• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Sinds enige tijd speel ik met het idee om een lightbox te ontwikkelen met high power LED verlichting. Ik heb een aantal schetsen gemaakt en ideeen hoe de electronica het best uitgewerkt zou kunnen worden. De lightbox zou zeer portable zijn, afmetingen variabel van 40x40x40cm tot een 80x80x80cm, makkelijk opzetbaar, en met zeer strakke afstellingsmogelijkheden van witheid (exaxt 5300K) van licht, compact in formaat omdat je niet allerlei grote lampen rondom je setup hoeft te installeren, en belichting volledig rondom het product dat in de box geplaatst wordt. De kosten zullen aanzienlijk hoger liggen dan de DIY alternatieven welk op bijvoorbeeld google te vinden zijn, mede door de relatief hoge prijs van high performance LED's. Ik hoop dat er mensen zijn die mij terugkoppeling willen geven op de volgende vragen:
  • Wat vind je van een echt strakke lightbox, is dat een investering waard, of is een DIY of ander alternatief net zo goed / makkelijk?
  • Wat zijn je ervaringen met bestaande DIY lightboxen. Wat zijn de pluspunten, wat zijn de minpunten? Wat mis je bij bestaande producten?
  • Wat zou je voor een goed product willen uitgeven?
Mijn idee komt in eerste instantie voort uit teleurstelling in bestaande oplossingen, maar ik vraag me af in hoeverre dit een markt is waar je zonder uitgebreid netwerk toch een afzet kunt genereren. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en hoop wat goede tips te ontvangen. :)

met dank aan Zoefff voor de toestemming voor dit topic

Orange & Red

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Ik ben niet zo'n fotograaf, en heb daardoor dus geen antwoord op je bovenstaande vragen.
Waar ik wel even wil opmerken heeft te maken met ed genoemde kleurtemperatuur.
Je kan LED's hebben van T=5300K, maar als de gebruikte stof de verkeerde kleur heeft en daardoor een aantal golflengtes uit je witte licht adsorbeert, verandert dan ook niet je kleurtemperatuur en moet je hem dan niet alsnog handmatig instellen?

I make things.

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leuk, ik ben hier ook net mee bezig, heb net MDF gezaagd om zo een kubus met open voor en bovenkant te verkrijgen.
De verlichting gaat bij mij echter uit 6x50 watt halogeen bestaan, met een grijskaart vind ik de kleurtemperatuur dan wel uit.. Nu vraag ik me alleen af of ik het geheel matzwart of matwit ga schilderen. Iemand een idee wat praktischer is voor macrofotografie?

Verwijderd

Ben ik een mogelijke klant: Ik heb helemaal niets met product fotografie.

Mocht ik wel geintreseerd zijn, dan even het volgende: Eigenlijk intreseert de geleverde kleurtemperatuur helemaal geen barst. Als je bij je setup een grijskaart levert, kan iedereen zelf de kleurtemperatuur makkelijk bepalen.
Die extra service zal veel belangrijker zijn dan jouw garantie dat de kleurtemperatuur 5300 of 5600 of 5000 graden is. Bedenk je namelijk dat het omgevingslicht altijd een (kleine) invloed zal hebben op de kleurtemperatuur.

Afgezien daarvan: Ik ga er even vanuit dat je tussen de led's en het onderwerp nog iets van een doek of stof of wat dan ook hebt zitten. Zoals Roy opmerkt zal dat doek ook invloed hebben op je kleurtemperatuur. Als dat doek veroudert, zal de kleur van het doek veranderen en daarmee dus ook de kleurtemperatuur van het geheel. Ook als de led's ouder worden, denk ik dat de kleurtemperatuur daarvan zal veranderen.

Kortom als je het al voor elkaar krijgt om iets te bouwen dat gegarandeerd 5300K licht levert, zal dat na verloop van tijd verlopen. Ik zou gaan voor de meegeleverde grijskaart. Goede service en als de lichttemperatuur dan iets afwijkt van 5300K krijg je tenminste geen klagende klanten.

Verwijderd

Als je niks toe te voegen hebt, post dan gewoon niet.

[ Voor 85% gewijzigd door Remy op 11-05-2008 18:30 ]