Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal!

Dit is mijn eerste post hier op GoT 8)

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik ben 30 jaar ja ja een laatbloeier en kom van de Horeca af.
Ben dit jaar begonnen aan een 3 jarige ICT opleiding WEB4 via het NCOI en om de 2 weken naar school en vind het tot nu toe hardstikke leuk.

Nu moet ik dus een werkplek vinden waar ik minstens 24 uur aan de slag moet , maar het lukt me maar niet om een bedrijf te vinden die mij aan neemt zelfs niet als stagaire.
Ik heb mijzelf al ingeschreven op Monsterboard en Nationale Vacature Bank, maar 1 telefoontje gekregen en dat was voor een call center wat producten verkoopt heet niet eens met ict te maken :'(

Meeste bedrijven zoeken toch echt mensen met een ICT diploma of minstens een jaar of 2 ervaring, bekend met ITIL foundation, MCDST , of MCSA.

Nu ben ik dus net begonnen aan deze opleiding en krijg deze onderdelen pas in mijn 2e jaar.
Mijn vraag is dus:

-Is het verstandig om nu al deze onderdelen via een thuis studie te halen duurt ongeveer 2-3 maanden om deze certificaten te halen en zo mijn kans op de arbeidsmarkt te vergroten?

-En hoe moeilijk zijn deze certificaten voor iemand met 0 jaar ervaring in de ICT.
Want ik wil echt asap beginnen in een bedrijf om zo ervaring op te doen want ik heb al een behoorlijke achterstand ten opzichte van andere mede studenten.

- Zijn er andere certificaten die jullie aanraden om mijn kansen te vergroten?

Alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
- Ja, het is altijd verstandig om alvast enkele certificaten te behalen. Het vergroot de kans op werk.
Iedereen is papiertjesgeil tegenwoordig. Zelfs voor functies op een telefonische helpdesk waar je aan de hand van een voorgekauwd script mensen helpt...

- Is het moeilijk? Voor de een wel, voor de ander niet. Dat hangt van een aantal zaken af, achtergrond, leer je makkelijk etc. Leren/studeren is heel erg individueel.
Het is zeker een pré als je al enige affiniteit met ICT hebt, en de basis begrijpt (TCP/IP, DNS etc).
Die basis zal namelijk niet snel veranderen.

- ITIL is wel een heel veel gevraagd certificaat m.n. bij de wat grotere bedrijven.
ITIL is vrij eenvoudig te behalen, en kan helpen bij de instapfuncties.

Voor de rest, blijven proberen en niet te hoog willen beginnen.

Succes!

Carpe Diem

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
Je kan ook moeilijk verwachten dat een bedrijf iemand met jouw profiel gaat aannemen?
Je hebt geen ervaring, en je bent nog maar net gestart met een informatica cursus...
Bedrijven willen dat je ofwel een goed diploma hebt (een echt diploma, geen weekendcursur Windows XP) ofwel een tal van jaren professionele ervaring.
Aangezien je geen van beide hebt, zal de zoektocht naar een IT job niet bepaald makkelijk worden imho.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 22:16

Cis

Het lijkt me toch niet onmogelijk om ergens te beginnen op de helpdesk. Of er bedrijven zijn die iemand willen aannemen voor 24 uur, weet ik niet. Helpdesk wil meestal zeggen: ma t/m vr van 8 tot 17 uur aanwezig zijn. En of je dat kan combineren met je school, is maar de vraag.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
phobosdeimos schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:34:
Je kan ook moeilijk verwachten dat een bedrijf iemand met jouw profiel gaat aannemen?
Je hebt geen ervaring, en je bent nog maar net gestart met een informatica cursus...
Bedrijven willen dat je ofwel een goed diploma hebt (een echt diploma, geen weekendcursur Windows XP) ofwel een tal van jaren professionele ervaring.
Aangezien je geen van beide hebt, zal de zoektocht naar een IT job niet bepaald makkelijk worden imho.
Dit is eigenlijk in alle velden het probleem zeker in een duale opleiding dat men enerzijds verwacht dat je 40 uur komt werken ipv 24, en anderzijds een 18 jarige met 6 jaar werkervaring. Ik denk dat zijn gebrek aan kennis niet afdoet in dit probleem.
Imo kan ik weinig meer zeggen dan zelf actief te zoeken ipv via websites. Ga langs bij detacheerders, zoek in de krant of stuur zelfs open solliciaties weg. Een belangrijk iets is wel dat je bereid moet zijn om voor 0 euro te werken. Ik hoor van vele dat het belachelijk is om voor geen geld te werken maar voor iemand met weinig kennis is men ook niet bereid te betalen, en als je eenmaal een voet binnen hebt en jezelf kan profileren worden je kansen vanzelf beter.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen, echt bedankt voor jullie reacties ben er erg blij mee.

