Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Type accu voor ghettoblaster.

Pagina: 1
Acties:

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik heb de volgende ghettoblaster:
http://av.jvc.com/product...DL027366&pathId=37&page=1
Al jaren denk ik erover om een accu te kopen, zodat ik hem echt portable heb.
(ik train vaak buiten, en muziek is dan echt een must).

Nu heb ik het verbruik gemeten met een energie meter.
En ik kom max. uit op 60watt. Volgens de specs gaan er 10 1,2 volt batterijen in.
Wat met mijn gebrekkige kennis neer komt op:

10x 1,2 = 12V.
60 : 12 = 5A.per uur.
min. 4uur = 20A

Betekent dus dat ik een 12V accu moet halen met minimaal 20 ampere.
Nu verteld iemand mij, dat een accu niet geschikt is voor constant verbruik, en dat
daar speciale accu's voor zijn. Helaas heb ik daar niets over kunnen vinden, iemand ervaring ermee?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
constant verbruik accu = tractie accu.

Ik weet niet of die 5A per uur waar is. Je kunt beter een 12V voeding eraan hangen, met een amperemeter er tussen, en dan meten wat het vebruik is (je meet dan het constante verbruik, niet per uur ofzo).

Dat is het meest nauwkeurige.

• battler
Ik heb nu gewoon de stekker in mijn meter gedaan en die meter in het stop contact.
Dit is toch het verbruik op dat moment, ik kan wel meten wat hij in totaal verbruikt over 4 uur.
Maar niemand is er echt blij mee als ik me ghettoblaster 4 uur lang even op full volume laat draaien.

• ThinkPad
Ja, maar dan zit er nog een trafo / oplader o.i.d. tussen. Dan weet je nog niet wat hij op batterijen / accu verbruikt.

• battler
Ik ga gelijk even kijken ofdat er input is voor een adapter. Zou dit veel verschillen dan met het gene wat ik heb gemeten?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kun je neit gewoon een mp3 speler kopen? Hebben andere mensen er ook geen last van :) Of train je met een groep?

• battler
We trainen met een groep, soms wel 15 man. En nu is het echt ghetto, met psp's ghettoblasters op batterijen, mp3 speakertjes e.d.

• ThinkPad
battler schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:21:
Ik ga gelijk even kijken ofdat er input is voor een adapter. Zou dit veel verschillen dan met het gene wat ik heb gemeten?
Je wilt het verkeerd meten.

Jij meet met een kWh meter waarschijnlijk, maar je moet het gewoon met een multimeter meten. Direct aan de batterij contacten van de ghettoblaster. Als je meet vanaf het stopcontact, dan meet je ook alle verliezen over de adapter, en dat van de adapter zelf erbij. Dat moet dus niet.

Verwijderd

Ampere (stroomsterkte) gaat niet per uur, je kan beter kijken naar vermogen 60W = 60 Joule / seconde

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 22:28 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:28:
Ampere (stroomsterkte) gaat niet per uur, je kan beter kijken naar vermogen 60W = 60 Joule / seconde
Die 60 watt zegt ook niks. Dat kan best PMPO vermogen ofzo zijn. Daarom gewoon meten, dan weet je waar je aan toe bent.

• battler
Ik heb wel een multimeter, en als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen.
Adapter aansluiten op de + en - waar normaal de batterijen zitten?
En daarop me multimeter aansluiten?

Terwijl ik aan het zoeken was voor de DC input, heb ik even wat info opgeschreven van het label, misschien dat het hier door iets makkelijker wordt.

AC 230V~ 50hz 43w
DC 15V Size D, R20 Battery x10
DC 4,5V Size AA, R6 Battery x3
DC 12V External DC.

• ThinkPad
Je hebt de DC 12V External DC. aansluiting nodig. Deze zal er waarschijnlijk zo uitzien: Afbeeldingslocatie: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:35PrBqnRl98LmM:http://www.technik.com.hk/product_images/145925TDC-002-2.jpg

Je moet dan zorgen dat je daar een plugje insteekt, en dan zet je de amperemeter in serie tussen het plugje, en je 12V voeding. Dan kun je meten hoeveel ampere je ghettoblaster verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08195/meten794.jpg

Let wel op de polariteit.

