Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

stand by UPS om pc uit te zetten?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Achtergrond info:

Een beetje vage titel, maar ik kan niks beters bedenken. Dit is het probleem: Ik bouw een case mod en wil de voorkant lekker clean houden zegmaar, dus geen knopjes. (weggewerkte) dvd drive kan ik wel openen met windows zelf. Voor het geval dat er een probleem is waarbij dat niet werkt zitten er "back up" knopjes achterop, dus de gewone knopjes zitten achter de case, echter kan ik hier moeilijk bij als de pc in de kast staat, daarom wil ik de pc met afstandsbediening aan kunnen doen. Mijn idee was om alle apparatuur (dus ook beeldscherm ed.) op zo'n draadloze schakelaar aan te sluiten die je bij elke bouwhandel kan krijgen. Zo kan ik alles uit doen met één druk op de knop. Ik heb alleen geen zin om te wachten tot de pc afgesloten is en dan de stroom er af te doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/nieuwe_producten/klik_aan_klik_uit/klikaanklikuit%20yc23500r.jpg
Vraag:

Als ik een UPS tussen een stekkerblok en mijn pc doe, sluit mijn pc dan gewoon af als ik de stroom er af doe met de schakelaar? Is het ook schadelijk voor een UPS als hij heel vaak gebruikt wordt? Dit alles moet natuurlijk niet te veel kosten, dat hoeft denk ik ook niet omdat hij niet zo lang stroom hoeft te geven, slechts zo lang dat de pc af kan sluiten, en mijn pc niet erg veel gebruikt (E6600, 7600GT (xxx), HDD en DVD drive). Het liefst wil ik een stand by UPS, dit omdat deze geen geluid maakt (toch?). En efficiënter is. Hebben jullie misschien een suggestie welke UPS ik moet nemen? Ik heb al zitten googlen ed. Maar ik heb geen idee waar ik op moet letten bij het zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door jdm8 op 10-05-2008 12:03 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

lijkt me niet slim:
- kost je aanschaf van een ups, en meer electriciteit
- werkt niet, de ups blijft stroom leveren tot ie helemaal leeg is
- meeste upssen maken *wel* geluid

dus beste optie is gewoon heel even te wachten tot je pc uit is, en dan nog ff op de schakelaar te drukken. (of die schakelkastjes te modificeren dat je pc em uitschakelt op het moment dat ie uit is, krijg je een soort combinatie met een master/slave stekkerdoos oid.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
AlexanderB schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:23:
lijkt me niet slim:

dus beste optie is gewoon heel even te wachten tot je pc uit is, en dan nog ff op de schakelaar te drukken. (of die schakelkastjes te modificeren dat je pc em uitschakelt op het moment dat ie uit is, krijg je een soort combinatie met een master/slave stekkerdoos oid.
Daarom een stand by UPS, deze begint pas te werken als de stroom uitvalt. Normaal geeft hij de stroom gewoon door, zonder dat het door een accu gaat. Pas als de stroom uitvalt gaat hij zijn accu gebruiken. Als dit maar een klein accutje is geeft hij maar voor 5 min stroom, wat voor mij voldoende is. Maar bestaan deze wel? En dan ook nog dat ze aan je pc doorgeven dat hij uit/slaapstand moet gaan.

Jouw idee, dat de stroom er pas af gaat als de pc afgesloten is is natuurlijk nog beter, maar hoe maak je zoiets? (Totaal geen verstand van elektronica, hoewel ik het wel interessant vind.) Daarbij kan ik mijn pc dan niet uitzetten emt afstandsbediening, bv als ik in bed lig, nog even te muziek luisteren, hoed ik neit helemaal naar mijn pc te lopen :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sleur een tweedehands APC (of ander goed merk) UPS van V&A, of marktplaats.

En ik geloof dat je wel kunt instellen wanneer je PC moet afsluiten, dit kan als de accu leeg is, maar volgens mij ook direct als de stroom eraf gaat.

Hoe wou je je PC trouwens aanzetten :P ?