@Patten , ik heb gelukkig al een behoorlijke affiniteit met ICT , ben al mijn hele leven bezig met computers , netwerkje opzetten , gehele computer uit in inelkaar zetten en noem maar op, van alles eigelijk een beetje, alleen nu nog de papieren en proffesionele hulp.

Ook zit er ik nu seriues aan te denken om op zn minst ITIL erbij te pakken waar ik als het goed zo'n 2-3 maanden mee bezig ben, zal dat mn kansen vergroten denk je?

@Cis het is in principe wel te combineren met school aangezien ik maar 2 keer in de maand de zaterdagen naar school ga voor 6 uur per zaterdag.

@n4m3l355 ik heb mijzelf nog voor dit weekend ingeschreven bij div online vacature banken, nu maar hopen dat ik een aanbod krijg na het weekend, ik ben nu echt zelfs bereid om voor niks te werken,...maar dan kan ik me huur niet meer betalen :(

Bedankt voor jullie reacties :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je bent niet opgeleid, maar dat is geen probleem.

Je zult echter wel laag moeten beginnen (helpdesk et al), dus zoek een bedrijf dat openstaat voor interne doorgroei. Als je ambitieus bent, zit je zo op een middenkaderfunctie (mbo niveau).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:49
@ _DH:

een middenkaderfunctie op MBO niveau ? :s
Geen idee waar jij vandaan komt, maar bij ons in België mag je toch echt wel een universitair diploma voorleggen er je te pas komt aan een kaderfunctie.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:12 ]

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 13:35

Geckoo

Good news, everyone!

al gedacht aan de bekende jongens die je inhouse opleiden (call2, peak-it etc?)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
@Petervenray je hebt wel gelijk dat ik een enorm financieel gat veroorzaak aangezien ik pas op late leeftijd met deze opleiding ben begonnen, maar ik heb dat vantevoren al bekeken en alvast wat geld gespaard om dat gat te "dichten".

@Geckoo Ik heb in het verleden als eens bij hun gesoliciteerd Peak IT call2 en Qmagic, maar allen hebben geen interesse in iemand zonder de nodige papieren :(

Ik heb net even een belletje gepleegd naar XL Studenten Uitzendbureau, het schijnt dat zij bemiddelen in o.a stage plekken voor studenten en starters.

Desbetreffende persoon was alleen even niet bereikbaar dus ik bel zo weer even op.
Ik hoop dat zij iets voor mij kunnen betekenen in de vorm van een stage plek oid.

UPDATE: Ik heb mijzelf even aangemeld op hun website en cv geplaatst.Kijken of het wat wordt.

Ik vind het trouwens best moeilijk om te zoeken naar een stageplek.Ik bedoel wat voor een stage plek zal het moeten zijn?Ik heb van alles wel een beetje verstand,..mijn voorkeur gaat toch wel naar het repareren van computers omdat ik werken met hardware ontzettend leuk vind om te doen.

Dus soliciteren bij een computer reparatie bedrijf ofzo? Ik weet het ff niet meer :(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 12:37 ]

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 13:35

Geckoo

Good news, everyone!

anders misschien bij een computer boer (alternate/powerline/etc) die hebben vaak ook een assemblage afdeling, kan je naar hartelust schroeven.

btw ik heb ook geen opleiding afgemaakt, maar kon wel zo beginnen bij call2...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Wijnands
  • Laatst online: 16-11 20:28
30 jaar is voor een starter oud maar, denk ik, niet te oud mits je niet al te hogen eisen stelt.