Als je dit niet begrijpt, zeg het dan even, ik wil niet dat je straks met je multimeter aan de 230V aansluiting zit te meten, en jezelf elektrocuteerd!!!! :o

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2008 22:47 ]

• battler
Die aansluiting zit erop. Maar ik zie geen mogelijkheid om me multimeter op het plugje (of ertussen) en op mijn voeding krijgt (er is volgens mij nergens plek voor?).

Ik heb wel een 12v voeding hier, waar geen connector op zit. (dus alleen een + en - ader.)
Kan ik die niet gewoon plaatsen op de + en - van de batterijen, dan kan ik er ook een multimeter op aansluiten?

ps. Hartelijk bedankt voor je hulp, aangezien niet echt elecktro technisch ben.

Verwijderd

Er gaan toch al batterijen in dat ding :? 10 standaard D cellen. Op een normaal volume moet dat wel een paar uur meegaan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een kleine random accu faq ...http://www.techduikshop.nl/shop/artikel/accu.html
maar volgens mij moet je gewoon een 30ah , liefts wat meer loodaccu kopen bij de halfords ..
= goedkoop. wel fucking heavy

als je een accu koopt die precies op het randje werkt dan heb je aan 15~20 Ah genoeg

@thinkpad, en hoeze kan die pmpo zijn ? hij sluit een energiemeter aan op de radio. die zal er echt niet ver haast zitten hoor.
60 watt .. is gewoon 60 watt, en ok dan heb je wat verliezen. maar je gaat hem toch niet een accu aanraden die het nu precies op het randje werkt . volgens jaar kan ie danmaar 3 uur dansen ofzo .
stroom meten zonder adapter is een beetje overbodig imho

@firefly .... met 9000mAh batterijen zo'n beetje de zwaarste 2 uur als die echt contineu 60 watt draaid .. goed in praktijk iets van 45, volgens het label .. goed 2,5 uur.

meerueh .. 60 watt is best fucking veel

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 09-05-2008 23:14 ]

Iperf

• battler
Het is inderdaad een vrij luide ghettoblaster (wordt door veel dansers gebruikt).
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik wil inderdaad gewoon een accu die het een paar uur doet.
Als hij leeg is, is hij leeg niets aan te doen.
Ik heb de volgende lood accu gevonden:
http://www.conrad.nl/goto/?product=250214
- Kan ik dit ding opladen met een auto acculader?
- Kan ik hem volledig op en ontladen?
- Kan hij continu belast worden?

[ Voor 14% gewijzigd door battler op 09-05-2008 23:57 . Reden: Conrad link. ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet even de product link kopieren ... niet de url

lees eerst de faq even want er staat aardig wat in
(voordat je specifieke vragen steld)
(ik gaat lekker naar bed)

zelf zou ik gewoon een autoaccu halen zoeits http://halfords.nl/NL/Aut...tail.htm?productId=306802

zon'n "leeg" indicator is ook handig . als je doorgaat met dansen trek je de platen krom en dan is je accu naar de kloten

[ Voor 75% gewijzigd door Fish op 10-05-2008 00:05 ]

Iperf

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:49
battler schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:05:
10x 1,2 = 12V.
60 : 12 = 5A.per uur.
min. 4uur = 20A
Volgens mij als je zo'n standaard 12v 7,2A 20Ah gesloten loodaccu(zitten veel in alarmcentrales en UPS-en) neemt kun je als je ghettoblaster echt 5ampere neemt uit de accu 4uur spelen op deze accu.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• ThinkPad
8)7

Hij is of 7,2Ah, of 20Ah, niet allebei O-)

Hou er ook rekening mee dat je een accu niet helemaal mag leeg trekken. Daar gaan ze kapot van.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 10-05-2008 14:19 ]

• Jorn
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:19:
[...]