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 18:52
AlexanderB schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:23:
lijkt me niet slim:
Klopt, kost inderdaad meer stroom; echter alleen om de UPS op te laden. Als deze eenmaal vol is kost het niets aan stroom extra.
Fout :) Een goedkope BACK-UPS van APC bijvoorbeeld biedt al de mogelijkheid om te computer automatisch uit te laten schakelen. Hier zijn meerdere opties voor:
- Pas als de accu bijna leeg is
- Zo snel mogelijk
Er zijn nog wat meer kleine dingen in te stellen, maar dit is niet echt noemenswaardig.
Als ze in gebruik zijn; as in als de accu in gebruik is. Anders zijn ze toch echt muisstil op mijn werk hoor.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52

DukeBox

loves wheat smoothies

eXSs schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:23:
Klopt, kost inderdaad meer stroom; echter alleen om de UPS op te laden. Als deze eenmaal vol is kost het niets aan stroom extra.
Klopt NIET, ze nemen continue stroom af en genereren warmte.. kijk maar bij nominaal vermogen. Het is niet veel, maar loopt bij een 750VA ups toch al snel tegen de 47 Watt aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:19:
Sleur een tweedehands APC (of ander goed merk) UPS van V&A, of marktplaats.

En ik geloof dat je wel kunt instellen wanneer je PC moet afsluiten, dit kan als de accu leeg is, maar volgens mij ook direct als de stroom eraf gaat.

Hoe wou je je PC trouwens aanzetten :P ?
Ik heb power on na power lost ofzo ingesteld in de BIOS. Als ik nu mijn pc afsluit en ik doe mijn voeding uit gaat de pc weer aan als ik de voeding weer aan zet. Dus bij mijn idee:

PC aan, on op afstandsbediening (er komt weer stroom op de pc en dus gaat hij aan).

PC uit: off op de afstandsbediening, stroom valt uit, UPC gaan zijn accu gebruiken en zegt tegen mijn pc dat hij af moet sluiten.

Of zie ik iets over het hoofd? :)

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Ehmmm en iets van dit?

Je pakt de draden van de powerbutton.
Pak een relai en zet de powerbutton draden op het maak contact.
Nu via een RF? module het relai aansturen.
Relai schakeld wanneer de knop op afstandbediening word ingedrukt.
Knop op afstandbediening/whatever even aantikken en windows gaat uit.
Knop op afstandbediening/whatever weer even aantikken en computer start weer op.
Knop op afstandbediening/whatever 4 seconden ingedrukt houden geforceerd afsluiten.

Zoiets toch?
Heb niet echt wat in gedachten kwa onderdelen.
Je kunt dus ook eventueel die Klik-aan-Klik-Uit set gebruiken om een 230v relai te schakelen.
Maar vergeet dan niet 2x te klikken ander krijg je een start-up/shutdown loop omdat de powerbutton draden permanent kortgesloten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ^Ripper op 10-05-2008 17:42 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
^Ripper schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:40:
Ehmmm en iets van dit?

Je pakt de draden van de powerbutton.
Pak een relai en zet de powerbutton draden op het maak contact.
Nu via een RF? module het relai aansturen.
Relai schakeld wanneer de knop op afstandbediening word ingedrukt.
Knop op afstandbediening/whatever even aantikken en windows gaat uit.
Knop op afstandbediening/whatever weer even aantikken en computer start weer op.
Knop op afstandbediening/whatever 4 seconden ingedrukt houden geforceerd afsluiten.

Zoiets toch?
Heb niet echt wat in gedachten kwa onderdelen.
Je kunt dus ook eventueel die Klik-aan-Klik-Uit set gebruiken om een 230v relai te schakelen.
Maar vergeet dan niet 2x te klikken ander krijg je een start-up/shutdown loop omdat de powerbutton draden permanent kortgesloten zijn.
Klinkt een stuk ingewikkelder als alleen even een UPS er tussen zetten ;) Ook is er heel weinig ruimte in de case, dus allemaal shit daar in wordt ook weer moeilijk. Maar als ik geen geschikte UPS kan vinden zal ik daar naar kijken :)

Even voor de duidelijkheid, het moet dus een UPS zijn die op het standby princiepe werkt, dus de accu's worden alleen ingeschakeld nadat de stroom uitvalt en dus niet continu. Daarbij moet hij met de pc kunnen communiceren. Bovenal moet hij goedkoop zijn O-)

En is het schadelijk voor zo'n UPS dat hij heel vaak gebruikt wordt(paar keer per dag)? En dus niet, zoals bij de meesten, eens in de paar maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 10-05-2008 17:49 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Een UPS er tussen zetten lijkt mij juist veel ingewikkelder.. is eigenlijk een beetje om het 'probleem' heen werken.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op zich gok ik dat het voor een ups zijn batterijen wel schadelijk is om meerdere keren per dag te laden / ontladen.

Meen ooit wel eens in een ups-handleiding gezien te hebben dat de accu's goed waren voor 1000 ontladingen of 3 jaar.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Gomez12 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:05:
Op zich gok ik dat het voor een ups zijn batterijen wel schadelijk is om meerdere keren per dag te laden / ontladen.

