niet meer dan 0,083 A door de weerstand gaat ?
De versterker heb ik ondertussen vervangen, dat stond al op het programma, alleen niet op zo'n korte termijn. Zodoende kon ik het checken met het nog werkende filter
Een foto van de onderkant van het filter is weinig interresant, want daar is nl niks te zien, en een schema zit er niet bij. Het is een Pioneer UD-N2PRS filter.
Ik quote vooral mezelf maar hoop dat het zo wat overzichtelijker word :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:36:
Ik zie in elk geval al daat breem voor de condensator 2 dezelfde formule's gebruikt met C en xC omgewisseld en voor de spoelen niet.
Wat jij hebt gedaan klopt niet. De schijnbare weerstand zoals breem die noemt is de impedantie bij het overnamepunt. Breem rekent dat uit aan de hand van de zelfinductie van de speaker. Aangezien je die niet weet valt er ook niets te rekenen.
De versterker heb ik ondertussen vervangen, dat stond al op het programma, alleen niet op zo'n korte termijn. Zodoende kon ik het checken met het nog werkende filter
Als je dus nu de bass unit zonder filter aansluit heb je wel bass?
Een foto van de onderkant van het filter is weinig interessant, want daar is nl niks te zien, en een schema zit er niet bij.
Wat denk je waarom we de onderkant van het filter willen zien 8)7

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 10:59:
[...]

Wat jij hebt gedaan klopt niet. De schijnbare weerstand zoals breem die noemt is de impedantie bij het overnamepunt. Breem rekent dat uit aan de hand van de zelfinductie van de speaker. Aangezien je die niet weet valt er ook niets te rekenen.
Ik haal dus de dingen/formule's door elkaar, kan het vaak wat beter onthouden als ik het eerst een keer heb gedaan. Kzal nog een poging ondernemen, kijken of ik nu het filter kan berekenen met de bekende gegevens.

Kun je wel met gemiddelden rekenen in deze formules ?
[...]

Als je dus nu de bass unit zonder filter aansluit heb je wel bass?
Kheb hem op het andere filter aangesloten en hier doet hij het prima, kan het nog wel ff uitproberen, denk je dat het misschien nog aan de radio kan liggen ?
[...]

Wat denk je waarom we de onderkant van het filter willen zien 8)7
Kweet niet hoe ik dit moet opvatten, maar daar vroeg B_FORCE om, maar op de onderkant van de print zijn geen geleidings paden (of hoe je het wil noemen) te zien en is verder egaal op de soldeer puntjes na.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 17:39:
Kun je wel met gemiddelden rekenen in deze formules ?
Nee, dat is redelijk zinloos. Zolang je niet voldoende info hebt van de units is het uitrekenen van filters een zinloze zaak.
Kheb hem op het andere filter aangesloten en hier doet hij het prima, kan het nog wel ff uitproberen, denk je dat het misschien nog aan de radio kan liggen ?
Als het andere filter werkt ie er met je radio niets aan de hand.
Kweet niet hoe ik dit moet opvatten, maar daar vroeg B_FORCE om, maar op de onderkant van de print zijn geen geleidings paden (of hoe je het wil noemen) te zien en is verder egaal op de soldeer puntjes na.
Ergens moeten de sporen toch lopen... Normaal gezien is dat de onderkant. Kijk nog eens goed!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal niet klagen als je comentaar leverd O-)

Kheb er wel een of ander vlies voor moeten verwijderen, khoop niet dat het kwaad kan.

Afbeeldingslocatie: http://thumb3.webshots.net/t/69/469/8/43/72/2879843720103477063RcCpjw_th.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk, zo worden dingen duidelijk :)

Dit is een standaard 2e orde filter met serie spoel en parallel condensator voor het laag, en het omgekeerde voor het hoog. Hoog heeft nog een L-pad voor het level aan te passen, en natuurlijk nog die varistor tussen condensator en spoel, inderdaad bedoelt om de tweeter te beschermen.

Een condensator of spoel gaan niet zo makkelijk kapot, vreemd dus dat het laag weg is. Meet voor de gein eens de weerstand over de condensator op als dat mogelijk is. Je moet hem daarvoor wel even eruit solderen. Als je iets hebt dat minder dan oneindig is, dan is de condensator defect ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond de condensator en de spoel door laten meten incl de weerstanden, maar nog geen defect kunnen vinden hierin.

Aan de bekabeling kan het ook niet liggen en de versterker is nieuw en de instellingen van de radio zijn ook oke.

Wat nu ?!

Ga nu de woofer maar eens rechtstreeks aan sluiten op de versterker en kijken wat het word.

Verwijderd

Topicstarter
Okeeeeeeee.............. Het ligt definitief aan het filter !

Kan het eventueel nog in de sporen zitten, of heeft iemand anders nog een helder idee ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de componenten op het filter vernieuwen. Condensatoren bijvoorbeeld, meet je niet zomaar door zonder scoop. En die varistor kan ook raar doen. Wat doet je filter als je die ertussen uit laat?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Vooruitgang ! :9~

Ik heb de varistor er tussen uit gehaald en het laag is weer terug.
Kheb ook nog steeds signaal op het hoog hoewel deze iets zwakker is dan op het andere filter (rond de 4-5 dB).

Waar haalt de tweeter zijn signaal vandaan als de varistor weg is ?

Ik heb ook de varistor door gemeten en kom op een weerstand van 0,07 ohm terwijl de weerstand in de meetdraden al 0,05 ohm is.
Ik kan er dus van uit gaan dat deze kapot is, zoals snorkeltje aangeeft.

Kan iemand nog verklaren waarom dit ding deze problemen veroorzaakt, of kan het nog aan andere onderdelen liggen.
teacher schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:40:
Ik zou de componenten op het filter vernieuwen. Condensatoren bijvoorbeeld, meet je niet zomaar door zonder scoop. En die varistor kan ook raar doen. Wat doet je filter als je die ertussen uit laat?
De spoel en de condensator zijn met een scoop door gemeten, de varistor met een multimeter.
Kheb niet de behoefte om alle componenten te vervangen als dat niet nodig is, de huidige zijn ook nog aan de print vast gelijmd. Als de waarde die Snorkeltje door geeft voor C2 en PS1 correct zijn, is dit wel mogelijk.

Beetje bij beetje word ook ik wat wijzer, mijn waardering voor jullie hulp. _/-\o_
Pagina: 1