Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

486 Lapmod > Fotolijst, CMOS batterij weg?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Heren,

Ik ben een oude Acernote 760ic laptop aan het ombouwen tot fotolijst.

Tot nu toe gaat alles perfect. Met de laptop nog intact heb ik er windows 95 op geinstalleerd, maar kwam erachter dat de schijf en de accu rot waren. Op zich niet erg, die moesten er toch al uit. Ondertussen heb ik de hele laptop gesloopt en alles eruit gehaald wat ik niet nodig heb.

De laptop ligt nu in delen op tafel, omdat ik op de CF kaart die er nu als vervangen schijf inzit, Windows wilde gaan installeren. De laptop herkend de CF kaart precies als 2gb, ware het niet dat de bios constant bij elke boot zijn CMOS data kwijtraakt en dus ook de ''large capacity hard disk'' mode uitzet, en de TFT-powersave modus telkens na 1 minuut inschakelt. Laat staan dat hij steeds (standaard) na 3 minuten op slaapstand valt. Ik moet dus die CMOS batterij vervangen, om dit allemaal op te lossen.

Simpel genoeg, toch?

Ik heb op de volgende site een vervangen battery gevonden:

http://www.priorityelectr...71a4248bbaa92ea415ae2eb7d

En denk dat ik die ook wel gewoon bij de elektronicahandel op de hoek kan krijgen.

Ik ben daarna het bordje gaan onderzoeken om te kijken waar ik die battery uit moet gaan poeren.
Echter...

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08195/dsc00203710.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08195/dsc00205250.jpg.xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08195/dsc00204742.jpg.xs.jpg

Dat gekke ding is dus nergens te vinden :D
Er zitten op 2 plekken op het moederbordje een zwarte met plastic omhulde printplaat waar zo te zien wel componenten op zijn gesoldeerd (en vast met een goede reden zijn afgeschermd) maar ze zijn strak gesealed - de omtrek is dus zichtbaar, en geen van allen heeft ook maar in de verste verte de vorm van een batterij.

Wie heeft een idee? :+

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zit hij niet bij het 2e plaatje in het midden boven aan?

[ Voor 22% gewijzigd door feep op 09-05-2008 21:24 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
feep schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:23:
Zit hij niet bij het 2e plaatje in het midden boven aan?
Heb ik geprobeerd onder te kijken (zie 2e foto) maar het zit aan de onderkant tegen het bord gesoldeerd - ik ben bang om het omhoog te trekken en dan misschien iets af te breken. Ik zal nog eens proberen.

• Jeroen Sack
  • Laatst online: 02:51
Volgens mij zit hij daar inderdaad, er staat ook een tekst bij met ba1 wat best wel eens voor battery kan staan. Ik vraag me trouwens af of dat ding niet puur is om de batterij vast te houden, kan geen verder nut voor hem vinden want kopersporen lopen gewoon in het bord.

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-10 11:56
Bij diverse laptops zit het batterijtje niet op het moederbord, maar via een plug vast. Kan het zijn dat hij nog ergens in de behuizing steekt, dat je hem toevallig hebt losgekoppeld zonder dat je het doorhad?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heb de onderkant van beide zwarte plaatjes bekeken - daar zit niks. Ik zie overigens nergens dat BA1 staan. De koperbanden van het zwarte plaatje lijken op het eerst gezicht alleen maar naar de AC aansluitingen te lopen, maar bij nader onderzoek zie ik toch meer banden naar de contactpunten lopen. Bovendien verraden de vormen in het plastic dat er transistoren oid onder zitten verstopt.

Kan het kwaad voor de werking als ik dat plastic wegsnij?
Martijn13 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:47:
Bij diverse laptops zit het batterijtje niet op het moederbord, maar via een plug vast. Kan het zijn dat hij nog ergens in de behuizing steekt, dat je hem toevallig hebt losgekoppeld zonder dat je het doorhad?
Nee, ik heb alles zorgvuldig losgehaald en bekeken. Er zat echt geen batterij in de behuizing.

Zou het zo kunnen zijn dat de laptop accu daarvoor werd benut? Lijkt me sterk overigens.