ITIL, weet niet of je meteen al je foundation moet willen halen maar enige kennis is, zeker voor een plek op de helpdesk, toch wel erg handig.
MCSA is erg mooi maar niet goedkoop, MCP is wel handig om al te zijn, toont aan dat je echt ergens serieus mee bezig bent. Verder gewoon je best doen, nu is een prima tijd om te solliciteren.

Oh, en dat je je hele leven al met computers bezig bent maakt je niet per definitie geschikt voor een functie in een ICT bedrijf, het is zeker een pre maar maak tijdens een gesprek wel duidelijk dat je beseft dat je nog veel te leren hebt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
@Wijnands wow goede tips bedankt!Daar kan ik absoluut wat mee!
Ik denk dat ik mij toch richt op ITIL want het schijnt dat de meeste bedrijven dat op zn minst vragen.

@Gekko tja, dan heb je denk ik geluk gehad want in mij hadden zij geen interesse :( lolz

Ik heb gister en vandaag, geloof ik al 4 telefoontjes gekregen waarvan ik er met vandaag met 1 een sollicitatie gesprek heb gevoerd.
Een detacherings bureau.

Dat ging over 2 functies, 1 bij een bedrijf waar je klanten helpt met een programma ( waar je van te voren in wordt getraind) je helpt de klanten met dit programma met het installeren en eventuele problemen, lijkt op zich best leuk om te doen, ben dan wel met ICT bezig.
En mogelijkheid om ITIL te volgen op hun kosten.

Een ander aanbod was bij KPN en dan het Track en Trace gebeuren monitoren en eventuele problemen met dat systeem verhelpen , leek mij ook wel leuk, alhoewel ik niet echt nog weet of het uberhaubt iets voor mij is.

En vrijdag heb ik nogmaals een sollicitatie gesprek , ben benieuwd of zij iets hebben wat bij mij en mijn opleiding past.

Nou ik moet zeggen ben best al benaderd door verschillende bedrijven / instanties, dus misschien is het beste als ik gewoon even afwacht voordat ik meteen een keuze maak?
Dingen waar ik op moet letten misschien?

Loon wat ik trouwens hoorde was ongeveer 1400 bruto... beetje aan de weinige kant , maar ja ik heb dan ook nog geen diploma's en ervaring.

Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 16:40 ]

• Wijnands
  • Laatst online: 16-11 20:28
ITIL is niet zaligmakend. Het is een methodiek waaruit men delen pakt die handig zijn om te gebruiken. Relatief weinig organisatie's werken volledig via ITIL.

Van een techneut wordt verwacht dat 'ie een beetje inzich heeft in ITIL. Je moet snappen wat een change is, een configuration item, etc. Diepgaande kennis is pas nodig als je in de process control hoek wil gaan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 14-05-2008 16:53 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 14:34
Loon aan de weinige kant ga je niet veel aan kunnen doen denk ik. Dat lijkt me een kwestie van wat ervaring opbouwen, certificaten halen en daarna nog eens een goed gesprek aan gaan.

Als je tekent bij een bedrijf wat ook (een deel van) je opleiding gaat regelen zou ik goed in de gaten houden waar je voor tekent. Het zou lullig zijn als je op een gegeven moment toch besluit iets anders te gaan doen en dan opeens een paar 1000 euro aan studiekosten moet terug betalen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 11:15:
Ik ben 30 jaar ja ja een laatbloeier en kom van de Horeca af.
Ben dit jaar begonnen aan een 3 jarige ICT opleiding WEB4 via het NCOI en om de 2 weken naar school en vind het tot nu toe hardstikke leuk.