Meen ooit wel eens in een ups-handleiding gezien te hebben dat de accu's goed waren voor 1000 ontladingen of 3 jaar.
Hangt dat ook niet van het type accu af?

@dukebow: Het lijk tmij toch echt makkelijker om gewoon een ding met stekkers er tussen te zetten en even in te stellen in wondows dan met IR ontvangers en relais ed. gaan zitten prutsen. Maar voor mensen die er wel verstand van hebben is dit natuurlijk een eitje ;)

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52

TF

bla bla

ik kreeg net een tik het lichtnet omdat ik een lamp losmaakte van een kabel die op klik-aan klik-uit zit. Hij was uiteraard klik-uit... maar dan blijft er blijkbaar toch stroom op staan. Zal wel niet goed zijn voor apparatuur dan zon systeem

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TF schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:25:
ik kreeg net een tik het lichtnet omdat ik een lamp losmaakte van een kabel die op klik-aan klik-uit zit. Hij was uiteraard klik-uit... maar dan blijft er blijkbaar toch stroom op staan. Zal wel niet goed zijn voor apparatuur dan zon systeem
Afhankelijk of de 'schakelaar' tussen nul of fase zit.. dat is altijd zo.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 22:35
We dom dan dat hij niet beide polen afschakelt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TF schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 19:25:
kuch .........

iets met de gebruiksaanwijzing lezen
Waarschuwing: Zelfs als het product uitgeschakeld is, kan het stopcontact van dit product onder spanning staan!
edit:
helemaal niet dom dat hij maar een pool schakeld, de helft van de schakelaars doet dat.
het is eerder dom om aan te nemen dat er geen spanning op staat terwijl je je stekker er niet uittrekt

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 22-05-2008 20:37 ]

Iperf

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

http://www1.nl2.conrad.co...ay=fromoutside&~cookies=1

12 volt, 2 kanalen...

Je kunt ze vast ook krijgen met meer kanalen.

Droogkloot.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Als ik jou was zou ik zo'n afstandsbediening kopen met twee van die stopcontacten.
In de bios instellen dat de pc aangaat wanneer er stroom op komt te staan.
Als je je pc aan het afsluiten bent doe je de randapparatuur op het ene stopcontact uit, en als je weer je pc gaat gebruiken zou ik eerst met de afstandsbediening het stopcontact van je pc uitzetten, en daarna weer aan, zodat je pc automatisch aangaat, en dan kun je je randapparatuur ook nog aanzetten via het andere stopcontact.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Ja of je gebruikt het kastje wat ik je aanraadde, en je sluit die aan op de power headers op je moederbord. Je sluit er een 12 volt trafootje op aan en je bent klaar. Het is niet goedkoop, maar van al je genoemde oplossingen wel de goedkoopste.

Droogkloot.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

relais met afvalvertraging ?

Iperf

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
_AvA_ schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 21:43:
Het is niet goedkoop, maar van al je genoemde oplossingen wel de goedkoopste.
Is het minder dan 20 euro dan? Aangezien zo'n setje volgens mij nog geen 20 euro kost, het setje wat ik beschrijf. Het is nog het makkelijkste ook.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52

TF

bla bla

fish schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 20:35:
[...]

kuch .........

iets met de gebruiksaanwijzing lezen

[...]

edit:
helemaal niet dom dat hij maar een pool schakeld, de helft van de schakelaars doet dat.
het is eerder dom om aan te nemen dat er geen spanning op staat terwijl je je stekker er niet uittrekt
Ik heb er niet eens zo over na gedacht. Moet je nagaan! Maar weer wat geleerd op de harde manier. Door schade en schande word ik wijs!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Sommige moederborden kunnen gewaked worden met

- Muis
- Toetsenbord
- Afstandsbediening van MB
- Afstandsbediening van MS (MCE)
- Bij herstel van stroom PC opstarten optie aanzetten in de bios en een Klik AAN/UIT eraan en gaan. Eventueel wake on KB ook aan

Zo heb ik het bij mn ouders ook gedaan :-) Dan hoeft het computer meubel niet helemaal open.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
ff back to basic....

Uitzetten heb je geen knop voor nodig (met XP shutdown.exe, werkt waarschijnlijk ook met de overige windows versies en zal er ongetwijfeld een alternatief voor de overige OSen zijn)

Aanzetten kan door tobo, muis en zelfs usb/ modem e.d.
Aangezien je een toetsenbord gebruikt is dit dus ideaal (ja werkt ook met draadloos, Asus bordjes met ctrl-esc bijv)
Pagina: 1