[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-05-2008 21:52 ]

Verwijderd

zwarte chip uit het bruine socket, voorin op de 2e foto houden heeft het zeflde effect als je batterij verwijderen. Hierop word namelijk je gegeven opgeslagen die gewist worden als ze geen stroom krijgen (door je spannings bron op wat voor manier dan ook te disconnecten.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:57:
zwarte chip uit het bruine socket, voorin op de 2e foto houden heeft het zeflde effect als je batterij verwijderen. Hierop word namelijk je gegeven opgeslagen die gewist worden als ze geen stroom krijgen (door je spannings bron op wat voor manier dan ook te disconnecten.
Maar die chip vervangen heeft geen zin neem ik aan.

Ik heb nu het geheugen verwijderd, en nog eens goed naar dat 2e zwart omhulde plaatje gekeken.

Als je goed kijkt zie je rechts 2 codes staan, C145 en C157. De 4 pinnen die daar in het bord gesoldeerd zitten, behoren toen aan de connector aan de voorkant, waar vroeger de accu aan vastgeklikt werd met een kabeltje. Er loopt vanuit die connector 1 koperbaan naar de 4e soldeerpunt van rechts, onder het zwarte plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://xs227.xs.to/xs227/08195/dsc00203-2695.jpg

• Jeroen Sack
  • Laatst online: 02:51
HTT-Thalan schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:51:Ik zie overigens nergens dat BA1 staan.
Hij staat net op het grijze vlak, op foto 3 is het goed te zien. Ongeveer 7 centimeter naar links op de foto vanaf het middelste rechter schroefgat.

Verwijderd

http://xs.to/xs.php?h=xs2...d=08195&f=dsc00204742.jpg

Achter dat zwarte plaatje waar die 2 geisoleerde witte draden heen gaan, dat is em volgens mij.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sackie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:07:
[...]

Hij staat net op het grijze vlak, op foto 3 is het goed te zien. Ongeveer 7 centimeter naar links op de foto vanaf het middelste rechter schroefgat.
***** !!! :D

Je hebt gelijk! Dat rare ding dat ik voor een transistor aanzag, heeft een plastic hoesje, en daarin zit de batterij!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 09:40

JW1

Mij lijkt het dat bruine buisje met witte draden dat deels onder het printje met zwarte folie verborgen zit onder de COM-poort (derde foto).
Maar zeker weten doe ik dat niet.
Misschien kun je de contactpunten meten met een voltmeter of dat er een (zeer lage) spanning op staat?

Al gevonden dus.

[ Voor 4% gewijzigd door JW1 op 09-05-2008 22:13 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:09:
http://xs.to/xs.php?h=xs2...d=08195&f=dsc00204742.jpg

Achter dat zwarte plaatje waar die 2 geisoleerde witte draden heen gaan, dat is em volgens mij.
Nee, daar zit een met koperdraad omwikkelde ring in, weet niet wat dat is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Fijn dat je hem al gevonden hebt.

Ik zat te denken dat het misschien een alles in 1 chip kon zijn zoals hier:

http://www.mcamafia.de/mcapage0/dsrework.htm (dat is een RTC klok, met CMOS batterij erin)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2008 22:14 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kut, de batterij zit gepuntsoldeerd aan de metalen plaatjes die uit het bord omhoog komen. Als ik ze afbreek moet ik een heeeele kleine soldeerbout vinden :P

Dat word even pielen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:16:
Kut, de batterij zit gepuntsoldeerd aan de metalen plaatjes die uit het bord omhoog komen. Als ik ze afbreek moet ik een heeeele kleine soldeerbout vinden :P

Dat word even pielen.
Ok, ik heb een hele kleine soldeerbout nodig :')

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Draadjes er aan solderen door hem op die plek kort warm te maken en dan retesnel een draadje er tegenaan gooien?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Stukje van de batterij eraan laten zitten zodat je makkelijker kunt solderen?

Hier stond een dode link.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heb een puntsoldeerboutje gekocht, wat draad, een nieuwe batterij en wat tin. Moet wel lukken zo :P
Pagina: 1