8)7

Hij is of 7,2Ah, of 20Ah, niet allebei O-)

Hou er ook rekening mee dat je een accu niet helemaal mag leeg trekken. Daar gaan ze kapot van.
Inderdaad, daarom staat er ook 7,2A van Ampére en 20Ah van Ampère-uur wat staat voor 20Ampére 1uur lang, wat dus inhoud dat als je 5 Ampére trekt hij dat 20/5=4uur kan leveren.

• ThinkPad
Wat heeft die 7,2A te maken met een 20Ah accu :S ?

• Jorn
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 14:47:
Wat heeft die 7,2A te maken met een 20Ah accu :S ?
Die staat voor de maximale stroom die hij kan leveren.
En de Ah is om aan te geven hoe lang hij een bepaalde stroom zou kunnen leveren.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is de capaciteit van je accu Ah (ampere maal uur)

de accu kan theoretisch in
1 uur 20 A leveren
dus 2 uur 10 A
en 3 uur 6,66 A
en 4 uur 5 A

de 7,2 A id de maximale stroom die de interne bedrading kan trekken dus je mag in dit geval noooit meer dan 7,2 ampere (continue) gebruiken. de piekbelasting kan ook verschillen per accu
denk aan het starten van je auto

Iperf

• ThinkPad
Ja, volgens mij klopt het zoals fish het zegt.

Maar je moet inderdaad uit gaan van uren, want zeggen van

1/2 uur 40A
of
1/4 uur 80A

kan niet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel dat gaat wel. mits de interne "bedrading" het aan kan

In jou geval zou die 7.2A , min 40 resp 80A moeten worden om aan die eisen te voldoen

btw ik zie dat de product link is geupdate .. ik kan helaas de data sheet niet openen

ziet er ok uit, waarchijnlijk is de onbelaste spanning dan ook 13,8 volt
de schroefklemmen suggeren dat er aardig wat stroom mag lopen

en ja deze zou je met een autolader kunnen laden
je zou er alleen verstandig aan doen om een maatje groter te halen

1) componenten precies op de marge kopen is bijna altijd miskoop, door slijtage etc.
koop dus een zwaardere accu.

zie het als een auto waarmee je altijd net tegen het rood aan rijd met je toeren.
is ook niet aan te bevelen toch ?

2) wat als je een uurtje langer wil dansen ?

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 10-05-2008 21:57 ]

Iperf

Verwijderd

Die standaard UPS accu's zijn 7.2 Ah. Waarschijnlijk zal er ook 20h bijstaan. Dat wil zeggen dat die 7.2 Ah behaald is door de accu in 20 uur leeg te trekken, in feite dus 0.36A * 20h. Als je namelijk 7.2A uit dat ding trekt gaat het ding minder dan een uur mee ivm de interne weerstand van die accu.
Verder kan er nog een maximale stroom op staan, voor die gelaccu's is dat niet bijzonder hoog.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nofi maar je zou het topic even beter moeten lezen

de poster heeft al een 20 ah accu gevonden, ik mis alleen wat specs .. de rest is al oefenloos uitgelegd

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 10-05-2008 22:08 ]

Iperf

• ThinkPad
Zorg wel dat je een goede autolader koopt, eentje die op druppelladen overgaat.

Met zo'n el cheapo ding zoals dit: http://www.eigenkeuzekers...G/PRODUCT/597/normaal.jpg

Help je je gelaccu snel naar de mallemoeren, zorg daarom dat je een druppellader koopt.

Als je nog wilt weten wat een goede lader / accu is kun je ook nog in dit topic kijken:

mooiste bierkrat radio [deel II]

Verwijderd

fish schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:06:
nofi maar je zou het topic even beter moeten lezen

de poster heeft al een 20 ah accu gevonden, ik mis alleen wat specs .. de rest is al oefenloos uitgelegd
Ik gaf een reactie op jorn, die het over een standaard usp accu had en wat termen door elkaar gooide.
Verder zie ik nergens dingen oeverloos uitgelegd die ik in mijn post genoemd heb, alleen wat gegoochel met tijden die wel heel erg versimpeld (en in de praktijk gewoon niet klopt) aangeven hoe lang een accu mee zou moeten gaan.