Nu moet ik dus een werkplek vinden waar ik minstens 24 uur aan de slag moet , maar het lukt me maar niet om een bedrijf te vinden die mij aan neemt zelfs niet als stagaire.
Ik vind dit toch erg moeilijk te geloven. Ik ben zelf werkgever in de ICT, en ik sta toch echt net als vele anderen open voor dit soort constructies. Kijk, je bent in beginsel waardeloos als ICT'er, dus je krijgt gewoon minimumloon, klaar. Maar vervolgens is het aan jouzelf om te zorgen dat je zo snel mogelijk op waarde komt, dus kun je gewoon afspraken maken dat je na 3, 6 en 9 maanden tussentijdse evaluaties hebt waarbij je salaris ook wordt aangepast naar het niveau waarop je op dat moment functioneert. Op die manier leg ik de bal in hoofdzaak bij de medewerker neer: ik maak kosten om jou onder te brengen in een stimulerende omgeving waarin je veel leert, zorg jij maar dat je de 70~80 uur in de week maakt om ervoor te zorgen dat je snel genoeg waarde voor mij hebt om meer dan minimum te betalen. Als stage is het nog makkelijker omdat je andere salariseisen stelt :)

Vanzelfsprekend kost ook minimumloon geld, dus ga er wel vanuit dat je enorm hard doorgezaagd gaat worden op motivatie, enthousiasme, drijfveren en dingen als je aanleg voor wiskunde en logica. Maar dat spreekt voor zich, en kun je sowieso wegonderhandelen met constructies als genoemd dat je voor een stagevergoeding van vrijwel niets werkt ipv een minimumloon - dan mag je het in de praktijk komen bewijzen.

Voordat je me gaat PM'en overigens - mijn bedrijf zit niet op realistische reisafstand van Haarlem :+

[ Voor 11% gewijzigd door curry684 op 15-05-2008 00:51 ]

Professionele website nodig?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 12:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

phobosdeimos schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:34:
En hier heeft hij helemaal gelijk in, ik liep tegen hetzelfde aan.
Echter ik kwam op een goed tijdstip aan bij een bedrijf.. Ik wist op zich al redelijk me weg in linux (wat een pre was) , en dus wist ik ze te overtuigen.
Ondertussen kan ik nu al me certificaten behalen (ITIL, CCNA etc etc) op de kosten van me baas.
Krijg netjes op tijd een salaris verhoging, en de sfeer is gewoon super goed.
Ik weet waar ik blijf.
Mijn baas weet ook precies wat hij aan mij heeft, en ik aan hem.
Verder heb ik nog wat leuke bijkomstigheden zoals telefoon e.d., maar dat vind ik niet eens zo belangrijk...
Tevens maakt mijn werkgever zich ook niet druk dat ik weg wil, want er zitten geen extra dingen in mijn contract omtrent opleiding e.d.
Ook heb ik geen concurentiebeding clausule in mijn contract.

(P.S. Dat kweek je wel als bedrijf zijnde als je een persoon als de TS aanneemt : Loyaliteit)

ok , on a sidenote, ik was wel pas 23
curry684 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:46:
[...]

bla bla bla

Voordat je me gaat PM'en overigens - mijn bedrijf zit niet op realistische reisafstand van Haarlem :+
Curry is dus net zon baas als de mijne :o
Ik ben ook gewoon moeten beginnen op minimum loon, en draai idd zoals curry het zegt VEEL uren, maar ik leer ook heel VEEL, en ik doe dit om mezelf te ontwikkelen, ik doe het graag zelfs.
De uren die ik erin steek krijg ik lang niet allemaal betaald en dat boeit me helemaal NIKS :D

heb al aardig wat bijgekregen ondertussen :)

BTW, waar zit je ergens (regio ?), wellicht kan ik wat voor je ritselen .....

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-05-2008 01:14 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Tja wat moet ik zeggen , vandaag was een slechte dag, teleurstelling na teleurstelling, 2 bedrijven hadden in eerste instantie WEL interesse , maar achteraf bekeken ze mijn cv nog even en haakten alsnog af ivm geen ervaring :(

a.s vrijdag nog een sollicitatie gesprek bij weer een ander bedrijf, ben nu al bang dat het niks wordt.

@Curry684 bedankt voor je advies, en maak je maar geen zorgen hoor,ik zal je niet PM'n :) ben hier om advies te vragen en niet om een baan aangeboden te krijgen :)
En kijk maar eens rond op Monsterboard.nl of Nationale vacature bank , zat stage plaatsen met minimaal HBO niveau.wat ik dus niet heb.

Thnx again allen voor jullie reacties en advies, ik heb er enorm veel van opgestoken!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:13 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:13 ]

Pagina: 1