Toon posts:

[Debian/mail] Email komt alleen aan op GMail accounts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen linux-held maar tot zover is het me gelukt een webserver (apache2, php5, mysql) op te zetten op een dedicated server. De dedicated server staat bij een niet nader te noemen (vrij bekende/grote) provider.
Mijn probleem is het versturen van email. Want tot zover komen alleen emails binnen op @gmail.com adressen, ik heb diverse anderen geprobeerd maar hier zag ik niets binnenkomen (ook geen foutmeldingen).

Ik verstuur email via een PHP script m.b.v. mail(). Ik heb eerst sendmail geïnstalleerd, hierna exim4 geprobeerd maar beiden vertonen hetzelfde probleem.

in de /var/log/mail.log staat overal "Message accepted for delivery".
Er waren geen foutmeldingen te vinden in de logs.

Dit stond nog in de header van de email die bij Gmail wel binnen wilde komen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Delivered-To: x@gmail.com
Received: by 10.114.191.3 with SMTP id o3cs88433waf;
        Fri, 9 May 2008 13:48:34 -0700 (PDT)
Received: by 10.67.115.1 with SMTP id s1mr1479409ugm.74.1210366112255;
        Fri, 09 May 2008 13:48:32 -0700 (PDT)
Return-Path: <x@host.nl>
Received: from host.nl (host.nl [XX.XX.XX.XX])
        by mx.google.com with ESMTP id e34si4154221ugd.38.2008.05.09.13.48.31;
        Fri, 09 May 2008 13:48:32 -0700 (PDT)
Received-SPF: neutral (google.com: XX.XX.XX.XX is neither permitted nor denied by best guess record for domain of x@host.nl) client-ip=XX.XX.XX.XX;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com:XX.XX.XX.XX is neither permitted nor denied by best guess record for domain of x@host.nl) smtp.mail=x@host.nl
Received: from x by host.nl with local (Exim 4.63)
    (envelope-from <x@host.nl>)
    id 1Juad9-0002Rs-0Y
    for x@gmail.com; Fri, 09 May 2008 23:59:55 +0200

Momenteel heb ik geen idee waar ik kan zoeken naar het eventuele probleem.
Enige hulp is zeer welkom!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:33
[standaardantwoord]
Staat je server op een blacklist? Wellicht omdat je een dynamisch IP hebt? http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx
[/standaardantwoord]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:45
Lees je even in over DNS records (En dan vooral TXT records en SPF). Ik vermoed dat op grond van jouw TXT record de mail niet door spamfilters heen komt.

Edit: Alhoewel, blacklists zijn natuurlijk meer voor de hand liggend.

[ Voor 22% gewijzigd door AndriesLouw op 09-05-2008 23:35 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Topicstarter
De server is net nieuw, bij mxbooltox.com staat hij nergens geblokkeerd...

edit:
Heb even in de DNS records liggen neuzen, ik had al gekeken naar SPF maar begreep er niet veel van (heb wat extra informatie gezocht). Er is een TXT record als volgt:
code:
1
domein.org      TXT     v=spf1 a mx ptr include:hoster

Wat min of meer neerkomt op dat ook servers van mijn provider email versturen mogen namens mijn domein (en wat ook gebeurt gezien de header van de email in GMail).
Maar hier kom ik helaas nog niets mee verder... wel weer wat wijzer geworden :)

Ik heb inmiddels wel een 2de (kleine) provider gevonden die emails vanuit mijn server accepteert, maar het grootste (en belangrijkste) deel helaas niet.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 01:33 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Aan de headers uit GMail is niet zoveel verkeerds te zien. Je server config lijkt in elk geval niet brak. Sender verification en HELO/EHLO lijken goed.
Waar het dan nog aan kan liggen is de inhoud van de e-mail. Veel, heel veel hosts maken gebruik van Spamassassin en accepteren voor spam aangemerkte e-mail wel, maar dumpen het dan in een Spam map van de geadresseerde of ergens anders.
offtopic:
Het zou beter zijn als ze een 550 Rejected code meegaven en de mail gewoon niet accepteren.

Wat voor mail probeer je te versturen? Als het een brakke HTML mail of mail met attachments is die niet netjes is opgezet wordt het nog wel eens onterecht als spam gezien.
Om het probleem beter te kunnen onderzoeken zou je eens een e-mail kunnen uitsturen met telnet (via ssh op je server) en kijken of die aankomt. Als die wel aankomt zou je eens moeten kijken naar de inhoud van je bericht die je maakt met mail(). (Stuur er eens een naar jezelf op je eigen server, local user)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
telnet domein.tld 25
# Dan krijg je een welkom message en mag je in SMTP taal gaan praten met de server. Onderstaand een voorbeeld van een mail aan geadresseerde@domein.tld die gewoon moet worden geaccepteerd.
>> 220 domein.tld ESMTP Exim Tue, 29 Apr 2008 11:48:42 +0200
HELO jedomein.tld
>> 250 domein.tld Hello user at reverse-dns-van-jedomein.tld [83.149.x.x]
MAIL FROM:<user@jedomein.tld>
>> 250 OK
RCPT TO:<geadresseerde@domein.tld>
>> 250 Accepted
DATA
>> 354 Enter message, ending with "." on a line by itself
From: "Je volledige naam" <user@jedomein.tld>
To: "Geadresseerde" <geadresseerde@domein.tld>
Subject: blaat
blaat
.
>> 250 OK id=1Jqd7M-0004Js-xx
QUIT
>> 221 domein.tld closing connection

Hierin zijn de regels met >> responses van de server aan de andere kant van de lijn en de <> tekens om de e-mail adressen hoor je te laten staan.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Ik had inmiddels squirrelmail & courier geïnstalleerd om wat makkelijker te kunnen testen, hier bleek alles prima te werken, mijn emails kwamen ook aan op de adressen waar emails vanuit de mail() niet aankwamen. De SPF header werd ook "pass" i.p.v. "neutral".

Nadat ik de email headers had vergeleken bleek de "envelope-from" adressen te verschillen, degene die vanuit PHP werden verstuurd hadden een adres van mijn provider (zeg @server.host.nl) en degenen die via squirrelmail werden verstuurd hadden @mijndomein.nl .

Door in php.ini de volgende instelling te wijzigen was het probleem opgelost:

mail.force_extra_parameters = -finfo@mijndomein.nl

Koste me helaas veel te veel tijd om achter te komen, maar het succes & mooie weer maken veel goed :)

Bedankt voor alle hulp!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40
Mooi :)
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:50:
De SPF header werd ook "pass" i.p.v. "neutral".
SPF neutral heeft over het algemeen geen effect. Alleen wanneer er een fail of soft-fail wordt geconstateerd zal het punten geven bij spam tests.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 15:50:
Nadat ik de email headers had vergeleken bleek de "envelope-from" adressen te verschillen, degene die vanuit PHP werden verstuurd hadden een adres van mijn provider (zeg @server.host.nl) en degenen die via squirrelmail werden verstuurd hadden @mijndomein.nl.

Door in php.ini de volgende instelling te wijzigen was het probleem opgelost:
Squirrelmail geeft idd standaard een envelope-from mee en mail() niet. In plaats van server-wide het in te stellen in je php.ini kan je het ook meegeven aan mail(), in de additional_parameters. Zo kan je voor verschillende domeinen op de server ook verschillende envelope-froms meegeven.
Had je het hier verkeerd gesubstitueerd dan? In deze mail lijkt het namelijk wel goed te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 10-05-2008 16:29 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1