• ThinkPad
De tijden kloppen ook niet, want er word geen rekening mee gehouden dat je een accu niet 100% mag leeg trekken.

Maar ik denk dat TS er inmiddels al wel uit is.

Goede accu + snoer wat in je ghettoblaster past + druppellader.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja ok het interne weerstand verhaal is bij naam niet genoemd ok. maar wel verliezen

ik denk dat het niet handig is voor de ts om het te gaan hebben over interne weerstand en stuff als ik het in mag schatten
het vervelende is gewoon dat er geen datasheet bij conrad naar voren komt

de volgende keer is het handig als je refereerd naar jorn

Iperf

• battler
Dankzij jullie hulp vandaag even langs de halfords gewipt:
Het enige waar ik nog mee zit, is dat ik de accu veel moet vervoeren en dat er in deze accu accuzuur zit. Hoe groot is de kans dat dit een probleem vormt? En wat zijn de betaalbare alternatieven (de man van halfords vertelde me dat het enige alternatief een gel accu was die dan weer niet te betalen zou zijn.)

Thinkpad:
Goede accu:
http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=306802

snoer wat in je ghettoblaster past
(hiervoor moet ik nog even naar de winkel).

druppellader.
http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=307807

Verwijderd

Die gel accu's zijn duurder ja. op www.elektronica-online.nl verkopen ze relatief goedkope gel accu's. Je krijgt voor het zelfde geld dan 2x 12Ah. Dan ben je net zoveel kwijt als aan die normale loodaccu (wat trouwens een startaccu is, die is niet echt bedoeld om langdurig te gebruiken), maar dan heb je wel accu's die je gewoon op z'n kop kan houden en vrij goed tegen diepontladen kunnen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Jorn
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 00:02:
[...]

Ik gaf een reactie op jorn, die het over een standaard usp accu had en wat termen door elkaar gooide.
Verder zie ik nergens dingen oeverloos uitgelegd die ik in mijn post genoemd heb, alleen wat gegoochel met tijden die wel heel erg versimpeld (en in de praktijk gewoon niet klopt) aangeven hoe lang een accu mee zou moeten gaan.
Dat van die waarde van die ups-accu zou best eens kunnen kloppen ja dat dat minder is dan ik zei, dacht uit m'n hoofd dat ze 20Ah waren, blijkt dus 7,2 te zijn, maar ik gooide toch geen termen door elkaar?

Verwijderd

yup.
Jorn schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:05:
[...]

Dat van die waarde van die ups-accu zou best eens kunnen kloppen ja dat dat minder is dan ik zei, dacht uit m'n hoofd dat ze 20Ah waren, blijkt dus 7,2 te zijn, maar ik gooide toch geen termen door elkaar?
Nouja het is dus 7.2Ah 20h, niet 7.2A 20Ah, vandaar "door elkaar gegooid".

• battler

• ThinkPad
Ervaring :P

Zuuraccu's hebben vaak dopjes bovenop om bij te vullen.

Verwijderd

Die zitten bij dit soort accu's vaak onder de plastic deksel

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 21:41:
Die zitten bij dit soort accu's vaak onder de plastic deksel
dat zijn geen vuldoppen, dat zijn overdrukventielen. Als je zo'n accu overlaad gaat hij water ontleden waardoor je waterstof en zuurstof krijgt, daarvan wil je geen grote hoeveelheden in een dichte container hebben :P

Verwijderd

Damn, weer wat geleerd, ik was altijd in de veronderstelling dat er ook gewoon "water" ipv gel in zoon accu zat. Nu lees ik op wiki hetvolgende: "Deze bevatten een elektroliet in gel-vorm, en zijn daarmee ook in gekantelde toestand bruikbaar." Betekend dat, dat ik deze accu ook verticaal kan laden?

• ThinkPad
Volgens mij wel.

Alleen op de kop laden mocht niet geloof ik.

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2008 16:02 ]

Pagina: 1